Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Er zijn meer rapporten maar ik heb geen zin om die te gaan zoeken voor jou. Maar deze is snel gevonden.
Ook communiceerden de twee boten volgens de OVV niet helder. klik
Maar verder in het verleden is er ook een advies geweest om Engels als voertaal in te voeren om het gebruik van jargon uit te bannen.
Ook bij bovenstaande voorbeelden is er geen enkele instantie die het gebruik van marifoons afraadt, ook niet na grondige bestudering van wat er allemaal is misgegaan (zoals recent inderdaad bij het Tiger-Stormloper incident in het Schuitengat). Als er slecht gecommuniceerd wordt is dat niet te wijten aan de marifoon maar aan degene die hem bedient.
Er is geen enkel rapport van OVV, MAIB, c.s. dat adviseert om de marifoon af te schaffen omdat het schijnveiligheid biedt en netto de veiligheid verlaagt. Daar hoef je helemaal niet naar te zoeken, ze zijn er gewoon niet.
Het staat je als watersporter in veel gebieden vrij om de VHF van boord te halen, maar ik denk dat de OVV- en MAIB-onderzoekers onaangenaam verrast zijn als ze horen dat dat (mede) op basis van hun rapporten gebeurt.
Dagelijks worden er wereldwijd rampen voorkomen doordat er per marifoon: onderlinge afspraken worden gemaakt, schepen worden gewaarschuwd, verkeersposten kunnen coördineren, hulpdiensten worden ingeroepen, enz. Als je je op de incidenten blindstaart zou je dit grotere plaatje bijna vergeten.
Wereldwijd is voor mij niet zo van toepassing. Hoewel het voor mijn argument beter zou zijn. Wereldwijd hebben namelijk ontzettend veel bootjes geen marifoon.
Maar ter zake. Ik lees in rapporten dat de communicatie te wensen over laad en dat er structurele verbeteringen nodig zijn
Hopelijk zijn we het daarover eens.
Eén van de verbeterpunten zou kunnen zijn dat de marifoon gebruiker zich bewust moet zijn dat niet alle waterweg gebruikers zijn uitgerust met een marifoon en er ook een aanzienlijk deel het slecht verstaat
en slecht begrijpt. Daar kun je heel vervelend over doen maar dat helpt je nog niet van het probleem af. Tegen iemand die iets niet begrijpt roepen dat die het
moet begrijpen werkt niet. (daar is geen contact mee geïrriteerd roepen)
De marifoon gebruikers moet zich er rekenschap aan geven dat de dekking bij lange na niet 100% is. En bij voorkeur dus een middel gebruiken wat die 100% (bijna) dekking wel heeft. Bijvoorbeeld geluidseinen. (min of meer ook verplicht blijkt uit rechtspraak).
Verder is er een overmaat aan niet relevante informatie die via de marifoon gecommuniceerd wordt. Voor 90% van de gebruikers zijn europa nummers en aantal opvarenden volstrekt irrelevant. Een overmaat aan dit soort non-info veroorzaakt een daling van de aandacht. Kortom verslechterd de algemene communicatie.
Verder moeten we af van een ingeslopen idee dat als je iets geroepen hebt over jou vaarbewegingen dat het automatisch je een voorrang verleend of anderszins ontheft aan wettelijke verplichtingen. Je maag bijvoorbeeld ondanks dat je iets roept op de marifoon nog steeds niet de wettelijke maximum snelheid overschrijden. Of het hoofdvaarwater verlaten zonder rekening te houden met een klein schip wat aan stuurboordzijde van jou vaart.
De reden waarom ik hier post is twee ledig.
-Ik wil met nadruk op wijzen dat niet iedereen een marifoon heeft en dat is niet het probleem van diegene die deze niet heeft.
-Voor mij zelf geeft een hand marifoon het voordeel van een veel kleiner bereik. De kans dat er iets voor mij relevants ontvangen wordt neemt daardoor significant toe. Het is dan iets wat in mijn directe omgeving uitgezonden wordt. Hierdoor blijft mijn aandacht beter geconcentreerd.