Kapiteinmomo schreef :
Fractioneel 7/8, mast staat rechtop...Mastbuiging geschat 6 cm, model pijl en boog. Voor zit een furlex maar die staat al aardig op zijn eind dus daar kan ik weinig mee
Ik doelde niet op de mastvalling, maar de vrijheid die je (nu volgens mij niet benut maar) hebt om je grootzeil meer vlakker of juist powervol te trimmen. Door de buiging te beïnvloeden.
Juist met 7/8 heb je daar erg veel vrijheid in: door achterstag aan te trekken vergroot je zowel de compressie, maar doordat je naar achter trekt bóven het punt waar het voorstag aan grijpt, help je mee de mast in (zoals je het noemt) een symmetrische hoepelvorm te trimmen.
Voor een zeilmaker zijn 3 buigingen van belang:
- De minimale buiging, dat is díe buiging die je mast aanneemt in de haven, met het achterstag in haar uiterste losse stand. Dat hoeft niet "slack" te zijn maar kán wel. Bij gepijle zalingen valt je mast niet overboord bij volledig "slack" achterstag, noch hoeft dit een kaarsrechte mast te zijn - topwanten drukken er dmv hun voorspanning vaak al een kleune buiging in
- Normale buiging: de buiging waar je meestal mee vaart om voorstag op een normale doorhang te krijgen
- Maximale buiging, de buiging die je mastenmaker mechanisch nog nét toelaat
Vooral het verschil tussen (1) en (3) is van belang voor een zeilmaker. Camber en loefcurve worden zó gesneden dat je bij (1) maximale power hebt (je voegt tov (2) materiaal toe vlak achter de mast, wat tot een diep, voorlijk camber leidt. Powervol om na een overstag te accelereren voordat je maximale hoogte zoekt.
Bij stand (2) is alles in balans, waardoor je het designcamber bereikt.
In stand (3) trekt je mast materiaal net achter het voorlijk naar vóren, waardoor de bolling minder wordt én verder naar achter komt te liggen. Dit is de stand in sterkere wind óf om hoogte te zoeken.
Die 6 cm, is dat stand (1), (2) of (3) bij jouw mast? Wat doet je te bolle grootzeil in stand (3)?
7/8 is bedacht om aktief te zeilen (zoek eens op "shifting gears"!). Je beinvloedt er simultaan voorstagdoorhang én mastbuiging mee. Beide moeten in balans zijn (al kun je met voorlijkspanning nog een beetje compenseren. Ook de voorspanning op je stagen kan je mast slapper of juist stijver laten gedragen.
Deze stand heb ík als (3) gedefinieerd. Mast kan zeker méér aan, maar hierbij staat voorstag al loeistrak. Ben, ook voor (1) en (2) 3x de mast in geweest en heb op 4 plaatsen deze buiging gemeten. Kan de s/w die je gebruikt simuleren hoe het camber verandert als functie van mastbuiging?