Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: max compressie mast bootje wv 3ton

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 09:54 #1185068

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
steef ton schreef :
Ik heb sterk gepijlde zalingen en als er alleen spanning op het loefwant staat, dan gaat dat torsie op mijn mast opleveren.
Waarom? Schets eens een bovenaanzicht met daarin de arm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 09:59 #1185072

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Baasklusje schreef :
Zo'n bootje heb ik ook. (...)
Gaat toch bijna 3 cm krom ;-)

(maar een Bav of Hanse doet zomaar 15 cm, dat wel)
steef ton schreef :
Maar meten is weten (en soms zweten, als je een bijvoorbeeld Bav hebt idd) dus ik ga wel een keer zoiets doen.
Als het op "buigen of barsten" aankomt vind ik persoonlijk "buigen" het meest geruststellend. Maar smaken verschillen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:05 #1185076

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 18888
JotM schreef :
Nachtvlinder schreef :
In POYD (gratis te diwnloaden als PDF) staan deze berekeningen uitgewerkt.
Larsson gebruikt inderdaad RM30.

Wel fijn dat je bij "POYD" even een ander steekwoord ("Larsson") noemt.
Zo weet zelfs iemand als ik dat hier het boek Principles of yacht design van Larsson en Eliasson wordt bedoeld.
Laatst bewerkt: 14 juli 2020 10:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:10 #1185079

Stond ook gelinkt he!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:15 #1185083

JotM schreef :
steef ton schreef :
Ik heb sterk gepijlde zalingen en als er alleen spanning op het loefwant staat, dan gaat dat torsie op mijn mast opleveren.
Waarom? Schets eens een bovenaanzicht met daarin de arm.


tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:17 #1185086

Als het goed is houdt het hoofdwant het middelpunt van de zalingen op haar plaats toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:20 #1185091

Nachtvlinder schreef :
Als het goed is houdt het hoofdwant het middelpunt van de zalingen op haar plaats toch?
Als het aan lij slap staat? Hoe dan?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:25 #1185094

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Het hoofdwant aan lij staat los (doordat het hoofdwant aan loef uitgerekt is onder belasting) en daardoor draait de mast weg naar loef?

Teken in je bovenaanzicht svp eens de stag die van de mast naar de punt van de zaling loopt. En daarna de arm tov het kruispunt van de neutrale lijnen (transversaal en longitudinaal) van het mastprofiel.
Waar grijpt de zijstag aan? Toch niet aan de voorzijde van het mastprofiel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:32 #1185097



ik weet niet meer waar ik dit uit gescanned heb
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:48 #1185102

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
steef ton schreef :
ik weet niet meer waar ik dit uit gescanned heb
Matthew Sheahan,"Tuigages voor zeiljachten" vermoed ik.

Even zelf een schetsje maken. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:50 #1185103

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5813
Baasklusje schreef :
Sonador schreef :

Mijn mast is daarbij ook een heel buigbaar ding, vooral aan de wind heeft het de neiging om uit zchzelf in een kromming te gaan staan, daardoor neemt de spanning van het topwant af, en staat er veel spanning op het hoofdwant.

Volgens mij verwissel je oorzaak en gevolg.....
De mast gaat krom staan OMDAT de wantspanning dat toelaat ((het gebrek aan wantspanning).
En aan de wind neemt wantspanning aan loef nooit af, alleen toe. Ook op het topwant.
Anders zou je rechtop varen...

Had ik ergens geschreven dat het spul aan de loefkant los komt te staan?
Als ik dat heb gedaan, sorry.

De hoofdwanten staan strak, want die proberen de buiging tegen te houden, de topwant aan lij staat slap.
Alleen aan de wind, met schijnbaar 18 tot 20 knp

Ik kan de boel zo strak zetten als ik wil, nu ik de boel heb verstevigd.
Maar dat helpt niet veel, het is gewoon een heel buigbaar profiel, en is eigenlijk naar mijn mening te weinig ondersteunt.

Maar ik ga eens nadenken over wat je hebt geschreven, ik zal vast wel iets over het hoofd of achterstevoren hebben gezien.
Laatst bewerkt: 14 juli 2020 10:51 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:53 #1185105

JotM schreef :
...

Even zelf een schetsje maken. :)

Waarom? Vind het schetsje van het boek en de uitleg plausibel en heb het zelf ook al eens geconstateerd bij mijn mastje. Ik begrijp niet waar je heen wil
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 14 juli 2020 11:01 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:55 #1185106

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5813
steef ton schreef :
JotM schreef :
...

Even zelf een schetsje maken. :)

Waarom? Vind het schetsje van het boek en de uitleg plausibel en heb het zelf ook al eens geconstateerd bij mijn mastje.

Was de torsie aanzienlijk?
Zijn er mastenmakers die daar specificaties voor hebben, hoeveel een mast kan en mag torderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:55 #1185107

Sonador schreef :

De hoofdwanten staan strak, want die proberen de buiging tegen te houden, de topwant aan lij staat slap.
Alleen aan de wind, met schijnbaar 18 tot 20 knp

Ik kan de boel zo strak zetten als ik wil, nu ik de boel heb verstevigd.
Maar dat helpt niet veel, het is gewoon een heel buigbaar profiel, en is eigenlijk naar mijn mening te weinig ondersteunt.

Maar ik ga eens nadenken over wat je hebt geschreven, ik zal vast wel iets over het hoofd of achterstevoren hebben gezien.

Kijk en lees de tekst van plaatje dat ik net verstuurd heb even.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:58 #1185109

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5813
steef ton schreef :

Kijk en lees de tekst van plaatje dat ik net verstuurd heb even.

Ik moet het even uitvergroten, ik zal je topic niet verder vervuilen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 10:58 #1185110

Sonador schreef :
steef ton schreef :
JotM schreef :
...

Even zelf een schetsje maken. :)

Waarom? Vind het schetsje van het boek en de uitleg plausibel en heb het zelf ook al eens geconstateerd bij mijn mastje.

Was de torsie aanzienlijk?
Zijn er mastenmakers die daar specificaties voor hebben, hoeveel een mast kan en mag torderen?

Uhm, dat weet ik niet, eerlijk gezegd. De torsie was zichtbaar als je langs de lopertjes van het voorlijk keek. Anders viel het niet op. Maar een zichtbaar getordeerde mast lijkt me niet fijn.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 11:00 #1185111

Sonador schreef :
steef ton schreef :

Kijk en lees de tekst van plaatje dat ik net verstuurd heb even.

Ik moet het even uitvergroten, ik zal je topic niet verder vervuilen ;)
Nee, zo bedoel ik het helemaal niet. De eigenlijke discussie is voor mij toch al wel zo'n beetje gedaan en vind alle nieuwe inzichten interessant. Sorry als ik anders overgekomen ben. Is niet mijn bedoeling.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 14 juli 2020 11:00 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 11:33 #1185132

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
steef ton schreef :
JotM schreef :
...

Even zelf een schetsje maken. :)

Waarom? Vind het schetsje van het boek en de uitleg plausibel en heb het zelf ook al eens geconstateerd bij mijn mastje. Ik begrijp niet waar je heen wil
Ik hang aan een infuuspomp voor m'n driemaandelijkse doorsmeerbeurt en zie daardoor op dit moment even geen mogelijkheid om zelf een schetsje te maken, dus moet jij dat even doen. :)

Wat ik duidelijk probeer te maken: voor torsie heb je een torsiemoment nodig. Dus een kracht (in je stag, tussen mast en uiteinde zaling) en een arm (ten opzichte van de "oorsprong" van het mastprofiel). Gepijld of niet maakt daarbij m.i. geen fluit uit.

