Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw grootzeil voor Water

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 17:56 #1099699

Flinke upgrade, giek is ook lager gekomen en het roer- en kielprofiel aangepast zo te zien!? Denk dat je de oude 900 niet meer terug kent, qua lichtweereigenschapppen. Heb je nog balans-schattingen gemaakt hoe de zeilpunten zich bij de verschillende zeilvoeringen zich tov lateraalpunt verschillen (de "lead")?

Hoeveel hoger en zwaarder is de mast geworden? Kon je nog meeliften op de ontwikkelingen door voor een moderner, (per meter) lichter profiel te gaan?
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 17:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 18:14 #1099710

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Uhm
Op je eerste vraag: Ja. Het zeilpunt van het grootzeil komt een 5% naar achteren als gevolg van de langere giek. Maar de Har is 4% hoger en daardoor komt Het totale zeilpunt weer 2% naar voren. Al met al komt het zeilpunt heel ietsje naar achteren (iets van 1 %). Ik hoop dat het inderdaad zo uit pakt, want Water lag altijd wel erg neutraal op het roer. Ik wilde haar graag ietsje loefgieriger hebben en heb dat 2 jaar terug voor elkaar gekregen door mast wat verder achterover te trimmen. Maar dat vind ik eigenlijk iets minder fijn, want dat veranderd ook de hoek waarin mijn want staat. Dat heeft sterk gepijlde zalingen, dus dat maakt wel wat uit. En het uiteinde van de giek komt wat meer omlaag (en dat zit al zo laag).
Op de andere vragen:
De mast is 0,5 kg per meter lichter dan de oorspronkelijke, maar er is natuurlijk wel een extra set zalingen bij gekomen. Moeilijk om zo een inschatting te maken en daarom heb ik mast, zalingen, vallen, staand want, dek, kiel, roer, alle schotten, nu ja, je begrijpt, alles wat ik kon verzinnen, in een spreadsheet gezet. Zowel van mijn scheepje (Water) als van een W900. Resultaat: het totale zwaartepunt van mijn scheepje zit dubbel zo diep als van een W900.
Overigens is geen enkele zeileigenschap van Water, licht weer, zwaar weer, ruimwinds, aan de wind, etc, meer te vergelijken met een "gewone W900", zei hij heel pedant (maar al wel meermaals life getest...). Ik hoop dat die verschillen met het nieuwe grootzeil nóg ernstiger worden :woohoo: :P
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 18:15 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 18:18 #1099711

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1883
Steefton schreef
Wat blijkt: alle spulletjes samen leveren een zwaartepunt op dat 2 keer zo diep ligt als bij een W900. En inderdaad, dat is niet hetzelfde als een 2 keer zo goed statisch richtmoment...

Als ik zoek vind ik voor de kolibri 900 een doorvaarthoogte van 13,5 meter en voor een waarschip 900 dik 12 meter? Dan zou de kolibri 900 al ongeveer dik een meter meer mast hebben. Die kolibri 900 heeft voor zo ver mij bekend daar geen problemen mee. Dus zal wel loslopen met zo'n lange mast denk ik.

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 18:23 #1099713

Waarschepen zijn meestal ook niet overdreven getuigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 18:26 #1099714

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Klopt wel een beetje. Water heeft een doorvaarthoogte van 14,05 meter (zonder marifoonspriet).
Maar de P-maat is wel 1,8 meter meer dan van een W900. En dat wilde ik vooral. Een langere leading edge. Het totale zeiloppervlak is minder dan van een W900 (46 tegen 51 sqrm) maar toch loopt ze op alle koersen, bij alle windsterktes harder (of tenminste even hard bij plat voor het lapje) dan een W900.
Dat ik nu toch ook het onderlijk van het grootzeil iets langer heb gemaakt is omdat ik denk dat er wat teveel druk langs de achterkant van het grootzeil weg lekt. Vooral bovenin. Bij mijn scheepje maakte het naar loef zetten van de traveller, om meer twist in het zeil te krijgen, eigenlijk nauwelijks uit. Ik hoop dat het nu beter zal gaan. En minder lek moet ook meer stuwkracht opleveren, denk ik.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 18:31 #1099716

Herkenbare uitgangspunten, al ben ik iets verder los gegaan met het ver uitbouwen van het grootzeil (met als nadeel de onhandigheid van twee toprunners ipv vast achterstag).

