Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem?

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:16 #243254

sietse-ten schreef :
poeder????

Wat raad je dan aan om vaste stoffen, olie, benzine en gassen te kunnen blussen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:19 #243256

jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
poeder????

Wat raad je dan aan om vaste stoffen, olie, benzine en gassen te kunnen blussen?

schuim, halon vervanger, koolzuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:20 #243257

b100 schreef :
sietse-ten schreef :
poeder????
ja wit poeder, heerlijk aan boord.
als er bij mij iets niet aan boord komt is het een poederblusser.ik vind de specs op de link eigenlijk ook raar met een werk temp tussen de -20 en 6o graden celcius maar hij wordt geactiveerd bij 68 graden celcius.

Dit betekent dat hij afgaat bij 68 graden en geschikt is om in ruimtes te hangen waar de temperatuur tussen de -20 en de 60 graden is. Ik heb het idee dat een motorruimte daar aan voldoet.
Maar ik heb dit nooit goed onder zocht en daarom zoek ik naar ervaringen of meningen van andere mensen die zich daarin verdiept hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:28 #243261

Poeder maakt meer kapot dan je lief is, een schuimblusser en een goede blusdeken horen op een boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:29 #243262

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
ik zou het risico niet willen lopen op een mooie zomermiddag met een graadje of dertig buitentemperatuur en windstil lekker op de motor varend met een bom in je motorruim.
zet voor de gein eens een tempmeter in je auto als de in de zomer in de volle zon staat.
ik blijf op de site de stelling raar vinden dat ie bij 68 graden afgaat terwijl zn werktemperatuur tot 60 gaat. gewoon slecht over nagedacht door de site manager.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:31 #243263

sietse-ten schreef :
jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
poeder????

Wat raad je dan aan om vaste stoffen, olie, benzine en gassen te kunnen blussen?

schuim, halon vervanger, koolzuur.

Schuim is volgens mij geschikt voor AB branden.
CO2 voor BC, dus niet voor vaste stoffen.
Het nadeel van poeder is de troep die het achterlaat oa op elektronica maar het is wel effectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:33 #243266

dehler schreef :
Zo veel mogelijk apart bekabelen.
Apart zekeren.
En de juiste bedrading of kabel dikte gebruiken.
Degelijke verbindingen bestand tegen zout water.
Flexibel koper/vertind draad of kabels gebruiken.
Ader hulzen gebruiken
Alles goed met nummers labelen of opschuiven.
Alles goed vast zetten en zoveel mogelijk beschermen (kunststof buien gebruiken voor kabels.
Draad goten gebruiken.
Juiste en bijgewerkte tekening
En nog veel meer

groet j

helemaal mee eens, ik wil er een ding aan toevoegen, jij zegt ja natuurlijk, maar naar elke verbruiker een eigen plus en min , dus niet de nul doorlussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:35 #243267

jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
poeder????

Wat raad je dan aan om vaste stoffen, olie, benzine en gassen te kunnen blussen?

schuim, halon vervanger, koolzuur.

Schuim is volgens mij geschikt voor AB branden.
CO2 voor BC, dus niet voor vaste stoffen.
Het nadeel van poeder is de troep die het achterlaat oa op elektronica maar het is wel effectief.

niet alleen op electronica, het is zeer corrosief, als het in de motor komt kun je gaan sparen voor een andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 22:07 #243278

sietse-ten schreef :
jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
poeder????

Wat raad je dan aan om vaste stoffen, olie, benzine en gassen te kunnen blussen?

schuim, halon vervanger, koolzuur.

Schuim is volgens mij geschikt voor AB branden.
CO2 voor BC, dus niet voor vaste stoffen.
Het nadeel van poeder is de troep die het achterlaat oa op elektronica maar het is wel effectief.

niet alleen op electronica, het is zeer corrosief, als het in de motor komt kun je gaan sparen voor een andere.


Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
De ISAF heeft het over minimaal 2kg brandblussers met poeder of een equivalent. Link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 26 nov 2011 08:57 #243300

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
@ Sietse-ten
zegt

helemaal mee eens, ik wil er een ding aan toevoegen, jij zegt ja natuurlijk, maar naar elke verbruiker een eigen plus en min , dus niet de nul doorlussen.

Leuk geprobeerd :P

Wat je wel kan doen is een apart circuit maken van 230 volt.
En stopcontacten (wcd's) maken waar je het wil hebben.
Ik heb op mijn Dehler er 2 gemaakt.
Deze lopen in aparte buizen en staan geheel geïsoleerd van het boord net.
Er is een omvormer ingebouwd van 300 watt met piek naar 1000 watt.
Gemaakt met een speciale schakeling dat met wal aansluiting er 230 volt van af de wal op de wcd's staan.
Schakel ik de wal spanning af dan word er automatisch over geschakeld op de omvormer.
Omvormer schakelt automatisch aan als er vermogen gevraagd word.
Op deze manier heb je altijd 230 volt op je boot.
Let op 300 watt bij 230 volt word er 1,3 ampère verbruikt.
Dit betekent dat uit de accu 25 ampère getrokken word.

In de praktijk levert dit geen problemen op.
Laptop en telefoons die opgeladen worden en andere kleine verbruikers.
Ik vaar er al jaren mee en werkt prima.

groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 06:34 #244575

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
De ISAF heeft het over minimaal 2kg brandblussers met poeder of een equivalent.

Maar wat is de norm van de ISAF waard,zo zijn er nog wel een aantal op te noemen, het betreft hier een racing organisatie die een aantal regeltjes heeft opgesteld maar volgens is het allemaal heel erg simpel en kom je iedere keer weer op uit. Bepaal je risico's en bepaal je beheersmaatregelen. Domweg regeltjes volgen die een ander heeft opgesteld is leuk als leidraad maar je bent en blijft toch altijd zelf verantwoordelijk toch ? en we zijn hopenlijk de tijd voorbij dat een incident wordt gezien als " niet te vermijden" of als " een act of God". :dry:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 07:11 #244582

svalk schreef :
Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
De ISAF heeft het over minimaal 2kg brandblussers met poeder of een equivalent.

Maar wat is de norm van de ISAF waard,zo zijn er nog wel een aantal op te noemen, het betreft hier een racing organisatie die een aantal regeltjes heeft opgesteld maar volgens is het allemaal heel erg simpel en kom je iedere keer weer op uit. Bepaal je risico's en bepaal je beheersmaatregelen. Domweg regeltjes volgen die een ander heeft opgesteld is leuk als leidraad maar je bent en blijft toch altijd zelf verantwoordelijk toch ? en we zijn hopenlijk de tijd voorbij dat een incident wordt gezien als " niet te vermijden" of als " een act of God". :dry:

Voor abc branden is volgens mij alleen poeder geschikt. En met prioriteiten stellen wordt , denk ik, bedoeld; meer zekerheid dat de brand uit is met kans op nevenschade, of een minder breed werkend middel en minder kans op nevenschade.
Met het aanhalen van de isaf regels wordt aangetoond dat meerdere mensen er zo over denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 10:49 #244626

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
en dat zegt me ??? :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 10:56 #244627

schuim is ook uitermate geschikt voor ABC branden
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 11:36 #244640

svalk schreef :
en dat zegt me ??? :ohmy:

Dat je tekst ongefundeerd is. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 11:42 #244641

Erik de Ruijter schreef :
schuim is ook uitermate geschikt voor ABC branden

Ik ben geen expert. Maar volgens deze gegevens is schuim alleen geschikt voor ab.
link

Buiten dat vind ik brand een dusdanige noodsituatie dat ik de nevenverschijnselen voor lief neem. En natuurlijk het nodige doe om brand te voorkomen, waaronder oa. een blusdeken, elke hut een brandblusser , rookmelder , gasmelder en bepaalde procedures hanteer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 12:22 #244657

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dit is wel Off Topic.

Een brandblusser in een hut is vragen om moeilijkheden wanneer de hut alleen maar via de deur te verlaten is. Je wilt niet stikken in de rook die gepaard gaat met blussen. Brandblussers plaats je in de machinekamer als automaat of solitair bij in/uitgang van de kajuit/vluchtluik. Heb je een grote boot met een gang waarop hutten uitkomen dan zal je ook een andere vluchtweg hebben die niet direct langs de vuurhaard loopt. In dat geval is een blusser op de gang geen probleem.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 01 dec 2011 12:24 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 12:46 #244663

Proost schreef :
Dit is wel Off Topic.

Een brandblusser in een hut is vragen om moeilijkheden wanneer de hut alleen maar via de deur te verlaten is. Je wilt niet stikken in de rook die gepaard gaat met blussen. Brandblussers plaats je in de machinekamer als automaat of solitair bij in/uitgang van de kajuit/vluchtluik. Heb je een grote boot met een gang waarop hutten uitkomen dan zal je ook een andere vluchtweg hebben die niet direct langs de vuurhaard loopt. In dat geval is een blusser op de gang geen probleem.

Je komt vanzelfsprekend niet in moeilijkheden met een brandblusser in een hut. Wel indien die daar als enige hangt.
Buiten de brandblussers in de hutten zijn er twee brandblussers onder de stuurmanzetel in de kuip en nog een extra , met slangetje, naast het motorcompartiment, welke een afsluitbaar gaatje heeft om een eventuele brand te blussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 13:01 #244669

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Op naar het brandblustopic?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 01 dec 2011 17:59 #244764

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dit is idd meer een brandblustopic geworden.

Een blusser in de hut is handig als je moet evacueren, waarbij je de blusser voor je uit leegspuit. Kan net dat verschil maken.

Over elektrica en elektronica: In de laatste professional boatbuilder is een prima artikel geschreven hierover. (www.proboat.com)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 03 dec 2011 18:53 #245340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Herman schreef :
Over elektrica en elektronica: In de laatste professional boatbuilder is een prima artikel geschreven hierover. (www.proboat.com)

Als wij in Eu de elektra 220 volt zó uitvoeren als op de foto's ben je wel werkloos! en een dikke advocaat achter je aan als er schade optreedt.
Lees A.U.B. geen elektrische artikelen uit USA, daar worden andere normen gehandteerd in de jachtbouw. De tekst met de foto's alleen al, brr.

"As industry professionals know, even the guidelines are not always easily deciphered, understood, or applied."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2011 18:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 04 dec 2011 15:46 #245529

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
jaaph schreef :
Schuim is volgens mij geschikt voor AB branden.
CO2 voor BC, dus niet voor vaste stoffen.
Klopt, en een uitstekend blusmiddel voor A-branden is...water! Wat tot de conclusie leidt dat een dekwaspomp en een CO2 blusser als combi op een boot aardig voldoet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 04 dec 2011 17:25 #245545

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Bij mij ligt ook nog een walker-log aan boord....www.zeilersforum.nl/components...s/emoticons/cool.png
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 04 dec 2011 20:04 #245588

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
FSD schreef :
Herman schreef :
Over elektrica en elektronica: In de laatste professional boatbuilder is een prima artikel geschreven hierover. (www.proboat.com)

Als wij in Eu de elektra 220 volt zó uitvoeren als op de foto's ben je wel werkloos! en een dikke advocaat achter je aan als er schade optreedt.
Lees A.U.B. geen elektrische artikelen uit USA, daar worden andere normen gehandteerd in de jachtbouw. De tekst met de foto's alleen al, brr.

"As industry professionals know, even the guidelines are not always easily deciphered, understood, or applied."

Goed punt (expres nogmaals gequote om te benadrukken) - hoe ze daar met nul en randaarde omgaan alleen al... kan echt niet hier. Onmiddellijk de aardlek eruit...

Maar misschien zijn de 12V principes wel toepasbaar. Alles wat walstroom of omvormers raakt echter... totaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 04 dec 2011 20:14 #245591

ik heb nog een vraag voor de specialisten, ik ben werkbouwkundige, maar uit nood en nieuwsgierigheid na mijn afstuderen nog heel veel bijgeleerd, officieel en door oogjes en oortjes.
op een van die cursussen werd de vraag gesteld waarom massief (of semie massief dus dikke draad) en ergens anders juist fijne draadjes maar meer.
antwoord wat mij is bijgebleven, misschien wel heel erg fout, was dat gelijkstroom om de draad gaat en wisselstroom door de draad. verder zijn er ook omstandigheden dat massief gewoon te kwetsbaar is in verband van bewegingen, maar dan toch wel zo dik mogelijk voor wisselspanning.

wie o wie heeft een verklaring.
waarom stel ik deze vraag, hier in spanje vind je geen massieve kern draad. wordt ook alle las dozen voorzien van kroonsteentjes, allemaal dingen die indruisen tegen mijn aan geleerde geleerdheid.
Laatst bewerkt: 04 dec 2011 20:16 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl