Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilen/zeilmakers discussie

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 21:28 #893647

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Kapiteinmomo schreef :
Is zeilmaker eigenlijk wel een leuk beroep, of is het een missie ;)

Geen idee. De ZF'ers die bij mij zijn geweest kunnen denk ik wel beamen dat het er leuk en gezellig is, maar dat staat los van het "beroep". Als het niet meer leuk is Jaap, dan ga ik wat anders doen en mag jij, of iemand anders, het voortzetten. Die luxe heb ik. Ik moet namelijk niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 21:33 #893651

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Sneaker schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Is zeilmaker eigenlijk wel een leuk beroep, of is het een missie ;)

Als het niet meer leuk is Jaap, dan ga ik wat anders doen en mag jij, of iemand anders, het voortzetten. Die luxe heb ik. Ik moet namelijk niks.

Naaimachine heb ik al, nou nog klanten.
Zonder dollen wel een gaaf antwoord!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 21:43 #893654

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Sneaker schreef :
...Met ontfutselen heeft het wat mij betreft niets van doen. Verder stel ik veel vragen, net als jij. Vooral op meningen die als absolute waarheid worden opgeschreven, alhier..
Mijn zegen heb je!

Sneaker schreef :
Jerogee schreef :
In welke mate, relatief gezien, spelen welke factoren van zeildoek (zeg van het grootzeil) een rol op de snelheid en handelbaarheid van eenzelfde boot onder gemiddelde omstandigheden?
Uhmm.. gemiddelde omstandigheden? Factoren van zeildoek? Ik wil je graag van een antwoord voorzien maar de vraag is voor mij niet helemaal duidelijk. Wellicht kun je hem toelichten en meer duiding geven.
Ik probeer met al mijn vragen tezamen duidelijkheid te krijgen in welke mate zaken als keuze van materiaal voor het zeildoek en de manier waarop het gesneden is te behalen merkbaar effect hebben en dit enigszins objectief te kwantificeren is. Mijn herkansing: zijn er (en wat dan zo ja) verschillen in luchtstroming in windtunnel en CFD simulaties nagelang materiaal/snit. En merk je daar in de praktijk bij het zeilen iets van (afgezien van zaken als verschillen in trimmen, duurzaamheid, etc.).

Sneaker schreef :
Jerogee schreef :
Hoeveel invloed kan bijvoorbeeld het materiaal relatief hebben, gewoven vs gelamineerd zeildoek, of nylon vs dacron vs kevlar? Breder: hoe bepalend zijn rekweerstand en buigweerstand? Heeft de manier van snijden daar invloed op gegeven hetzelfde materiaal? Crosscut vs (tri)radiaal?
[...] Rekweerstand, als je doelt op wat rekweerstand (stretch) van het materiaal betekent voor de eigenschappen van het zeil, dan is de invloed daarvan groot mits je boot/tuigage hier iets mee kan. ...De meeste zeilontwerpers kunnen dit in de software gewoon berekenen, wat die rek van bepaald type doek/materiaal doet. En wat dat betekent op de vorm.. Op een 30ft cruiser volstaat Dacron prima hoor.. maar beter kan altijd. Ik heb nooit anders beweerd. Algemeen kun je stellen - eenvoudig gezegd - dat je een zo laag mogelijk gewicht wenst met minimale rek wanneer je naar materiaal kijkt voor (wedstrijd)zeilen. Wedstrijd tussen aanhalingstekens want bij megajachten speelt gewicht ook weer een enorme rol.. om die reden gebruiken daar voornamelijk Dyneema garens. Is duurzaamheid belangrijk, dan kijk je weer naar andere aspecten.. Bij een cruiser van 30ft is het allemaal veel minder spannend en een stuk eenvoudiger dus. Vaak ook door budget bepaald. Maar ook daar merk je de effecten van goed materiaal. Met betrekking tot je vragen, bedenk dat je een boek kunt schrijven over zeildoek en materiaal. Het is niet altijd eenvoudig om iets in 1 zin uit te leggen. Als zeilen maken/ontwerpen echt eenvoudig zou zijn, zouden we er vast meer van hebben die het deden.
...
Duidelijk. Bedankt voor deze uitleg!

Sneaker schreef :
Overigens, de uitkomsten van dit soort rekenwerk worden weer meegenomen in de de ontwerpen die dagelijks gemaakt worden middels gebruik van templates. Dat mag logisch zijn.
Ik kan me zeker voorstellen dat inzichten die verkregen worden door opdrachten zie het toelaten aanzienlijk meer tijd in ontwerp en maken van zeilen te steken EN enigszins breed toepasbaar zijn in templates geraken.
Sneaker schreef :
Jerogee schreef :
Ook al heb je twee keer zoveel tijd? En kun jij nog gegeven een jaar tijd een noemenswaardige ook maar significante verbetering aanbrengen aan de zeilen die North Sails voor de VOR heeft ontwikkeld?
Dat kan North prima zelf. En doen ze ook. Niemand heeft het ultieme ontwerp.. verbetering is altijd mogelijk. In materiaal, in ontwerp.. of een combinatie daarvan. Er wordt veel getest en naar nieuwe materialen en technieken gekeken. Ook door ons. Zo niet, dan zou dat betekenen dat het ultieme bereikt is. Dan zouden we klaar zijn. Dat is nog nimmer zo geweest. Tot nu toe.
Mooi. Nog niet uitgemodeleerd en -verbeterd dus.

Sneaker schreef :
Jerogee schreef :
Tenslotte, stel dat in de VOR er wel koolstofvezel zeildoek zou mogen worden gebruikt, wat voor invloed heeft dat dan op de snelheid, als het dit al heeft?
Carbon mag inderdaad niet, om veiligheidsredenen als ik het goed had. Maar ik moet gokken om je vraag te beantwoorden. En dat doe ik niet. Ik maak geen VOR zeilen. Alleen North maakt ie.
Ik neem aan omdat deze vraag op zijn minst simulaties vereist waarin de North zeilen zo nauwkeurig mogelijk gemodelleerd zijn en ze daarom dus eigenlijk het beste in staat zijn het effect van koolstofvezel t.o.v. wat ze nu gebruiken voor het zeildoek door te berekenen?
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 21:44 door Jerogee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 21:59 #893662

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Jerogee schreef :
Ik probeer met al mijn vragen tezamen duidelijkheid te krijgen in welke mate zaken als keuze van materiaal voor het zeildoek en de manier waarop het gesneden is te behalen merkbaar effect hebben en dit enigszins objectief te kwantificeren is. Mijn herkansing: zijn er (en wat dan zo ja) verschillen in luchtstroming in windtunnel en CFD simulaties nagelang materiaal/snit. En merk je daar in de praktijk bij het zeilen iets van (afgezien van zaken als verschillen in trimmen, duurzaamheid, etc.).

Laat ik voorop stellen dat praktijk het enige is dat echt telt.. Wij testen dan ook veel op het water.. dat is de enige echte maatstaf. En ook hier zie je weer dat geld/tijd een rol speelt: kun je jezelf deze testen en recuts veroorloven dan wordt wederom het resultaat steeds beter. Hopelijk begrijp je nu mijn opmerkingen die ik hier steeds herhaal.. als je meer tijd en geld kunt besteden aan het optimaliseren van je zeilen.. wordt het steeds beter. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Daarom ook mijn stelling: ik kan de zeilen van 3Noreen verbeteren. Door gewoon veel meer tijd te besteden aan het rekenwerk.. en de wensen die hij heeft. Dan kan dus elke zeilmaker (ze kunnen ons daar ook gewoon voor inhuren.. wat veel gebeurt.. )

Wat betreft je vraag "zijn er (en wat dan zo ja) verschillen in luchtstroming in windtunnel en CFD simulaties nagelang materiaal/snit" is het antwoord uiteraard ja. Al gebruiken maar weinig zeilmakers een windtunnel..
En wat dan? Ja, dat is zeer afhankelijk van materiaal, type zeil, wind, koers, golfslag, boot.. type wedstrijd, daar is geen simpel antwoord op te geven. Dat is echt afhankelijk van heel veel parameters. Parameters waar een zeilmaker allemaal rekening mee KAN houden (maar vaak niet doet omwille van budget.. want daar heb je als zeilmaker altijd mee vandoen). Dat is exact wat ik continu hier aangeef. Tijd (geld) is een factoor. Kennis is door elke zeilmakerij in te kopen. Zo maken en ontwerpen wij voor veel diverse zeilmakerijen wereldwijd.. die kopen gewoon de kennis die ze zelf niet 100% beheersen. Maar alles komt dan wel met een prijs.. en dus kiezen veel cruisers voor een gemiddeld goed presterend zeil, waar ze heel erg happy mee zijn in de meeste gevallen. Omdat zo'n zeil betaalbaar is en prima voldoet.

Jerogee schreef :
Ik neem aan omdat deze vraag op zijn minst simulaties vereist waarin de North zeilen zo nauwkeurig mogelijk gemodelleerd zijn en ze daarom dus eigenlijk het beste in staat zijn het effect van koolstofvezel t.o.v. wat ze nu gebruiken voor het zeildoek door te berekenen?

Dat denk ik niet. Ze gaan niet iets doorreken wat niet gebruikt mag worden.
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 22:05 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:04 #893663

tijd is geld lees ik, hoeveel mooie zeiltjes heb je vandaag gemaakt Sneaker?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:05 #893664

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
helmsman 38 schreef :
tijd is geld lees ik, hoeveel mooie zeiltjes heb je vandaag gemaakt Sneaker?

Nul. En jij? Al heb jij vast die mooie foto op facebook gezien :woohoo: :woohoo: Bijna af!
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 22:06 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:11 #893666

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
helmsman 38 schreef :
tijd is geld lees ik, hoeveel mooie zeiltjes heb je vandaag gemaakt Sneaker?

Die vraag is in andere bewoordingen al gesteld in dit topic en heeft Sneaker al beantwoord.
Ik waardeer zijn input wel hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:12 #893667

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Ja, antwoord binnen 3Noreen. Van Ian Farrier himself. Wat goede contacten wel niet doen. Op mijn vraag of ik jouw door hen gegeven files mag gebruiken om zeilen mee te ontwerpen kwam een krachtig antwoord (dat mij totaal niet verbaasde..)..

"Yes, definitely you can"

Dat probleem - waarvan ik al aangaf dat het geen probleem was maar heel gebruikelijk.. - is nu getackeld. Dus je reactie om mijn vraag direct te 'criminaliseren' was nogal lachwekkend. Nogmaals wij doen niet anders dan deze informatie van botenbouwers gebruiken. Overigens gaf hij ook geheel uit eigen bewegen zeil designs/plans! Gewoon als attachment bij de mail... Wij zijn natuurlijk voor hem ook geen onbekende. Dat scheelt.

Overigens heb ik ook bij je zeilmaker - als ik die juist voor ogen heb - een conactpersoon. Dus als je daar ook een probleem van maakt wil ik die ook wel contacten..

Je mag nog steeds alles wat ik zeg in twijfel trekken hoor, wantrouwen.. geen probleem. Ik heb geduld. Ook wanneer je insinueert dat ik dit doe om klanten te werven.. Ik vind het allemaal prima maar de uitdaging staat voor mij voorop. En argumenten zijn uiteindelijk sterker. Wat ik persoonlijk ook heel sterk vind, een foute denkwijze toegeven. Of ongepaste insinuaties rechtzetten. Maar dat is voor sommige niet eenvoudig. Geeft niks. Iedereen is anders. Gelukkig.
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 23:18 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:19 #893670

ik maak nooit zeilen, naaien soms.
wel een calculatie van 16 appartementen gemaakt, 2 vergaderingen gedaan, en ceder voor Sonator zijn nieuwe roer verzameld. plan was nog zagen en schaven maar na de warme hap had ik daar geen zin meer aan.

en die foto heb ik gezien, mooi lapje!

beetje plagen kon je wel tegen toch? :silly:
Sneaker schreef :
helmsman 38 schreef :
tijd is geld lees ik, hoeveel mooie zeiltjes heb je vandaag gemaakt Sneaker?

Nul. En jij? Al heb jij vast die mooie foto op facebook gezien :woohoo: :woohoo: Bijna af!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:22 #893671

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
helmsman 38 schreef :
wel een calculatie van 16 appartementen gemaakt, 2 vergaderingen gedaan, en ceder voor Sonator zijn nieuwe roer verzameld. plan was nog zagen en schaven maar na de warme hap had ik daar geen zin meer aan.

Zo eindelijk aan de bak ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:29 #893673

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
helmsman 38 schreef :
en die foto heb ik gezien, mooi lapje!

Moet ik je nu alles uitleggen: 'like' aanklikken :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 22 nov 2017 22:33 #893675

mag niet aan onbekende zaken likken van de hoofd directie :silly:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 06:28 #893694

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Mag ik nog een algemene opmerking maken hier?

Wat een geneuzel opnde laatste vierkante mm!!! De nauwkeurigheid van de vragen hier, matcht op geen enkele manier met de gore vaatdoeken die ik op t water zie. Ook niet met de trim en alertheid op voldoende hoogte en windshifts.

Voor je met cfd aan de gang gaat, is daar nog ontzettend veel te winnen. Daar kan geen zeilmaker iets aan verbeteren.

Dus dan vraag ik me af: hoe doen de kritische vragenstellers dit zelf??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 07:05 #893697

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Ik zie en ervaar een steeds terugkerend dilemma. Of nou ja, zo iets als dat. Geen probleem maar aan de hand van een voorbeeld maak ik graag duidelijk waar ik op doel. Lezers hier aanwezig die niet van lezen houden.. stop hier. Ik ga een vergelijk delen zoals ik dat dilemma zelf ooit ervaren heb. Of anders gezegd, waar het zichtbaar werd.. voor mij.

Afgelopen jaar kocht een ik zwart doosje met electronica er in voor mijn boot. Van een persoon die duidelijk verstand heeft van electronica. Althans, het is zijn professie en hij spreekt er veel, vaak en enthousiast over. Niet dat ik alles begrijp wat hij zegt, het is soms echt abracadabra voor mij. Zelfs na een degelijke uitleg van zijn kant. Echter, hoe hij de dingen zegt.. dat komt op mij over als expertise. Hij heeft vaak een antwoord, eigenlijk altijd, en een mening. Goed, ik ben leek op elektronica gebied dus besef goed dat ik eigenlijk zijn expertise niet kan beoordelen anders dan met vertrouwen. En dat vertrouwen heb ik.
Het zwarte doosje - met een scherm - heb ik bij hem op zijn kantoor annex werkplek afgehaald. Ik vond dat zijn werkplek er uit zag als ‘een hoop rommel bij elkaar’. Wat mij betreft mocht veel de afvalemmer in. Dat zag ik uiteraard verkeerd, dat besef ik ook wel. Alles wat er op die werkbank lag was van waarde. Het ene transistortje was echt 10x beter dan de ander, kreeg ik te horen. Inclusief een uitleg waarom, die ik van harte aannam maar niet echt begreep. Om eerlijk te zijn.
Ik schoof naar voren en maakte plots deel uit van zijn werkbank. Ik kreeg per direct ook het idee en de overtuiging dat ik ineens meer wist van electronica, zo zittend achter die werkbank vol klein spul en draadjes. Ik kreeg een uitgebreide uitleg over de werking van het zwarte doosje en hoe ik dit moest aansluiten op mijn boot. Rondkijkend naar alle meetapparatuur en gereedschap om mij heen zei ik zeer resoluut en zelfverzekerd “Tuurlijk begrijp ik het”. De electronica meneer keek me aan en zuchtte, liep vervolgens naar een whiteboard en begon schetsen te tekenen. “Hier gaat dat naar toe, dat draadje moet hier en zo stel je dat in”. Ja, nee.. logisch. “Ik begrijp het echt wel hoor, ga het morgen installeren op mijn boot. Gaaf”. Hij zei nog wel: neem even een foto van het whiteboard, je gaat het vast nodig hebben… Op dat moment kwam dat wat arrogant op mij over. Alsof ik dom was zeker.

En zo geschiedde.. de volgende dag ging ik het electronica kastje even installeren. Vol goede moed naar de boot. Ik deed exact wat mij verteld was en vol verwachting klopt mijn hart.. En dan. NIETS. Het ding deed het niet. Wat ik ook probeerde, ik kreeg het ding niet aan de praat. En echt, ik had de volle overtuiging dat wat ik deed, toch echt juist was. De uitleg was mij ook helder gegeven. En ik begreep het echt wel.. ben niet dom. Na 4 uur ploeteren belde ik geïrriteerd het electra ‘wijsneus’ mannetje op. Ik vond hem al iets minder een expert maar meer een wijsneus, met al zijn technisch gewauwel, voorlopig werkte zijn mooie apparaat voor geen meter! Wat een klote apparaat zeg. Hij gaf aan dat ik vast iets verkeerd had gedaan. “ja, lekker makkelijk! Ik doe het zeker niet goed! Altijd de schuld bij zeiler leggen die snapt er weer geen bal van natuurlijk” beet ik hem toe. “Dat is wel een heel makkelijk antwoord voor een apparaat dat gewoon niet werkt, je handleiding en product werkt gewoon niet!”.

De volgende driekwartier kregen we een telefoonrelatie waarbij ik allerlei vaardigheden moest laten zien die vrij nieuw voor mij waren (ja, kom maar met de oneliners en grapjes). “ok, ja.. ik geloof dat ik dat juist heb gedaan ja”. Hoe langer het duurde, hoe meer ik begon te twijfelen aan wat ik nu eigenlijk deed. En of ik wel het juiste deed. En of ik wel wist wat ik deed. Op een gegeven moment zij het electronica mannetje dat ik een multimeter moest pakken. "Ja! Nu, gelukkig. Die heb ik aan boord!” riep ik. Met trots schreeuwde ik het met hoofdletters door de telefoon.
“Kijk even of je daar prik op hebt. Hallo?? Ben je er nog”. Uhm.. ja, ik ben er nog. Maar hoe werkt zo’n multimeter eigenlijk. In wel gaatje moet ik dat stekkertje doen, in de middelste? Electronica mannetje zuchtte weer. En nu heel duidelijk hoorbaar. Ik begin inmiddels ook wat gegeneerd te raken over mijn eigen onkunde. En weer kreeg ik een uitleg die ik eigenlijk niet begreep.. maar wel accepteerde en stapsgewijs opvolgde. Mijn vertrouwen in mijzelf daalde en in die van het electronica mannetje ging rap omhoog. Na weer een half uur, en engelengeduld van electronica mannetje, kreeg ik eindelijk een uitkomst op de multimeter die juist bleek te zijn. De uitkomst zei mij overigens echt niks.. maar aan de andere kant van de lijn hoorde ik een cynisch klinkend gejuicht. Blijkbaar deed ik iets goed. En ik kreeg nog een rekenkundige formule toegelachen die blijkbaar heel simpel was, maar die ik op dat moment ook niet direct begreep. Of in ieder geval niet kon toepassen. Teveel informatie en ik had de focus nu op het werkend krijgen van het kastje.

