De vraag van Noreen over zout: Ik zou het niet weten. Misschien smeert het wel
Vast staat dat veel van schepen die recent rond de wereld jakkerden de blokken gebruikten op kritische plaatsen.
Ik sprak vorige week ook vrij lang op de stnd van Ino block. Klein standje, meeste mensen liepen er snel langs. Schande!
Ik sprak over allerlei aspecten van het blok. Onder andere ook over "U" en "V" vorm.
Hij liet zien dat zij met hun spacer doelgericht naar de "V" toegewerkt hebben om twee doelen te dienen: (1) verminderde wrijving op de wangen van de schijf
(2) stabilisatie van de in het huis hangende schijf: V-vormige "teugels" hangen stabieler in het midden dan u-vormige.
Ook vertelde hij me dat ze in eerste instantie ook met low friction rings (LFR's) werkten, maar later gekozen hebben voor eigen ontwerp: iets grotere diameter van de schijf en een iets ander profiel.
Om de punten 1 en 2 te visualiseren heb ik 3 plaatjes gemaakt:
Plaatje1: toont de qua wrijving ideale situatie: gewoon een horizontale as. Moeilijk uitvoerbaar met een touwlus.. minimaal wrijvingsoppervlak, lijkt natuurlijk gewoon heel veel op een bus-lagering of mooier een rollen-lager.
Voor de liefhebber hier link naar 3D model:
webapp.machineresearch.com/#/s...mAQ6F1OHS/export.hwf (klik in het nieuwe scherm vervolgens op "view project")
Plaatje2: een iets overdreven van een dichtgeknepen "U" vormige rope-axis. Dit kan ontstaan als je geen spacer gebruikt. Bij grote belasting zal de touwlus die de as vormt forse wrijving tegen de wangen van de LFR opleveren:
3D plaatje:
webapp.machineresearch.com/#/s...wGQtXXegY/export.hwf
Plaatje3: toont "V" vorm welke ik propageer en die Ino Blocks die aan me uitlegde:
In 3D plaatje:
webapp.machineresearch.com/#/s...tcAlpYSTj/export.hwf