@Joost
Wat bedoel je met:
…. oplopende (2e) schootshoek zodat lij-oog ongeveer kan blijven staan... → lij-oog stand?
…. ruime koersen met HA vraagt extra aandacht.... → wat voor aandacht dan?
… Leuverfok en zéker leuvergenua kan mooier gesneden worden en dieper (lees: lager) op dek liggen → Je bedoelt dat er meer zeiloppervlak is of iets anders? En hoe zit het met de railing dan als het zeil zo laag staat...?
In plaatje: de afstand tussen de schoothoeken S1-S2 is ongeveer 25cm groter dan de afstand tussen de halshoeken H1-H2.
Dat heeft tot gevolg dat bij reven van de HA de dan geldige schoothoekS1 zo'n 35cm boven het dek staat, waar S1 in gebruik rond de 10cm boven dek staat.
Schoothoek S2 is dus -noem ik- wat "opgesneden".
Dat dient voor mij twee doelen:
1. Als ik HA reven moet dan waait het harder, staan er meer golven, is kans op water over dek groter. De opgesneden schoothoek maakt belasting van nat water over dek op de fok kleiner.
2. Omdat S2 hoger staat hoef ik Lijoog (L1) niet persé naar voren te schuiven: hoek van schoot op zeil verandert wel, maar dat màg ook door opgesneden schoothoek.
Een HA is juist hèt zijl voor wind voorlijker dan dwars, ideaal voor aan de wind. Schoot S1 trekt dan het zeil bijna plat op dek in lijoog L1, waarbij schoothoek denk ik wel 90% verticaal en maar 10% horizontaal getrokken wordt. Bovendien staat L1 relatief dicht richting midden van het schip: lekker strakke spleet.
Bij ruime en voor de wind is het geen ideaal zeil precies hierdoor: trekrichting teveel naar voren en teveel naar het midden. Dat heeft tot gevolg (bij mij..) dat onder ruime en voor de windse koers de bovenste één derde van het achterlijk de neiging heeft te gijpen. Dat is dan steeds wel weer terug te gijpen door schoot strak te trekken, maar is niet fijn. Het effect wordt nog versterkt en lastiger gemaakt door de bovenste doorlopende zeillat.
Tegen dit gedoe heb ik twee maatregelen:
- op ruim-windse koersen een extra schoot tuigen die verder naar achteren en op voetrail aangrijpt. Dat is makkelijk bij mij want mijn voetrail is één volledig rondlopende 25mm t-rail.
- vrij spoedig de spiboom dan bij die ruimwindse schoot erbij zetten; dat houd de HA dan mooi naar buiten. Afgelopen zomertrip nog weer eens gemerkt dat ik ook met uitgeboomde HA prima ruime wind kan varen: het achterlijk wordt dan zo'n beetje voorlijk....
Ik hou van mooie zeilen met mooie vorm. Ik hou van zeilen die de driehoek waarin ze gehesen worden mooi vullen: dus ik hou van zeilen die met onderlijk ongeveer op het dek liggen. Ik heb daarover ook wel eens mensen horen zeggen dat zulke zeilen met op het dek liggende lijken nog sneller zijn ook. (Dat lage onderlijken streven vervalt bij mij als er water over dek komt, dus snij ik S2 omhoog hè!)
( ik vind ook dààrom rolzeilen niet mooi, omdat de trommel vaak de halshoeken met 20-30cm omhoog dwingt, behalve bij onderdekse trommels..)
Dat zo'n mooi laag gesneden zeil de zeerailing of de preekstoel raakt kan ik mee leven. Heb altijd zo gevaren en nog niet meegemaakt dat de hierdoor mogelijk ontstaande slijtage vooruitloopt op slijtage Veroorakkt door andere oorzaken. Klapperende zeilen is nog altijd het slechtste voor zeilen, maar daar doe ik ook niet aan bij voorkeur.
Ik ben wèl erg zorgvuldig dat ik niet het onderlijk strak naar binnen trek over de top van een scepter: dàt zou juist schade kunnen veroorzaken