Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 06 sept 2024 13:43 #1583620

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
OK,

Ik ben nu met mijn zwager aan het varen. Die ervaart hetzelfde. Inmiddels dus vier roergangers die ervaren dat de boot 'op de handrem' vaart over stuurboord. Het effect is sterker naarmate je scherper vaart.

Morgen ga ik opnames onder water maten en proberen te meten of de mast recht staat

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 06 sept 2024 14:52 #1583637

Bert65 schreef :
Inmiddels dus vier roergangers die ervaren dat de boot 'op de handrem' vaart over stuurboord.

Het is misschien een ingebouwde veiligheidsmaatregel; de andere boten varen over BB. :woohoo:

ALs je aan de mast gaat meten: kijk even of hij over beide boegen aan de wind hetzelfde blijft; dat ie niet over een boeg in het midden naar lij gaat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 07 sept 2024 21:00 #1583858

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Bert65 schreef :
Misschien kunnen jullie hier iets van maken;

Er is wel een verschil in aangroei tussen zuid (stuurboord) en Noord (bakboord) maar heel ernstig lijkt het niet.

Ik heb lang niet alles kunnen bekijken.



















Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 07 sept 2024 21:02 #1583860

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Ah, de links naar de filmpjes worden niet mee gekopieerd. Het is de laatste post in het wifi action cam draadje van IlCigno

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 07 sept 2024 22:54 #1583867

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Als er aan het onderwaterschip niks vreemds te vinden is, en je twijfelt niet aan de meting zelf, dan lijkt alleen over te blijven dat je zeilen over de ene boeg meer power of minder drag geven dan over de andere boeg?
Een scheppend achterlijk over ene boeg misschien of toch een verschil in spanning op het staand want?
Een mast die niet 100% in het midden staat, was al geopperd en uitgesloten geloof ik.

Blijft toch raadselachtig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 08 sept 2024 07:43 #1583882

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1354
Symmetrie van het schip is erg belangrijk.
Als er hoog aan de wind wordt gevaren en het schip helt, dan kan (afhankelijk van het type) de lengte van het schip toenemen, de romp wordt langer. De maximale rompsnelheid neemt toe.
Door de krachten kan ook de vorm veranderen, denk aan torderen, indeuken van de romp en andere zaken.
De mate van helling, romplengte en de vervorming kan dus bepalend zijn voor de verschillende snelheid.
Stel: Over bakboord is het schip 26,1 voet dan is de rompsnelheid 6,85 knopen maximaal.
Als het schip over stuurboord 25,9 voet is, is dat 6,82 knopen.
Dat is een klein verschil natuurlijk en verklaard niet voldoende de door jouw gemeten verschillen.

Verder; als mast, kiel en/of roer niet exact uitgelijnd staan, dan kan er ook een verschil optreden, dit kan wel fors zijn.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 13:40 #1584231

Veel boten hebben wel enkele tienden knopen verschil tussen BB en SB boeg (mijne ook). De vraag is vooral waarom bij TS het verschil zo groot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 14:38 #1584251

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Klopt. Ik lees heel veel verklaringen voor geringe verschillen. Maar ook afgelopen vrijdag weer. 5,5 kn (max) vs 6,7kn.

Ik wil overigens niet de suggestie wekken dat wij het niet naar ons zin hebben op de boot. Maar tijdens de vakantie hadden we een heel rak over stuurboord. Ruim 12 knopen wind en de boot had moeite boven de 3 knopen te komen. Wel veel golven, toen.

Ik heb heel beperkte opnames kunnen maken, die laten niet veel schokkends zien.

Ik ga verstaging en mast nalopen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 15:12 #1584260

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Van welk jaar en materiaal en zijn jouw zeilen, en hoeveel mijlen heb je er mee gevaren?
Mss een plan om jouw zeilmaker eens naar de zeilen te laten kijken?
Was die 12 knoop waar of schijnbaar? En welke hoek?

Edit
Wij varen over de ene boeg ook vaak beter dan de andere
Maar dat verschilt per situatie
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 15:15 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 16:24 #1584278

Bert65 schreef :
Ruim 12 knopen wind en de boot had moeite boven de 3 knopen te komen. Wel veel golven, toen.

12 kts wind moet toch echt wel 5 a 6 kts SOG opleveren, op vrijwel elke TWA. Met of zonder golven.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 16:57 #1584281

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2636
Staat de mast ook in lijn met de boot over de lengte? Mooi recht als je door de groef naar boven kijkt?
Zeil je op de telltales in je voorzeil tijdens je meting?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 17:23 #1584286

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
@Ton, mijn zeilen zijn uit 2017.

Zien er nog heel goed uit. Het zijn triradiaal gesneden laminaat zeilen die eerst drie jaar op een Dehler 29 gestaan hebben. Ik heb ze door een zeilmaker (Halver sails) laten aanpassen.

Vorig seizoen had ik hier nog geen last van.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 18:04 #1584293

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Ik word onderhand wel erg nieuwsgierig wat de werkelijke oorzaak is!
The smaller the boat, the bigger the fun!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 20:14 #1584337

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Bert65 schreef :
Apae schreef :
Als je het snelheidsverschil op GPS constateert, zie ik niet direct wat het log ertoe doet.
Tenzij je het log tijdens zeilen gebruikt om beslissingen op te baseren, en dat in de basis verkeerd aangeeft over de twee boegen. Bijvoorbeeld omdat het niet correct uitgelijnd is, of in een stroming zit die niet netjes in lijn met je kiel is.

Ik eigenlijk ook niet. Maar het verschil is heel groot. Over de boeg waarin de boot minder vaart zie ik 2,3 knopen op een SOG van 5 en bij de andere boeg, waarbij het schip goed loopt zie ik 6,3 op 5,9 knopen SOG.

Zelf zit ik toch aan aangroei te denken

Ik kan me niet voorstellen dat er echt iets mis is met jouw boot, mast of zeilen waardoor een verschil van meer dan 1 knoop in SOG tussen BB en SB ontstaat.
Maar er is in ieder geval wel iets mis met je log. Dat is mogelijk geen toeval:

Je schrijft dat je tijdens het zeilen naar de ware wind kijkt, waarschijnlijk de ware windrichting en snelheid zoals weergegeven op je apparatuur. Die worden berekend door de schijnbare wind te corrigeren voor de snelheid van het log.
Als je log over stuurboord te lage snelheid aangeeft, klopt de berekening van de ware windrichting over stuurboord niet meer. Als je op die verkeerd berekende ware wind stuurt, zeil je in werkelijkheid een veel lagere koers dan je denkt. Doordat de zeilstand dan niet meer klopt, zeil je langzamer dan zou kunnen.
Je schrijft dat het verschil tussen SB en BB kleiner wordt bij meer wind. Dat zou er bij kunnen passen. De fout die door het foute log ontstaat is het grootst bij weinig wind. Bij harde wind wordt het effect van het foute log op de berekende ware wind steeds kleiner.
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 20:24 door rg33.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 20:19 #1584339

Die worden berekend door de schijnbare wind te corrigeren voor de snelheid van het log.

Kun je je apparatuur zo instellen dat de schijnbare wind wordt berekend op basis van SOG (GPS) ipv STW (log)? Dan zou je de invloed van een mogelijk onnauwkeurig log kwijt zijn. Nadeel is wel, dat als je op stromend water gaat varen, er dan ook niks meer van klopt. Maar voor een testje op stilstaand water zou het wel werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 20:58 #1584350

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
In een ander topic spreek je over een snelheidsverschil van 15%, ik geloof er nog steeds niet in, maar gelukkig leven we in een vrij land toch? :laugh: Ik zeg nog steeds hoofdzakelijk meetfouten. Mede bij gebrek aan informatie hoe groot je opkruishoek is, maar ik kan dat ook gemist hebben aan info.

Je snelheid meet je je al met een GPS, dus die neem ik voor waar aan. Ik geloof echter niet dat je met een schip met (indien het wel zo is) deze afwijking in snelheden je over een boeg bij design wind überhaupt boven de 6 knopen aan de wind loopt met de polar UA van tegen de 40-45 graden TWA. Ik denk dus dat je over je 'snelle' boeg te laag vaart. Indien jouw polar lijkt op die van mij is dat bij 12-14 knopen wind al en halve knoop snelheidswinst bij 5 graden te laag varen.

Ik denk dat jij in staat bent om bij begin 4 Bft zonder bemanning max 95% van je polar te zeilen en dat is (afgaande van mijn eigen polar) dan maximaal rond de 5,7 knopen. En dat is maximaal en nog niet eens gemiddeld. Gemiddeld zal er dan 5,5 op de meter staan. Jij hebt het over boven de 6 knopen aan de wind met deze afwijking in je schip. Mijn gedachte, je vaart te laag over die boeg en wellicht wel 10 graden en daarmee mogelijk te hoog over de andere boeg.

Indien dat zo is, is de afwijking geen 15%, maar wie weet nog maar de helft of nog minder. Wellicht kan je die 10 graden dan afvallen over de andere boeg en een knoop winnen.

Hoe heb je uitgesloten (bij gebrek aan een gekalibreerde windmeter) dat dit aan de hand is?

Mede puzzelaar Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 09 sept 2024 21:07 #1584352

Ik zou met alléén de GPS als snelheidsmeting op gevoel gaan varen. Vergeet je (evt. verkeerd afgestelde) Windex-indicatoren, fout uitgelijnde windset en onnauwkeurig log dat samen tot verkeerde true wind schattingen leidt.

Ga bij 3 bft met goed getrimde zeilen met je ogen dicht aan-de-wind zeilen en laat iemand anders de trim doen en SOG en COG aflezen. Jij zéilt alleen, ogen dicht dus alleen op gevoel, helling, roerdruk, wind in je gezicht. Dan over de andere boeg.

Benieuwd wat je dan voelt en vindt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 07:14 #1584394

  • Elan 384
  • Elan 384's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Over bakboord zeilt een schip sneller dan over stuurboord op het noordelijk halfrond. Op het zuidelijk halfrond is dat andersom. Dit vraagt enige uitleg.
De wind in de kuip is minder dan boven in de mast. Beneden is er meer wrijving dus minder windkracht.
Naarmate je hoger in de mast komt neemt de windsterkte toe en naarmate de windsnelheid toeneemt wordt de windrichting naar rechts afgebogen (de ciorioliskracht)
Stel je vaart over stuurboord: over dek met 360 graden; boven in de mast ruimt de wind en zal met 340 graden inkomen en dat in ongunstig Of wel de wind ruimt met de hoogte maar de trim krimpt met de hoogte.
Stel je vaart over bakboord en de wind komt over dek met 20 graden; de wind ruimt met de hoogte en komt boven in de mast met 40 graden in het zeil; Dus betere prestaties over bakboord.
Bijgaand schema maakt eea duidelijk
Ik heb dit geleerd in een cursus meteo. Ik maak er in de praktijk dankbaar gebruik van
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 08:08 #1584402

Elan 384 schreef :
Over bakboord zeilt een schip sneller dan over stuurboord op het noordelijk halfrond. Op het zuidelijk halfrond is dat andersom. Dit vraagt enige uitleg.

Coriolis geeft max 2 a 3 graden verschil per boeg.
Dat is zeer eenvoudig te compenseren.
Beetje meer of minder twist in de zeilen.
Twist kan van 0 tot 90 graden.
Daar kan Coriolis nooit tegenop.
Een polar heeft ook geen verschil BB SB. En die zijn ook niet anders voor Zuidelijk Halfrond.

Cursus van Huizinga gehad zeker?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 08:32 #1584407

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Wat je eerst zeker moet weten is dat er geen meetfouten gemaakt worden.

Je zou het volgende kunnen doen.
- wollen draadje aan de zijstagen. 2x dus
- ga een stukje varen over BB met het draadje haaks op je vaarrichting. Draadje wijst naar de mast. Meet met de GPS de snelheid.
- Doe het zelfde over SB
- maak terwijl je dat doet foto's van telltails en streamers. Zeker die op het achterlijk van fok en grootzeil. Als je daar geen streamers hebt wordt het hoog tijd om die er aan te maken.

Het idee hier achter is dat bij schijnbaar halve wind, dus draadje wol haaks, de windhoek niet heel veel uitmaakt wat betreft de te halen snelheid.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 09:23 #1584424

Mijn handen jeuken om even met die boot te varen.
Maar ik ben momenteel niet in de buurt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 10:51 #1584453

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ken er nog wel een paar :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 10:54 #1584458

Beauty schreef :
Ken er nog wel een paar :laugh: :laugh: :laugh:

Begin oktober kan ik wel....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 10 sept 2024 18:56 #1584586

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Nou, jullie zijn van harte welkom.

Ik lig in de grashaven en de boot blijft in het water. Hij gaat er ook niet uit voor knippen en scheren.

Even nog een paar opmerkingen;

De ruim 6 knopen is behaald op 60 graden.
Ik kijk naar twee zaken; De windhoek (ik kijk daarvoor ook naar de Windex) en de SOG (GPS). Maar vooral naar de SOG. Vier stuurlui geven aan dat de boot, ook gevoelsmatig, beter loopt over bak dan over stuurboord. De verschillen worden groter naarmate je scherper vaart. Hoe ruimer, hoe minder verschil.

Als ik de Scrubber binnen heb (hopelijk deze week nog) ga ik het onderwaterschip zo goed mogelijk schoonmaken en ik ga kijken of de babystagen achter even lang zijn (ik was er bij toen ze gemaakt werden en daar is goed op gelet en ik ga met de grootzeilval kijken of de zijstagen even lang zijn / of de mast recht staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot vaart beter over de ene dan over andere boeg 13 sept 2024 18:24 #1585148

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
Ik durf bijna te wedden dat je gefopt wordt door je windmeter. Je bent je hoeken aan het aflezen, en als je windmeter niet goed is wordt je daar _enorm_ door genept. Doe wat Beauty en Nachtvlinder suggereren. Ga eerst eens beide kanten op zo hoog mogelijk varen met een gelijke snelheid (b.v. 5.5 knoop). Optimaal trimmen, goed kijken dat alles mooi staat en de telltales stromen. Negeer de windmeter volledig (doe het kapje er op :-)). Probeer dan eerst eens op het oog te kijken of je een beetje symmetrisch vaart t.o.v. de golven naar BB en Sb. Meet over BB en SB je COG (GPS) en bereken de kruishoek.

Als die kruishoek ergens tussen de 90 en 110 graden ligt, is er waarschijnlijk niks aan de hand, en ben je alleen in de war over waar het midden ligt. Op het IJsselmeer zal je met jouw boot waarschijnlijk rond 100 uitkomen. Op glad water kan het beter, met stevig golven kan het ook slechter.

Je kunt vervolgens wel je windex gebruiken, maar controleer dan wel goed in de haven of die een beetje recht naar voren gericht staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl