Wallaby schreef :
keeszeiler schreef :
Goed om met elkaar te spreken over wat de kotter had kunnen doen.
Maar de echte grote verwijtbare fout is en blijft natuurlijk dat de zeilboot op de automaat zonder uitkijk voer!
Dit valt niet in de categorie "foutjes/stommiteiten".
Dit kan nog geen eens met een tesla...
Precies! Ik vind het verbazingwekkend dat de kotter nu de schuld in de schoenen geschoven krijgt hier om wat hij had moeten doen. Maar de grootste schuldige is de HR, je bent verplicht om uitkijk te houden in die situaties waar dat nodig is. En het IJsselmeer is nu eenmaal te druk om zonder uitkijk aan dek te varen.
Ik vind het verbazingwekkend dat hier al gesproken wordt over “de grootste schuldige” (wie dat dan ook is).
Bij zo’n situatie kan je pas na hoor en wederhoor concluderen wat er gebeurt is, en een veroorzaker en schuldige bepalen.
Tot die tijd is alles speculatie.
Hier nog een speculaasje;
Misschien was er op het polyester schip iets belangrijks aan de hand onderdeks, wat de aandacht vroeg van de hele bemanning (iemand glijdt uit, is gewond. Reanimatie. Ik noem maar wat speculaasjes) Het kan ook zijn dat ze onderdeks gezellig zaten te kaarten. We weten het gewoon niet...
Net zoals de kotter. Misschien konden ze echt niet uitwijken. Misschien hadden ze geen zin om uit te wijken. Misschien vonden ze dat uitwijken niet hoort volgens de regels, en daarom niet deden...
Kortom, als iemand echt info heeft van de schippers van beide partijen kan je er wat over zeggen.
Tot die tijd is het gewoon een aanvaring, waarbij de exacte omstandigheden en redenen onbekend zijn.
Reden maakt niet uit, ze zijn dan (m.i.) nog steeds schuldig (mbt de aanvaring). Vanuit het andere schip is het lastig in te schatten wat de situatie aan boord is bij het ene schip. Op 300m afstand kun je ook niet goed zien of iemand achter het roer staat of zit weggedoken achter de sprayhood of met een hartaanval op de vloer van de kajuit naast de marifoon ligt.
Eer je als schipper van de kotter doorhebt dat je echt geen hulp van het andere schip kunt verwachten is het waarschijnlijk al te laat. Om het te voorkomen zeer defensief gaan varen betekent dat je zelf onvoorspelbaar wordt doordat je de regels niet hanteert en hiermee andere vaart in de verwarring brengt.
Ik denk wel dat beide schippers spijt hebben van dat ze niet anders gehandeld hebben.