Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jachthaven schiermonnikoog

jachthaven schiermonnikoog 30 juni 2015 21:24 #640331

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Er gaan vele verhalen de ronde over jachthaven schiermonnikoog, mijnheer Cmo , maar welke van deze verhalen de waarheid is dat zullen wij in de toekomst zien,..
Laatst bewerkt: 30 juni 2015 21:25 door friendlyfire.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 juni 2015 21:37 #640332

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 juni 2015 21:51 #640334

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
De haven is volgens mij gedregt, maar niet onder de drijfsteiger.

De Crabber (0.70m) die ik mee had viel droog naast de steiger, aka diepte ca 60cm bij eb overdag zondag, weekend van 20 juni (2 dagen na springtij), "verhoging" was ergens rond de -/-10cm als ik me goed herinner, dat kan ik nu niet meer nakijken.

Kimkielers liggen in de haven scheef.

Leek me niet ongewoon voor die haven (ik ben er maar 1 keer geweest).

De geul naar de haven vond ik vrij diep (als je de geul goed volgt). De kaart gaf een ondieper plaatje dan de opgave van de Almanak.
En ja, een Drascombe vaart 2h voor HW gewoon een koersje pal zuid bij het verlaten van de haven, terwijl andere boten een haarbreedte naast de geul vastlopen...

En onbekend als ik ben met die haven, volg ik gewoon netjes de geul, ook naar buiten als je al gezien hebt hoe de Reegeul loopt.
Laatst bewerkt: 30 juni 2015 21:55 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 01 juli 2015 03:28 #640345

Zit een andere beheerder op, van de stichting zelf. Wordt dus niet meer verpacht.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 01 juli 2015 05:45 #640360

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
er liep al een draadje over
,www.zeilersforum.nl/index.php/...ermonnikoog?start=50.

de laatste keren dat wij er waren hebben we in een eilanderbox gelegen, maar de boel valt behoorlijk droog.

komend weekend maar weer eens kijken of onze fietsen er nog staan :)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 01 juli 2015 18:06 #640534

Drie weken terug op Schier geweest:

-de havenmeester is een erg aardige vent die op een motorboot woont (tweede stijger vanaf binnenkomst)

-restaurant en toiletten in keurige toestand

-diepte in geultje -/- afwaaiing klopte heel aardig met Quick Tide: LAT+30 cm (vlak voor de haven ligt een drempeltje, de rest van de geul is iets dieper maar wel stijl/smal

-haven valt op enkele plaatsen geheel droog (al voor LW ivm drempel - buiten zakt het nog iets verder door), waar wij lagen (4de stijger nog plm 20 cm water). Verder blubber: een aantal kieljachten zakte keurig rechtop in de blubber

-verder de haven in en verder bij de kant wordt het ondieper (zie foto's)

-diepste lijn geultje ongeveer 2m vanaf bakens (geldt vooral voor de laatste 3 bochten). In ieder geval géén prikken of tonnen afsnijden - het Wad is erg hoog daar (zelfs te hoog om droog te kunnen vallen voor mijn 80 cm diepgang)

Hier wat foto's voor wat het waard is...











Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:jachthaven schiermonnikoog 01 juli 2015 18:10 #640536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Ziet er dus normaal uit voor een wadden haven. :lol:

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:jachthaven schiermonnikoog 04 juli 2015 09:05 #641174

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
WADnWIND schreef :
Ziet er dus normaal uit voor een wadden haven. :lol:
Je hebt natuurlijk gelijk: Texel, Vlieland en Terschelling zijn geen echte wadden havens.
Hoewel, Aan de buitenzijde van de achterste steiger van Terschelling kan het ook ondiep zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:jachthaven schiermonnikoog 04 juli 2015 19:58 #641269

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
reuv schreef :
WADnWIND schreef :
Ziet er dus normaal uit voor een wadden haven. :lol:
Je hebt natuurlijk gelijk: Texel, Vlieland en Terschelling zijn geen echte wadden havens.
Hoewel, Aan de buitenzijde van de achterste steiger van Terschelling kan het ook ondiep zijn.
Dat is een elite plek bij grote hitte, alleen bedoeld voor echte platbodems / wadvaarders :evil:

Als ik dan die wannabee stakkers zie liggen met de kont aan de steigers "kijkmijnou" moet ik altijd glimlachen en ktijf medelijden. :P

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:jachthaven schiermonnikoog 10 juli 2015 09:48 #642710

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Schier is weer helemaal top met Tom en Siert! Boven ok prima. Wel even droogliggen in de haven. Sfeer weer goed.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:jachthaven schiermonnikoog 31 aug 2015 17:34 #656755

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
ton is inmiddels weer naar huis en over het restaurant wil ik het helemaal niet hebben, pfff omhooggevallen lui.
met hun prijzen zouden ze niet misstaan in de kalverstraat :laugh:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:jachthaven schiermonnikoog 24 dec 2015 15:30 #691683

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Ik vroeg me af geziem alle bagger perikelen: is er ooit aan gedacht om de jachthaven te verplaatsen naar de veerdam? Dat zou wellicht iets oplossen. Alleen de wandeling naar dorp wordt wat langer, maar er rijdt een bus. ( fietsenverhuur zou goed cemtjes kunnen verdienen)

Dammetje en de haven met de huidige spullen kan je laten liggen voor de droogvallers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:jachthaven schiermonnikoog 24 dec 2015 15:31 #691684

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Ik kwam er op toen ik met de veerboot naar schier ging...daarvoor moet ook gebaggerd worden, maar die geul is stamdaard dieper...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 24 dec 2015 17:48 #691728

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: het enige dat diep is bij de nieuwe veerdam is de toegang erheen plus een soort zwaaikom voor de veerboot, die regelmatig uitgebaggerd moet worden. Het wad in de onmiddelijke nabijheid van de dam is net zo droog als bij de jachthaven. Ik lig er graag, altijd zonder buren. Wat mij betreft blijft dat zo ;)
Laatst bewerkt: 24 dec 2015 17:52 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 24 dec 2015 17:59 #691731

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Als ze nu eens zon bassin als bij terschelling aanleggen, dan houden ze veel meer stroming en dus verzand de boel minder....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 24 dec 2015 18:15 #691732

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
aluijten schreef :
Als ze nu eens zon bassin als bij terschelling aanleggen, dan houden ze veel meer stroming en dus verzand de boel minder....

Zal wel niet hoe verder oost des te meer prut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 06:46 #700400

  • mkII
  • mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Voor het tweede jaar op rij probeert Schiermonnikoog de jachthaven uit te diepen door de bodem om te ploegen en de ebstroom zijn werk te laten doen. Afgelopen jaar werd deze methode voor het eerst zonder succes uitgeprobeerd.

Als oorzaak voor de mislukking wijst verantwoordelijk wethouder Jan Dijkstra op een combinatie van de onervarenheid van de baggeraar en de weersomstandigheden.

'Het was Murphy's Law', aldus Dijkstra, 'en daarom wordt er dit jaar opnieuw 47.000 euro voor uitgetrokken.'

Vol depot
De haven van Schiermonnikoog slibt al jaren dicht. Baggeren mag alleen nog wanneer het slib in een depot wordt opgeslagen, maar dat depot is vol en het legen ervan kost veel geld. Daarom hoopt het college dat de proef met het loswoelen dit jaar wel zal slagen omdat anders meer en meer inkomsten uit watertoerisme worden misgelopen.

Geprobeerd zal worden om de komende maanden de haven op een diepte te krijgen van 1,90 meter beneden NAP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 07:53 #700410

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
mkII schreef :
Voor het tweede jaar op rij probeert Schiermonnikoog de jachthaven uit te diepen door de bodem om te ploegen en de ebstroom zijn werk te laten doen. Afgelopen jaar werd deze methode voor het eerst zonder succes uitgeprobeerd.

Als oorzaak voor de mislukking wijst verantwoordelijk wethouder Jan Dijkstra op een combinatie van de onervarenheid van de baggeraar en de weersomstandigheden.

'Het was Murphy's Law', aldus Dijkstra, 'en daarom wordt er dit jaar opnieuw 47.000 euro voor uitgetrokken.'

Vol depot
De haven van Schiermonnikoog slibt al jaren dicht. Baggeren mag alleen nog wanneer het slib in een depot wordt opgeslagen, maar dat depot is vol en het legen ervan kost veel geld. Daarom hoopt het college dat de proef met het loswoelen dit jaar wel zal slagen omdat anders meer en meer inkomsten uit watertoerisme worden misgelopen.

Geprobeerd zal worden om de komende maanden de haven op een diepte te krijgen van 1,90 meter beneden NAP.

Dat loswoelen moet je vele malen doen om op die manier een substantiële hoeveelheid slik uit de haven te krijgen. Alleen bij de ingang stroomt het ècht. Aan de andere kant van de haven gaat het water alleen maar omhoog en omlaag Een tij duurt zes uur en al die tijd moet het slik blijven zweven, na te zijn losgewoeld.
De toegepaste tactiek lijkt me zeer interessant. Men is daar min of meer bezig het wiel uit te vinden, denk ik. Vorig jaar hadden ze nog niet door hoe het moest. Ik ben benieuwd of ze daarvan geleerd hebben.

Die aannemer vindt het wel best. Zijn leerproces wordt betaald door de gemeente. Of in dat kader die € 47.000,- een reëel bedrag is zal moet blijken.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 07:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 08:29 #700423

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
lodewijk stegman schreef :
mkII schreef :
Voor het tweede jaar op rij probeert Schiermonnikoog de jachthaven uit te diepen door de bodem om te ploegen en de ebstroom zijn werk te laten doen. Afgelopen jaar werd deze methode voor het eerst zonder succes uitgeprobeerd.

Als oorzaak voor de mislukking wijst verantwoordelijk wethouder Jan Dijkstra op een combinatie van de onervarenheid van de baggeraar en de weersomstandigheden.

'Het was Murphy's Law', aldus Dijkstra, 'en daarom wordt er dit jaar opnieuw 47.000 euro voor uitgetrokken.'

Vol depot
De haven van Schiermonnikoog slibt al jaren dicht. Baggeren mag alleen nog wanneer het slib in een depot wordt opgeslagen, maar dat depot is vol en het legen ervan kost veel geld. Daarom hoopt het college dat de proef met het loswoelen dit jaar wel zal slagen omdat anders meer en meer inkomsten uit watertoerisme worden misgelopen.

Geprobeerd zal worden om de komende maanden de haven op een diepte te krijgen van 1,90 meter beneden NAP.

Dat loswoelen moet je vele malen doen om op die manier een substantiële hoeveelheid slik uit de haven te krijgen. Alleen bij de ingang stroomt het ècht. Aan de andere kant van de haven gaat het water alleen maar omhoog en omlaag Een tij duurt zes uur en al die tijd moet het slik blijven zweven, na te zijn losgewoeld.
De toegepaste tactiek lijkt me zeer interessant. Men is daar min of meer bezig het wiel uit te vinden, denk ik. Vorig jaar hadden ze nog niet door hoe het moest. Ik ben benieuwd of ze daarvan geleerd hebben.

Die aannemer vindt het wel best. Zijn leerproces wordt betaald door de gemeente. Of in dat kader die € 47.000,- een reëel bedrag is zal moet blijken.

Lijkt me verloren moeite, ze kunnen beter een framewerk met buizen leggen op de boden, met openingen naar onder, en daar vanaf hoog water met water onder hoge druk de bodem in beweging brengen. En dan zorgen dat dat slip gelijk door de ebstroming mee naar buiten genomen wordt.
Dus eigenlijk zouden ze ook een soort van spuikom moeten hebben, of aanleggen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 09:41 #700443

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Tony2920 schreef :
Dus eigenlijk zouden ze ook een soort van spuikom moeten hebben, of aanleggen.

Op Terschelling hebben ze een spuikom. Die houdt sinds jaar en dag het havenkanaal en de oude haven op diepte. De jachthaven valt buiten die stroom, maar ik hoor weinig over het regelmatig baggeren van die haven. Nu werkt het op Terschelling ook wel heel slim. Die spuikom loopt niet vol door het havenkanaal, maar als gevolg van het overlopen van de begrenzing van de spuikom, die feitelijk een afgeschoten stukje wad is. Bij opkomend water wordt er dus weinig slib aangevoerd, dat in de haven zou kunnen bezinken.

Voorts ligt de haven van Schier niet aan een diepe geul zoals op Terschelling en Vlieland het geval is. De stroomsnelheden zijn daar daardoor in de huidige situatie sowieso laag.

Daarbij komt bij: om een hele haven door middel van een spuikom op diepte te houden, moet die haven eigenlijk lang en smal zijn. Op Schier zou je misschien wat kunnen bereiken als je de inlaat van de spuikom en de haveningang diagonaal zou leggen t.o.v elkaar. Maar dan nog houd je een haven met de lengte-breedte verhouding van Schier niet over de volle oppervlakte op diepte. Plus dat ik al helemaal voor me zie dat de wat minder ervaren schippers bij het aanleggen in een haven waar stroom doorheen loopt in de problemen komen. Maar dat went wel weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 10:10 #700450

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
ik vind het totaal onbegrijpelijk
de kans dat de modder vervuild is, is nihil, in geval van twijfel een klein testje

spoel je de bagger los en spoelt het naar buiten, dan is dat milieu technisch in orde
bagger je het op, en deponeer je het in een lichter, dan mag je het niet overboord zetten op een plek door de instantie aangewezen?
of begrijp ik het fout?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 12:00 #700471

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
lodewijk stegman schreef :
Plus dat ik al helemaal voor me zie dat de wat minder ervaren schippers bij het aanleggen in een haven waar stroom doorheen loopt in de problemen komen.

Als een schipper bij laag water schier binnen kan lopen, kan ie ook wel aanleggen op stroom. Of gebeurt spuien niet bij laag water?

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 12:36 #700481

Tony2920 schreef :
lodewijk stegman schreef :
mkII schreef :
Voor het tweede jaar op rij probeert Schiermonnikoog de jachthaven uit te diepen door de bodem om te ploegen en de ebstroom zijn werk te laten doen. Afgelopen jaar werd deze methode voor het eerst zonder succes uitgeprobeerd.

Als oorzaak voor de mislukking wijst verantwoordelijk wethouder Jan Dijkstra op een combinatie van de onervarenheid van de baggeraar en de weersomstandigheden.

'Het was Murphy's Law', aldus Dijkstra, 'en daarom wordt er dit jaar opnieuw 47.000 euro voor uitgetrokken.'

Vol depot
De haven van Schiermonnikoog slibt al jaren dicht. Baggeren mag alleen nog wanneer het slib in een depot wordt opgeslagen, maar dat depot is vol en het legen ervan kost veel geld. Daarom hoopt het college dat de proef met het loswoelen dit jaar wel zal slagen omdat anders meer en meer inkomsten uit watertoerisme worden misgelopen.

Geprobeerd zal worden om de komende maanden de haven op een diepte te krijgen van 1,90 meter beneden NAP.

Dat loswoelen moet je vele malen doen om op die manier een substantiële hoeveelheid slik uit de haven te krijgen. Alleen bij de ingang stroomt het ècht. Aan de andere kant van de haven gaat het water alleen maar omhoog en omlaag Een tij duurt zes uur en al die tijd moet het slik blijven zweven, na te zijn losgewoeld.
De toegepaste tactiek lijkt me zeer interessant. Men is daar min of meer bezig het wiel uit te vinden, denk ik. Vorig jaar hadden ze nog niet door hoe het moest. Ik ben benieuwd of ze daarvan geleerd hebben.

Die aannemer vindt het wel best. Zijn leerproces wordt betaald door de gemeente. Of in dat kader die € 47.000,- een reëel bedrag is zal moet blijken.

Lijkt me verloren moeite, ze kunnen beter een framewerk met buizen leggen op de boden, met openingen naar onder, en daar vanaf hoog water met water onder hoge druk de bodem in beweging brengen. En dan zorgen dat dat slip gelijk door de ebstroming mee naar buiten genomen wordt.
Dus eigenlijk zouden ze ook een soort van spuikom moeten hebben, of aanleggen.

Op zich helemaal mee eens , alleen lijkt me zo'n spuikom wel erg duur.
Waarom niet de nu geplande methode combineren met een grote pomp die water van buiten ( ja , heb je natuurlijk wel weer een tijdelijke leiding voor modig :ohmy: )verpompt naar een plek zover mogelijk van de in/uitgang .
Moet je natuurlijk wel eerst een beetje aan rekenen , rekenend met de uitzaksnelheid van het slib.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 12:48 #700484

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
roblisto schreef :
lodewijk stegman schreef :
Plus dat ik al helemaal voor me zie dat de wat minder ervaren schippers bij het aanleggen in een haven waar stroom doorheen loopt in de problemen komen.

Als een schipper bij laag water schier binnen kan lopen, kan ie ook wel aanleggen op stroom. Of gebeurt spuien niet bij laag water?

Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in. De meesten zullen op Schier aankomen of vertrekken rond hoog water en dan zal er, ook bij de aanwezigheid van een spuikom, toch weinig stroming zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 17:01 #700553

Er wordt naar nog een andere methoden gekeken.
De eerste, ook met speicherbecken zoals ze bij de buren zeggen, maar dan anders:
Tijdens HW laat je hem vol lopen (over een randje liefst, scheelt slib),
En tijdens de volgende vloed, lat je hem langzaam leeglopen in de haven, zo langzaam dat je de haven net iets neller vult dan de vloed het zou doen.
Daardoor heb je ook tijdens de vloed een uitgaande stroom, en komt er dus geen slib meer de haven binnen, slib in het speicherbecken is al bezonken.

De tweede: er wordt gekeken of er niet een afwatering van het eiland via de haven kan worden gelegd. Ookdaarmee weer een uitgaande stroom creëren om het slib tegen te houden.
Hans Danels zal daar denk ik ook nog wel over vertellen op de Wadvaardersdag 20 februari in Harlingen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl