steef ton schreef :
Had de vraag al eerder gesteld. Maar is een beetje ondergesneeuwd.
Hoe zit het met latten? Iemand vertelde me ooit dat een zeil doorlatten voor modern doek eigenlijk niet meer echt nodig is, tenzij je het zeil ernstig wil uitbouwen naar achteren.
Hoe zit dat? Langere latten is meer gewicht, meer latten ook. Ik denk te snappen dat voor een goede flow het achterlijk goed vlak moet blijven en dat latten dus wel nodig zijn. Maar hoe noodzakelijk zijn die dingen en is 5 latten beter dan 4? En is doorgelat voor mijn bootje beter dan gewoon?
Algemeen: latten ondersteunen indd o.a. je uitbouw (roach). Je kunt dus een zeil maken zonder roach met rechte of negatieve curve, heb je ook geen latten nodig. Hoeveel latten, dat bepaalt het ontwerp.. Toplatten zijn vaak doorlopend, om weer een andere reden overigens.
Full battens? Dat kan prima als ze echt genoeg ondersteuning geven en je mast voorzien is van karren (kan ook met leuvers.. bij jouw boot denk ik). Valt je zeil ook makkelijk naar beneden als je lazyjacks hebt. Het is duurder en indd meer gewicht (daarom zie je het zelden binnen ORC bijvoorbeeld), meer plekken die stuk kunnen gaan, extra schaviel plekken op zeil meestal, en je kunt minder goed afvlakken (je houdt altijd een vorm.. korte latten trimt meer zeg maar). Voordeel is wel dat je zeil langer mee kan gaan als je solo gaat zeilen.. geen klapperend achterlijk, ook niet als je van je even koers raakt. Daarom populairder bij oceaan zeilers.
Keus is daarnaast ook gewoon kwestie van voorkeur of gewenning. Er zijn er die nooit anders meer willen.. en er zijn er die het nooit zullen kopen. ook zijn er nog vele tussenvormen, in lengte, aantal, dikte, verjonging, materiaal.. Uiteindelijk is de zeilontwerper die er echt iets van mag vinden, en die legt het je vast uit. je krijgt hier over van alles uitleg maar uiteindelijk bepaal jij met je zeilmaker, en die kan overal net anders over denken. of je budget bepaalt gewoon.. zoals bij 90% van de zeilers.