Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Genua. Advies?

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 10:24 #690527

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
Nachtvlinder schreef :
boatspeed

Zeg jongens; is er een verband tussen wedstrijdzeilen en het onnodige gebruik van Engelse woorden in Nederlandstalige discussies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 10:29 #690528

Hier heb je gelijk: "bootsnelheid" begrijpt iedereen ook wel.

Maar hoe noemen we VMG dan? "Goed gemaakte snelheid"?

Of zijn afkortingen taal-onafhankelijk? Hoe leg je ze uit dan?
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 10:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 10:32 #690531

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
boatspeed

Zeg jongens; is er een verband tussen wedstrijdzeilen en het onnodige gebruik van Engelse woorden in Nederlandstalige discussies?

Als dat zo was, dan hadden ze wel Franse bewoording gekozen, want de vergelijking op het gebied van wedstrijdzeilen tussen de UK en Frankrijk, is nogal duidelijk in het voordeel van Frankrijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 11:30 #690547

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
Nachtvlinder schreef :
Hier heb je gelijk: "bootsnelheid" begrijpt iedereen ook wel.

Ach, de gemiddelde zeiler, toch vaak al hoger opgeleid dan Henk of Ingrid, begrijpt zowel Engels als Nederlands. Dat is het punt niet. Henk, daarentegen, zal bootsnelheid eerder vatten dan boatspeed.
Geheel los daarvan is natuurlijk het in stand houden van de Nederlandse taal aan de orde. Gebruik geen Engelse woorden waar een goed Nederlands synoniem voor bestaat. Ik snap wel waar die neiging tot anglicisme vandaan komt; wie in de IT-sector verkeert, zoals bij vele ZF-ers steeds weer het geval blijkt, gaat dit vanzelf doen. Maar goed is het niet.
Maar hoe noemen we VMG dan? "Goed gemaakte snelheid"?

Of zijn afkortingen taal-onafhankelijk? Hoe leg je ze uit dan?

Dergelijke afkortingen lijken me zo ingeburgerd (ze worden ook in NMEA-zinnen gebruikt, bijvoorbeeld) en zijn dermate technisch, dat ik het hier minder bezwaarlijk vind. Tenminste zolang de afkorting niet wordt uitgeschreven.
Gebeurt dit wel, dan zijn er Nederlandse alternatieven beschikbaar of ze zijn te bedenken, waarbij VMG bijvoorbeeld 'snelheid naar bestemming' zou kunnen worden, wat naar mijn beter uitdrukt wat VMG inhoudt dan 'goedgemaakte snelheid'. SOG wordt gewoon 'snelheid over de grond' een begrip dat sowieso vaak in het Nederlands wordt gebruikt. CMG wordt gewoon: ware koers.
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 11:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 11:34 #690548

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
Aernoudt schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
boatspeed

Zeg jongens; is er een verband tussen wedstrijdzeilen en het onnodige gebruik van Engelse woorden in Nederlandstalige discussies?

Als dat zo was, dan hadden ze wel Franse bewoording gekozen, want de vergelijking op het gebied van wedstrijdzeilen tussen de UK en Frankrijk, is nogal duidelijk in het voordeel van Frankrijk...

Leuk verzonnen. Maar er is ook nog zoiets als traditie.
Zelfs in Frankrijk wordt het woord 'yachting' gebruikt. Terwijl de Fransen, meer dan wie ook, gebrand zijn op het overeind houden van hun eigen taal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 11:48 #690550

joh, maak je niet te sappel :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 11:53 #690552

roozeboos schreef :
te sappel

en dat is dan weer duits.... www.etymologiebank.nl/trefwoord/sappelen
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 11:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 11:55 #690553

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
roozeboos schreef :
joh, maak je niet te sappel :)

Wie maakt zich hier sappel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 12:05 #690557

nou ja, jij begon erover Lodewijk.
Boatspeed gebruiken ipv bootsnelheid is minder vervuilend dan gaan emmeren over het gebruiken van niet nederlandse woorden in dit draadje.
Dat is sowieso off topic, ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 12:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 12:08 #690559

roozeboos schreef :
sowieso off topic, ;)

zullen we off topic heel puriteins vervangen door 'buitendraads'?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 12:14 #690561

lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hier heb je gelijk: "bootsnelheid" begrijpt iedereen ook wel.
... wie in de IT-sector verkeert...