Dusss.
Als jij nou eens in het plaatje (bovenaanzicht) dat je gepost hebt (in de scan van het boek) het stuk stag tussen het einde van de zaling en het aanhechtpunt op je mast intekent (trek 'm maar gewoon een stuk door) en vervolgens de arm, zie je dan het torsiemoment wat nodig is om de door jou beschreven torsie van de mast te verklaren?
En waar ik ook benieuwd naar ben: waar zit daar volgens jou verschil tussen "rechte" en "gepijlde" zalingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 11:37 #1185133

aha, ik ga mijn best doen. Is niet zo heel moeilijk, denk ik. Maar ik ben ondertussen ook bezig (met schooldingen. Ja, in mijn 'vakantie').
Och, en ik denk dat ik begin te begrijpen waar je heen wil. Vergeet je niet dat de zeilen ook (voorwaartse-)krachten uitoefenen op de mast? Want dat is wel een beetje de essentie van het voeren van zeilen, toch?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 14 juli 2020 11:50 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 11:38 #1185134

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Sonador schreef :
De hoofdwanten staan strak, want die proberen de buiging tegen te houden, de topwant aan lij staat slap.
Alleen aan de wind, met schijnbaar 18 tot 20 knp

Ik kan de boel zo strak zetten als ik wil, nu ik de boel heb verstevigd.
Maar dat helpt niet veel, het is gewoon een heel buigbaar profiel, en is eigenlijk naar mijn mening te weinig ondersteunt.

Maar ik ga eens nadenken over wat je hebt geschreven, ik zal vast wel iets over het hoofd of achterstevoren hebben gezien.
Als je die doorbuiging wil verminderen moet je je topwant stijver maken. En daar is volgens mij maar één recept voor: "A" vergroten. (de diameter van je topwant-draad dus)
Laatst bewerkt: 14 juli 2020 13:25 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 11:54 #1185141

Niet dus, volgens Matthew Sheahan (als dat idd de schrijver is van het stukje). Mast is daar waarschijnlijk te slap voor.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 12:49 #1185154

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Waar lees je dat?
De notie dat je een mast beter op een combinatie van grotere buiging en compressie kunt belasten dan op met name compressie, omdat de mast te slap is, kan ik niet volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 21:18 #1185286

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1544
Dit snap ik niet. Er staat dat te veel spanning er voor zorgt dat de spanning afneemt. Dat is toch tegenstrijdig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 21:30 #1185290

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5813
Ik heb het verhaal nu ook een aantal keren gelezen, er staan wel goede dingen in waar ik mij wel in kan vinden. Eigenlijk zou ik dat hele boek wel willen lezen.

Er zijn ook wel wat dingen waar ik wat twijfels over heb.

Er wordt hier denk ik gepraat over een fractioneel tuigage?
Als je de topwanten te strak hebt staan, dan trek je de top van de mast meer richting de wantputtingen toe.
En dat resulteert in meer buiging in het midden van de mast, wat het hoofdwant weer op moet vangen.
Daarmee neemt de spanning van het topwant af.

Het staat er wel wat krom naar mijn idee, en ik weet niet zeker wat ermee bedoeld word.
Maar zo interpreteer ik het.

Je kan hetzelfde effect creëren door je hekstag flink aan te halen.
De spanning van het topwant neemt dan af.

En daar worstel ik wat mee, bij meer wind (aan de wind) komt er veel buiging in de mast, en staat het topwant los, dat terwijl het hoofdwant vrij strak staat.

Ik heb de mast nu wat minder prebend gegeven, misschien dat het helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

max compressie mast bootje wv 3ton 14 juli 2020 21:40 #1185292

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5813
Nog wat:

Ik heb exact hetzelfde tuigage gehad op een andere boot.
Alleen daar zat een geweldige oudere proctor mast op, met een mooie vorm.
Daar heb ik nooit problemen mee gehad, op de huidige boot staat een nieuwere Seldén mast, en die is gewoon veel buigzamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl