toen ik mijn nieuwe tuig liet maken wilde ik graag een 3e rif, omdat mijn vorige zeil dat ook had.
mijn zeilmaker had toen gezegd, neej joh, dat heb je helemaal niet nodig, rif 1 en 2 maken we wel wat groter, daar heb je veel meer aan. de meeste mensen gebruiken dat toch nooit en is alleen maar extra gewicht in je zeil. mocht toch blijken dat je het alsnog wil kunnen we het er later zo in maken.
nou zo gezegd, ik een nieuw grootzeil met 2 grote reven. dit ging tot dusver prima en miste het 3e rif niet. totdat we een keer geheel onverwacht een buitje zagen ontwikkelen op zee, konden geen kant op en kwam behalve heel veel water ook ruim 50kn wind uit zetten (was max 25 knoop voorspeld) boot was in deze omstandigheden niet te houden en dus ook veel te veel zeil op.
na deze vakantie direct het zeil naar de zeilmaker gebracht om er toch een 3e rif in te laten zetten en een forse ook. (formaat trisail) tot op de dag van vandaag geen spijt van! de SF is een lichte, zeer actieve boot. dat is leuk met weinig wind, maar met veel wind is het een hele kluif om controle te houden. met een kleine werkfok en het derde rif kunnen we erg veel hebben tegenwoordig, door voldoende zeil weg te nemen kan ook de stuurautomaat lekker blijven sturen.
alleen al het idee dat er nog wat meer zeil weg kan als je bij rif 2 bent geeft erg veel rust.
een fokwissel met rolsysteem is een ramp inderdaad, maar een werkfok staat zo veel lekkerder dan een ingerolde zak. ook is het beter voor je materiaal. ook betekent de werkfok bij ons ''kloteweer'' en is knaloranje, zijn we lekker zichtbaar met slecht weer.
meestal proberen we tijdig te wisselen, verwacht je een bui of veel wind kun je maar beter alvast actie ondernemen, dat geeft ook weer een geruster gevoel. heb je de verkeerde keuze gemaakt en valt het mee met de wind moet je maar zo denken, wisselen van klein naar groot is veel makkelijker dan van groot naar klein.
als je de keuze niet in de haven hebt gemaakt én je vaart geen wedstrijd op ruim water kun je ook ervoor kiezen om tijdens de fokwissel ruime wind te sturen, boot ligt rustiger in de golven en je hebt zomaar 10 knoop minder wind over dek tijdens het wisselen wat de hele actie een stuk gemakkelijker maakt.
al met al blijft ook de bemanning nu met 30+ ook lachen tegenwoordig