Nachtvlinder schreef :
Jammer dat de zeilmakers die hier schreven zich naar de achtergrond hebben begeven.
Ach jammer, dat is betrekkelijk Nachtvlinder. Toen was het al een feit dat ieder (zeilmaker) een belang te verdedigen had. En ook nu lijkt het daar op. Geeft niks, iedereen snapt dat wel. Bijna iedereen.. Daarnaast zijn de zeilmakers van toen niet allemaal meer actief als zeilmaker. To put it short. En over China is toentertijd ook het meeste al gezegd. Je kunt hooguit teruglezen om te zien wat nu de werkelijkheid is geworden
Zoals ook toen, mist dit draadje nuance (zoals Bas ook terecht zegt). " Echte Chinese zeilmakerijen" zijn er zeker, maar nauwelijks tot niet actief in NL volgens mij. "Production lofts" die zich
o.a. in China bevinden, maar in het management bemenst worden door Austrailiers, Engelsen, Nederlanders etc. zijn er ook en daar spreken we hier denk ik over. De kans dat wanneer je die een mail in het Nederlands stuurt, gewoon in het Nederlands antwoord krijgt.. is bij sommige groot. Bij sommige 100%.
Er bestaat naar mijn mening dus geen "Chinese zeilmakerij" in de werkelijke zin van het woord. Daar gaat de beeldvorming vaak al schade oplopen. Ik noem het maar gewoon 'production lofts from Asia'. En ook daar zie je weer verschillen. In aanpak, eigenaar, manier van werken, kwaliteit, prijs etc. Lijkt me ook vrij logisch. Je kunt het moeilijk generaliseren. En 1 van de grotere, CSF, maakt tegenwoordig ook gewoon zijn eigen doek en hardware (Ratsey heet het). Redelijk wat doek kent sowieso zijn oorsprong in Asia.. dus tja. Ook als er een Europees label op zit. Wordt het weliswaar in Europa 'verrijkt', dat wel, maar de oorsprong is soms gewoon Asia. Geeft ook niks. Doen ze nagenoeg allemaal wel, uitzondering daargelaten.
Wat betreft 'seconds' of 'b-keus' materiaal... dat spook blijft het goed doen (belang verdedigen). Het spook bestaat hoor, dat klopt. Elke zeilmaker kan zien welke kwaliteit hij koopt. Dat is al decennia zo. En hij kan het ook nog zelf testen. Voor welk doel koop je welke kwaliteit? (zoals bas terecht al aangaf met een goed voorbeeld). Heeft in deze weinig met China te maken. Dat er speciaal voor China doek geproduceerd wordt, en dan specifiek en met opzet van mindere kwaliteit, ik heb geen idee (heb ik wel natuurlijk, lijkt me onzin). Werk niet met China of Chinezen. In theorie zou het kunnen maar ik weet het niet. Wat ik wel zie, of eigenlijk niet, is dat er geen honderden "Chinese" zeilen komen bovendrijven waarvan de kwaliteit zwaar inferieur is. Meer kan ik niet zien of beoordelen. En ik zie best wat zeilen per week. Mijn gevoel zegt dan: het is vooral onzin. En oh, wat je ook kunt zien: zeilen van "production lofts from asia" winnen best wat prijzen (..) en veel internationale independent zeil ontwerpers maken gebruik van van "production lofts from Asia". Zo niet allemaal.
Lijkt me ook eerder logisch, dat er geen honderden "Chinese" inferieure zeilen komen boven drijven. Het is nu eenmaal de trend dat productie steeds meer wordt uitbesteed en daarbij ligt natuurlijk ook druk op 'inkoop'. Maar ik weet dat diverse grote zeilmakerijen (ketens) hun doek massaal inkopen en gewoon netjes verschepen naar de productie lofts in Asia met wie ze werken, of in eigendom hebben. Sommige labelen het nog even om, en geven er een eigen smaak aan. Maar cdx, dcx, maxx, hybrid vectran of hybrid dyneema zijn gewoon beschikbaar. Logisch ook. Zou eerder gek zijn als het niet zo was. ook ik kan het hier zo kopen en opsturen.. dus tja.
Productie uitbesteden is nog steeds gaande en groeiende, als ik om mij heen kijk. Of andersom, dat er van productie in NL 'teveel' was en voor sommige marktsegmenten te duur is. Vroeger kon dit wel, in het pre-internet tijdperk. Weinig transparantie. Nu kan het nog, productie in NL, maar wel minder. Dit alles kun je zelf ook zien gebeuren. Kreeg vd week weer iemand wiens "nederlandse zeilmaker" failliet was (had productie nieuwe zeilen overigens al eerder gestopt, deed alleen nog verkoop nieuwe zeilen). Ach, er komen en gaan nog steeds 'zeilmakerijen' in NL. Sommige zijn 100% verkoop en hebben enkel een laptop of telefoon, sommige werken samen, een enkeling heeft een eigen production loft buiten NL, sommige maken nog incidenteel iets zelf, sommige vertegenwoordigen een merk/loft, sommige maken nog alles zelf, sommige ontwerpen ook nog alles zelf. Er is volop keus. En markt blijft nog wel even bewegen. Tot het moment dat iedereen zelf een zeil kan ontwerpen en laten maken. Dat gaat volgens mij namelijk ooit wel gebeuren, in een vorm die we nu nog niet kennen. Of dat ZF gewoon zeilen "gaat produceren". Het kan namelijk..
Een mooie potpourri. Waar je nog lang en veel over kunt discussiëren. Ik echter niet.