Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers?

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 07:55 #763919

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Ik heb nu een leuver fok en overweeg een rolfok. Waarom??? als ik in de vakantie in Friesland vaar. Of op het wad dan vaar je door de kanalen de ene keer voor de wind en even later weer in de wind. Het lijkt me dan erg makkelijk om even de fok uit te rollen en weer in te kunnen rollen. Vaak komt het er nu op neer dat de fok gewoon niet uit gaat en de motor aan blijft. Ik moet mn zeil bij de mast hijsen. even naar voren lopen in een kanaal/geul om dat te doen doe je nu eenmaal niet zo snel.
Voor deze situatie zo misschien een smartroller ook goed voldoen smartroller.nu/
wie heeft daar ervaring mee??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 08:13 #763923

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Een rolfok met leuvers kan ook. Destijds had ik een Rotostay rolfok.

Was handig om het zeil weg te rollen, niet om te reven. Maar met een kottertuigage is dit best goede oplossing. Bij meer wind rol je het lichte kluiverzeil gewoon op.

Nu gewoon zeilen met leuvers. Genua kan ik eenvoudig wegnemen en HA fok ligt dan al aangeslagen. En met zo'n HA fok kun je heel lang doorzeilen in combinatie met een paar reven in het grootzeil.

Een ander bezwaar van een moderne rolfok is, wat te doen als je een stormfok nodig hebt ? Of anders heb je zo'n opgerolde zakdoek als stormfok ?

Overigens heb ik nog wel een ouderwetse rolgiek, die in combinatie met een modern grootzeil prima werkt. Zeil is eenvoudig weg te nemen of te reven. Enige nadeel is het ontbreken van een neerhouder bij een gereefd grootzeil. Of je moet zo'n modern systeem hebben met een alu huis met daarin het rolsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 08:27 #763929

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
boarderbas schreef :
Strijklijntjes zijn in de functie die de naam doet vermoeden symptoombestrijding van slecht lopend en versleten materiaal. Zoals harm zegt;zwaartekracht hoort voldoende te zijn. Voor de laatste meter en het aan dek houden zou het nuttig kunnen zijn. Tocht heb ik werkelijk nog nooit de behoefte gevoeld er een te monteren.

Daarbij moet je niet te bang zijn dat je genua een keer over de zeerailing waait. Het meeste ongemak komt van krampachtigheid. In de praktijk doet ie dat dan ook vrijwel nooit. Ik gooi de val los en ga verder mn ding doen. Dat er nog 2 meter genua staat en dat het allemaal overboord lijkt te gaan waaien Let ik niet op. Ik berg mn grootzeil. Start motor. Pak landvast en willen en als ik toch naar voren moet voor de landvast daar trek ik het aan het achterlijk netjes aan dek. Relaxed. Geen probleem.

Toch een merkwaardig verhaal, Bas.

Toen ik nog met leuverzeilen voer, had ik met wat meer wind regelmatig de ervaring dat een voorzeil weer omhoog kroop langs de voorstag, als het niet meteen werd opgebonden.
Omdat ik streek en hees bij de mast, was het een kleine moeite om een gestreken voorzeil meteen met een paar elastiekjes aan de zeereling te hangen, dus het gaf nooit problemen, maar een gestreken voorzeil blijft niet onder alle omstandigheden aan dek liggen.

Ook met de huidige boot en de nieuw te bestellen leuverzeilen blijf ik strijken en hijsen bij de mast. Toch ga ik nu 's zo'n strijklijntje proberen. Kost bijna niks, kan er ook zó weer af. Ik ben wel benieuwd.

Qua krampachtigheid: ik vind vooral die ontzettend ontspannen houding van jou iets krampachtigs hebben: "Ik gooi de val los en ga verder mn ding doen. Dat er nog 2 meter genua staat en dat het allemaal overboord lijkt te gaan waaien Let ik niet op".

Waarom zou je het eigenlijk zo moeten doen? In een normale situatie (er zijn altijd uitzonderingen, net als bij de vraag of je nu eerst moet vastliggen voor je van boord stapt, of niet) strijk en berg ik eerst het voorzeil. Dat kan op elke koers. Is dat weg, dan draaien we in de wind en gaat het grootzeil naar beneden. Dat hoeft allemaal niet binnen een halve minuut, over het algemeen.
Ik begrijp niet helemaal waarom het anders zou moeten. Is dat tegenwoordig niet cool meer, ofzo?
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 10:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 08:45 #763940

Jemig "the steg". Jemig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 08:49 #763944

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
boarderbas schreef :
Jemig "the steg". Jemig.

Je mag hier gewoon de steg zeggen, Bas.
In Top Gear figureert The Stig. Maar dat is Engels, hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 08:58 #763948

Jemig "de steg". Jemig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 09:04 #763952

Ik denk dat het lamninaatzeil van Bas gewoon lekker zwaar is en daarom goed blijft liggen. Ik zeil regelmatig mee en het zeil dondert zo naar beneden en blijft liggen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 09:11 #763954

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
bwernsen schreef :
Ik denk dat het lamninaatzeil van Bas gewoon lekker zwaar is en daarom goed blijft liggen. Ik zeil regelmatig mee en het zeil dondert zo naar beneden en blijft liggen.

Misschien is het dan iets als Bas dat erbij vertelt en niet net doet alsof dat overal zo werkt en met dat argument de staf breekt over neerhaallijntjes.

Trouwens; zijn die laminaatzeilen ècht zo zwaar? Er wordt door sommigen nogal moeilijk gedaan over gewicht in de mast en nu hoor ik dat laminaatzeilen lekker zwaar zijn. Hoe zit dat?
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 09:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 09:17 #763957

In tegenstelling tot sommige anderen, onderbouwt "de Steg", pardon, Lodewijk, zijn argumenten.

Dat strijklijntje is niet zozeer om het zeil te strijken, maar het houdt het zeil beneden wanneer de wind voorlijker dan half binnen komt.
Wanneer alles van uit één positie gedaan kan worden spaart het een hoop tijd wanneer je die niet beschikbaar hebt.

Voorbeeld: In een ander draadje, dat windhoosje dat heel snel op me af kwam hebben die strijklijntjes me een heleboel narigheid bespaart.
Ik kon zéér snel de zeilen borgen tegen opwaaien, was dat 2 seconden later het geval geweest dan had ik met vòl voorzeil die hoos moeten ondergaan!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 09:41 #763967

boarderbas schreef :
Strijklijntjes zijn in de functie die de naam doet vermoeden symptoombestrijding van slecht lopend en versleten materiaal. Zoals harm zegt;zwaartekracht hoort voldoende te zijn. Voor de laatste meter en het aan dek houden zou het nuttig kunnen zijn. Tocht heb ik werkelijk nog nooit de behoefte gevoeld er een te monteren.

Daarbij moet je niet te bang zijn dat je genua een keer over de zeerailing waait. Het meeste ongemak komt van krampachtigheid. In de praktijk doet ie dat dan ook vrijwel nooit. Ik gooi de val los en ga verder mn ding doen. Dat er nog 2 meter genua staat en dat het allemaal overboord lijkt te gaan waaien Let ik niet op. Ik berg mn grootzeil. Start motor. Pak landvast en willen en als ik toch naar voren moet voor de landvast daar trek ik het aan het achterlijk netjes aan dek. Relaxed. Geen probleem.


Ik zet de genuaval met een slipsteek aan de preekstoel. Op zo'n manier dat een ruk vanuit de kuip de boel lostrekt.


..en dus exact wat ik zeg en waar -blijkbaar zeer goed beargumenteerd- volledig overheen gelezen word.

Strijklijntjes hooren niet nodig te zijn om te (kunnen) strijken. Ze zijn nuttig om de boel aan dek te houden. In mijn situatie ondervind ik niet de noodzaak, omdat ik er achter kom dat - hoewel het vaak erg dreigend lijkt- het zeil toch echt nagenoeg nooit daadwerkelijk overboord waait, en om het zeil te borgen gebruik ik een slipsteek in de val.

Ik denk dat bwernsen een grapje maakte.

Voor de mensen die bij de mast moeten hijsen, zou ik het aanraden te kijken naar een kuipbediening, maar dat kan per situatie wel of niet handig/betaalbaar zijn.
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 09:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 10:17 #763983

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Hier ook een leuver zeiler. 34ft, Kotter getuigd dus een scala een zeil configuraties: lichtweergenua (helaas gensneuveld), gewone genua (marktplaats probeersel die het wel aardig doet) , kluiver + stagfok, alleen stagfok, gereefde stagfok: altijd wel een zeiltje dat past bij de wind. Wel een volle voorhut :P Op vakanties blijven meestal de kluiver en de stagfok aangeslagen en aan de railing zitten en dan wisselen is dan zo gedaan.

Bij een roller zou ik het snel kunnen wisselen van een zeiltje echt gaan missen.

Geen strijklijn hier. Het zeil komt vanzelf wel omlaag en ik hou hem laag door de val omlaag even om de landvastkikker of ankerlier te slaan en dan weer aan te trekken. Dan trekt de val hem zelf omlaag. Maar met bediening uit de kuip wellicht minder handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 10:21 #763985

Het lijkt mij logisch dat je tegen wind strijkt,dan komt je zeil aan boord ipv in ´t water, het verhoogt de schijnbare windsnelheid, meer neiging tot opwaaien, meer "noodzaak" voor een strijklijntje.
Juist wanneer er iets onverwachts gebeurd heb je geen behoefte om op meerdere zaken te moeten reageren.




Philip,

Inderdaad is bij -alles in de kuip- bediening een andere prioriteit.
Bij de mast hijsen en strijken is het een kleine stap om even de tophoek van de fok ergens te borgen.
In feite bedien je dan ook alles vanuit één punt.
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 10:31 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 10:40 #763995

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Saeftinghe schreef :
Inderdaad is bij -alles in de kuip- bediening een andere prioriteit.
Bij de mast hijsen en strijken is het een kleine stap om even de tophoek van de fok ergens te borgen.
In feite bedien je dan ook alles vanuit één punt.

Ja, zo is het ook wel weer.
Toch ga ik dat strijklijntje even proberen, al was het alleen maar omdat het zo eenvoudig te installeren is. Kan door de leirollertjes van de rolfoklijn lopen; die heb ik straks toch nergens anders meer voor nodig..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 10:47 #764001

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Proberen kan nooit kwaad. Overigens strijk ik itt Saeftinghe een genua altijd het liefst met ruime wind. Dan valt ie mooi dood achter het grootzeil en klappert ie het minst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 17:15 #764101

Bij de weg, welke zeil maker doet aan kwantumkorting, ik moet immers ook nieuwe zeilen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 17:17 #764102

Quantum :pinch:


Badoem-tssss
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 31 aug 2016 17:29 #764108

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Op mijn vorige boot had ik ook een leuvervoorzeil. Ook een tijdje een strijklijntje geprobeerd. Maar ik heb het toch weer redelijk snel verwijderd. Het liep te vaak in de knoop met de val of met de schoot, of bleef domweg achter een leuver hangen. Wellicht was mijnstrijklijn te dun. Nu een rolgenua en dat is solo stukken veiliger. Ik hoef nooit meer naar het voordek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 08:39 #764231

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
Keuzes / Details
Algemeen
1 Cross Cut of Tri-radiaal?
Heeft iemand hier een zinnig antwoord op?

2 Doeksoort
→ Ik wil mijn zeilen gewoon kunnen 'opfrommelen', dus ik neem aan Dacron maar verder?
Of beter iets anders? Dikte e.d. kiest de zeilmaker neem ik aan?

Voorzeilen
3 HA: Zijn daar nog keuzes/ verschillen in?
→ Met of zonder zeillatten?
Eén zeilmaker zei: Leuvers, dan latten, want meer twist en uitbouw achterlijk. Is dat zo?


4 Genua: 130% -140% – 150%?

5 Raampjes in de genua / fok: Ja, maar wat werkt goed?

6 Reven
In genua én HA of alleen in de HA?

7 Zeilzakken
Eén zeilmaker vroeg me zelfs wat voor zeilzakken ik wilde → ??? Hij bedoelde een lange zak met rits of een standaard. Is dat lange nuttig, handig, onhandig? Is dat niet meer voor laminaatzeilen?

Grootzeil
8 Zeillatten: Doorgelat of niet?
1e lat doorgelat, 2 latten doorgelat of allemaal?

Latten kunnen ook van voren worden ingevoerd bleek → Heeft dat zin?

9 Losse broek of niet

10 Shellfoot of niet
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 08:40 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 08:41 #764232

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
Waarschuwing! Hier komt een lang bericht, berg je maar!
Ik maar er zelfs twee berichtjes van: Deze met beschrijving en eentje met details.


Ha meedenkers,

Dank voor de input, maar geen ruzie maken in mijn topic hoor!
Strijklijntjes of niet, dat was de vraag niet helemaal :)

Mijn vraag was meer: Rolinstallatie overboord gooien of is dat het kind met het badwater weggooien? Iets niet AANschaffen is iets anders dan iets goed werkends weggooien.
Maar mijn gevoel blijft hetzelfde: Ik wil zeilen, lekker zeilen, lekker spelen en ik heb er helemáál geen moeite mee om naar het voordek te gaan (ik vind dat juist leuk, net zoals autorijden mét versnellingspook nu eenmaal leuker is), dus het worden ZEILEN MET LEUVERS.
Mooi, dat is één kogeltje door de kerk.

Maar nu verder!
Gister op de Hiswa gesprekken gehad met 3 zeilmakers (Elvstrom, North Sails en Quantum), UKdeVries heb ik al eerder gesproken. Elvstrom, omdat ik o.a. de zeiltjes van Joost zo mooi vindt, North Sails omdat het een grote naam is, Quantum omdat ik er langs liep, ik ken dat niet. Het zijn de duurdere merken, dat weet ik en dat vind ik prima. Mijn vorige zeilen kwamen van De Vries en dat beviel mij erg goed, maar het UK-logo vindt ik een stuk minder.
Ik heb een boel gehoord, maar de zeilmakers spreken elkaar ook behoorlijk tegen.

Voor de vervolg-keuzes en de finetuning ik vat samen wat ik hierboven lees en gister gehoord heb.
Commentaar wordt zeer gewaardeerd!



@Joost
Wat bedoel je met:
…. oplopende (2e) schootshoek zodat lij-oog ongeveer kan blijven staan... → lij-oog stand?
…. ruime koersen met HA vraagt extra aandacht.... → wat voor aandacht dan?
… Leuverfok en zéker leuvergenua kan mooier gesneden worden en dieper (lees: lager) op dek liggen → Je bedoelt dat er meer zeiloppervlak is of iets anders? En hoe zit het met de railing dan als het zeil zo laag staat...?


@Boarderbas
Wat bedoel je met:
… Ik heb ook een ior bakkie... → Maxi is dat toch niet ook?
…. gemax. HA in vergelijking met een #2. Het verschil is minimaal....
→ Over welk verschil heb je het dan? Zeiloppervlak?
En jij hebt zeillatten, #2 niet. Als het weinig verschil maakt, zijn voor mij (toerzeilwensen die van trimmen houdt) zeillatten dan een nuttige toevoeging of niet?

@Stegman
Strijken vd mast is inderdaad ook zo'n ding met dat kwetsbare onding.
… een relatief vlak voorzeiltje … → Is dat een plus van een HA? Dat het goed vlak is?
... strijklijntje even proberen, kan door de leirollertjes van de rolfoklijn lopen; die heb ik straks toch niet meer voor nodig... :D dat had ik voor mijzelf ook al bedacht :)


@Saeftinghe
… pro's zijn geen pro's → Mee eens, maar ik dacht er MOETEN toch voordelen aan een rolfok zitten...? Na lang graven kwam ik daarop uit.

… Ik heb een grote genua met een flink rif erin → Gebruik je dat of zet je eerder een kleinere fok?
… Beide zeilen ALTIJD aangeslagen op dezelfde voorstag, → Ik zou je systeem graag eens zien.

… Hoe langer je voorlijk, bij een gegeven oppervlak, geeft meer voortstuwing en minder helling.
→ Ah! Is DAT een reden dat ik alleen maar HA zie en geen één fok met een kleinere voorlijklengte? De zeilmakers konden mij geen van allen uitleggen waarom nu precies een HA was geëvolueerd.

… schoothoek hoog nemen, minder oppervlak bij veel voorlijklengte → goed idee.

@Jedre
Dank voor je bijdrage, ik moest er erg om lachen. Ik zal een bijbootje op de kop tikken voor al mijn nieuwe zeiltjes :)!!!
Fijn de uitleg dat het voorstel eerder een ratingtrucje is. Ik ga dus niets veranderen aan mijn ouderwetse tuig: Boot van 40 jaar oud, dus ouderwets tuig. Ik moet het er maar mee doen.


@Blixem
… Welke zeilmaker doet aan kwantumkorting
Elvstrom: sep 15% okt 10% nov 5%
UK: vanaf half aug seizoenskorting (zal ook werken zoals hierboven neem ik aan)
North Sails: Aug 12% korting, sep 11%, okt 10% enzovoort, het hele jaar rond. Juli 0%
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 09:42 #764247

Het is logisch dat zeilmakers elkaar tegenspreken. Er zijn een hoop verschillende afwegingen en deze worden allemaal anders gewogen. Zoals altijd zijn er vele wegen naar Rome en gaat het uiteindelijk om persoonlijke voorkeuren van een zeilmaker.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 09:45 #764249

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
bwernsen schreef :
..en gaat het uiteindelijk om persoonlijke voorkeuren van een zeilmaker.

En nog meer van de persoonlijke voorkeur van zeiler en haar of zijn ambities natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 09:59 #764253

Noorderling schreef :
Keuzes / Details
Algemeen
1 Cross Cut of Tri-radiaal?
Heeft iemand hier een zinnig antwoord op?
Daar is niet iedereen het over eens. Grrotzeil heeft relatief weinig baat bij tri-radial, net als de HA. Ik zou tenminste de genua triradiaal laten snijden, maar dat is persoonlijke visie.

2 Doeksoort
→ Ik wil mijn zeilen gewoon kunnen 'opfrommelen', dus ik neem aan Dacron maar verder?
Of beter iets anders? Dikte e.d. kiest de zeilmaker neem ik aan?
Neem dit mee met je zeilmaker. Opfrommelen kan betekenen dat er een compromis gemaakt word naar een zachtere coating icm een zeer stabiel doek bijvoorbeeld. Echt in een zak proppen is voor de huidige materialen eigenlijk funest. Mooie Dacrons met harde coatings varen erg, erg mooi, maar gaan qua vormvastheid enorm achteruit van proppen. Je hoeft het niet allemaal super netjes te vouwen altijd, maar zuinig zijn loont wel!

Voorzeilen
3 HA: Zijn daar nog keuzes/ verschillen in?
→ Met of zonder zeillatten?
Eén zeilmaker zei: Leuvers, dan latten, want meer twist en uitbouw achterlijk. Is dat zo?
HA zéker doorlatten/uitbouwen. Dwing jezelf met twist/voorstagspanning te spelen, je zult versteld staan van de inzetbaarheid als je het onder de knie hebt!


4 Genua: 130% -140% – 150%?
145%, (persoonlijke visie), icm een 105% HA met uitbouw/latten

5 Raampjes in de genua / fok: Ja, maar wat werkt goed?
Niet doen. Raampjes geven maar een heel klein beetje zicht en geven de illusie dat je alles wel ziet aankomen. Tenzij je gaat matchracen of éénheidsklasse gaat varen wat mij betreft een absolute schijnveiligheid

6 Reven
In genua én HA of alleen in de HA?
Alleen in HA, tussen Genua en HA zit hooguit één grootzeilrif "gat", als het er al zit...

7 Zeilzakken
Eén zeilmaker vroeg me zelfs wat voor zeilzakken ik wilde → ??? Hij bedoelde een lange zak met rits of een standaard. Is dat lange nuttig, handig, onhandig? Is dat niet meer voor laminaatzeilen?
In die latten "flake" je je zeilen. Blijven ze zeker langer mooi van. Die zakken kunnen goed plat aan dek blijven liggen. Zonder latten vouw je ze 3 of 4 keer dubbel en je hebt het zelfde formaat als een gewone zeilzak. Als je een kondenkooi hebt waar de zeilen in gaan is één keer dubbel slaan precies passend

Grootzeil
8 Zeillatten: Doorgelat of niet?
1e lat doorgelat, 2 latten doorgelat of allemaal?
2x doorgelat met een mooie roach bevordert de twistcontrole. Helemaal doorlatten is zinloos op jouw boot

Latten kunnen ook van voren worden ingevoerd bleek → Heeft dat zin?

9 Losse broek of niet
Als je om je giek een band kan voeren voor de schoothoek en die band ook kan glijden in het juiste bereil tussen onderlijk strak en los (geen schootogen in de weg etc) dan is dat een goed idee. Anders een "reinforcement slug" icm met een shelf-foot.

10 Shellfoot of niet



Jouw maxi is wel degelijk een typisch IOR bakkie qua tuig. Mattop, grote genua en korte giek. Je grootzeil is daarom tge behandelen als een soort HA qua keuzes, dus niet geheel doorlatten, prima crosscut te maken.

Je kunt overwegen of je de HA uit een laminaat maakt. Dat vergt welliswaar wat netjes opbergen, maar het is daarentegen ook het makkelijkst te hanteren om dat ook te doen. De HA erg stijd uitvoeren betekent dat je hem vlakker kan trimmen en dus met meer wind door kunt zeilen.
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 10:01 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 10:09 #764257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Noorderling schreef :
@Stegman
Strijken vd mast is inderdaad ook zo'n ding met dat kwetsbare onding.
… een relatief vlak voorzeiltje … → Is dat een plus van een HA? Dat het goed vlak is?
... strijklijntje even proberen, kan door de leirollertjes van de rolfoklijn lopen; die heb ik straks toch niet meer voor nodig... :D dat had ik voor mijzelf ook al bedacht :)

Het kleinere voorzeil waar ik over sprak (naast de 120 - 130 % genua) is bedoeld voor situaties met meer wind. Laten we zeggen: vanaf een goeie 4 bft. Dat betekent dat het zeil vlakker kan/moet worden gesneden dan de genoemde genua.
Mijn referentie daarbij is de HA-fok die ik op mijn Victoire 22 had. Dat zeil was tamelijk vlak gesneden; stond er als een plankje op en was uitgevoerd als een klassieke HA-fok. Halshoek direct op het boegbeslag; schoothoek bleef voor de mast en zat pakweg 30 cm boven het dek. Het zeil werkte pas ècht goed bij wind tussen 4 en 5 bft en gaf dan in vergelijking met de oude werkfok aan de wind een fantastisch voorstuwend vermogen.
Nadeel van het laaghangende onderlijk was het gegeven dat het zeil op ruimere koersen niet erg effectief was. De onderste halve meter hing dan in de zeereling. Dat verpestte de vorm over een nog veel groter oppervlak. Dat effect zou ik bij mijn nieuwe zeil willen voorkomen. Dus wel graag wat vlakker gesneden, maar misschien met een omhooglopend onderlijk, waarmee je niet alleen wat minder buiswater vangt, maar bij halve wind ook vrij blijft van de zeereling.
Over het effect van het dek als 'eindplaat' en de absolute noodzaak van decksweeping voorzeilen zijn de meningen ook wat meer verdeeld dan 10 jaar terug, geloof ik. Dus dat dekveeg-idee offer ik graag op voor een universeler voorzeil.
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 11:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 11:21 #764279

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
Ha Boarderbas, dank voor je uitgebreide antwoord.

Nog een paar vragen dáár weer over:

→ Crosscut / triradiaal
Waarom hebben HA en grootzeil weinig baat bij tri-radiaal?
Is dat vanwege het formaat van het zeil of iets anders?
En waarom de genua dan weer wel? (vandaar mijn vermoeden dat grootte ermee te maken heeft.


→ Doeksoort en 'opfrommelen'
Ik ben wel netjes op mijn materiaal, maar ik wil het grootzeil bijvoorbeeld wel gewoon bij elkaar kunnen graaien en vastzetten met zeilbandjes. Zelfde geldt voor de fok: Plat aan dek, oprollen richting voorstag en dan in de zak.
Alles helemaal los in de zak proppen werkt niet, want dan blijft alles wel errug groot


Zeillatten en twist
→ Daar moet ik me dan maar eens in verdiepen, want van twist weet/ begrijp ik weinig.


Raampjes
→ Nee, dat vind ik absoluut geen schijnveiligheid, maar erg prettig.
Ik kijk onder mijn fok door, weet wie ongeveer waar zit en door het raampje kan ik een bepaald schip makkelijker in de gaten houden. Ik zie het niet als uitkijkpost, meer als achteruitkijkspiegel, een extra hulpje. (Om die reden wil ik zelfs een extra raampje in mijn kajuitopbouw, maar dat terzijde).


Zeilzakken
→ Blijven ze zeker langer mooi van.
Dus ook niet-laminaatzeilen zou je bij voorkeur zo opslaan?
Ruimte genoeg in mijn vooronder.

Losse broek
→ Geen band, maar wel een sleetje in een rail, werkt nu vrij aardig. Ik moet de onderlijkstrekker verbeteren.
Wat is een "reinforcement slug"?


IOR
→ Weer wat geleerd! Ik dacht dat dat persé van die hele breed uitgevoerde bootjes waren.

.... Je grootzeil is daarom tge behandelen als een soort HA qua keuzes, dus niet geheel doorlatten, prima crosscut te maken.
Hier spreek je jezelf tegen t.o.v. het 1e punt. Welke van de twee bedoel je dus? Crosscut wel of niet nuttig?

HA uit laminaat
→ Klinkt inderdaad logisch, maar ik ben zo ijdel....!
Ik geloof dat ik het niet mooi vind om twee zeilen in verschillend doek te voeren.


Dank voor al je argumenten!
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 11:43 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilkeuze Maxi 77: Van rolfok terug naar leuvers? 01 sept 2016 11:23 #764282

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
lodewijk stegman schreef :
Nadeel van het laaghangende onderlijk was het gegeven dat het zeil op ruimere koersen niet erg effectief was. De onderste halve meter hing dan in de zeereling.

Om die reden overweeg ik ook om de reling bij de preekstoel naar beneden te brengen, tot halverwege de reling-hoogte. Tegen de tijd dat ik daar ben met zwaar weer, zit ik toch echt wel aangelijnd vast aan mijn lifeline.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl