Jedre schreef :
Je zegt het in je antwoord op Il Cigno, het zijn minimale verschillen.
Op het gebied van levensduur trek ik je verhaal in twijfel. De voorganger van 3di was niet duurzamer dan welk merk dan ook.
De verschillen zijn zo minimaal dat de toer- tot en met NK zeiler dit er niet uit trimt. Daarom ben ik van mening dat de prijs/kwaliteit/performance verhouding bij Hagoort beter licht.
Dat buitenlandse merken beter presteren in Nederland (en zeker na buitenlanders toe) ligt aan ons Nederlanders. Het zit nu eenmaal in onze cultuur om alles wat engelstalig onze kant op komt beter te vinden. Dat houdt je nationale merken klein(er). Dus sponsor je ook weer minder de ontwikkeling, en..(nee geen economie vandaag
).
Het is overigens wel iets dat ik erg jammer vind. Het is een feit dat ambacht (en dan bedoel ik niet alleen zeilmakerij) in Nederland ondergeschoven is. De overheid stuurt op kennis en producten worden geïmporteerd. Amerika is trendsetting (kleding, schoeisel, zeilen, dekbeslag etc.) en kan dat zijn omdat hun klanten de ontwikkeling trouw blijven sponsoren.
Maar goed, ik dwaal af.
Betreffende de levensduur hoef je mijn verhaal niet in twijfel te trekken. Ik denk niet dat je goed op de hoogte bent. 3di is niet te vergelijken met de voorganger 3dl. (3dl ging zelfs korter mee dan bijv. de laminaten van Hagoort
). Bij 3di is de levensduur goed door het ontbreken van lijm. Je hebt waarschijnlijk niet de levensduur-berichten gelezen over de 3di-zeilen ivt 3dl tijdens de Volvo Ocean Race...
Bij de Forte 4T-zeilen ontbreekt niet alleen de film maar ook de lijm. De film gaat het eerste stuk. Lijm zorgt ervoor dat een zeil delamineert, stug wordt, zwaarder is (concurrenten als Hagoort hebben een taffeta voor levensduur nodig) enzovoort. Ik was voor de introductie in 2013 de tweede ter wereld met een Forte 4T-zeil.
Natuurlijk is het nog vroeg maar de 1e set Forte 4T van de J111 is ook nog perfect. Met deze boot wordt zo 'n beetje iedere week wedstrijd gezeild. Neem van mij aan dat ze nog jaren met deze set uit 2013 gaan varen.
Ook mij zie je over 10 jaar nog met hetzelfde zeil varen, zowel toeren als wedstrijd. Als je een monster in je handen hebt en je gaat het mishandelen dan begrijp je het direct. Doe dit vervolgens met een laminaat met film, zonder taffeta en lijm en het is helder.
Heb je je al afgevraagd waarom toerzeilers waarbij prijs minder een issue is in het buitenland zonder taffeta varen met, vrijwel de 1 op 1 race-versie van 3di en Forte 4T?
Dat gebeurt niet met zeilen van de locale zeilmakers die afhankelijke zijn van doekleveranciers als Contender, Dimension Polyant enz.
Ik ben overigens met je eens dat de PRIJS/kwaliteit/verhouding zoals je het zelf omschrijft goed is bij Hagoort. Dat is voor de meesten in ons land belangrijk. Bij de eerder genoemde buitenlandse zeilers niet. De truc bij Hagoort is natuurlijk ook die grote horizontale banen, oftewel zeer weinig snijverlies.
Vanwege onbekendheid met 3di en Forte 4T EN de initiële uitgave laten velen in ons land deze producten links liggen. Ik ben ervan overtuigd dat op de lange termijn deze producten voor de performance gerichte zeiler een minstens even goede prijs/kwaliteits/verhouding bieden als de producten van bijv. Hagoort en van Vliet. Oftewel de doeksoorten die Contender grotendeels aanlevert.
Forte 4T ligt qua prijs overigens tussen Hagoort en 3di in. Appels met peren vergelijken blijft het, zoals eerder gezegd wel. Als een zeil ouder wordt dan rekt het minder op de naden
. Wat gebeurt er hiertussen?...
De zeilmakers die 3di, Forte 4T of Fusion leveren kiezen er dus voor om het doek voor hun high end-voorzeilen (ex. spinakers en genakers ...) niet te laten leveren door Contender of Dimension Polyant. En nee dat is niet alleen vanuit commerciëel oogpunt.