Jerogee schreef :
Sneaker, terwijl jij 3Noreen probeert specs en model te ontfutselen,
Dat probeer ik allerminst. Ik reageer alleen op stellingen, wat mij betreft, en probeer te laten zien hoe zaken in de praktijk kunnen gaan. Met ontfutselen heeft het wat mij betreft niets van doen. Verder stel ik veel vragen, net als jij. Vooral op meningen die als absolute waarheid worden opgeschreven, alhier..
Jerogee schreef :
In welke mate, relatief gezien, spelen welke factoren van zeildoek (zeg van het grootzeil) een rol op de snelheid en handelbaarheid van eenzelfde boot onder gemiddelde omstandigheden?
Uhmm.. gemiddelde omstandigheden? Factoren van zeildoek? Ik wil je graag van een antwoord voorzien maar de vraag is voor mij niet helemaal duidelijk. Wellicht kun je hem toelichten en meer duiding geven.
Jerogee schreef :
Hoeveel invloed kan bijvoorbeeld het materiaal relatief hebben, gewoven vs gelamineerd zeildoek, of nylon vs dacron vs kevlar? Breder: hoe bepalend zijn rekweerstand en buigweerstand? Heeft de manier van snijden daar invloed op gegeven hetzelfde materiaal? Crosscut vs (tri)radiaal?
Sorry, ik verlies je een beetje in de vraagstelling. Rekweerstand, als je doelt op wat rekweerstand (stretch) van het materiaal betekent voor de eigenschappen van het zeil, dan is de invloed daarvan groot mits je boot/tuigage hier iets mee kan. De meeste zeilontwerpers kunnen dit in de software gewoon berekenen, wat die rek van bepaald type doek/materiaal doet. En wat dat betekent op de vorm.. Op een 30ft cruiser volstaat Dacron prima hoor.. maar beter kan altijd. Ik heb nooit anders beweerd. Algemeen kun je stellen - eenvoudig gezegd - dat je een zo laag mogelijk gewicht wenst met minimale rek wanneer je naar materiaal kijkt voor (wedstrijd)zeilen. Wedstrijd tussen aanhalingstekens want bij megajachten speelt gewicht ook weer een enorme rol.. om die reden gebruiken daar voornamelijk Dyneema garens. Is duurzaamheid belangrijk, dan kijk je weer naar andere aspecten.. Bij een cruiser van 30ft is het allemaal veel minder spannend en een stuk eenvoudiger dus. Vaak ook door budget bepaald. Maar ook daar merk je de effecten van goed materiaal. Met betrekking tot je vragen, bedenk dat je een boek kunt schrijven over zeildoek en materiaal. Het is niet altijd eenvoudig om iets in 1 zin uit te leggen. Als zeilen maken/ontwerpen echt eenvoudig zou zijn, zouden we er vast meer van hebben die het deden.
Snijden van materiaal, als je doelt op radiaal of crosscut, dat komt voort uit keuze materiaal. Al zijn er mensen die menen dat radiaal veel betere eigenschappen heeft dan crosscut (een mening die ik niet perse deel, maar prima als iemand dat vindt). Tevens is er materiaal dat zowel crosscut als radiaal verwerkt kan worden. Square bijvoorbeeld. Is een relatief stabiel doek, zo als men dat noemt. Membraanzeilen worden ook crosscut gesneden.. om maar wat te noemen. En daar vaart toch menig kampioen mee.
Jerogee schreef :
Verder begrijp ik dat het er vele andere factoren bij komen kijken die maken dat een zeilmaler uiteindelijk het verschil kan maken voor wedstrijdzeilen. Maar op een gegeven moment wordt het toch gezever in de marge?
Yep, die mening deel ik als het om cruising zeilen gaat. In de top van het wedstrijdzeilen kan gezever in de marge soms echt het verschil maken.. Al is goed kunnen zeilen, trimmen, boot handeling en type boot wat mij betreft veel meer van invloed dan het zeil. Laat staan het merk zeil..
Jerogee schreef :
Als de zeilmaker van 3Noreen goed zijn werk heeft gedaan met bovengemiddelde aandacht voor zijn klant die pietje precies is en wel van een potje racen en specs houdt (ben nieuw hier, ken 3Noreen niet, maar dat is mijn indruk tot zover), kan jij dan als concu-lega daar nog noemenswaardig aan verbeteren?
Dat kan zijn eigen zeilmaker ook. Wat echt een heel goede zeilmaker is. Dat heb ik nu al meermaals aangegeven. En anderen zeilmakers kunnen dat ook. Het gaat om de extra tijd en rekenwerk wat je er nog aan wijdt. Hoe meer tijd je daar aan besteedt als zeilmaker of liever gezegd, zeilontwerper, de meer je kunt komen tot een perfect zeil indien je weet wat je wenst. Overigens, de uitkomsten van dit soort rekenwerk worden weer meegenomen in de de ontwerpen die dagelijks gemaakt worden middels gebruik van templates. Dat mag logisch zijn. Vergelijk het met formule 1 (puur even om de vergelijking..) daar besteedt men nog steeds heel veel tijd en nog meer geld aan het verbeteren van de aerodynamica. Hoe meer geld/mensen dat in een team doen, hoe meer/beter resultaat men kan verwachten (nee, geen wet van meden en perzen...). En daar heeft men ook nog steeds problemen.. of noem het uitdagingen..
Jerogee schreef :
Ook al heb je twee keer zoveel tijd? En kun jij nog gegeven een jaar tijd een noemenswaardige ook maar significante verbetering aanbrengen aan de zeilen die North Sails voor de VOR heeft ontwikkeld?
Dat kan North prima zelf. En doen ze ook. Niemand heeft het ultieme ontwerp.. verbetering is altijd mogelijk. In materiaal, in ontwerp.. of een combinatie daarvan. Er wordt veel getest en naar nieuwe materialen en technieken gekeken. Ook door ons. Zo niet, dan zou dat betekenen dat het ultieme bereikt is. Dan zouden we klaar zijn. Dat is nog nimmer zo geweest. Tot nu toe.
Jerogee schreef :
Tenslotte, stel dat in de VOR er wel koolstofvezel zeildoek zou mogen worden gebruikt, wat voor invloed heeft dat dan op de snelheid, als het dit al heeft?
Carbon mag inderdaad niet, om veiligheidsredenen als ik het goed had. Maar ik moet gokken om je vraag te beantwoorden. En dat doe ik niet. Ik maak geen VOR zeilen. Alleen North maakt ie.