Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Er gaan er weer flink wat kapot waaien vandaag, waarschijnlijk.
Da's wel zeker. En met een beetje geluk gaat dan ook het zeil afrollen, maakt eerst links en rechts wat schade door het klapperen, en scheurt dan vanavond tegen 23u langs het voorlijk af en waait weg.
Ik heb geen hoes bij mijn rolfok. De rolfok zelf heb ik er een week of wat terug al afgehaald, toen er ook zo'n stormpje voorspeld was.
Eigenlijk stapelen de redenen zich op om, bij de op handen zijnde vernieuwing van de zeilgarderobe van mijn boot, geheel af te zien van een rolfok en gewoon twee (of drie, als bruin het kan trekken) voorzeilen met leuvers aan te schaffen. Eigenlijk had ik dat een tijdje terug al geconcludeerd, maar ik word er elke keer weer opnieuw in bevestigd.
Ik heb 23 jaar zonder rolfok gevaren en vaar nu een jaar of zés met.
Ja; het snel wat zeiloppervlak kunnen wegnemen is prettig. Scheelt een gang naar voren en wat werk. De meevarende wederhelft is direct gerust gesteld. Je hebt ook niks onderdeks op te bergen, na het zeilen. Je tweepersoons kooi komt niet vol te liggen met zeilzakken.
Maar de nadelen zijn voor mij in de meerderheid. Een rolfok is vooral een kwestie van tijdsbesparing en gemak. Maar wat dan nog: als het te hard waait voor het voorzeil dat erop zit, dan strijk je het. Op alleen een al dan niet gereefd grootzeil zal de boot even weinig snelheid maken, maar hij ligt wel rustig genoeg om het werk op het voordek redelijk vlot en veilig te kunnen uitvoeren.
Ik moet er wel bijvertellen dat mijn boot 28 voet is, dus de voorzeilen zijn nog goed te hanteren; het komt mij soms voor dat de rolfok de straf is voor het bezitten van een te grote boot.. Ja, een lap zeil van 35 m2 in je eentje naar beneden sleuren bij een beetje wind is een gedoe.
- Een rolfoktrommel met bijbehorend profiel is 'a pain in the ass' bij het strijken van de mast, wat ik graag zelf doe, zonder dat gelazer met een mastenkraan op de wal.
- Zonder een hoes gaat een rolfok inderdaad snel achteruit en blijft er van het achterlijk en onderlijk na een jaar of vijf, zes niet veel over. Over de nadelen van een UV-strook is al gesproken.
- Het hijsen en verwijderen van een hoes is ongeveer evenveel werk als het aan- of afslaan van een voorzeil met leuvers.
- Bij veel wind wil je ook in de haven eigenlijk geen rolfok (mèt of zonder hoes) op de voorstag hebben. Vooral als je niet in de gelegenheid bent om er snel langs te gaan.
- De betrouwbaarheid van het systeem: de rollijn is altijd een compromis. Is ie dik genoeg om prettig in de hand te liggen, dan wordt het proppen op de trommel. Is ie dun genoeg om geen geprop op de trommel te krijgen, dan is ie te dun om lekker aan te trekken.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat met een setje van b.v. 3 voorzeilen (genua 120-130 %, werkfok (80-100 %) en een HA-fok van 90-100 %) zeiltechnisch veel optimaler kan worden gevaren (ik ben een toerzeiler, zoals u weet..).
Daarom de stelling: op een boot minder dan 30 voet heeft een rolfok meer na- dan voordelen.