Jedre schreef :
@Nachtvlinder, nee dat gebeurt niet met de val. Denk je eens in waar je spanning op zet bij het aantrekken van de val en van de cunningham. De val trekt in de punt van de driehoek waar voor- en achterlijk bij elkaar komen. De cunningham trekt exclusief aan het voorlijk en dan naar beneden.
Het achterlijk krijgt daardoor geen extra spanning, dus je bolling verschuift en daarmee krijgt het achterlijk bovenin iets minder spanning en gaat meer open staan.
Dat gaat je niet lukken met een val.
Als je schootspanning gelijk houdt en je gooit de traveller naar beneden krijg je geen extra twist. Dat kan ook niet, want met schootspanning trek je juist achterlijken strak en ga je twist tegen.
Als je de neerhouder losgooit krijg je wel twist. Nagenoeg gelijk aan de cunningham alleen veel grover en niet geschikt voor constante trim.
Heb ik gesteld dat je door de traveller te laten zakken meer twist krijgt dan? Wat ik los daarvan bedoeld heb is dat je met de combinatie traveller en grootschootspanning de twist regelt: bij dezelfde horizontale positie van de schoothoek kun je de vertikale positie (en dus de lengte van de lijn schoothoek-tophoek) regelen, en daarmee de twist. Bij lagere koersen is dit effect te klein, waardoor je de neerhouder nodig hebt.
Het driehoeksverhaal is me wel duidelijk nu en veel eenvoudiger dan ik dacht. Feitelijk maakt het dus niet uit of je het voorlijk strekt met valspanning, cunningham of halstalie, aangezien je de (verschillende inderdaad!) effecten op het achterlijk net zo makkelijk kunt compenseren met "traveller en grootschoot" of neehouder. Tot het moment dat je daar iets mee doet, is er dus wel een verschil tussen het gebruik van cunningham of val om de voorlijkspanning te regelen.
Dus, praktisch gevolg:
Stel twist is OK, maar bolling ligt te ver naar achteren. Twee opties:
1) Cunningham aan (klaar)
2) Val doorzetten en de hierdoor afgenomen twist herstellen door neerhouder losser of traveller omhoog+schoot losser
Zijn we het eens?