Achteraf bleek dat we op dat moment nog maar op de helft waren. Het werd een lange zondag. Zondag? Ja, het was een zondag. De beste man was als eenpitter gewoon op zondag voor mij bereikbaar. Tuurlijk besef ik dat hij morgen failliet kan zijn, echter geldt dat ook voor de grote jongens. En dan moet ik ook mijn eigen weg naar service zien te vinden. Daarnaast ben ik niet bang maar positief ingesteld. Dat het kastje uiteindelijk op die zondag deed wat het moest doen, daar was ik blij mee, heel blij. Maar wat had ik nu eigenlijk gekocht? Als ik bijvoorbeeld de zeer gewaardeerde verhalen lees hoe Nachtvlinder bezig is met zijn electronica en gegevensverwerking, dan weet ik zeker dat als hij bij mij aan boord stapt mij meewarig toe zal spreken. “Zeilmaker, dat kan echt veel beter”. Hij mag en kan dat zo zeggen, ik ken hem daar goed genoeg voor. Ik zal hem dan niet onder de gordel en op de man iets naars toeschreeuwen. Dat is zinloos en bekrompen, en bewijst voor hem alleen mijn onkunde natuurlijk. Ik zie zijn projecten, als onbenul in deze, als geneuzel op de vierkante mm2.. Dat reken ik hem niet aan uiteraard, hoe ik dat zie.
Ik weet namelijk ook wel dat ik niet het meest geavanceerde raketsysteem heb gekocht, op aarde verkrijgbaar. Ik heb net als Rob10 een boot van bijna 40 jaar oud (ja echt Rob). Alles moet een beetje in verhouding staan, ook qua prijs. Ik weet dat het allemaal veel beter kan maar uiteindelijk ben ik een leek op electronica gebied en is het me ook gewoon niet meer budget waard. De uitleg van Nachtvlinder, in zijn mooie topic over metertjes, vind ik leuk om te volgen maar ik ga de volger/lezer van dat topic niet vervelen door er oneliners in te plaatsen als “ik ben je helemaal kwijt, waar gaat dit nog over”. Hij weet duidelijk wat hij zegt, al begrijp ik er de helft niet van. Werkelijk niet. Het is blijkbaar een materie waar je kennis voor nodig hebt, opleiding of passie en wat niet in twee zinnen simpel is uit te leggen. Anders had hij dat vast wel gedaan. Er zijn ook boeken vol geschreven over electronica.
Mijn electronica mannetje stuurt nog steeds productupdates, waar hij mee bezig is. Dat doet hij vol trots. Nieuwe schermen, met kleur en touchscreen, nieuwe ontwerpen. Ik deel zijn trots en val hem uiteraard niet af door ietwat denigrerend te zeggen “zo, je gaat nogal prat op je nieuwe ontwerpjes.. toe maar”. Ook ga ik hem niet voor de voeten gooien dat dat wat hij maakt, door een bedrijf in USA veel beter en mooier wordt gemaakt. Dat weet hij zelf ook natuurlijk, hij kent zijn eigen markt goed. Zijn product en service, zijn persoon wie hij is, daar heb ik vertrouwen in. Tot op de dag van vandaag heb ik dat en ben ik blij met mijn doos-scherm-dinges. Al weet ik dat er mensen zijn, ook hier op ZF, die er ontevreden over zijn. Die hebben een andere ervaring gekend, niet dezelfde zoals ik die heb meegemaakt. Dat maakt hun ervaring niet slecht noch maakt het de expertise of product van electronica mannetje slecht.

Het dilemma - zoals ik dat ervaar - is dat er vaak een kennisverschil is. Een verschil in beleving, dat meningen anders gevormd worden en soms onterecht als absolute waarheid worden gezien. Omdat argumenten overschreeuwd worden of genegeerd. Waar ik simpele antwoorden verwacht van mijn electronica mannetjes, begint hij te zuchten. Waar nachtvlinder wellicht nasa rommel ziet, ben ik gewoon heel tevreden dat het kastje er mee werkt op een manier die past bij mijn boot en manier van zeilen. Ik snap nog steeds niet veel van elektronica maar praat er wel over mee, niet denigrerend, niet verwijtend als ik het niet snap. Ik kan zelfs het doosje met scherm aanbevelen, al is mijn aanbeveling op niets anders gebaseerd dan persoonlijke jolijt. Dan hoe ik het heb ervaren en kan ik verder niets negatiefs zeggen over de kastjes en metertjes van Nachtvlinder. Omdat ik daar geen ervaring mee heb. In dit topic wordt ik soms voor een dilemma gesteld. Moet ik kiezen hoe te antwoorden met de wetenschap dat ik er eigenlijk geen goed aan doe bij betreffende persoon. Omdat ik weet, en de persoon virtueel tegenover mij vaak roept en denkt. Wat ik zelf bij electronica ook deed tegen mijn electronica mannetje. Dat mag dan overkomen op sommige als ‘wijsneus’, dat vind ik prima. Sommige accepteren niets omdat ze een geloof aanhangen, ook dat is prima, al zet je een vergiet op je hoofd, het maakt je nog geen verteller van de absolute en enige waarheid. Zolang argumenten de boventoon voeren, en de man niet gespeeld wordt, het jij-bakken achterwegen gelaten kan worden, is het voor elke wijsneus hier prettig vertoeven. En blijf ik gewoon, als zeiler met een zeil professie, mijn ervaring delen. Niet meer, niet minder. Ondanks de dilemma’s waar ik soms over struikel. Nu koffie.

PS: Nachtvlinder, sorry.. ik maak het wel goed met je. :lol: :laugh:
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 07:59 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 07:10 #893700

Joop66 schreef :
Mag ik nog een algemene opmerking maken hier?

Wat een geneuzel opnde laatste vierkante mm!!! De nauwkeurigheid van de vragen hier, matcht op geen enkele manier met de gore vaatdoeken die ik op t water zie. Ook niet met de trim en alertheid op voldoende hoogte en windshifts.

Voor je met cfd aan de gang gaat, is daar nog ontzettend veel te winnen. Daar kan geen zeilmaker iets aan verbeteren.

Dus dan vraag ik me af: hoe doen de kritische vragenstellers dit zelf??

Hier op ZF is dat makkelijk te beantwoorden, mensen staan in de rij bij BK voor een trimclinic
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 08:07 #893716

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Palomine schreef :
6 dagen en 10 pagina's geleden is TS zo te zien al afgehaakt. Gaat lekker zo...

+1

Dat is wat mij na een bezoekje aan dit topic en veel zeilmakers ook vaak gebeurd; ik haak af......
Op een simpele vragen krijg je een uitgebreid relaas met kop nog staart. Vandaar mijn opmerking: ik zoek het zelf wel wel uit op internet.

Paar vragen die ik meestal stel:
Wat is "goed" zeildoek voor een kritische toerzeiler?
Kun je dit "makkelijk" hanteren? Reven? In kajuit, door voordekluik of in zeilzak proppen?
Wat is de levensduur van een "goed" zeil in verhouding tot prijs?
Wat kost dat?
Krijg je voor een evt meerprijs ook merkbare verschillen?
Om het concreet te maken: mijn vorige boot was een First 30E uit 1982, mijn huidigige een "klassieke" Victoire 28 s-spant uit 1968.

Ben benieuwd?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 08:26 #893718

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Watermaat schreef :
Dat is wat mij na een bezoekje aan dit topic en veel zeilmakers ook vaak gebeurd; ik haak af......

Dat is prima, niemand verplicht je om aan te haken.
Watermaat schreef :
Op een simpele vragen krijg je een uitgebreid relaas met kop nog staart.

Als je vraag zo simpel is, kun je hem vast ook zelf beantwoorden? Niet elke vraag kent een simpel antwoord in het leven. je mag het wensen, en hopen. Dat wel natuurlijk. Of je vertrouwt op expertise van de persoon aan wie je de vraag stelt en laat de keus aan hem over. Dan is het antwoord inderdaad heel simpel.
Watermaat schreef :
Vandaar mijn opmerking: ik zoek het zelf wel wel uit op internet.

We zijn hier op Internet, dus welkom. En als je zoekt kom je wellicht op een website terecht zoals die van mij of een collega. Daar staat inderdaad veel informatie beschreven. Bij sommige zelfs meer dan bij anderen. :whistle: Je kunt op die websites echter geen discussie voeren, zoals hier op ZF en waar ZF ook voor bedoeld is. Discussie voeren. Met of zonder staart, dat mag allemaal hier.
Watermaat schreef :
Wat is "goed" zeildoek voor een kritische toerzeiler?

Is dit een voorbeeld van een simpele vraag?? Ik kan er minimaal 4 pagina's aan antwoord op schrijven, je boot bezoeken, je de verschillen laten zien tussen doeksoorten, uitleggen hoe dat komt en wat het voor jouw, in verschillende omstandigheden kan betekenen. Je de merken voorleggen, de garanties bespreken.. de talloze opties, verschillen daarin en de maatvoering, de slimmigheden die er in kunnen etc. Ik kan ook gewoon zeggen: neem dit.. maar dan komt er meestal de vraag.. waarom?
Watermaat schreef :
Wat is de levensduur van een "goed" zeil in verhouding tot prijs?

Een "goed" zeil.. daar ga je al. Wat vind jij een goed zeil. En verhouding tot prijs is vaak een persoonlijke afweging. Welke prijs/budget? Wat verwacht je daar dan van? Wat niet. Sowieso zit het kopen van een zeil vol persoonlijke afwegingen, denk ik.
Watermaat schreef :
Wat kost dat?

Dat is de eerste simpele vraag die ik lees. Geef alle parameters waar het zeil aan moet voldoen en elke zeilmaker lepelt het zo voor je op. Of heb er vertrouwen in dat waar je deze vraagt stelt, ze het beste advies weten te geven. Dan sta je zo weer buiten, met vaak een goed gevoel en na 4 weken een mooi zeil.
Watermaat schreef :
Krijg je voor een evt meerprijs ook merkbare verschillen?

Uiteraard. Maar of die verschillen er toe doen voor jou, dat is een persoonlijke keus.

Watermaat schreef :
Ben benieuwd?

Uhmm, waar naar?

Ik zal een tegenvraag stellen: welke boot kan ik het beste kopen? Simpel antwoord graag, anders zoek ik wel op Internet.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 08:45 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 08:46 #893721

Watermaat schreef :
Wat is de levensduur van een "goed" zeil in verhouding tot prijs?

Een "goed" zeil.. daar ga je al. Wat vind jij een goed zeil.


Is dit niet vaak de kern van het probleem? De klant weet niet wat hij een goed zeil vindt. Daarom komt hij bij de zeilmaker. Als je dan aan de klant vraagt wat hij een goed zeil vindt, dan ben je hem al kwijt. Hij wil advies, geen tegenvraag (is trouwens geen probleem exclusief voorbehouden aan zeilmakers).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 08:48 #893722

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Rob10 schreef :
Watermaat schreef :
Wat is de levensduur van een "goed" zeil in verhouding tot prijs?

Een "goed" zeil.. daar ga je al. Wat vind jij een goed zeil.


Is dit niet vaak de kern van het probleem? De klant weet niet wat hij een goed zeil vindt. Daarom komt hij bij de zeilmaker. Als je dan aan de klant vraagt wat hij een goed zeil vindt, dan ben je hem al kwijt. Hij wil advies, geen tegenvraag (is trouwens geen probleem exclusief voorbehouden aan zeilmakers).

Dat advies krijgt hij ook bij zijn zeilmaker. Bij elke zeilmaker. Maar we zitten hier op een discussie platform. Niet bij een zeilmaker op de bank. Hier voeren we discussie. Hopelijk gewoon met argumenten. Daar kan je van leren en deze kennis weer gebruiken als je naar een zeilmaker toegaat.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 08:50 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 08:54 #893723

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14820
Watermaat schreef :
Palomine schreef :
6 dagen en 10 pagina's geleden is TS zo te zien al afgehaakt. Gaat lekker zo...

+1

Dat is wat mij na een bezoekje aan dit topic en veel zeilmakers ook vaak gebeurd; ik haak af......
Op een simpele vragen krijg je een uitgebreid relaas met kop nog staart. Vandaar mijn opmerking: ik zoek het zelf wel wel uit op internet.

Paar vragen die ik meestal stel:
Wat is "goed" zeildoek voor een kritische toerzeiler?
Kun je dit "makkelijk" hanteren? Reven? In kajuit, door voordekluik of in zeilzak proppen?
Wat is de levensduur van een "goed" zeil in verhouding tot prijs?
Wat kost dat?
Krijg je voor een evt meerprijs ook merkbare verschillen?
Om het concreet te maken: mijn vorige boot was een First 30E uit 1982, mijn huidigige een "klassieke" Victoire 28 s-spant uit 1968.

Ben benieuwd?

Ik zou hier vanuit mijn visie als mede zeiler een antwoord kunnen schrijven. Niet als ultieme antwoord maar puur delen van ervaringen. Alleen is daar deze plek niet voor geschikt gebleken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 08:58 #893724

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
3Noreen schreef :
Ik zou hier vanuit mijn visie als mede zeiler een antwoord kunnen schrijven. Niet als ultieme antwoord maar puur delen van ervaringen. Alleen is daar deze plek niet voor geschikt gebleken.

Zo zie je maar hoe mensen zelfs ZF anders kunnen beleven. Ik vind het een prima plek hier om persoonlijke visies en meningen te delen, feiten en kennis op te doen. En met mij, gezien het succse van ZF, denken velen er net zo over.

Of bedoel je te zeggen dat niet iedereen het met je eens is, je de discussie niet kunt winnen en gaat stampvoeten als je geen gelijk of onweerlegbaar weerwoord krijgt? Als je dat bedoelt, dan denk ik ook dat dat deze plek niet geschikt is. Geheel eens. Zolang je gewoon discussie voert en niet op de man speelt, niet je eigen mening als absolute waarheid wil zien.. dan is het hier leuk hoor.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 09:01 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 09:01 #893726

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Sneaker schreef :
Watermaat schreef :
Dat is wat mij na een bezoekje aan dit topic en veel zeilmakers ook vaak gebeurd; ik haak af......

Dat is prima, niemand verplicht je om aan te haken.
Watermaat schreef :
Op een simpele vragen krijg je een uitgebreid relaas met kop nog staart.

Als je vraag zo simpel is, kun je hem vast ook zelf beantwoorden? Niet elke vraag kent een simpel antwoord in het leven. je mag het wensen, en hopen. Dat wel natuurlijk. Of je vertrouwt op expertise van de persoon aan wie je de vraag stelt en laat de keus aan hem over. Dan is het antwoord inderdaad heel simpel.
Watermaat schreef :
Vandaar mijn opmerking: ik zoek het zelf wel wel uit op internet.

We zijn hier op Internet, dus welkom. En als je zoekt kom je wellicht op een website terecht zoals die van mij of een collega. Daar staat inderdaad veel informatie beschreven. Bij sommige zelfs meer dan bij anderen. :whistle: Je kunt op die websites echter geen discussie voeren, zoals hier op ZF en waar ZF ook voor bedoeld is. Discussie voeren. Met of zonder staart, dat mag allemaal hier.
Watermaat schreef :
Wat is "goed" zeildoek voor een kritische toerzeiler?

Is dit een voorbeeld van een simpele vraag?? Ik kan er minimaal 4 pagina's aan antwoord op schrijven, je boot bezoeken, je de verschillen laten zien tussen doeksoorten, uitleggen hoe dat komt en wat het voor jouw, in verschillende omstandigheden kan betekenen. Je de merken voorleggen, de garanties bespreken.. de talloze opties, verschillen daarin en de maatvoering, de slimmigheden die er in kunnen etc. Ik kan ook gewoon zeggen: neem dit.. maar dan komt er meestal de vraag.. waarom?
Watermaat schreef :
Wat is de levensduur van een "goed" zeil in verhouding tot prijs?

Een "goed" zeil.. daar ga je al. Wat vind jij een goed zeil. En verhouding tot prijs is vaak een persoonlijke afweging. Welke prijs/budget? Wat verwacht je daar dan van? Wat niet. Sowieso zit het kopen van een zeil vol persoonlijke afwegingen, denk ik.
Watermaat schreef :
Wat kost dat?

Dat is de eerste simpele vraag die ik lees. Geef alle parameters waar het zeil aan moet voldoen en elke zeilmaker lepelt het zo voor je op. Of heb er vertrouwen in dat waar je deze vraagt stelt, ze het beste advies weten te geven. Dan sta je zo weer buiten, met vaak een goed gevoel en na 4 weken een mooi zeil.
Watermaat schreef :
Krijg je voor een evt meerprijs ook merkbare verschillen?

Uiteraard. Maar of die verschillen er toe doen voor jou, dat is een persoonlijke keus.

Watermaat schreef :
Ben benieuwd?

Uhmm, waar naar?

Ik zal een tegenvraag stellen: welke boot kan ik het beste kopen? Simpel antwoord graag, anders zoek ik wel op Internet.

Dit bedoel ik dus: geen antwoorden op simpele concrete vragen die ik als potentiele klant beantwoord zou willen zien. Niets geks, gewoon wat zou het "beste" zeil zijn voor mijn boot (prijs/kwaliteit/prestatie/boottype in aanmerking genomen).
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 09:04 #893727

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Watermaat schreef :
Dit bedoel ik dus: geen antwoorden op simpele concrete vragen die ik als potentiele klant beantwoord zou willen zien. Niets geks, gewoon wat zou het "beste" zeil zijn voor mijn boot (prijs/kwaliteit/prestatie/boottype in aanmerking genomen).

Sorry, maar jij bepaalt niet of je vraag simpel voor mij de beantwoorden is. Dat kan het zeker zijn, maar let maar op, dan kom je met de vraag "waarom" denk ik. Vandaar dat elke zeilmaker je eerst vragen stelt om zo een beeld te krijgen wat bij jouw ambitie, portemonnee en tuig/boot past.Zonder die info waagt een zeilmaker er zich niet aan. Ja, hier op zf kan ik nu val alles roepen.

"Neem maar DP AP". En nu? Weet je nu wat? Het is in ieder geval een heel simpel en concreet antwoord. Als ik je daarmee heb geholpen, graag gedaan! Echt prima keus. velen zullen dat bevestigen. Sommige gaan je adviseren om iets te nemen dat nog beter is. Om hun moverende redenen.

Edit: hier de info van de leverancier.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 09:12 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 09:13 #893731

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Watermaat schreef :
Dit bedoel ik dus: geen antwoorden op simpele concrete vragen die ik als potentiele klant beantwoord zou willen zien. Niets geks, gewoon wat zou het "beste" zeil zijn voor mijn boot (prijs/kwaliteit/prestatie/boottype in aanmerking genomen).

OK. Dus: je stelt als leek een hele ruime open vraag aan een vakman, die heel diep in zijn vak zit. Verwacht dat hij je eerlijk behandelt en niet zomaar iets aansmeert, maar je weigert je te verdiepen in het vak.

Dit is niet zo iets als vragen: IS dit een goede auto? Of: is dit goed hout?

De tegenvraag zal altijd moeten zijn: WAARVOOR?

Ik heb een hele goede auto. Een peugeot partner. Alles kan er in. Ding is onbreekbaar. Maar Max Verstappen zal t niet met me eens zijn. Ook niet een zakenpief die regelmatig naar Zuid Duitsland moet. Ook niet iemand die vaak in Hartje Amsterdam in een veel te klein parkeervak moet.

Mijn vader werkte vroeger aan de ontwikkeling van de motoren van de Dafjes. Op feestjes ging het vaak over auto's. Als hem gevraagd werd: Louis, jij werkt toch bij de DAF, wat vind jij hiervan? Zei hij altijd: Ik heb geen verstand van auto's. Ik doe iets administratiefs. Geen zin in een uitleg waar mensen de eerste 2 seconden van volgen.

Zelfde probleem heb ik als ik eens wil uitleggen wat ik doe en waarom. Ditzelfde probleem komt hier ook aan de orde. En verwoord Sneaker prachtig in zijn laatste relaas.

Normaal gesproken wordt dit afgedekt voor een verkoper dieinschat welke informatie behoefte er bij een klant leeft. of gewoon zelf te dom is om t hele verhaal te snappen. Maar wel snapt dat hij de euro's opdracht binnen moet halen, en dus alles aan elkaar fantaseert wat de klant wil horen. Wat hier gebeurt is dat de klant rechtstreeks met de vakman praat. Of zoals het oude gezegde geldt: Vaklui moet je weg houden van elke situatie waar de waarheid niet gewensd is. Zoals daar zijn: klantcontacten en romantische relaties.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 09:20 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen/zeilmakers discussie 23 nov 2017 09:17 #893732

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Simpele vragen zijn heel vaak moeilijk te beantwoorden, dat is nou net waarom iemand bij een zeilmaker/vakman komt. Daarbij vul je een eventuele reaktie van "de klant" al op voorhand in em komt met algemeenheden. Vraagstelling is vlgs mij erg concreet, wat zou je nog meer willen weten?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl