Bijgaand een plaatje van de schijven dIe momenteel gemaakt worden en ter vergelijk daarbij een normale LFR met rood een gelijke diameter lijn.
Groot verschil: LFR heeft kleine diameter en grote dikte en is geoptimaliseerd voor statisch (niet draaiend) gebruik. De dikte draagt bij om het halende part wat door het centrale gat loopt van een voldoende ronding te voorzien.
De RAB sheave heeft grote diameter en kleine dikte. Grote diameter omdat de bocht die de lijn (rood) over de schijf moet maken een groot deel van het arbeidsverlies van een Block veroorzaakt. De touw gleuf heeft enige v-vormige opening. Het profiel wat in de loop hangt is na allerlei proefnemingen niet rond, maar enigszins rechthoekig: dit stabiliseert de sheave in de loop, terwijl een cirkelvormig profiel “neutraal” is. Dit maakt een stabielere stand van de sheave bij grotere openingshoeken mogelijk.
Laat momenteel 44; 50; 60 en 80mm schijven maken uit al7075-T6 met “grade III” hard-anodisering die dan een ptfe (teflon) imptegnering krijgt. Nadeel van de hard anodisering is dat de kleur niet te bepalen is: donker-groenig grijs tot zwart. Fancy kleurtjes kunnen niet.
LFR’s zijn meestal van al6061-T6 gemaakt iets meer dan half zo sterk als al7071-T6 en hebben eigenlijk altijd alleen de dunne “grade II” anodisering: die is minder hard en véél dunner (10-25%) dan de hard-anodisering.
De al7075-T6 met hard anodiseren is wel fors duurder dan de andere kwaliteit.
Ik heb eind december 2stuks
RAB60 oranje (10mm lijn, 65gram) en één RAB45 blauw (7mm lijn, 25 gram) gratis beschikbaar voor een, twee of drie zeilers die hier lekker hebben meegedacht èn die beloven vanaf januari fanatiek ermee te gaan zeilen en hier ervaringen te delen
De oranje / blauwe huizen zijn van “voorlaatste” proto-run: ietsiepietsie dikker dan de definitieve.
==> stuur me maar een leuke PB waarom je ze wilt hebben. Ik heb een mix-algoritme om te bepalen waar ze heen gaan
Voor andere meedenkers post ik hier binnenkort de mogelijkheid gedurende enige tijd RAB’s te verkrijgen tegen “kostprijs plus”.