Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boegspriet zelf bouwen

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 11:19 #785859

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Draaispoel galvanometer voor edelheidsbepaling van metalen instrumentarium voor operaties. Opstelling met aluminium en RVS 316L ('chirurgisch staal') voor piercings.
Gevoeligheid: 100mV volle schaal.

Kan worden gebruikt voor bepaling elektrolyse spanning tussen carbon fiber en titanium in zoet en zout water. Iets om uit te proberen buurman?
Groeten, buurman Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 12:02 #785869

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
'K snap er niks vaan! Post is weg als ik 'm plaats.

Nu is tie er weer!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 20 nov 2016 12:08 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 12:46 #785882

Dat meten hebben anderen al voor je gedaan hoor.
Zie onderstaande plaatjes.
Ad

En met millivolt schaal in zeewater:
Laatst bewerkt: 20 nov 2016 12:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 14:35 #785921

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Mooi! Ik neem aan dat grafiet het koolstofvezel vertegenwoordigd.
Dan valt op dat grafiet en aluminium een enorm spanningsverschil hebben, maar dat grafiet en titaan heel weinig spanningsverschil kennen...
Moet je dat dan wel zo goed isoleren? Onder water wellicht wel, maar boven water?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 14:41 #785925

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Voor titanium hoef ik niets te isoleren. Aluminium zou ik niet moeten gebruiken, of als er toe gedwongen héél erg goed isoleren en dan nog accepteren dat het in enkele jaren wegrot.

Op mijn carbon neerhouder zitten aan boven en onderkant twee niet goed geisoleeerde alu elementen die na 4 jaar gebruik sporen van corrosie vertonen maar nog niet dramatisch.
Laatst bewerkt: 20 nov 2016 14:42 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 15:13 #785930

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Vraag mij toch af hoe snel het opvreten van alu gaat. Deze grafieken gaan uit van zuivere grondstoffen. Daar is hier geen sprake van.de grafiet zit in een matrix gevat. En het alu is een legering en hard geanodiseerd. Ik kan niet zo goed zien hoe je laminaat verloopt maar het lijk of je dqars op je laminaat de krachten krijgt. persoonljk zou ik de scharnier punten overmaats boren en vullen met epoxi en codial silica. Dan weet je zeker dat je geen geleiding krijgt en een groter oppervlakte om de drukkrachten over te brengen op je laminaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 20 nov 2016 15:58 #785933

FKZ schreef :
Vraag mij toch af hoe snel het opvreten van alu gaat. Deze grafieken gaan uit van zuivere grondstoffen. Daar is hier geen sprake van.de grafiet zit in een matrix gevat. En het alu is een legering en hard geanodiseerd. Ik kan niet zo goed zien hoe je laminaat verloopt maar het lijk of je dqars op je laminaat de krachten krijgt. persoonljk zou ik de scharnier punten overmaats boren en vullen met epoxi en codial silica. Dan weet je zeker dat je geen geleiding krijgt en een groter oppervlakte om de drukkrachten over te brengen op je laminaat.

Als het grafiet helemaal wordt omgeven door een voldoende dikke laag epoxy zal er inderdaad weinig of niets gebeuren. Maar ga je er in boren of ga je een werkstuk in vorm schuren krijg je problemen.
Dan zul je opnieuw de boel heel goed moeten bedekken met hars.
Overigesn is grafiet net zo electrisch geleidend als koolstof en dat bepaalt met name de galvanische werking. Omdat koolstof echter niet in oplossing kan gaan zoals ijzer en aluminium( Fe ionen en Al ionen) gedraagt het zicht net een als edelmetaal .

Overigesn , als je eens wilt vaststellen hoe snel dat opvreten van aluminium gaat moet je maar eens een aluminiumkrul samen met koolstofvezel in een bekertje met water en een klein beetje( hoeft ect niet zoveel te zijn als in zeewater maar je moet nu eenmaal enige electrische geleiding hebben) zout leggen.

En een bewijs dat aluminium en koolstofgaren niet samen gaan in een natte omgeving "beweees" de firma Carbocraft die wedstrijdroeiboten bouwde begin 80er jaren.
Zij gebruikten een sandwich van aluminium honingraat en koolstof/epoxy ( afgekeken uit de luchtvaart en formule 1 race auto's) om roeiboten van te bouwen .
Ging goed mis want toen na enkele jaren de een na de andere boot bijna in elkaar zakte gingen ze uiteindelijk failliet.
Het waren wel de boten die in die tijd vrijwel alles wonnen op roeigebied , zolang ze nog nieuw waren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 05:44 #786072

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Waarom maak je niet een spriet als die ik op mijn mini had. Met verstelbare waterstag, guys en draaibaar op de boeg dus weg te bergen langs de zeerailing.
Dan kan je en reachen en makkelijker diepvaren (als bij een spinnaker).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 07:08 #786077

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
En een bewijs dat aluminium en koolstofgaren niet samen gaan in een natte omgeving "beweees" de firma Carbocraft die wedstrijdroeiboten bouwde begin 80er jaren.
Zij gebruikten een sandwich van aluminium honingraat en koolstof/epoxy ( afgekeken uit de luchtvaart en formule 1 race auto's) om roeiboten van te bouwen .
Ging goed mis want toen na enkele jaren de een na de andere boot bijna in elkaar zakte gingen ze uiteindelijk failliet.
Het waren wel de boten die in die tijd vrijwel alles wonnen op roeigebied , zolang ze nog nieuw waren.
Ad

Dat was zeker ook nog eens hetzelfde aluminium dat ze ook bij die vliegtuigen en auto's gebruikten ;)
De hele harde variant 60xx of 70xx met een flinke dosis magnesium in de legering. Als je ziet waar magnesium staat in het tabelletje verklaart dat wel waarom de aluminium in NO time 'pap'was .....

Dat spul wat we aan boord gebruiken is volgens mij over het algemeen wat puurder en zachter wellicht dat dat wat langer duurt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 07:53 #786080

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Heb dit draadje gevolgd, gefeliciteerd met je mooie werk.

Ik heb verleden zomer geëxperimenteerd met een verlengde boegspriet.

Bij zwakke wind is ons zware bootje ondertuigd, daarom heb ik verleden voorjaar een tweedehands genua van een groter jacht gekocht. Een echt koopje. Zo goed als nieuw, licht doek en bijna de afmetingen die ik wilde. Vijftig €, een test waard.
Een tweedehands rolsysteem had ik reeds langer op de kop getikt. Wisselwaar zwaar beschadigd en de topwartel ontbrak maar ik ben handig, had het ding binnen het uur hersteld. De vorige eigenaar was blijkbaar ergens tegen een kade aangevaren met de roller gemonteerd, een “ vuistje” ofte kilohamer en een paar goedgerichte meppen en de roller loopt als nieuw. Vijftien € en dat terwijl ze nieuw voor 2000 gaan.
Heb lang gespeurd, een mooi stuk hout om de boegspriet verlenging uit te maken kon ik niet vinden, ook niet kopen. Hier in Griekenland is kopen wel moeilijker als in Nederland. Doe het zelf zaken zijn niet bestaand, houthandels hebben hout in klossen en complete boompjes, verder spaanplaat en spaanbrokken. Heb drie dagen gezeild en dan uren bergop gefietst om de dichtstbijzijnde houthandel te bezoeken, daar hadden ze hooguit weidepalen. En spaanplaat vanzelfsprekend.
Op het onbewoonde eilandje Dokos wist ik een totaal vervallen klein vissersbootje liggen en daarop stond een mastje. Ben er heen gezeild en had geluk, de toeristen hadden nog geen vuurtje gestookt van het mastje. Heb er alle nagels uit getrokken waarmee de elektriciteit kabel voor het toplicht bevestigd was en voila, daar had ik mijn verlenging. Enkel voor test want het stukje denneboom zit vol lucifer brede spleten. Waarschijnlijk 50 jaar in de zon gestaan. Er hing nog een beetje kalk aan, daarmee schilderde men vroeger.

Ik heb het mastje aan de bestaande boegspriet gebindseld, uiteraard met modern touw. Iedere slag een constrictor knoop, sterk als staal. Ook de roller en de geleideblokken voor het eindeloze reeftouw zijn gebindseld. Heb een zomer getest, klasse. Bevalt. Zelfs bij zeer lichte wind loopt de boot. De kluiver stoort, moet ingerold blijven. De fok, het grootzeil en bezaan ronden het zeilplan weer af.
Ik vaar de roller nu dertig centimeter verder naar voor als op de foto ( eerste proefvaart )



Omdat dit origineel een lichtweer genua was van een groter jacht en ik de roller zo ver naar voor heb staat het voorlijk onder een grote hoek wat resulteert in een te laag schootpunt. Heb een nieuw schootpunt aan het zeil genaaid, ongeveer een meter boven het oude. Nu hangt de onderste meter wel slap als een waterzeil dus dat moet ik straks afsnijden en een nieuw onderlijk naaien.
Alles handwerk met een “stitcher”.
Eerst de lugdruil naaien. Ook een experiment. Schat 80 uur stikken. Zucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 08:10 #786081

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk, mooi gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 08:29 #786086

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
OldBawley schreef :
Eerst de lugdruil naaien.
Handig gemaakt die boegspriet en die roller.
NB wat is een lugdruil?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 08:53 #786088

hscharft schreef :
En een bewijs dat aluminium en koolstofgaren niet samen gaan in een natte omgeving "beweees" de firma Carbocraft die wedstrijdroeiboten bouwde begin 80er jaren.
Zij gebruikten een sandwich van aluminium honingraat en koolstof/epoxy ( afgekeken uit de luchtvaart en formule 1 race auto's) om roeiboten van te bouwen .
Ging goed mis want toen na enkele jaren de een na de andere boot bijna in elkaar zakte gingen ze uiteindelijk failliet.
Het waren wel de boten die in die tijd vrijwel alles wonnen op roeigebied , zolang ze nog nieuw waren.
Ad

Dat was zeker ook nog eens hetzelfde aluminium dat ze ook bij die vliegtuigen en auto's gebruikten ;)
De hele harde variant 60xx of 70xx met een flinke dosis magnesium in de legering. Als je ziet waar magnesium staat in het tabelletje verklaart dat wel waarom de aluminium in NO time 'pap'was .....

Dat spul wat we aan boord gebruiken is volgens mij over het algemeen wat puurder en zachter wellicht dat dat wat langer duurt.

Het toevoegen van compomenten aan aluminium zegt niets over de corrosievastheid en al helemaal niets over het galvanisch gedrag.Magnesium bijv. hoeft het potentiaal van aluminium echt niet te verslechteren.
Aardig en bekender voorbeeld is misschien wel brons.
Bestaat hoofdzakelijk uit koper en tin naast soms silicium , mangaan of andere stoffen waarbij zowel tin als koper lager in de galvanische reeks staan dan brons.
En zo zou ik nog wel meer voorbeelden kunnen noemen.
Een onedelere toevoeging kan de eigenschappen van metalen best positief beinvloeden hoor.Maar dat is de nogal ingewikkelde materie van de legeringen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 21 nov 2016 09:16 #786095

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Onze boot heeft een tweede mastje, een yawl.
Heb daar lang een soort bermuda zeil op gehad maar dan met een klein gaffeltje, beetje als de botters.
Na het laten maken van een nieuw grootzeil had ik het oude ( 35 Jaar ) grootzeil over en heb daaruit een yawl zeil gesneden dat dubbel zo groot is als het oude. Boven een spriet die tot 40 cm vóór de mast steekt, dus een lugzeil. Beetje als een gaffelzeil maar zonder bevestiging aan de mast.
Was bedoeld als test. Heb de oude zeilnaden alle een 6 cm brede baan opgekleefd ( met bruine Sika ) om het opengaan van de oude naden tegen te gaan.
Ook met dit zeil een zomer gezeild. Zeer tevreden over de verbeterde lichtweer eigenschappen wel link want zo´n groot zeil helemaal achter op de boot maakt het onder zeil manoeuvreren gevaarlijk. Je krijgt de boot niet meer makkelijk aan het afvallen.
Omdat dat zeil die 3 meter lange spriet heeft is het iets moeilijker op te bergen na het zeilen, bovendien staat het zo mooi en daarom heb ik het zeil de hele zomer niet afgedekt. Resultaat is dat de Sika de geest geeft ( UV ) en ik nu alle banen moet nastikken.
Zeer langdurig karweitje, ik moet bovendien m´n garen zelf waxen want zoals gezegd, kopen... Tja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 17:09 #786516

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Weer wat verder. De koppeling met rope-eye zit in elkaar. De buis die ingelmineerd wordt in de romp is op lengte (33 cm); de titanium scharnierbuis met trekstang is op lengte. De scharnierdelen die op de buis komen zijn gereed.
Alles past naadloos en met zeer nauwe toleranties in elkaar.
Nu nog wat glad schuren omdat jullie dat mooier vinden en dan aflakken.
Ik weet niet of ik blanke lak ga gebruiken omdat ik op wil scheppen met carbon òf dat ik wit lak omdat ik dat mooier vind.
Het geheel weegt nu 2045 gram.





En nog even de oorspronkelijke tekening die wonderwel is gerealiseerd:
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 19:18 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 18:54 #786547

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Ziet er goed uit. Ik zou voor wit gaan ivm uv bescherming. Een blanke lak met uv filter is nooit zo goed als een kleurtje. Daar naast denk ik dat de koppel stukken niet het glossie uiterlijk gaan krijgen wat he buizen wel krijgen ivm de laminaat opbouw en afwerking. Optie zou ook nog zijn om de koppelstukken wit te lakken en de buizen met blanke lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 18:57 #786550

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
wrappen?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:01 #786552

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi blingbling Robert! Denk dat ik voor bescheiden wit ga, of lichtgrijs -als m'n dek- want dat heb ik misschien nog staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:07 #786557

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Sunday schreef :
Mooi blingbling Robert! Denk dat ik voor bescheiden wit ga, of lichtgrijs -als m'n dek- want dat heb ik misschien nog staan

Met fluor trimstrepen, tell tales en reling.... misschien een witte fluor paint..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:11 #786560

Met oog op de temperatuur en de epoxy als thermoplast zou ik voor een lichte kleur gaan. Zonnetje kan zwarte oppervlakte best warm stoken. Beetje sneu als die triangel dan vervormd.....
Sunday schreef :
Mooi blingbling Robert! Denk dat ik voor bescheiden wit ga, of lichtgrijs -als m'n dek- want dat heb ik misschien nog staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:16 #786564

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
roberteb schreef :
Met fluor trimstrepen, tell tales en reling.... misschien een witte fluor paint..
Haha! Daar heb ik serieus over nagedacht, luminescente verf, "glow in the dark"; strontium-aluminaat pigment toevoegen aan blanke lak nadat de spriet wit is geverfd.
Toch maar niet, zou in de nacht teveel licht geven, en het voordeel is er niet echt, naast dat het natuurlijk wel techie smoelt.
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 19:58 door Sunday. Reden: Quote toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:22 #786574

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Denk dat er wel enkele mensen zijn die interesse hebben in zo'n apparaat; evt een idee een 'group buy' te doen met zo'n spriet? Lees: zou jij er meerdere willen maken?
Mag je mij meteen op de lijst zetten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:31 #786578

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
alweereengijp schreef :
Met oog op de temperatuur en de epoxy als thermoplast zou ik voor een lichte kleur gaan. Zonnetje kan zwarte oppervlakte best warm stoken. Beetje sneu als die triangel dan vervormd

Gelukkig is epoxie een thermoharder. Onder temperatuur word het eerst sterker. Bij te veel warmte afhankelijk van de gebruikte hars degradeerd het. Die temperatuur zal het niet halen. Persoonlijk zou ik kraal ring en een imbus moer mooier vinden dan de nu ge tejende ring met moer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:40 #786582

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
...Persoonlijk zou ik kraal ring en een imbus moer mooier vinden dan de nu ge tejende ring met moer.
Als ik je goed begrijp:
De getekende inbus "moer" is erg mooi, heb 'm ook liggen. Toch heb ik de voorkeur voor de zelfborgende moer die ik foto toon: wegens de borging. Ik krijg nog iets mooiere, dikker en boller, zelfborgende titanium moertjes geleverd binnenkort; die zullen het wel worden.
Deze:

Dikkere borgring en "plaatje" -hoe heet dat?-
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 19:43 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegspriet zelf bouwen 22 nov 2016 19:47 #786585

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Flensmoer bedoel je waarschijnlijk.
Erg mooi gemaakt allemaal, Sunday!
Laatst bewerkt: 22 nov 2016 19:48 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl