Calidris schreef :
scope schreef :
Er is hier gesproken over vluchtluiken etc, maar de kant van de gevolgen voor hulpverlening is onbelicht gebleven.
Probeer maar eens die 130kg nog net niet dood gewicht
) incl stretcher en life support apparatuur na door dat luik te krijgen.
Dan gaat de arbodienst wel steigeren.
De gevolgen voor de hulpverlening zou in EU-verband best een rol hebben gespeeld.
Ik weet niet wat de winch hijscapaciteit van bv de kustwachthelcopters is, maar in het buitenland en zeker alpenlanden is die beperkt. zo rond 270Kg.....dat is voordat de automatische kabelknipper in werking treed....whoops
bv Mevrouw naar een voor een ladderwagen bereikbare plek hijsen, als dat al kan, met 130Kg en redder 90 = 220Kg Dat laat 30 kg over voor materiaal als stretcher en life support apparatuur. etc.
Das eigenlijk al te krap omdat de dynamische belasting hogere waarden zal bereiken.
Ik kan je daar genoeg over vertellen, maar dan in equivalent in jachtjes en schepen. Slopend.
Praktijkgevalletje zwaarlijvigheid.
Een maand geleden werd in ons dorp ‘s nachts een man gevonden die plotseling was gestorven in de keuken van zijn huurhuisje.
Hij woog flink meer dan 150 kilo en lag in een vreemde kronkel half in zijn voorraadkast.
Mijn vrouw was de uitvaartondernemer.
De overledene moest op een of andere manier naar een gekoelde ruimte worden gebracht, in Sneek.
Mijn vrouw belde de (vrijwillige) brandweer, of zij wilden helpen met het verplaatsen van de overledene naar een transportbus. Ze kwamen wel, maar wilden eigenlijk niet helpen want dat valt niet onder hun takenpakket.
Ook de politie was present, maar die deden niets anders dan toekijken en een scherm plaatsen om nieuwsgierige blikken te beperken. Op een gegeven moment telde ik 15 hulpverleners (mezelf meegeteld).
Uiteindelijk, want in een dorp kent iedereen elkaar, hebben enkele brandweerlui wel geholpen.
Ondertussen heb ik in mijn werkplaats van multiplex een soort baar gemaakt met scharnierende vleugels. De breedte van de overledene moest namelijk worden teruggebracht naar maximaal 80 centimeter, anders zou hij niet in het busje en in de koelcel zou passen.
Eerst sloopte de brandweer de tussenwand tussen de keuken en de gang, want de overledene zou niet liggend door de deur passen. Vervolgens werden de hijsstroppen, die ik ook meegenomen had, om de enkels van de overledene geknoopt waarna hij door zes man naar buiten werd gesleept, een kleedje zo goed en zo kwaad als het kon eronder.
Op de stoep werd hij op de tijdelijke baar gesleept. Ik had twee zware spanbanden (jeweetwel, waarmee vrachtwagenchauffeurs hun lading vastsjorren) meegenomen, die we om de baar (met die scharnierende zijvleugels) en overledene sloegen. We trokken ze zo strak dat de breedte 80 cm werd.
Met 8 man werd het geheel in de bus getild. De standaard aanwezige rijdende baar kon niet gebruikt worden, want niet sterk genoeg.
Ik reed achter het busje aan, samen met twee dorpsgenoten die wel wat gewend zijn, om in Sneek te assisteren met het tillen bij het mortuarium. Het was inmiddels diep in de nacht.
De koeltafel in de standaard koelcel bleek niet sterk genoeg, dus weken we uit naar een andere koelkamer.
De overledene zou gecremeerd worden. Mijn vrouw heeft flink moeten zoeken naar een crematorium waar deze dode in de oven past.
Kortom, het was niet makkelijk en ook niet prettig voor alle betrokkenen.