Als Servicelevel- én changemanager ben ik accountable voor zowel de servicelevel- en changemangementprocessen. (Wiedes). Daarnaast ben ik responsible voor het incidentmanagementproces (belangrijkste systemen: incidents en service requests)

Jawel, het Service level Agreement valt onder mijn hoede. (Het gaat te ver om hier op in te gaan maar daar worden o.a. de Critical Succes Factors, Key Performance Indicators,serviceleveltargets, maintenancewindows etc vastgesteld). Wekelijks zit ik het Change Advisory Board voor, alwaar de (extended) Requests for Change worden besproken met de business.

Het ITIL-Expert niveau haal je niet zomaar, me dunkt. (Information Technology Infrastructure Management)

En dan zullen we het maar niet hebben over de techneuten in de ICT (je weet wel, de mensen die écht iets kunnen B) ) en hun bijbehorende jargon. Ik kan nog uren zo doorgaan maar dat zal ik je besparen.
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 12:16 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 12:15 #690562

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
roozeboos schreef :
nou ja, jij begon erover Lodewijk.
Boatspeed gebruiken ipv bootsnelheid is minder vervuilend dan gaan emmeren over het gebruiken van niet nederlandse woorden in dit draadje.
Dat is sowieso off topic, ;)

Nou kijk: dat bedoel ik. Wie maakt zich hier nou sappel?
Daar helpt die smily ook niks aan, hoor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 12:15 #690563

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Baasklusje schreef :
Boatlover schreef :
Ik krijg enigzins lol in lichtweer

Mooi zo! Het is lastig, maar als het lukt is het erg leuk en ga je véél sneller dan al die zeilers die het niet snappen ;-)

I know (zie uitslagen Lelystad Regatta 2014 ;) )

In een heel groot veld (ik ben de langzaamste in orc 3 met lichtweer) zie ik niet makkelijk weg te komen bij de start. Zeker niet als or 1 en 2 hiervoor de lucht hebben vervuild. Kort mastje ook.

Dat " véél sneller" gaat ook op bij harde wind en golven. Ook dan is het een gevoelig verhaal itt vlak water en een matige wind. Maar goed, ik ben geloof ik 1 van de weinigen op dit forum die deze mening heeft.
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 20:41 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 12:16 #690564

Baasklusje schreef :
roozeboos schreef :
sowieso off topic, ;)

zullen we off topic heel puriteins vervangen door 'buitendraads'?

dat was expres BK! ik dacht dat jij dat uberhaupt wel zou begrijpen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 20:35 #690661

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Nachtvlinder schreef :
Boatlover schreef :
Het meest vage onderwerp, het verschilt per boot. Zo vernam ik van Big Time laatst dat hij het grootzeil van zijn J109 met duidelijk minder twist vaart als zijn First 31.7 in het verleden.

Die J-109 loopt sneller dan de First neem ik aan? Een hogere boatspeed zal een over de masthoogte meer constante schijnbare windrichting geven kan ik me voorstellen.

De J109 is sneller maar heeft een langere mast. Het verschil in windhoek beneden en boven zou, bij een gelijke snelheid dus groter moeten zijn.

De uitleg van Big Time was dat het dichte achterlijk als extra "hoogteroer" rendement opleverde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 20:50 #690663

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
boatspeed

Zeg jongens; is er een verband tussen wedstrijdzeilen en het onnodige gebruik van Engelse woorden in Nederlandstalige discussies?

Dat is een leuke Lodewijk. :) Ook ik ontmoet mensen die alle Engelse termen kennen maar niet echt goed zeilen ;) Wij hanteren gewoon Nederlandse Jip en Janneke-taal. Echter: sommige Engelse termen zijn iets korter, dus soms floept er iets tussendoor.

Mijn foktrimmer heeft 3 jaar zeilervaring. Met veel passie heb ik hem Nederlandstalig opgeleid, hij doet het overigens fantastisch. Vervolgens stapte hij op een andere boot waar volledig de Engelse termen werden gehanteerd... Met Gooisch accent werd hem gevraagd éééven te flaken. What the fuck wordt me nu gevraagd dacht hij :)
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 20:51 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 21:50 #690671

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het draait allemaal om trim en dat is gelukkig universeel.

Sommige woorden zijn gewoon wat makkelijker in het Engels, bij dubbele spi schoten dan ga je niet "lij spi schoot los" roepen bij een spi drop maar dan wordt er "guy" geroepen en begrijpt iedereen dat de guy los moet. En sheet hetzelfde voor de spi. Hebben we het over de oerhollandse schoot weet iedereen dat het over de genua schoot gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 19 dec 2015 21:55 #690673

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Sommigen kijken er wel semi-interessant bij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 20 dec 2015 06:33 #690692

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Boatlover schreef :
Nachtvlinder schreef :
Boatlover schreef :
Het meest vage onderwerp, het verschilt per boot. Zo vernam ik van Big Time laatst dat hij het grootzeil van zijn J109 met duidelijk minder twist vaart als zijn First 31.7 in het verleden.

Die J-109 loopt sneller dan de First neem ik aan? Een hogere boatspeed zal een over de masthoogte meer constante schijnbare windrichting geven kan ik me voorstellen.

De J109 is sneller maar heeft een langere mast. Het verschil in windhoek beneden en boven zou, bij een gelijke snelheid dus groter moeten zijn.

De uitleg van Big Time was dat het dichte achterlijk als extra "hoogteroer" rendement opleverde.

Dat is een beetje combi van. Zonder voldoende schootspanning loop je minder hoog, met meer bootsnelheid heb je minder twist nodig (bij licht weer).

@Lodewijk, overigens praten wedstrijdzeilers ook regelmatig nederlands. Zo noemen we elke concurrent gewoon plantenbak. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 dec 2015 08:06 #690949

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Jedre schreef :
Boatlover schreef :
Nachtvlinder schreef :
Boatlover schreef :
Het meest vage onderwerp, het verschilt per boot. Zo vernam ik van Big Time laatst dat hij het grootzeil van zijn J109 met duidelijk minder twist vaart als zijn First 31.7 in het verleden.

Die J-109 loopt sneller dan de First neem ik aan? Een hogere boatspeed zal een over de masthoogte meer constante schijnbare windrichting geven kan ik me voorstellen.

De J109 is sneller maar heeft een langere mast. Het verschil in windhoek beneden en boven zou, bij een gelijke snelheid dus groter moeten zijn.

De uitleg van Big Time was dat het dichte achterlijk als extra "hoogteroer" rendement opleverde.

Dat is een beetje combi van. Zonder voldoende schootspanning loop je minder hoog, met meer bootsnelheid heb je minder twist nodig (bij licht weer).

@Lodewijk, overigens praten wedstrijdzeilers ook regelmatig nederlands. Zo noemen we elke concurrent gewoon plantenbak. :woohoo:

Klopt maar als ik Big Time z'n bericht las dan was het verschil tussen de J109 en First 31.7 wel erg groot. Het blijft een boeiend issue, twist. Zelfs in een eenheidsklasse zie je verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 dec 2015 08:14 #690950

Indien het met balans (of heeft Big Time iets anders met "hoogteroer" bedoeld?) te maken heeft; zou hetzelfde dan bereikt kunnen worden met het meer achterover trimmen van de mast (rake/neiging)? Ik kan me voorstellen dat dat netto iets efficienter kan zijn: je gebruikt het bovenste 1/3de deel van een zeil dan niet in hoofdzaak om druk te creeren maar trimt voor maximale lift zoals je zou doen indien de balans in orde was.

Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

De vraag: waarom zie je soms sterk achterover getrimde masten? is afgesplitst naar www.zeilersforum.nl/index.php/...trimde-masten#690991
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 12:14 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 dec 2015 10:30 #691250

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18007
Ook de il Cigno vaart komend voorjaar met een mooie nieuwe genua rond! Dankzij dit draadje ben ik een heel stuk wijzer geworden over moderne materialen en waar je het zoal over kunt hebben met je zeilmaker. Dank dus aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen!

Hier wil ik nog wat van mijn ervaringen delen hoe ik tot mijn keuze gekomen ben. Zoals ik al eerder schreef heb ik vier zeilmakers gevraagd om een offerte te maken. Waarom vier? Omdat ik dat voldoende vond om een redelijk beeld te krijgen van wat een genua voor mijn boot zoal zou moeten kosten. Meer offertes vragen is makkelijk vanachter de PC, maar daarmee krijg ik waarschijnlijk niet veel betere informatie en belast ik wel een heleboel mensen met het opstellen van een offerte. Nu gaat dat bij sommigen misschien bijna geautomatiseerd (met navenante offertekwaliteit), maar gelukkig steekt het merendeel er toch wat tijd in. Dat is prima en hoort bij het ondernemerschap. Maar mij leek dat meer dan vier offertes niet zo veel meerwaarde meer zou geven.

Mede op advies van een mede-forummer en andere info heb ik North Sails (bovenkant van de markt), Hagoort (middensegment), inSails (idem) en Super Sail Store (meer aan de budget kant) aangeschreven. De kwalificaties zijn overigens van mij, dus pin me er niet op vast. De vraag aan alle vier was hetzelfde: Een 130% genua met een oppervlakte van 22,4 m2 voor een Compromis 888; I-maat 10,40m, J-maat 3,50m. Type zeiler: 'veeleisende ervaren toerzeiler'. Zeil tri-radiaal geneden, zeildoek toerlaminaat, op Furlex. Met rolfoam, dieptelijnen en tell-tales (met venstertje). Geschikt voor gebruik op zee en meerdaagse tochten. De aanpak en het antwoord van de vier genoemde zeilmakers verschilde nogal.

Van North Sails kreeg ik een beknopte offerte met de prijs en een bijlage over het aangeboden zeildoek. Vreemd genoeg gaat North uit van een iets andere oppervlakte dan gevraagd: 23,07 i.p.v. 22,4m2. Waarom is niet vermeld. Ook is er onduidelijkheid (voor mij dan) over het gebruikte doek. In de tekst staat 'NorLam Tour XW 5.0 NLXW', maar de bijlage gaat over 'Premium Paneled 300 / 360x, Featuring North NorLam laminated polyester and polyester / aramid sailcloth'. Het zal best goed spul zijn, maar ik kan het niet rijmen.


Hagoort stuurde ook een vrij korte offerte waarin de door mij gestuurde informatie grotendeels correct was overgenomen. Vreemd genoeg werden er vier soorten zeilen aangeboden, waarvan er drie niet voldeden aan de vraag: twee zeilen gebaseerd op Dacron (ik vroeg toerlaminaat); eentje op basis van Diax CL Pentex doek cross-cut gesneden (logische constructie misschien, maar ook dat vroeg ik niet) en gelukkig ook één op basis van CDX of DCX laminaat (maakt kennelijk niet uit in prijs) tri-radiaal geneden. Vragen per e-mail hierover bleven in eerste instantie onbeantwoord, maar toen ik belde werd ik door Martin netjes en uitgebreid te woord gestaan.

De aanpak van SuperSailStore verschilde drastisch met de voorgaande twee. Ik werd gebeld door Bernard van Vliet en die nam uitgebreid de tijd om mij te bevragen over wat ik met het zeil wilde doen, wat de voor- en nadelen van bepaalde keuzes (doeksoorten, rolfoam e.d.) zijn en vertelde over zijn aanpak en productie (die overigens in Turkije plaatsvindt). Pas daarna stuurde hij pas een offerte, in drie varianten qua doek. Dit waren de 'Dimension Polyant DX 65-70' (dit lijkt de voorloper van DCX te zijn), de 'Contender ACL (lijkt de voorganger van CDX te zijn)' of 'BainBridge Ocean Premium Plus 753' (dit is een weefsel, geen laminaat in ieder geval).

Het merk inSails komt van Van der Werf zeilmakerij in Made. Omdat ik daar toch regelmatig langs rij ben ik maar gewoon binnengestapt en heb mijn wensen voorgelegd aan Rutger Boerman. We hebben gesproken over alles wat er zoal over genua's te vertellen valt, wat mij heel aardig af ging dankzij de eerdere forumdiscussie, dat praat een stuk gemakkelijker! Wat daarbij heel handig was is dat ze een flinke boot in de winkel hebben staan (ruimte is daarop gebouwd, misschien wel 15m hoog) met daarop een voorzijl gemaakt van DCX. Allerlei details zijn dus live te zien. Ook de zeilmakerij nog even bezocht, ze maken alles zelf, erg leuk om te zien. De nagestuurde offerte was beknopt, maar alle info was aan tafel al besproken.

Met het voorgaande in gedachte komt natuurlijk de vraag, wat kost dat nu. Wat mij opviel is dat iedere zeilmaker een andere rekenwijze hanteert. Waar bij de één sommige opties of de bekende 'winterkorting' al in de prijs zijn inbegrepen, worden bij de ander deze apart genoemd. Om de boel een beetje vergelijkbaar te maken heb ik alles maar in een spreadsheet gezet. Met een opmerkelijke uitkomst: het goedkoopste zeil wat voldeed aan de specs (SuperSailStore met DX of ACL laminaat) bleek helemaal niet zo spectaculair veel goedkoper te zijn. Hagoort was slechts 9% duurder en inSails 15% duurder dan het zeil van SuperSailStore. Hoewel beslist niet te verwaarlozen, vond ik dat minder grote verschillen dan wat ik aanvankelijk verwacht had van een zeilmaker die in het buitenland produceert. Het is wel in lijn met wat er op het forum al gezegd werd, Nederlandse lofts kunnen prima meekomen qua prijs. North Sails was duidelijk duurder dan de rest. Zelfs als ik het iets grotere oppervlak terugreken komt hun prijs ruim 35% hoger uit dan het goedkoopste zeil en ruim 15% hoger dan wat inSails rekent. Ik kan dat alleen verklaren met de naam die ze hebben; misschien dat het doek wat beter is maar dat is mij niet duidelijk gemaakt in ieder geval.

De keuze kwam op basis van de offertes voor mij neer op Hagoort (iets goedkoper) of inSails (handiger omdat ik daar vaak langs rij). De kwaliteit van beiden schat ik vergelijkbaar in. Het is inSails geworden. Ik ben gaan praten over de details en heb een meer dan fraai zeil aangeboden gekregen voor een prijs waar beiden zich goed in konden vinden. Tri-radiaal, gemaakt van Dimention-Polyant DCX-L, met rolversterkingen, rolfoam (toch maar), tell-tail ruitje, zwarte dieptelijnen, dyneema reguleerlijntjes, UV-beschermingsstroken 'light' (want meestal in hoes, maar tijdens tochten niet) en uiteraard gesneden voor mijn boot en wensen. Dit laatste wordt trouwens nog in detail bepaald na het opmeten. En dit alles in een kèk lichtgrijs kleurtje.

Duur hoor, zo'n forum...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 dec 2015 10:32 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 dec 2015 11:13 #691258

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Haha, IlCigno, wat leuk om te horen. Enne, volgens mij goede keuze. Ik had ook een erg leuk contact met Rutger en inderdaad, het zeil wat in de winkel getoond wordt, helpt heel erg bij het maken van de keuze. Toch rolfoam gedaan? Ik weet dat Rutger hier voorstander van is, maar, Martin weer juist niet. Wat was jouw uiteindelijke argument om het wel te doen?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 dec 2015 11:17 #691261

ilCigno schreef :
Vreemd genoeg gaat North uit van een iets andere oppervlakte dan gevraagd: 23,07 i.p.v. 22,4m2. Waarom is niet vermeld. Ook is er onduidelijkheid (voor mij dan) over het gebruikte doek. In de tekst staat 'NorLam Tour XW 5.0 NLXW', maar de bijlage gaat over 'Premium Paneled 300 / 360x, Featuring North NorLam laminated polyester and polyester / aramid sailcloth'. Het zal best goed spul zijn, maar ik kan het niet rijmen.

www.nl.northsails.com/SAILS/Up...e/en-US/Default.aspx

Dat beschrijft het doek, Norlam is de generieke typenaam. 5.0 is het doekgewicht.

35% duurder valt mee, is normaal wel 50%. Zeker einde-jaar-prijzen ;-)

Veel plezier met je nieuwe zeil, straks!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 dec 2015 11:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 dec 2015 11:43 #691268

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18007
mystudio schreef :
Toch rolfoam gedaan? Ik weet dat Rutger hier voorstander van is, maar, Martin weer juist niet. Wat was jouw uiteindelijke argument om het wel te doen?
Ik heb toch voor rolfoam gekozen omdat ik er zelf goede ervaringen mee heb en er in dit draadje ook een kleine meerderheid leek te bestaan die er positief over oordeelden. Rutger (van inSails dus) was meer neutraal, het deels ingerolde zeil zou ook zonder foam er goed bij kunnen staan. Hij gaf mij nog de mogelijkheid om het foam er naderhand (tegen de offertekosten) op te zetten als het nodig mocht zijn, maar het leek mij beter om het nu in één keer allemaal te laten doen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl