Forte schreef :
Dan nog blijft bij mij de vraag welke criteria de zeilmaker gebruikt om tot de zo goed als perfekte design twist te komen.
Er is niet iets als 'de perfecte twist' of 'dit cijfer is juist' voor zeilen in het algemeen. Althans, ik ken hem niet. Je gebruikt twist zoals je ook andere parameters gebruikt om tot een zeil te komen die je als zeilmaker wenst voor je klant. Twist is ook niet continu bij elk zeil het zelfde uiteraard, absoluut niet, is afhankelijk van veel factoren, ook doet elke zeilmaker weer iets anders (vaak - niet altijd.. - met redelijk hetzelfde eindresultaat). Nu gaan bepaalde mensen dit weer vaag noemen, het zij zo. Als het antwoord zo simpel zou zijn hadden de "google pensionado's" alhier al lang het antwoord gegeven.. Zolang je maar, onder zeil, met een juiste trim en dus ook twist vaart. Hebt het hier al eerder geschreven: Een zeil ontwerp dat teveel of te weinig ontworpen twist heeft voor de werkelijke upwind omstandigheden resulteert in een niet goed presterend zeil. Natuurlijk, je kunt via trim een heel eind corrigeren hoor. Zeker bij materiaal waar rek in zit (..). Maar een zeil met 10 graden twist dat je met 20 graden twist vaart zal vlakker zijn en creëert een ‘open achterlijk’ (kan je doel zijn uiteraard). Als je een zeil met 20 graden twist ontwerpt en je trimt het met 10 graden twist.. zal je zien dat het zeil voller staat en je achterlijk dichter, als in het bedoelde ontwerp. Maar dit is gewoon trim.
Er zijn nog zoveel meer parameters die een zeilmaker tot zijn of haar beschikking heeft om een - in 3D - zeil te ontwerpen, twist is maar een onderdeel dat een zeilmaker kan gebruiken en beïnvloed wel weer andere parameters of wordt soms zelfs gedicteerd door tuigage. In 2D ontwerpen is iets beperkter maar ook daar maakt men prima zeilen mee, al ervaar ik zelf dat je in 2D gaat corrigeren daar waar je in 3D gewoon ziet wat de uitkomsten - ook in cijfers - zijn en daar op vertrouwt.
Let op, het is al vaker gezegd hier (niet alleen door mij..): bij cruising zeilen moet je niet altijd denken dat je zeilmaker er uren aan gerekend heeft, hij gebruikt gewoon een hem bekende mould. Waar hij ervaring/vertrouwen in/mee heeft en de resultaten kent.
Forte schreef :
Hoeveel er aan mijn zeil gerekend is weet ik natuurlijk niet, ik neem aan dat dat in het algemeen door daarvoor ontworpen software wordt gedaan
De (dure) software om je zeil te ontwerpen is niet meer dan een zeer geavanceerde hamer en zaag. In de juiste handen kun je daar veel mee.. Zonder kennis kun je er verdomd weinig mee. Eigenlijk niets. Het rekent uit wat de zeilmaker vraagt.. maar doet niets automatisch. Nog niet.
Forte schreef :
Welke parameters hier bij gebruikt worden, buiten de fysieke maten genomen aan boord, lijkt mij meer interessant.
Is het ook, zeker interessant. Maar je koopt een zeil, als een eindproduct, geen cursus zeilmaken vind ik. Het zeil wil je ook nog eens zo voordelig mogelijk aanschaffen. prijs is belangrijk. Dan ben je ook nog niet de enige klant van de zeilmaker, moet hij het zeil maken, zijn loft onderhouden, dure machines aanschaffen incl. dure software, met zijn bus/auto naar je boot komen om in te meten, zijn personeel te eten geven, huur betalen etc, etc. Hij kan je best aandacht geven, en dat doen de meeste ook wel en met veel plezier, maar de meeste geven je geen gratis cursus. Al zal de ene zeilmaker je er meer bij betrekken dan de ander. Die keus is er gelukkig, en maak je zelf. Maar vraag je zeilmaker eens naar de ontwerp details, ok?
Forte schreef :
Ik heb inderdaad geen high end, moderne racer. Maar is dat een voorwaarde dan ?
Indien je wilt winnen en racen met hele snelle zeilen, ja. Vergelijk het eens met de formule 1 en een Citroen Berlingo. Bij de formule 1 is aerodynamica, gewichtsbesparing, starheid, flex, snelheid etc etc allemaal net iets belangrijker dan bij die Citroen Berlingo. De investeringen zijn dan ook niet vergelijkbaar evenals de kennis en knowhow die er voor nodig zijn. Met de citroen Berlingo koop je een 'duurzaam' eindproduct die velen aanspreekt.. met Formule 1 "koop" je een doel.. de beste zijn onder tevoren, beperkte en bekende omstandigheden! (ze zullen nooit off road gaan, niet bewust.. een Berlingo zal wel af en toe een stoeprand tegenkomen.. ). En om dat doel te behalen investeer je enorm, vaak met een heel team van mensen en experts.
Dat is bij zeilen exact zo, ervaar ik. Grote teams kopen niet een zeil als eindproduct, daar gaat een heel traject aan vooraf.. en uiteindelijk ook achteraf. Rekenen, materiaal keus, 'extreem licht, super vormvast eisen', duurzaamheidsaspecten nauwelijks interessant, testen op het water, CFD, video analyses, foto analyses.. desnoods vanuit een heli, boot optimalisatie en investeren in KENNIS en kunde. Het hoort er dan allemaal bij en is onderdeel van het doel: winnen. En kost geld, veel geld en/of tijd (geen weken of maanden). Elk uurtje wordt betaald. De uitkomsten leveren wel kennis op die soms weer doorgevoerd worden bij de cruising zeilen. Die de meeste hier hebben. Er zullen vast uitzonderingen zijn hoor, maar dit is hoe ik het zie en ervaar.