Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doyle

Re: Doyle 26 mrt 2014 16:39 #499194

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Op zich bevalt mijn grootzeil goed. Ik zou alleen de toplat wat aangepast willen hebben, die buigt naar mijn mening niet voldoende.

Maar waarom stel je de vraag eigenlijk?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 16:43 #499196

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Jedre schreef :
Ik weet dat een aantal forummers afgelopen jaren een zeil van Doyle hebben gekocht. Nu even uit nieuwsgierigheid...wat zijn jullie bevindingen?

Ik heb er beroepshalve een aantal gezien/onder handen gehad. Prima zeilen over het algemeen. Uitzonderingen daargelaten. En als een zeil de eerste weken voldoet, doet ie dat meestal na een jaar nog steeds.. Eventuele problemen met een zeil ervaar je meestal direct na aankoop (als je een beetje zeilkennis hebt).
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 16:53 #499200

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
ilCigno schreef :
Maar waarom stel je de vraag eigenlijk?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Enige tijd geleden was hier de berichtgeving dat Doyle NL "out of business" is, en volgens mij is dat nog steeds zo.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 16:54 door Palomine.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 17:26 #499222

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik stel de vraag nav een discussie die ik had met een zeilmaker hier uit de buurt. Ging over doeksoorten, diktes en het gebruik van onwetenheid van gebruikers door aanbieders. Zodoende kwam het vertrek van Doyle ook ter sprake en we vroegen ons af waarom, vandaar mijn vraag. Het lijkt ons namelijk sterk dat het aan de kwaliteit van leveringen nieuwe zeilen kon liggen.

@Il Cigno, is de spanning van jouw toplat niet instelbaar? Of zit deze in een dichte zak?
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 17:30 #499227

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Jedre schreef :
Il Cigno, is de spanning van jouw toplat niet instelbaar? Of zit deze in een dichte zak?
Deze is zeker instelbaar, maar ik heb het idee dat de lat zelf te stijf is. Maar helaas kan ik het niet meer overleggen met Daniell.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 17:31 door ilCigno.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 17:34 #499229

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ilCigno schreef :
Jedre schreef :
Il Cigno, is de spanning van jouw toplat niet instelbaar? Of zit deze in een dichte zak?
Deze is zeker instelbaar, maar ik heb het idee dat de lat zelf te stijf is. Maar helaas kan ik het niet meer overleggen met Daniell.

Dat hoeft ook niet, elke zeilmaker kan je hier bij helpen. Wat voor type latten heb je?
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 17:44 #499235

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Jedre schreef :
Het lijkt ons namelijk sterk dat het aan de kwaliteit van leveringen nieuwe zeilen kon liggen..

Uhmm.. nou ja, er zijn een aantal klanten (mij bekend) die gewoon echt een heel slecht zeil hebben ontvangen. Ook nog eens niet volgens de overeengekomen specificaties.. (best kwalijk, maar komt helaas vaker voor...). Maar ik ga zeker niet beweren dat dit exemplarisch is/was voor deze zeilmaker. Ga er vanuit dat de personen in kwestie heel veel (dure) pech hebben gehad doordat de zeilmaker niet alleen ophhield te bestaan, kan de beste gebeuren, maar ook volkomen onbereikbaar was/is.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 17:45 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 17:44 #499236

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Sneaker schreef :
Wat voor type latten heb je?
Kunststof verjongde latten met 'surfstyle' spanners.


Bijlage image_2014-03-261.jpg niet gevonden



Bijlage image_2014-03-26-2.jpg niet gevonden



Bijlage image_2014-03-26-3.jpg niet gevonden

Bijlagen:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 17:49 door Faran. Reden: Foto omgedraaid
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 17:51 #499242

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
ilCigno schreef :
Jedre schreef :
Il Cigno, is de spanning van jouw toplat niet instelbaar? Of zit deze in een dichte zak?
Deze is zeker instelbaar, maar ik heb het idee dat de lat zelf te stijf is. Maar helaas kan ik het niet meer overleggen met Daniell.

vervangen voor verjongde carbonlatten. Wat ook niet helpt, is dat je geen wagentjes hebt, maar twee leuvertjes. Dan kan je niet veel anders hebben dan een relatief brede, fibre lat. En die zijn stijf ja, omdat ze 1 dikte hebben.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:05 #499253

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Roland27 schreef :
ilCigno schreef :
Jedre schreef :
Il Cigno, is de spanning van jouw toplat niet instelbaar? Of zit deze in een dichte zak?
Deze is zeker instelbaar, maar ik heb het idee dat de lat zelf te stijf is. Maar helaas kan ik het niet meer overleggen met Daniell.

vervangen voor verjongde carbonlatten. Wat ook niet helpt, is dat je geen wagentjes hebt, maar twee leuvertjes. Dan kan je niet veel anders hebben dan een relatief brede, fibre lat. En die zijn stijf ja, omdat ze 1 dikte hebben.

Zie geen 2 leuvers maar "gewoon" 1 leuver. Wel een low friction zo te zien. Gezien de grootte van het zeil, gebruikelijke oplossing. Carbon latten is ook niet nodig gezien type boot. Kom op zeg.. En je hebt ook standaard Latten gewoon in diverse diktes. Heerlijk hoe er direct weer naar high end materiaal voor een cruiser wordt geadviseerd. Prima, neem een track met kogelgelagerde karren, mooie bluestreak tapered latten.. en vergeet niet je portemonnee mee te brengen ;-)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 18:07 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:07 #499256

dus wat is dan wel de oplossing sneaker?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:10 #499259

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
roozeboos schreef :
dus wat is dan wel de oplossing sneaker?

Als ik weet wat voor lat er nu op zit kan ik daar iets over zeggen, wellicht. Maar normaal gesproken: een minder stijf latje bijvoorbeeld. Het is een cruiser die sportief gevaren wordt. Ik vind de span optie al best luxe en netjes uitgevoerd. De meeste zullen een velcro sluiting hebben. Wat prima is.

PS: geen tel tales? Of kijk ik overheen?
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 18:32 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:41 #499277

kijk naar kunne we wel wat mee..
Ik heb ook een grootzeil van doyle, een van de laatste volgens mij.
Ik heb hetzelfde met de toplat als ilcigno, maar ik ben geen expert hoor.

Opdoeken is wat meer werk. Met mn oude zeil rolde ik het binnen twee secondes op tot een cm dik theedoekje.. :S
Maar nu met trilaminaat is het wat meer klooien.

Maar het is een prima zeil , en ik ben er zeer tevreden mee.
Voor mn voorzeilen moet ik nu weer op zoek naar een andere zeilmaker jammer genoeg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:55 #499280

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
roozeboos schreef :

Opdoeken is wat meer werk. Met mn oude zeil rolde ik het binnen twee secondes op tot een cm dik theedoekje.. :S
Maar nu met trilaminaat is....

Je hebt dus cruising laminaat met aan beide kanten taffeta. Dat is prima "doek" maar vraagt wel meer aandacht dan dacron. Wat latten betreft, de meeste cruisers zijn goed af met standaard latten. Het is indd erg "in" om de bovenste top lat (of 2) 100% te maken. Is tegenwordig bijna standaard. Of het altijd een logische keus is..

Wat latten betreft, bovenste wil je minder stijf dan de onderste lat. Geldt uiteraard voor volledig doorgelat zeil.. Wat je niet wil is dat je zeil bovenin"rond" wordt.. vandaar o.a. je lat bovenin..
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 18:56 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:55 #499281

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
ilCigno schreef :
Op zich bevalt mijn grootzeil goed. Ik zou alleen de toplat wat aangepast willen hebben, die buigt naar mijn mening niet voldoende.

Maar waarom stel je de vraag eigenlijk?

aan je foto en spanner te zien heb je een niet verjongde (china sail factory) bluestreak or1 lat deze is inderdaad vrij stijf voor de grote van het zeil
eventueel kun je hem zelf verjongen met een band schuurmachine.

ald
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 18:58 #499282

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ald schreef :
ilCigno schreef :
Op zich bevalt mijn grootzeil goed. Ik zou alleen de toplat wat aangepast willen hebben, die buigt naar mijn mening niet voldoende.

Maar waarom stel je de vraag eigenlijk?

aan je foto en spanner te zien heb je een niet verjongde (china sail factory) bluestreak or1 lat deze is inderdaad vrij stijf voor de grote van het zeil
eventueel kun je hem zelf verjongen met een band schuurmachine.

Nu niet allemaal gaan denken dat bluestreak van CSF is.. ;-) Meet je lat even op. 20x6 als Ald gelijk heeft. Ga me inmiddels wel afvragen hoeveel zeilen Doyle NL nu zelf heeft gemaakt (ging ie prat op tenslotte). Wat ik tot nu toe gezien heb is allemaal uhm.. uit China en omstreken. Niks mis mee als je het weet. Komen prima zeilen vandaan. Ook hele slechte..

PS: ilCigno.. is je lattenzak nu enkeldoeks uitgevoerd??
Laatst bewerkt: 26 mrt 2014 19:17 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 26 mrt 2014 20:13 #499319

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ald schreef :

aan je foto en spanner te zien heb je een niet verjongde (china sail factory) bluestreak or1 lat deze is inderdaad vrij stijf voor de grote van het zeil
eventueel kun je hem zelf verjongen met een band schuurmachine.

Ald, CSF heeft en gebruikt eigen merk latten. Lijken op Bluestreak maar zijn het niet. En zij ver jongen deze latten ook zelf.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 05:54 #499379

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Sneaker schreef :
ald schreef :

aan je foto en spanner te zien heb je een niet verjongde (china sail factory) bluestreak or1 lat deze is inderdaad vrij stijf voor de grote van het zeil
eventueel kun je hem zelf verjongen met een band schuurmachine.

Ald, CSF heeft en gebruikt eigen merk latten. Lijken op Bluestreak maar zijn het niet. En zij ver jongen deze latten ook zelf.

vandaar dat ik er csf bijzette.
bluestreak latten worden later verjongd gefreesd of geschuurd zelf gebruik ik liever
RBS latten deze worden verjongd gelamineerd met epoxy naar de specificatie van de zeilmaker(mate en plaats van de tapering)

ald
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 06:33 #499393

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ald schreef :

vandaar dat ik er csf bijzette.
bluestreak latten worden later verjongd gefreesd of geschuurd zelf gebruik ik liever
RBS latten deze worden verjongd gelamineerd met epoxy naar de specificatie van de zeilmaker(mate en plaats van de tapering)

Dat kan bij bluestreak dacht ik ook, op specificatie van de zeilmaker. Standaard op 40% maar indien gewenst op eigen specificatie. Maar we raken off topic.. gaat hier over Doyle.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2014 06:39 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 07:03 #499406

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
@ Timo,

Al zeilend een foto van uit het midden van de giek naar boven toe. Op de foto kan je dan de profiel diepte meten. Mijn inschatting dat dat aan de wind ± 7% zou moeten zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 07:08 #499407

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Oh en dat buigen, dat doe je met die spanner.. Spanner los dan is ie recht. Je moet 'm zo spannen dat je in licht weer de juiste bolling (vrij weinig!) bovenin hebt. Als het wat harder gaat waaien kan je minder twist gaan varen en trek je 'm daardoor boller bovenin. Gaat het doorwaaien en ga je weer twisten dan zal de wind 'm uitvlakken tot de lat volstrekt recht is.

Maar als je achterlijk veel spanning op die spanner moet draaien om dat te bereiken, dan is dat inderdaad niet OK. Zodra het een beetje waait moet ie gemakkelijk overploppen tijdens de overstag. Alleen in licht weer moet ie daar hulp bij nodig hebben.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 09:08 #499439

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bij mijn vorige boot kreeg ik bij het nieuwe zeil van Zwaan twee verjongde toplatten, een normale en een dunne voor licht weer. Ik had ook de twee bovenste latten doorlopend, en leuvers in de mast omdat karren niet pasten.
Gewoon met je huidige lat langs een zeilmaker en een dunnere bestellen.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 09:50 #499463

evengoed Zo jammer dat Daniell niet meer in beeld is. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 10:13 #499473

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
roozeboos schreef :
evengoed Zo jammer dat Daniell niet meer in beeld is. :(

gelukkig had hij geen webshop.. dan zou hij hier gekielhaald zijn bij een te late levering van een bekerhoudertje.. en voor oplichter zijn uitgemaakt.

Los van al zijn waardevolle bijdragen aan ZF en goed gemaakte zeilen, heeft hij mensen ook benadeeld, hen doek verkocht wat iets anders is dan geoffreerd, een heel slecht zeil "gemaakt" dat niet te vermaken/verbeteren valt, maanden te laat geleverd; excuus drukte.. om vervolgens binnen een zeer kort tijdsbestek met de spreekwoordelijke Noorderzon te vertrekken. Zonder bestaande klanten of leveranciers (Doyle bijvoorbeeld) in te lichten. En toch vinden we het jammer. Het kan soms raar gaan op een forum :laugh:

PS: bovenstaande allemaal zelf geconstateerd. Dus niet van horen zeggen.. En natuurlijk, iedereen verdient bij mij een tweede kans. Van webshop meneer tot zeilmaker. Ga er nog steeds vanuit dat ieder persoon het liever goed doet dan slecht. En niet elke omstandigheid heb je in de hand. Helaas.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2014 10:23 door Sneaker.
Discussie gesloten.

Re: Doyle 27 mrt 2014 10:25 #499478

roozeboos schreef :
evengoed Zo jammer dat Daniell niet meer in beeld is. :(

Ik vind het ook zeer spijtig dat Daniell niet meer in beeld is. Ik heb namelijk nog een vordering van een kleine 4000 euro voor hem klaar staan. Wegens de levering van een set achteraf waardeloos gebleken zeilen.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl