Wie wil er met mij meedenken over mijn zeilkeuze? Deze winter wil ik nieuwe zeilen bestellen voor mijn Maxi 77 en ik vind het maar lastig. En dan heb ik het nu nog alleen over de garderobe, laat staan over welke zeilmaker dat voor me mag maken!
De genua is het trekpaard, grootzeil zit er een beetje voor de extra op. Dat wil zeggen, zo lijkt het. Met flinke wind zet ik het liefst de genua (ik denk dat het een + 150% is) met een dubbel rif. Nu denk ik er serieus over om de rolfok te vervangen door een leuver-genua en een leuver-high aspect. Maar van zeilmaker t/m vrienden om mij heen, iedereen verklaart me voor gek.
Pro rolfok (voor mij dan)
- Snel in en uitrollen
- Redelijk te reven ivm van die reefstroken
Con rolfok
- Met veel wind is het begin inrollen van de genua écht zwaar
- Ik vind het een 'stom' ding. Wat maakt het nu uit of je hem in de horizontale of verticale richting hijst/ zet? Het zijn allemaal hanteerbare zeilen op mijn Maxi.
- zeilen wisselen kan alleen in de haven en alleen als je goed op de wind ligt
- zeilen nat: Moet je ze toch strijken.
- Als je ze strijkt ligt het hele zeil zo goed als los op dek.
- Slurf erom vind ik een rotklusje
Pro leuverfok
- Per tocht kiezen waar je mee uitvaart
- Makkelijker wisselen onderweg
- Strijken gaat snel en lukt altijd.
- Hop in de zak en opgeruimd
- Meer keuze in voorzeilen (dwz als je er meerdere hebt natuurlijk)
- Lichtere uitvoering (dat denk ik tenminste)
- Meer zeiloppervlak (toch?)
Ik ben een toerzeiler, maar ik wil wel een beetje sportief en lekker hard en ook veel wind vind ik leuk. Zeilen wisselen vind ik geen bezwaar en naar het voordek met flinke wind ook niet.
De zeilmaker die ik sprak, vroeg ik hoe ik mijn tuig wat moderner kan maken en hij adviseerde:
Rol-High Aspect in combinatie met Gennaker.
Klinkt wel leuk, maar hoe goed inzetbaar is dat?
Ik heb nog nooit met gennaker en bijna nooit met spinnaker gevaren, maar tot welke wind zet je zo'n ding in? En bij meer wind, is zo'n high aspect dan geschikt genoeg voor ruime koersen? Voor die gennaker is een boegspriet wel een must, begrijp ik.
Het liefste zou ik een 7/8e tuig maken, omdat ik dat zoveel mooier vindt. De Maxi 777 heeft dat, maar die heeft een hogere mast en een diepere kiel. Als ik de voorstag lager zou bevestigen krijg je volgens mij alleen een kleinere fok en een mooier uiterlijk, of zitten er toch meer voordelen aan dit idee?
Een boel vragen, maar ik hoop dat jullie mee willen denken en mij wat meer kunnen vertellen over de voors en tegens van de mogelijkheden?
Alvast dank! Paulien
Inspiratie
Maxi 777 + Mooie genua op een 77 (maar wel op een boot zonder railing!)
Maxi 77+ (ver geupdate Maxi, wordt in Scandinavië gedaan)
Zeilplan