La Mavare schreef :
Niet de betonde vaargeul volgen, betekent dat je de kaart vertrouwt. Bij de aanlopen naar de Wadden en de Delta vind ik dat zeer onverstandig, zeker met een monohull. De banken verschuiven er met grote regelmaat.
Met windstil weer, bij daglicht met de vloed mee en motorend, ok dan kan het wellicht. Maar ...
Het "kijken" van it Paradyske zie ik als de golven "lezen", het kaartbeeld interpreteren, de boeien bekijken (uptodate kaart/boeienlijst) en daarna het gat invaren met gepaste snelheid en de dieptemeter continu in een ooghoek.
De verhalen van EelskeM en it Paradyske ken ik van het zeegat bij Schier (Wieringer Gronden). Regelmatig wordt de geul verlegd en af en toe vind je een boei op het strand die eigenlijk op een kritiek punt hoort te staan. Dan kan dom de boeien volgen je op het verkeerde been zetten.
Dat it Paradyske niet aan de WG denkt kan ik begrijpen. Immers de echte Wadvaarder vaart onderweg naar Schier bij voorkeur onderlangs Terschelling in plaats van door het zeegat.
De meeste zeilers met lange kiel varen gewoon door (richting Terschelling of richting Borkum). Alleen bij een CAMR wil er een hele serie schepen naar binnen. Het zou me niets verbazen dat elke 2 jaar een week of 2 voor de CAMR alle boeien verlegd worden.
De eerste CAMR was voor mij de eye-opener dat je bij sommige zeegaten (WG) echt de uiterton wil opzoeken. Immers: bij welke geul staat de uiterton dit jaar? (En daar wil je niet van een zijde een geul binnenvaren).
de tijdwinst is marginaal en de kans op schade reƫel.
En wat moet je met die tijdwinst? Je bent toch op vakantie?
Een boot naar een vaargebied brengen zie ik als delivery. Moet nog steeds wel veilig, maar is anders als vakantie.