Gijper schreef :
Nachtvlinder schreef :
Benieuwd of (en waar) ik ergens een fout maak
Dit is wat ik er over denk, in zwart:
Dit zwarte klopt.
Enige wat nog wel de vraag is, is wat de wrijvingscoefficient tussen LFR en dyneema is.
Gevonden:
www.samsonrope.com/docs/defaul...ient_of_friction.pdf
Die kan dus oplopen tot 0.2. Met rekenwerk is wrijving een glibberig verschijnsel: Als je het wilt hebben, is het er niet. Als je het niet wil hebben, is het er wel. Dus altijd worst case berekenen.
Wat betekent dat voor de cascades:
We beginnen weer met 1000.
1e cascade: 1000/2=500. Wrijving: 1000x0.2 = 200. Dus we geven door: 700.
2e cascade: 700/2=350. PLus 700x0.2 = 140 Dus we geven door: 490
3e cascade: 490/2=245, + 490x0.2=98,samen 343
4e Cascade: 343/2=172, + 69, samen 240, etc
Nu met (glijlager) blokken. De as nemen we ongeveer 10 keer zo klein als de schijfdiameter. Nog immer is de wrijvingscoefficient 0.2, maar zit op een relatief kleinere radius. Dat geeft een effectieve wrijving van 10 keer zo laag.
weer is de start 1000:
1: 1000/2=500. 1000x0.02=20 ==> 520
2: 520/2=260. 520x0.02=10.4 ==> 270.4
3: 270.4/2=135.2. 270x0.02=5.4 ==> 140.6 Etc.
Nu kogelgelagerd blokken: Vaak worden die zo ontworpen met kunststof kogels. Die zijn nogal zacht. Om toch enig draagvermogen te creeeren wordt alles heel groot gemaakt. Typisch (vuistwaarde) is de wrijvingscoeffient van rollende kogels iets van 0.01 of zo. Dat is nog immer beter dan de 0.02 van het glijlager blok, maar de verbetering is minder dan je zou verwachten vanwege de grote loopradius van de kogels.
Dit alles is natuurlijk met verwaarlozing van de interne wrijving in de lijn. Die moet steeds strekken en buigen. Ook dat kost energie. En best veel ook. Dit is waar de LFR om de hoek komt kijken tov een draad ring: Doordat de buigradius van de lijn ruimer is, is de interne wrijving van de lijn beter. Daarom loopt een LFR soepeler dan een dunne draad ring. De hardanodiseer coating helpt vast ook iets, maar niet eens zo veel. Anodiseren is niet een heel goede looplaag.
Maar er is nog een andere manier om snel aan een flinke overbrenging te komen:
stingysailor.com/2017/08/12/up...adjustable-backstay/
Of een sterk assymetrische hefboom.