Zelden zo'n vieze lucht geroken als bij een haven vlak voor (of na) Belgrado. Een doodlopend gat, met enkele kleinere havens, en wij dachten daar water te tanken en een overnachting te doen. Vanwege de ondiepte zagen we wat zwart schroefwater omhoog komen, te smerig voor woorden.
Aan beide kanten van het vaarwater lag uitsluitend troep, plastic rommel en niet zo'n beetje. En toch werd er gewoon gevist??!! Het was warm, 28 graden, en er was geen wind. We raakten ook iets onder water, een gezonken bootje vermoedelijk. Vanaf de steiger werd nog geroepen, "watch out", maar dat was te laat. We zijn naar een andere plek gevaren waar het water stroomt.
De betonning is in Servie het meest belabberd. Betonning weergegeven op OpenCPN is het meest betrouwbaar en daarna komt Navionics. Aangegeven betonning in de kaarten was óf weg, óf lag er wel, maar niet op de juiste plek....
Het grote voordeel van laag water is geringe stroom, een nadeel is dat we nog minder havens in kunnen dan op de heenreis. Welwillende Serven met een rubberboot boden bij het dorpje Apatin aan ons voor te gaan, maar daar is onze ervaring niet zo best mee. Goedbedoelde hulp, maar meestal met vastlopen als resultaat. Een ander voordeel van laag water is dat je de wrakken nu wel ziet.
De Donau is hier ook een deel grensrivier tussen Kroatie en Servie. De over en weer beschietingen zijn duidelijk te zien. Een herinnering waar de bewoners blijkbaar nog dagelijks tegen aan willen kijken. Het zijn beiden nationalistische landen. De vlaggen lijken op elkaar, maar hoe klein het vissersbootje ook is, er hangt een vlag aan.
Het uitklaren is zo gepiept. A gaat alleen en de nog Duits, nog Engels sprekende Border Police was haastig met stempelen. Meestal vragen ze naar de Captain, nu niet.
René