Ik ben van 40 naar 60 m2 adw gegaan. Bij 4 bft staat er dus al een rif in, al kan het grootzeil ook prima uitgetwist worden.

Ben beniewd hoe het grootzeil gaat bevallen; verwacht bij jou dat de voorzeilen een stuk belangrijker zijn. Leuk bezig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 18:39 #1099720

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Nee, water is wel een grootzeil-boot. Maar omdat ik in de nabije toekomst flinke tochten wil gaan maken en meestal in mijn uppie, wil ik persé een tuig dat super-simpel is. Elke lijn die ook maar een beetje weg te laten is, heb ik weg gehaald. En ook maar 3 zeiltjes aan boord plus 1 alibi-zeil. Grootzeil, HAR, gennaker en een alibi-stormfokje (dat ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken).
Ik reef pas bij 16 tot 20 knts wind (afhankelijk van mijn stemming). Ze is dus ook nog steeds een klein beetje ondertuigd. Maar hé: 3100 kg met 46 meter er op. Ze wil echt wel, hoor! Bij B4 met de gennaker loopt ze makkelijk 7,5 knts. En dan kan ik nog makkelijk onderdeks een kopje koffie maken, terwijl Marietje (de RM stuurautomaat) haar werk doet. Daar ben ik best blij mee.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 09 nov 2019 19:17 #1099740

Gaaf, leuk om dit zo zelf in de hand te hebben gehad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 10 nov 2019 17:50 #1099933

steef ton schreef :
Jep! Hydranet crosscut. Renze had me al overtuigd van de onzin van triradiaal voor een grootzeil dat de helft van zijn leven gereefd gevoerd gaat worden. Maar echt overtuigen van Nautospere kon ook hij me niet helemaal. Dus twijfel de twijfel en knoop doorgehakt in het voordeel van Hydranet, een bewezen doek. En een maatje extra zwaar, want zo ben ikke. Dat extra gewicht gaat er straks meer dan uit door vervanging van staand want door Dyneema en vervanging van de RVS-zalingpockets door exemplaren van carbon.
Zeilmaker Anré, hier bekend.
En ja, toch ook losse broek. Renze en André wisten mij, de één na de ander, te overtuigen.

En wat zijn de voor en tegen argumenten voor keuze van hydranet AP?

Ik heb altijd begrepen dat alhoewel hydranet wel slijtvaster is dan dacron, het zeker niet vormvaster is, met name in de diagonaal richting. In een radiaal tuig los je dit op door de doekrichting, dat wil echter bij cross cut niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 10 nov 2019 20:26 #1099960

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Je bedoelt ten opzichte van dacron? Ik heb me laten vertellen dat Dyneema wat stabieler is wat betreft UV. Hierdoor blijft het doek vooral langer goed in vorm. En dat laatste vind ik belangrijk. Het Hydranet waar mijn zeiltje van gemaakt wordt heeft horizontaal en verticaal om de cm (geloof ik) een streng Dyneema.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 20:33 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 05:10 #1100864

steef ton schreef :
Je bedoelt ten opzichte van dacron? Ik heb me laten vertellen dat Dyneema wat stabieler is wat betreft UV.
Dacron is polyester. Dyneema kan ongeveer tweemaal zoveel UV straling hebben voor dezelfde hoeveelheid degradatie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 08:04 #1100879

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Ja, precies. En Hydranet is in feite geweven doek van polyester, versterkt met Dyneema, heel veel dyneema, want dus om de centimeter (ongeveer, heb het niet precies opgemeten) een strengetje Dyneema, zowel in de ketting als in de slag.
Ik begreep trouwens van Renze dat in de ketting het dyneema telkens een paar slagen overslaat, zodat het niet te erg op en neer gaat. En dat dat dan verspringend gebeurt. Hierdoor zit er in Hydranet veel minder constructieve rek in de richting van de ketting. Ik kan me dan voorstellen dat dit dan wel een beetje ten koste gaat van de rekbestendigheid in de diagonaal richting. Dat moet dan dus opgevangen worden door het polyester. Dat moet erg dicht geweven zijn (en dat is het ook bij Hydranet)
In de slag zit vrijwel geen constructieve rek, heb ik begrepen en komen de eigenschappen van het Dyneema dus ten volle tot hun recht.
Renze toonde me ook, met een eenvoudige demonstratie, dat een triradiale snit alleen volledig zinnig is, zolang het grootzeil geen rif heeft. Zodra er een rif in komt ben je het deel, dat strengen in de beide diagonalen vanuit de schoot- en halshoek heeft zitten, kwijt en is de lol van die manier van bouwen dus voor een deel weg.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 14 nov 2019 08:08 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 19:05 #1101050

