Jedre schreef :
Het is een mooie set, maar ik zou graag eerst de duurzaamheid icm vormbehoud bewezen willen zien. Hoe ziet de set er over circa 6 jaar uit?
Ik vraag me af of de voordelen zoveel groter zijn tov de moderne cross-cut doeken. Ik heb namelijk genoeg cross-cut doeken zien winnen in een wedstrijd van soortgelijke als vektor en 3dl. Wat overigens eerder impliceert dat we niet allemaal (en op dit forum eigenlijk geen van ons) F1 bestuurders zijn die echt significant voordeel uit dit doek kunnen trimmen.
Waarmee ik me dus afvraag wat dan de meerwaarde is van genoemd doek tov cross-cut gesneden laminaten of membranen die goedkoper in aanschaf zijn.
Dank je! Het ontbreken van lijm gaf mij een goed gevoel mbt de levensduur. Lijm kan er voor zorgen dat een zeil delamineert en maakt een zeil zwaarder. Uiteindelijk maakt lijm een zeil ook stugger. De vele jaren garantie tegen delamineren sprak me ook aan.
Daarnaast had ik, met betrekking tot het gewicht het gevoel dat crosscutt-zeilen meer vezels hebben om ook in diagonale richting weerstand tegen rek te bieden. Hetzelfde geldt voor de noodzakelijke naden.
Als een zeil ouder wordt dan rekt het minder op de naden. Met behoud van een egaal profiel had ik vertrouwen in het product. Debet hieraan zijn tevens de ononderbroken garens.
North, Quantum en One maken hun eigen laminaat, met in mijn ogen voordelen tov de zeilmakers die afhankelijk zeilen van wat doekleveranciers (o.a. Contender en Dimension Polyant)aan panelen aanleveren. Indien mensen panelen willen dan is dat onder andere bij Onesails (tegen Nederlandse prijzen) gewoon mogelijk.
"Zoveel groter" ben ik voor de meeste zeilers met je eens. Ik was echter wel op zoek naar dat beetje.
Ik begrijp de lichte verdediging omdat de meeste zeilmakers geen andere mogelijkheden hebben als het leveren van een panelenzeil, ze zijn afhankelijk van wat doekleveranciers aanleveren.
Dat de laminaattechnieken worden afgeleid uit de grote wedstrijden spreekt me aan. Vektor is iets duurder dan een panelenzeil maar voor een normale zeiler als ik prima betaalbaar.
De ontwikkelingen gaan op dit moment bij de innoverende zeilmakers heel hard. Een bedrijf wat in razend tempo ontwikkelt spreek me aan. Met 3DI en Forte4T wordt de wereld rond geraced. Bij deze zeilen ontbreekt de kwetsbare film.
De recensies mbt vormstabiliteit, behoud van egaal profiel en vooral (!) levensduur zijn top. Dat deze zeilen opnieuw de wereld rond kunnen (dat aantal mijlen halen wij niet 123)is uniek.
Ik surf graag op het internet om te kijken met wat voor zeilen de WK's in bijv. de Melges 35 en X35 (waar laminaat is toegestaan)worden gevaren. Dan praat je over de zeilmakers die hun eigen laminaat maken.
Op de duurdere sportieve toerboten zie je dezelfde ontwikkeling. De eigenaren denken moderner en gaan met hun tijd mee. Ook zij houden de ontwikkelingen bij.
Ik heb overigens de indruk dat de Nederlandse zeilers wat conservatiever zijn. Met een panelen-zeil is natuurlijk niks mis. En zo is er voor iedereen iets aantrekkelijks te leveren en aan te schaffen.
Al langere tijd analyseer ik ontwerpen, zoals enkele dagen geleden nog op dit forum. Dan zie je dat ontwerpen bij een aantal zeilmakers vrijwel altijd top zijn en bij een ander vaak net niet.
De zeilmakers waarbij de ontwerpen vrijwel altijd top zijn hebben een ontwerper in dienst met een flink salaris. Ik ben een zekerheids-type, voor die zekerheid betaal ik graag een fractie extra om vervolgens als klein jochie met een nieuw speeltje te kicken op het 100% foutloze design.