Nachtvlinder schreef :
De genoemde 40 cm is ongeveer de breedte van de dooskiel waar de staalplaat in draait. De gleuf zelf is ongeveer 10x smaller. Deze scherpe overgang zal veel turbulentie veroorzaken, sowiezo al door de open gleuf. Ik kan mij niet voorstellen dat het profiel van het zwaard in die condities een merkbare invloed heeft. Misschien loont het zelfs het zwaard te verwijderen en de gleuf dicht te stoppen om die reden.
Leuk dat je dat plaatje ook gevonden hebt, trouwens. Ik denk er ernstig over om mijn romp ook in die twee kleuren blauw te schilderen. Zo'n tweedeling reduceert visueel het nogal hoge vrijboord van m'n comfortcontainer en ik vind het ook best mooi, eigenlijk.
Wat die turbulentie rond midzwaarden betreft: dat is een één van je preoccupaties c.q. stokpaardjes, geloof ik. Ik heb daar minder last van.
Elke discontinuïteit in een door lucht of vloeistof bewegend lichaam veroorzaakt turbulentie. Dat geldt ook voor de vinkiel van de platte pannekoeken die tegenwoordig state-of-the zijn. Dat zijn kielen die in een vrijwel plat vlak zitten dat nog een heel stuk breder is dan 40 cm.
Op mijn boot verloopt de overgang van de kiel richting de kimmen tenminste nog heel vloeiend. Ja, dat zwaard steekt dan inderdaad zonder vloeiende overgang uit die ruim 40 cm, brede kielzool. Zou dat gegeven nu ècht alles wat uit de kiel steekt ten behoeve van driftbeperking, volslagen waardeloos maken? Ik denk dat het wel losloopt.
Overigens: als ik zo'n 40 cm. breed zwaard zou maken, dan zorg ik er ook voor dat de voorrand een steilere hoek maakt, dan de huidige staalplaat doet. Dan kan kan het ook wat dieper steken. Als de bovenste 20-30 cm niks doet vanwege de turbulentie, dan zit er nog wat extra's onder dat wèl wat doet.
Een grotere zorg lijkt mij de stijfheid van zo'n zwaard en daaruit voortvloeiend uit welk materiaal of materialen het moet worden opgebouwd. En hoe je het naar buiten en naar binnen krijgt. Ook in verband met buiging en de beperkte ruimte in de zwaardkast. De gevoeligheid voor vervuiling neemt met een sprong toe, in vergelijking met die staalplaat van pakweg 15 mm. dik, die er nu in zit.
Het bestaande zwaard verwijderen en er niks voor in de plaats hangen heb ik ook overwogen. Dat het dan een dramatisch verschil zou maken als de zwaardkast ook nog een dicht wordt gemaakt, betwijfel ik.