Ik las zojuist dat het Duitse gedeelte van de Donau over het algemeen slecht bevaarbaar is. De Duitsers willen dit oplossen met een aantal sluizen, maar de natuurbeweging houdt dit tegen, met succes. Het gevolg is ondieptes waarbij enkele keren de scheepvaart tot stilstand komt, ze moeten dan wachten tot het water stijgt.
Vooralsnog is daar nu geen sprake van, alles lijkt vrijgegeven. Maar ik houd het Duitse deel momenteel nog niet bij, omdat het Oostenrijkse deel aandacht vraagt.
De gehele Donau is opgedeeld in 3 delen (zie hieronder), de Hoge-, Midden- en de Lage Donau. Wij bevinden ons vandaag in het Hoge deel en je weet, hoe dichter bij de berg, hoe harder de stroming.
De stroming valt mee dankzij de sluizen en laag water. Echter op de smalle delen hebben we iets meer stroom tegen. Vorig jaar hadden we hardere stroom mee, kortom, onze timing is goed. Het is bekend dat Sept/Okt/Nov de beste maanden zijn om bergopwaarts te varen. En dat klopt.
In Wenen merkte ik dat de natuurramp van vorig jaar aldaar, waar we onderdeel van mochten zijn, ons niet in de koud kleren was gaan zitten. We hielden samen de weersomstandigheden in Europa in de gaten mbt regenval. Die was exact een jaar geleden dusdanig groot dat het water tot grote hoogte steeg en wij van geluk mochten spreken dat de Isabelle uit Servie ons "langszij" onder haar hoede nam inclusief 220V. Nu lagen we aan een 'Viadonau steiger', speciaal gemaakt voor de binnenvaart met kosteloos stroom gebruik, om generator herrie te voorkomen. Vlakbij waar we vorig jaar lagen. Met de fietst de stad in, heerlijk.
Als wij de culturen vergelijken van de verschillende volkeren langs de Donau komen de Oostenrijkers er bij ons niet best vanaf. Onze ervaring is dat de Balkan landen betrokken, hulpvaardig en vrijgevig zijn. En Oostenrijk is geen Balkan kan ik u vertellen. In Griekenland zijn we ooit verschrikkelijk uitgescholden, vanwege het feit dat we zijn dinghy 4 meter hadden verplaatst om een ligplaats te bemachtigen. Dit betrof een aldaar wonende Oostenrijker. Maar tot zover mijn cultureel antropologische bijdrage, ik wil ze niet over 1 kam scheren en je zult net zien dat we vandaag met warme open armen in Melk worden ontvangen.
Geografisch gezien dachten we het mooiste deel van de Donau te hebben gehad, maar dat is onjuist, Oostenrijk is fantastisch om doorheen te varen. Het is dat we geen alcohol drinken, want de Grüner Veltliner is hier niet aan te slepen....
Het aantal havens neemt ook toe, ze noemen het "Sportboot Hafens" en dat is juist, daar ligt vaak het benzine drinkende spul waar wij niet naast kunnen liggen. Het meeste is te klein en bij de huidige waterstand zijn we door 'het debacle' ook voorzichtiger geworden....
Donauschiff stationen is een organisatie die de pontoons voor de passagiersvaart faciliteert, daar mogen wij, als ze onbezet zijn, liggen voor een tarief van 20,-. Zodra we bij een
statione aankomen, gebruiken we een whatsapp nummer wat alert informeert dat er plek is.
En tot slot, de westerse wereld is binnen handbereik gekomen, schone straten, geen loslopende katten of honden en meer wetgeving.
René
3 delen Donau
1. de Hoge Donau van Kelheim tot Komárom
2. de Midden Donau van Komárom tot Drobeta-Turnu Severin
3. de Lage Donau van Drobeta-Turnu Severin tot de Zwarte Zee
Donauschiff Statione
Oostenrijk