Corruptie of steekpenningen...
Tijdens de gehele reis, tot nu toe, zijn wij in de Balkan landen géén enkele keer gevraagd of is de suggestie gewekt, dat we steekpenningen moesten betalen. Bij elk Balkanland verliep elk proces redelijk tot zeer soepel.
'Redelijk' als we wat langer moesten wachten en 'zeer soepel' wanneer we binnen 8 minuten weer buiten stonden.
In Griekenland hebben we 1 x meegemaakt, op het fraaie eiland Limnos, dicht bij de Turkse kust, dat het gehele proces van inklaren was afgerond, maar 's avonds kwam een coastguard langs om te vertellen dat we nog 15 euro moesten betalen "omdat we uit het buitenland kwamen". We vonden dit destijds wat gek, maar zouden de dag daarna pinnen en komen betalen. Vergeten natuurlijk, maar hij ook. Nooit meer wat van gehoord.
Verder wil men in Griekenland liefst cash betaald worden, om de belasting te omzeilen, daar draaien ze totaal niet omheen. Ons boeit het niet, dus daar waar we cash hadden, werkte we hieraan mee. Maar goed, het gaat nu om steekpenningen en /of corruptie.
Zoals je recent hebt gelezen ontvingen wij een factuur van de vrijwillige brandweer van Oostenrijk met een bedrag van bijna 3K, voor de reddingskosten, inclusief INOX-stop en duikwerk van totaal 500 euro.
Omdat ik niet wist hoe onze verzekering hierop zou reageren, mailde ik hen terug dat we deze factuur indienen bij onze tussenpersoon (NemassdeBoer), maar dat wij niet wisten of de verzekeraar (NN) vrolijk werd van 7 regio's die deelnamen, om hen mogelijk wat voor te bereiden op een tegenvaller. 2 regio's waren voldoende geweest in onze ogen.
Vervolgens ontvingen we gisteren een mail als antwoord op ons schrijven, waarin zij melden dat er een rekenfout is gemaakt in de eerste factuur en dat het bedrag geen 3K maar 4.4K moet zijn en een factuur van 7K.
Deze mail heeft 2 attachments, een versie 1 en een versie 2. Versie 1 toont een bedrag van 4,4K, waarin alle correcties van de originele factuur zijn doorgevoerd. Als wij alles narekenen nadat we excel haar werk lieten doen, zien we inderdaad een aantal foute formule's en is de eerste factuur geen 3K maar 4,4K. Kan gebeuren. Beetje slordig maar dit overkomt de beste. Neem hierin mee dat zij zelden motorschepen "redden", het zijn voornamelijk suppers die afgedreven zijn en eens per 20 jaar een vrachtschip wat afzinkt.
Echter.....de factuur, in de mail versie 2 genoemd, heeft het aantal mensen per boot verdubbeld, waarbij niet 29 mensen betrokken zijn geweest, maar 59!! Met deze groei aan aanwezige vrijwilligers komen ze op een dikke 7K uit.
Begrijp je het nog? 1ste factuur was fout, factuur versie 1 is de gecorrigeerde versie en factuur versie 2 heeft het aantal betrokken vrijwilligers verdubbeld waarmee het geheel hoger uitkomt.
We hebben het doorgestuurd naar NemassdeBoer/Klaasjan met de toelichting dat we de gecorrigeerde factuur begrijpen, maar we iet snappen waarom er een factuur is bijgevoegd met meer mensen.
Op de foto's zie je bootjes waar je met max. 5 man op kunt, ik heb ze weg zien varen en de meeste hadden 3 en een enkele 5 man aan boord.
Vergissing? Corruptie? Geen idee....ik houmje op de hoogte.
René