koko schreef :
Baasklusje schreef :
Hoe zit het met de zalingen? Op foto's en meetbrieven zie ik 1 set niet-gepijlde zalingen (dus pakweg halve masthoogte). Klopt dat? Zijn ze lang of valt dat mee?
Op vrijwel alle meetbrieven staat een genua, en een flinke ook: 32m2. Meer dan 120%. Slechts een enkeling heeft een HA op de brief. Kennelijk valt het mee met de ruzie met de zalingen.
Het beste is natuurlijk om gewoon alles te kopen: mooie light g1, een stevige g2 en een echte HA.
Er zitten bij ons schip 2 sets zalingen op, niet gepeild en in mijn beleving niet erg lang. Denk dat dat wel goed komt.
Het idee is inderdaad om alles te kopen, inclusief nieuw grootzeil. Een ongekende luxe dat dat kan.
Wat wordt precies bedoelt met: Sheeting angle? Schoothoek, (positie v.d. kar?) maak ik er van, maar wat maakt het zo belangrijk voor een HA?
De sheeting angle is de hoek die je schoothoek maakt tov de hartlijn van de boot.
Trek een lijn van je punt van je boot naar het hart van je spiegel en van de punt van je boot naar de schoothoek.
De hoek tov elkaar is de sheeting angle. Hoe kleiner die is hoe hoger je kan varen.(theoretisch)
Op een tp 52 is die hoek
soms maar 7 graden bijvoorbeeld.
Op onze bootjes is 10 graden mooi
Word die hoek groter dan loop je minder hoog.
Als je nu ook de schoothoek van de g2 intekend zul je zien dat de hoek van een g2 meestal groter is dan die van een g1 of HA.
Er zit wel een grens aan wat voor sheeting angle ons soort bootjes kunnen hebben.
De eerder genoemde 7 graden gast op onze bootjes niet werken.
Vandaar ook dat ik eerder zei dat je het niet te dicht moet trekken