Meeste is al gezegd, maar een paar tips misschien nog nuttig.
Sloe Gin> Als je het nog niet gedaan hebt: de vaarwijzer "noordzeekust" van Michiel Scholtes is misschien de moeite om te lezen als je dit soort tochten gaat doen. Dan krijg je wel een aardig beeld hoe het er bij zwaar weer aan toe gaat bij zeegaten, en ook waarom het bij licht weer met deining nog zo uit de hand kan lopen. Zonder lokale kennis zou ik zo'n "afkorting" normaal niet uitproberen.
Kaartmateriaal / dieptes> Ik heb pas sinds dit jaar een plotter (jawel, met navionics). Hoewel ik de ervaringen deel dat het dieptebeeld vaak niet klopt (op het wad onmiddelijk te zien aan het feit dat de boeien naast de geulen lijken te liggen), ben ik het geloof ik niet eens met alle ongezouten kritiek.
Als je altijd met papieren kaarten gevaren hebt weet je dat (afhankelijk van de kaart) de dieptes ook drastisch fout kunnen zijn. Op de Oosterems heb ik met stijgende verbazing op een gloednieuwe BSH kaart verschillen van 10-15 meter in diepte gemeten. Ik weet niet welke lodingen Navionics gebruikt, maar de kans dat ze actueler zijn dan de papieren kaart is groter dan dat ze er op achterlopen. Als de tonnen van een vers bijgewerkte Navionics kaart niet kloppen is dat reden voor kritiek - maar dat heb ik zelf nog niet gemerkt.
Al met al - zoals al door meerderen gezegd dieptes in een kaart ALTIJD wantrouwen. In kritische aanlopen die je niet kent de tonnen volgen, die liggen daar met een reden. De meest recente diepte opzoeken op de wadvaarders dieptestaat of op de duitse wattensegler site. En dan nog uitkijken, zoals TS gemerkt heeft.
In juli voeren we terug van Borkum naar Vlieland, via het Huibertgat. Nautin up-to-date op de hand plotter, Navionics niet bijgewerkt (4 maand?). Even niet opgelet, en via de Navionics naar de eerste Huibertgat ton gevaren. Noot: ik _wist_ dat die niet up-to-date was, maar genegeerd / niet opgelet.
Kort voor de H5 of H5a (vergeet even welke) zagen we ineens brekers staan. Omgedraaid, hand-gps met Nautin tonnen er bij, en jahoor: flink verplaatst. De kardinaal die we niet herkend hadden gaf de rand van de ondiepte aan, waar we nu zuid-langs omheen moesten.
Al met al: blijf kijken en blijf jezelf vooral afvragen of wat je denkt dat waar is nog wel klopt met wat je ziet.
Voor mij persoonlijk een bevestiging dat het bij je hebben van nautin tonnen of in ieder geval een vers bijgewerkte actuele kaart erg waardevol is op de wadden.