Voor mensen die dit nog interessant vinden en volgend; afgelopen weekend nog eenmaal de metingen gedaan met de Loos en de SureCheck. Buitentemperatuur wezenlijk anders dan de voorlaatste keer, dus, een goed moment om te kijken of ik constante resultaten nu weet te krijgen. De SureCheck gaat nu weer terug naar de leverancier, met veel dank voor het ter beschikking stellen voor het exemplaar om de vergelijkingstesten mee te doen.
Als eerste nogmaals alle stagen een keer met de schuifmaat nagemeten op dikte. Allemaal wederom binnen enkele honderdste millimeter ‘gewoon’ 6 mm.
Daarna begonnen met de achterstag. Deze op 10% gezet en de SureCheck erop. Deze gaf zo’n 14% aan, zie foto. Na het voorzichtig induwen van de SureCheck bleef deze steken op slechts enkele procenten. Hmmm.
Daarna stuurboord hoofdwant, die op 15% staat, gemeten. Na klemmen van de SureCheck geeft deze een krappe 20% aan en na induwen, zoals de handleiding voorschrijft, blijft hij op zo’n 8% steken. Da’s een serieus verschil!
Stuurboord onderwant staat ook op 15%. Na klemmen van de SureCheck geeft deze zo’n 20% aan, na induwen blijft daar nog ongeveer 6% van over (schatting, geen goede schaalverdeling voor)
Bakboord hoofdwant ook 15%. De SureCheck geeft zo’n 20% aan en na induwen blijft er weer ongeveer 5% over. Weer een schatting ivm de slechte schaal.
Bakboord onderwant staat eveneens op 15% en de SureCheck geeft 20% aan, na induwen blijft er wederom zo’n 5 a 6% over.
De laatste foto laat ook even zien hoe dat eruit ziet op de SureCheck na induwen.
Nou, ik ben er even klaar mee
Genoeg gemeten en genoeg gerekend. Voorzichtige conclusies?
De Loos gaf (ook omdat ik natuurlijk wist waar ik op uit 'moest' komen, op alle wanten ongeveer 35 aan, wat ongeveer overeenkomt met 15% wantspanning. Dit bereik ik nu vrij eenvoudig door de Loos erop te zetten, enkele malen voorzichtig in te drukken en uit te trekken en dan kom ik steeds op dezelfde waarde uit. Dit *lijkt* een goede methode voor de Loos te zijn om tot een redelijke meting te komen, in ieder geval repeteerbaar.
De SureCheck krijg ik dat niet zo mooi voor elkaar. Het lijkt erop dat de initiële meting van de SureCheck nog wel enigszins in de buurt komt, volg je echter de handleiding en duw je de ijzers voorzichtig naar elkaar toe om ze daarna weer uit te laten veren, dan kom je tot belabberde resultaten. Exemplarisch? weet ik niet. Zou je nog weer veel meer testen voor moeten doen. Voor mij staat nu wel vast dat de Loos, na 'persoonlijke' ijking (omrekenen Sélden methode naar de Loos en het trucje met inveren en uitveren vaak toepassen) tot redelijke resultaten kan komen. De SureCheck vind ik een stuk eigenzinniger, moeilijker te hanteren, een onprettige/onvolledige schaalverdeling hebben en valt me wat tegen. Maar, hij is wel drie keer zo goedkoop als de Loos, dus, als een goedkope oplossing zeker nog in te zetten. Dan zou ik echter wel hem zelf gaan 'calibreren' en omrekenen aan de hand van de Sélden methode om tot redelijke resultaten te komen. En, wellicht moet je heel veel gevoel krijgen voor de SureCheck, om te weten hoeveel je hem in moet drukken. Hij geeft bij het opklemmen standaard teveel aan. Bij indrukken te weinig. Als je hem erop zet en minimaal indruk,t zou hij ook nog wel eens tot aardige prestaties kunnen komen. Maar, tja, dan is het bijna een kwestie van weten waarop je uit wilt komen en de SureCheck zover induwen. Tja. Niet echt betrouwbaar.
Mijn 'testwinnaar' is de Loos, hoewel niet feilloos.