steef ton schreef :
Ik begreep trouwens van Renze dat in de ketting het dyneema telkens een paar slagen overslaat, zodat het niet te erg op en neer gaat. En dat dat dan verspringend gebeurt. Hierdoor zit er in Hydranet veel minder constructieve rek in de richting van de ketting.
Niet minder als een "normaal" polyester doek.
De eigenschappen van geweven doeksoorten worden door drie zaken bepaald
1. Soort garen wat is gebruikt
2. Weefmethode.
3. de finish.

1. Dat het soort garen invloed heeft lijkt me voor zich spreken.

2. Weefmethode. Er is ketting georienteerd doek en er is inslag georienteerd doek. Dat wil zeggen dat of de ketting draden of de inslag draden in een min of meer rechte lijn liggen. Je wilt doek belasten in de richting van de rechtliggende draden, daardoor heb je minder rek.

3. Een weefsel is van zichzelf erg slap en beweegt alle kanten op. Vergelijk het met een theedoek. Door het doek door een melamine bad te trekken, daarna door wringer en daarna aan een warmte belasting waardoor de garen krimpen verkrijg je een veel stijver (is vormvaster) doek. vergelijk het met het lamineren van een polyester weefsel. Het weefsel zelf is slap en vervormt heel makkelijk, fixeer je de garen aan elkaar met epoxy, dan word het een star en vormvastgeheel. Er zijn vele soorten harsen die gebruikt worden om doek te fixeren. Dit hars zorgt voor het knisperende geluid wat een nieuw zeil heeft en de hars verdwijnd langzaam door klapperen, schavielen, vouwen en overbelasting. Een zeil wat vrijwel geen hars meer heeft maakt geen geluid meer en vervormt heel erg veel, in de zeilersmond noemen we dat een uitgezeild zeil, ofwel het rekt veel te veel. De hars geeft ook een beperkte mate van UV bescherming.

Nu naar Hydranet (geld in nog sterkere mate voor Hydranet Radiaal wat aanzienlijk meer dyneema heeft als de Hydranet square wat jij hebt gekozen). Dyneema is een lasting goedje om meetewerken omdat het een zeer gladde structuur heeft. Het probleem is dus dat de hars te makkelijk loskomt van dyneema Zeilen wat meer rek als gevolg heeft. Dimension Polyant (fabrikant van Hydranet) heeft dus experimenten gedaan waarbij de ketting garen telkens twee inslaggaren overslaan voor deze naar de andere kant gaat en daar weer twee overslaat. Hierdoor liggen de ketting draden aanzienlijk rechter in het materiaal en heb je dus minder constructierek. Dat laatste moet de extra rek door het gebrek aan goede finish compenseren. Door dat gebrek aan goede finish is hydranet ook veel soepeler als wat je gewend bent.

Uiteindelijk rekt hydranet dus net zo veel als een goede dacron, maar het gaat veel langer mee omdat het minder last heeft van UV veroudering, maar ook omdat het van nature al weinig hars heeft en daardoor veel minder hars kan verliezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 20:50 #1101077

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Helder verhaal. Dat laatste is dus wat Renze me ook al vertelde. Het hele verhaal is me nu duidelijker. Dank Erik!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 21:24 #1101084

In de finish zit idd de crux. De warmtebehandeling met dyneema is lastiger (lagere smelt temperatuur en gladdere vezel). Hierdoor wordt het doek minder compact/ soepel en ondanks de goede eigenschappen in ketting en inslag richting (materiaal), zijn de eigenschappen in diagonaal richting (warmtehandeling) op zijn best evengoed als een goede kwaliteit dacron.

In een radiale snit ondervang je dit door de ketting in de trekrichting te orienteren icm ketting georienteerd weefsel, met cross-cut wil dat dus niet. Crosscut hydranet is dan dus wel uv bestendiger dankzij het dyneema, maar niet per definitie vormbestendiger.

Zie hier dus ook het gat waar nautosphere claimt een oplossing voor gevonden te hebben, echter heb je voor een vergelijkbaar bedrag een setje triradiaal hydranet zeilen bij een anderr zeilmaker.

Zelf zou ik best dyneema in mijn zeil willen, maar primair om de vormvastheid te verhogen. De uv bestendigheid van polyester is nu al vele malen hoger dan de vormbestendigheid.

Helaas kan ik bovenstaande niet objectief onderbouwen met meetdata van de diverse doeksoorten, maar alleen bij elkaar redeneren. Vandaar dus de vraag waarom de technische keus voor cross-cut hydranet ap, tov cross cut nautosphere voyager (duurder, net zo uv bestendig, stugger en volgens de marketing vormvaster) of cross cut dacron (goedkoper, net zo vormvast, minder maar ruimvoldoende uv bestendig).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 21:40 #1101091

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Klaaskootstra schreef :

Zelf zou ik best dyneema in mijn zeil willen, maar primair om de vormvastheid te verhogen. De uv bestendigheid van polyester is nu al vele malen hoger dan de vormbestendigheid.

Helaas kan ik bovenstaande niet objectief onderbouwen met meetdata van de diverse doeksoorten, maar alleen bij elkaar redeneren. Vandaar dus de vraag waarom de technische keus voor cross-cut hydranet ap, tov cross cut nautosphere voyager (duurder, net zo uv bestendig, stugger en volgens de marketing vormvaster) of cross cut dacron (goedkoper, net zo vormvast, minder maar ruimvoldoende uv bestendig).

Een zeil van Nautoshere had voor mijn zeiltje ongeveer de zelfde prijs als het Hydranet cross cut. Hydranet triradial pro was wel flink duurder (en buiten mijn budget).
Wat ik van mijn zeilmaker, maar nu ook van Erikdejong's uitleg begrijp, is dat mijn zeiltje van Hydranet dezelfde vormvastheid heeft als een zeil van dacron, maar dat die vormvastheid (of gebrek er aan, als je het vergelijkt met laminaat?) veel langer behouden blijft. Niet alleen door de betere UV-bestendigheid, maar ook door minder, of ander gebruik van hechtharsen.
Nautosphere is zeker veelbelovend, maar ik was er toch niet helemaal zeker van dat het beloofde waargemaakt ging worden op de lange termijn. Daarom mijn keuze voor Hydranet en een maatje zwaarder dan strikt nodig (want dat paste wel binnen budget), waardoor de relatieve belasting wat minder is en het verlies aan vorm dus ook, denk ik..
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 14 nov 2019 22:16 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 21:41 #1101092

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3906
vormvastheid verhogen in een geweven zeil bestaat niet. rek door toevoeging van vectran of dyneema wel.

wil je vormvast, dan moet je naar membraan en dan zelfs liever nog geen. polyester membraan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 21:42 #1101094

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3906
@steefton, klopt, dat is precies het verhaal

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 21:44 #1101095

Beheersing van de vormvastheid IS toch het beheersen van de rek? Of bedoel je iets anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 14 nov 2019 21:50 #1101097

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Nee dus, zie ook verhaal van Erikdejong. De vormvastheid wordt bij geweven doek bereikt door de vezels aan elkaar te lijmen. Maar dat gaat lastig met Dyneema. Ik begrijp dat het mede daarom ook tussen polyester is geweven. Ik zie het als een soort van balkjes vast schroeven of lijmen op een dun plaatje triplex.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 15 nov 2019 06:36 #1101132

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3906
maximalisere. van rek is niet vormvast. je praat nog steeds over rek. dyneema vezels reken minder dan polyester, dus overstretch is minder snel aan de orde, doordat dyneema vezels dat overnemen.

vormvast is in mijn beleving geen rek. daarom zijn gesprekken met klanten belangrijk. het is voor zeilmakers belangrijk te weten vanuit welk perspectief iemand praat denkt. vormvast, duurzaam.....die termen betekenen voor mij als persoon iets anders dan dat het voor een ander betekend.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 15 nov 2019 06:38 #1101133

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3906
de uitvoering die steefton aangeeft te bestellen, maakt wel dat er een, voor geweven doek, stabiel zeil uitkomt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 15 nov 2019 08:21 #1101157

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2961
Jedre schreef :
de uitvoering die steefton aangeeft te bestellen, maakt wel dat er een, voor geweven doek, stabiel zeil uitkomt.

HydraNet is geen "Performance" doek waar de nadruk ligt op vormvastheid. HydraNet is bedoeld voor de cruising market waarbij het doek duurzaam, sterk en handelbaar moet zijn. Dat is HydraNet in optima forma. Iemand die HydraNet kiest, kiest voor een duurzaam en voorspelbaar te trimmen zeil. Rekt zeker, maar komt langdurig weer terug in originele vorm omdat overrekken niet snel optreedt.
Wil je iets meer performance eigenschappen, en dus meer vormbehoud, dan is de HydraNet Radial een betere keus. Bij de radiale versie is veel anders dan bij de horizontale versie. Logisch. De diktes van garens zijn anders (stabiel versus warp), de coating is anders (doek voelt dan ook stijver aan in vergelijking met de X-cut versie, die laatste is veel soepeler en dus beter voor cruising of single handed), hoeveelheid Dyneema is anders en daarmee is ook de weefmethodiek anders.

Beide doeksoorten zijn te zwaar en te stretchie voor wedstrijdzeilen.
Laatst bewerkt: 15 nov 2019 08:22 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 15 nov 2019 08:30 #1101164

Sneaker schreef :
Beide doeksoorten zijn te zwaar en te stretchie voor wedstrijdzeilen.
Weet je dat zeker? Ik heb mijn grootzeil eens vergeleken met een grootzeil van Aramide/koolstof in D4 (wel met taffeta aan beide kanten) en er zat maar 5% verschil in totaal gewicht bij hetzelfde oppervlak bij een boot met een vergelijkbaar richtend moment.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw grootzeil voor Water 15 nov 2019 08:58 #1101170

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2961
Erikdejong schreef :
Sneaker schreef :
Beide doeksoorten zijn te zwaar en te stretchie voor wedstrijdzeilen.
Weet je dat zeker? Ik heb mijn grootzeil eens vergeleken met een grootzeil van Aramide/koolstof in D4 (wel met taffeta aan beide kanten) en er zat maar 5% verschil in totaal gewicht bij hetzelfde oppervlak bij een boot met een vergelijkbaar richtend moment.

Tuurlijk weet ik dat zeker. Jij ook. Taffeta is ook geen optie voor wedstrijdzeilen. Te zwaar en is net een spons, het trekt water aan en houdt dat vast. Taffeta voegt voor snelheid niets toe, nul. Het voegt enkel gewicht toe.. Taffeta in de lichtste versie weegt 53gr/m2 en dan heb je nog 17gr/m2 voor de lijmlaag nodig (maar jouw vesie Taffeta van toenterijd zal aanmerkelijk zwaarder zijn geweest, gok ik..). En dat maal 2 natuurlijk.. Ook je Mylar film zal wel cruising zijn geweest.. en dus te dik, en weer te zwaar. Terwijl op een wedstrijdboot men alles in de mast zo licht mogelijk probeert te houden. Je kunt taffeta natuurlijk intern lamineren.. dan ben je iig van het water af dat je zeil zwaarder maakt. Maar extra gewicht blijft. Waarom je dan toch wedstrijdzeilers ziet met laminaat en taffeta? Omdat men een compromis heeft gesloten. Naast Taffeta zijn er wel andere opties die het laminaat/membraan duurzamer en minder zwaar kunnen maken, en waarbij de extra laag ook nog stabiliteit mee brengt.. want taffeta brengt ook dat niet. Taffeta heeft maar 1 functie.. Maar we dwalen af.

PS: ik heb hier een D4 liggen van lang geleden.. van een FAR45.. met dubbel taffeta (lijkt wel of er 3 lagen taffeta zijn gelamineerd) die weegt giga. Zo maakt niemand ze meer. Niet voor wedstrijdboten in ieder geval. Puur cruising.. dan is het weer prima. Heb je een zeer vormvast en duurzaam zeil.
Laatst bewerkt: 15 nov 2019 09:37 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl