Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 28 okt 2016 11:39 #779243

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Met wat hijbanden en een gehuurde kabellier

www.boels.nl/huren/hijs-heftec...for-staaldraadtakels

Kom je een heel eind.

Dan nog een stagenboer bereid zien te vinden om mee te werken, en je bent los.

Tussen een paar flinke bomen testen. Wel mindens 3m stag ertussen om ook de Seldén regel te kunnen testen.
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 11:42 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 28 okt 2016 12:42 #779253

Nachtvlinder schreef :
Dat werkt alleen als de boot oneindig stijf is! In de praktijk druk je de mast óók een stukje het dek in en/of je trekt de boot in banaanvorm.

Je hebt natuurlijk op zich gelijk maar ik denk dat je dan misschien beter een andere boot kunt kopen als dat een grote invloed heeft.... :whistle:
Maar zonder gekheid; je kunt het natuurlijk bij een test op een ZF bijeenkomst ook testen ( bij een goede boot natuurlijk :P ) .
Overigens wordt sowieso vaak geadviseerd bij het verwijderen van de mast de stand van alle spanners te markeren of op te meten en bij het weer opzetten van de mast de spanners weer evenveel aan te spannen.
Ik denk sowieso dat de meesten het zo doen want zoveel zeilers hebben niet zo'n meter van Loos en co.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 28 okt 2016 13:29 #779261

Ik druk het overdreven uit om duidelijk te maken wat ik bedoel. De afstelling van de wantspanners markeren kan prima als referentie, maar hier iets absoluuts uit afleiden lijkt me erg onnauwkeurig. Bij 7/8 bijvoorbeeld loopt de spanning op de topwanten terug als je de achterstagspanning verhoogt (masttop én voorstag komt naar achter én mastbuiging neemt toe.

Daarbij: een 100% stijve boot bestaat niet en zou géén voorspanning nodig hebben; nouja, die (was het 3%? - zie de meting van BK eerder in dit draadje) verschil tussen rust en 20 gr helling misschien. Dus "de boot + mast" zit er wel degelijk tussen. Je spant een veer-systeem op als het ware. Mast comprimeert en/of buigt een fractie en ook de boot zal iets vervormen. Logisch als je de mast met 4 ton of meer in z'n voet drukt!

Bij een slap en lichtgebouwde trailerbare boot méér dan bij een stalen tank met de mast recht boven het mastschot, dat wel...
Laatst bewerkt: 28 okt 2016 13:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 02 nov 2016 20:30 #781134

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooie ontwikkeling: de Maretron CLM100 current loop monitor Het ding maakt het mogelijkheid een 6-tal sensoren te koppelen waar dan de gegevens van die sensoren digitaal in het N2K netwerk gepompt worden en zichtbaar op de display.
Als input kan er dus een veelheid aan type standaard 4-20mA sensoren gekoppeld worden: zie in plaatje hierboven.
Nu bestaan er 4-20mA load-cel clevis pins in alle maten en soorten, in meetbereik variërend van 1000 tot 15000000 newton.
Die zien er bijvoorbeeld zo uit:

Op eBay zijn er een paar willekeurig te koop voor rond de €300. Ze meoten dus voor onze specifieke toepassing te vinden zijn voor onder de €1000.
Kopen we er 4: 2 voor in hoofdwant, 1 voor elk achter en voorstag.
Kopen we ook een compressie load cel voor onder de mast.
Koppelen we de boel op de CLM100 en hebben we realtime alle krachten op ons tuig.
Cool!
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 20:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 02 nov 2016 20:46 #781140

heb net gister een lvdt binnen gekregen, en bij een maat een 6 mm rvs staaf van een meter geregeld. op het eind daarvan komt het magneetje.
Staaf bovenin vast op want, en onderin de lvdt sensor vast. dat schuift dan inmekaar, en moet dan dus te meten zijn.
Mechanisch is er geen contact. geen sleepkontacten dus,dat werkt allemaal niet. Het is wel robuust zo.

Volgende week komt een klein protoprintje binnen, waarop ik de interface schakeling soldeer (sinus generator met a/d converter)
Ik ga kijken of daarmee de verschuiving te meten is en daarmee dus de rek.
Het voordeel is natuurlik dat het want blijft zoals het is. Dit komt er gewoon langs te zitten.

Theoretisch moet het werken, maar het is de eerste keer dat ik zoiets probeer.
Afhankelijk van hoe goed de resolutie blijkt kan de staaf eventueel korter. De slag is 12 mm

(lvdt zelf kost al wel 100 euro helaas :( ), maar hij komt wel met een calibratie rapport.

ben benieuwd wat daar uit komt. Even geduld!


Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 20:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 02 nov 2016 20:54 #781144

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi Roos, maar als ik goed begrijp kun je daar de rek dan mee meten?
Daar hou ik dus niet zo van omdat rek maar een beperkt waardevolle indicatie geeft van de kracht, en dat dan nog binnen een beperkt bereik?
En: de rek-methode werkt niet bij mijn dyneema tuig, en al helemaal niet bij mijn carbon tuig op m'n imoca60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 02 nov 2016 20:54 #781145

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Briljant dit. Waar een nieuwe genua, bijbehorende doorhang van de voorstag en een Zeilersforum al niet toe leidt. Go go go ZF! Binnenkort zitten we gewoon binnen in onze kajuit de krachten op onze verstaging te monitoren, rekent een programma aan de hand van deze actoren maar ook de wind, richting, snelheid en performance de juiste trim uit en checken we met de laptop of we het een beetje goed doen. Gaaf! :-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 02 nov 2016 21:11 #781156

Sunday schreef :
Mooi Roos, maar als ik goed begrijp kun je daar de rek dan mee meten?
Daar hou ik dus niet zo van omdat rek maar een beperkt waardevolle indicatie geeft van de kracht, en dat dan nog binnen een beperkt bereik?
En: de rek-methode werkt niet bij mijn dyneema tuig, en al helemaal niet bij mijn carbon tuig op m'n imoca60.

het bereik moet blijken. Klopt dat het niet werkt voor jou carbon tuig. ( sorry)
Maar 99% heeft gewoon RVS. Bovendien wil diezelfde 99% niet zijn staand want gaan aanpassen met loadcells enzo. Het is ook erg duur.
Tenslotte wil ik niet op mijn geweten hebben dat er een mast afgaat, omdat er iets mis is met de loadcell of constructie ofzo.

Dus meten ja, maar zonder stand want aan te passen.

oja, de bedoeling is dat de data in een nmea zinnetje wordt verstuurd, die ik dan op mn display kan weergeven!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 21:21 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 02 nov 2016 21:37 #781164

Innovatief Chris, ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 06 nov 2016 11:55 #781957

Het protootje werkt inmiddels:

Ik zie op de scoop de verplaatsing door middel van een oplopende spanning tussen nul en 4,5 volt.
Dat gaat dan de A/D converter in, die uitgelezen wordt door de microcontroller.

Nu nog de software ontwerpen. Uitgang is nmea.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 nov 2016 11:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 06 nov 2016 13:23 #781978

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
roozeboos schreef :
Het protootje werkt inmiddels:

Ik zie op de scoop de verplaatsing door middel van een oplopende spanning tussen nul en 4,5 volt.
Dat gaat dan de A/D converter in, die uitgelezen wordt door de microcontroller.

Nu nog de software ontwerpen. Uitgang is nmea.

Heel gaaf Roozeboos, ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Hoe kom het nu exact op de boot te zitten?

En hij kan dus uiteindelijk met de wifi-viewmux-schermplexer praten? :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 06 nov 2016 14:55 #782012

ik dacht een RVS stang te nemen van bijvoorbeeld een meter.
bovenste punt van de stang vastmaken aan stag.
Onderzijde schuift in een kastje. En kan vrij bewegen.

kastje met daarin sensor en printplaatje dus aan onderzijde ook vast aan stag.

Wanneer stag spanning verandert, verandert ook de rek. Daarmee schuift hij dus verder of minder ver in de sensor.
Dit wordt omgezet naar een spanning. Via microcontroller wordt er dan een nieuw nmea bericht van gemaakt.
Dat kan de pc in, of weergegeven worden op m'n display.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 08 nov 2016 19:34 #782731

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
Geen idee wat het kost, maar het wiel is al eens uitgevonden:

https://www.seahorsemagazine.com/103-content/december-2016/434-all-pulling-together

Edit: Laat maar, vanaf €1700....

Edit2: wel interessant dat ze gekoppeld kunnen worden aan een app!

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 19:36 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 08 nov 2016 20:30 #782761

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
roozeboos schreef :
ik dacht een RVS stang te nemen van bijvoorbeeld een meter.
bovenste punt van de stang vastmaken aan stag.
Onderzijde schuift in een kastje. En kan vrij bewegen.

kastje met daarin sensor en printplaatje dus aan onderzijde ook vast aan stag.

Wanneer stag spanning verandert, verandert ook de rek. Daarmee schuift hij dus verder of minder ver in de sensor.
Dit wordt omgezet naar een spanning. Via microcontroller wordt er dan een nieuw nmea bericht van gemaakt.
Dat kan de pc in, of weergegeven worden op m'n display.
complimenten voor je oplossingsgerichtheid. Ik vraag me wel af of de constructie niet te kwetsbaar wordt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 09 nov 2016 10:53 #782856

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1828
sailinganarchy.com/2016/11/08/pull-it/

Op Sailing Anarchy praten ze er ook over.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 09 nov 2016 14:07 #782889

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 87
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 11 nov 2016 16:09 #783395

a/d converter werkt, en de waardes worden in een nmea bericht verstuurd.
kan ik dus voor nu mooi in het doignose scherm van de roosmux de waarde zien.
testopstelling gemaakt.
0.1 mm geeft een verandering van 70. kan dat dus al mooi meten. slag is 2 cm
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 16:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 11 nov 2016 18:40 #783432

Het principe werkt dus? Leuk!

Is het je bedoeling hier een produkt van te maken wat je in de markt wilt zetten? Ik zou dan heel goed gaan nadenken hoe je het robuust en waterdicht wilt gaan maken! Wellicht iets van je helemaal in kunt sealen en zichzelf voedt met een klein PV elementje? Uitlezen dan via BT op afstand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 11 nov 2016 19:37 #783454

Maar met een goedkope digitale schuifmaat kan het dus ook, paar gaatjes er in boren om hem aan het stag te bevestigen, en met een verlengstuk op 2 meter hoogte.
Nul-functie aanwezig, en heel precies meten....

Schoot me zo ineens te binnen....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 19:38 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 11 nov 2016 20:30 #783471

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Maar... Wat is het nut?

Ik heb er eens over nagedacht.

De stijfheid van je rig wordt niet beinvloedt oor de voorspanning.

Met dit voorbehoud: vanaf t moment dat de lijstag slap wordt, halveert de stijfheid. Dat moet dus voorkomen worden dmv voorspanning.

Maar zolang daar aan voldaan is, maakt t niks uit hoe strak de stagen precies staan.

Om de stijfheid te verhogen moeten de stagen dikker worden. Moeten er stagen bij gespannen worden.

Maar de exacte voorspanning... Maakt niks uit.

Wel zijn er natuurlijk een aantal randvoorwaarden waar aan voldaan moet worden:
Je mag de stagen niet te strak zetten: Risico op knik in de mast, breuk van de stagen etc.
Te slap (maar wel met voorspanning), kost je een stijfheid, maar dat is t.

Echt los? Nee, dat moet niet.

Maar, zoals ik t nu zie, maakt niet vreselijk veel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 11 nov 2016 20:50 #783473

gaat mij vooral om de spanning van de hekstag. daarmee bepaal je de vorm van het voorzeil.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 11 nov 2016 20:53 #783475

@it paradyske
dit is in feite een digitale schuifmaat 2.0 .
met een nmea uitgang. En ongevoelig voor water.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 12 nov 2016 07:27 #783503

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
roozeboos schreef :
gaat mij vooral om de spanning van de hekstag. daarmee bepaal je de vorm van het voorzeil.

?? Met je hekstag bepaal je niet de vorm van je voorzeil. Het enige wat je met het hekstag doet is voorstagspanning verhogen en het grootzeil boven in openen. Daar heb geen waardes op een digitale klok voor nodig (okee, is misschien wel leuk).
Meer stagspanning resulteert alleen in minder doorhang (door toenemende winddruk en verandert dus niets). De vorm van je zeil is immers ooit achter een bureautje bepaalt ;).

Valspanning daarentegen..... is een onderdeel van zeiltrim die wel degelijk iets doet.
Wil niet zeggen dat je valspanning en stagspanning samen getrimd / versteld moeten worden. Dat hangt af van koers, golfjes en windkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 12 nov 2016 07:57 #783509

Oei Jedre, wordt tijd voor een trimclinic...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raar. Rek verstaging en wantspanningsmeter Loos&Co 12 nov 2016 08:38 #783517

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
Jedre schreef :
De vorm van je zeil is immers ooit achter een bureautje bepaalt ;).

Exact! En naast broadseam is er ook luff curve bepaald achter dat bureautje ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl