Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem?

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 13:21 #242877

YELLOW BOAT schreef :
Van die voorschriften voor de beroepsvaart zijn die eisen denk ik ook vaak afgeleidt. daardoor lijken sommige eisen nogal onzinnig , zeker als er ineens zaken verplicht worden waar het tientalle aren probleemloos zonder ging.
Tenslotte denk ik niet dat de ambtenaren die die regels hebben opgesteld alle zoveel verstand van zaken hadden.Ad
Bij de grote scheepvaart wel, dat zijn namelijk geen regels die door de overheid worden opgesteld, maar door de SOLAS (net zo'n organisatiestructuur als bijvoorbeeld de VN) of door classificatie maatschappijen, die laatste zijn commerciele bedrijven die veiligheid moeten garanderen.

ieder boot ongeluk waar doden vallen moet onderzocht worden waarom het mis ging. Als er bij een passagiersboot brand uitbreekt waarbij 40 doden zijn gevallen en de conclusie is dat dat was omdat de accu kabel niet gezekerd was, dan hadden die 40 doden door een 100 euro zekering voorkomen kunnen worden: ofwel kleine kosten, kleine moeite, kan op iedere bestaande boot gedaan worden: nieuwe regel geboren. Het is altijd een overweging van impact op bestaande schepen versus kosten versus kans berekening op herhaling. Als kosten en moeite klein zijn word dit gegarandeerd een regel, zijn de kosten groot of is een "oplossing" praktisch niet uitvoerbaar op bestaande schepen, dan worden er kans berekeningen op herhaling gemaakt. word de kans te groot geacht dan komt er misschien een tussen oplossing.
Al met al kan het dus zijn dat sinds de uivinding van de accu er nooit iets mis is gegaan, maar die ene ferry fikt af met veel doden terwijl dat voor een klein bedrag had voorkomen had kunnen worden, dan word het toch een nieuwe regel ondanks dat het niet altijd duidelijk is waarom.
Regels voor de scheepvaart worden 100% zeker niet "geleend" van andere bedrijfstakken, en als je bijvoorbeeld scheepsramp onderzoeks rapporten begint te lezen word er opeens heel erg veel duidelijk over het hoe en waarom van veilgheids voorschriften.

Een ander argument om jachten niet te vergelijken met beroepsvaart:
90 tot 95% van de beroepsvaartuigen hebben geen accu's en dynamo's en 75% geen electrische startmotoren (behalve voor de kleinere generator setjes dan)je kunt stellen dat vrijwel alle schepen over 200 ton alleen nog maar generatoren hebben en geen accu banken. Een argument als "in de beroepsvaart is het ook zo" is niet echt van toepassing/representatief op dit specifieke onderwerp. Mede omdat de electrische motoren die er wel zijn vaak al op 400 volt wissel stroom zijn ipv op 12 of 24 volt gelijk stroom.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 nov 2011 13:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 14:45 #242898

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Even reagerend op de teksten van FSD dan,
FSD schreef :
...Als een startmotor blijft hangen, of liever de bendix in de tandkrans blijft hangen terwijl de motor gaat lopen, gaat het heel erg fout en verbrand de boel, dat voorkom je met een zekering....
Onwaar. Een zekering doet helemaal niets tegen een hangende bendix. Zelfs niet als de zekering in alleen de startmotor kabel zit, want de netto stroom door een hoofdzekering wordt met lopende motor natuurlijk sowieso fors gereduceerd door de dynamo.

De reden dat een hangende bendix de startmotor doet verbranden, is niet dat er dan zulke extreme stromen gaan lopen (de startmotor draait dan weliswaar een veel te hoog toerental maar wel onbelast). Het punt is dat die stromen er veel te lang blijven lopen. Een startmotor is niet ontworpen om langer dan een paar seconden te draaien, en kan z'n warmte totaal niet kwijt. Maar al die tijd blijft de stroom keurig onder de drempelwaarde van de zekering; niets aan 't handje.
FSD schreef :
...De auto industrie is niet te vergelijken met schepen onder klasse. als je brandkrijgt in een auto stap je gewoon uit..
Dat is absoluut niet hoe auto's ontworpen worden. Auto's worden juist ontworpen zodat je na een flinke aanrijding (bij uitstek een gelegenheid voor schavielen en dus kortsluiting) niet levend verbrandt als je bekneld zit. De gemiddelde auto bevat daartoe bijvoorbeeld meerdere voorzieningen om de brandstof (of gas) toevoer automatisch af te sluiten bij een aanrijding of brand, vele zekeringen, botsschakelaars etcetera. Die heb ik in plezierboten nog niet gezien!

Als bij mij in de 'machinekamer' brand uitbreekt, loopt zodra de eerste slang smelt de gehele dieseltank leeg de motorruimte in, tenzij ik er zelf bij ben om diep in de bakskist de afsluiter op tijd op te graven. En ja, DAT staat op de klussenlijst... maar een startmotor zekering niet.
Laatst bewerkt: 24 nov 2011 14:48 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 20:53 #242992

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
b100 schreef :
@zeekraal, ik even benieuwd hoe je dat gemeten hebt.

Om te beginnen staat dat gewoon in de manual. Maar nieuwsgierig als altijd heb ik dat tijdens een start met uitgetrokken stopkabel, volledige belasting dus, nagemeten met een gelijkstroomtang. Een Nieaf. Schijnt een goed merk te zijn.
Aanloopstroom is wat hoger maar moeilijk af te lezen. Verandert snel.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 05:56 #243024

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
ik ben wel benieuwd naar die piek, ik ga eens kijken of ik in een proefopstelling dit zichtbaar kan maken zonder mn apparatuur op te blazen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 07:02 #243036

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
dehler schreef :
Naar aanleiding van deze discussie de vraag:
Accu moet deze met een hoofd zekering uitgerust zijn?

Stel, de dynamo slaat door en de stroom gaat immens hoog.
In schepen staan meestal wat grotere accu's.
Stromen zijn hoog.
Dan kan er brand ontstaan.

Absoluut. Bij het starten kan de piekstroom heel hoog zijn, met alle risico's vandien. In mijn vorige boot had ik hiervoor een zekering van 200ah (en 75ah voor de lichtaccu). Daarnaast is het circuit nog eens apart, per groep of apparaat, gezekerd.

Volgens mij wordt het risico te vaak onderschat. Het gaat immers om "slechts" 12V. Maar wij weten wel beter....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 07:08 #243038

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
SailerBe schreef :
In mijn vorige boot had ik hiervoor een zekering van 200ah (en 75ah voor de lichtaccu).
Op het gevaar af voor muggenzifter uitgemaakt te worden... je bedoelt natuurlijk 200A en 75A?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 07:26 #243043

De vorige eigenaar is ermee begonnen en ik heb het afgemaakt; ons complete electrische systeem is vernieuwd. Het schip is 'pas' 19 jaar oud maar als je ziet hoe het systeem nu verbeterd is!

Elke gebruiker heeft nu zijn eigen stroomtoevoer en is apart gezekerd via zo'n mooi groot paneel. Ik heb gescheiden accus geplaatst die via een diodebrug geladen worden. De licht accu heeft een aparte grote zekering, de startaccu niet, die heeft een grote schakelaar. Ook zijn alle draden berekend op hun diameter. Hierdoor weet ik nu zeker dat het hele systeem robuust is. Op elke gebruiker komt nu ook het gewenste voltage aan. We hebben tot nu toe geen enkel probleem gehad. Alles werkt feilloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 07:52 #243052

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik denk dat mijn situatie redelijk kenmerkend is voor veel beginnende zeilers:

- oude boot, geen schema voorhanden
- geen genummerde/gemarkeerde bekabeling
- wel redelijk wat apparatuur: 2 accu's, hoofdschakelaar, losse omvormer, losse laders, een compleet ST50 setje, een oude (gedemonteerde) marifoon, navigatie- en binnenverlichting.

Dus een leuk potentieel risico op storing... Nu heb ik even niet de energie en tijd om de hele installatie te gaan vernieuwen, wat ik met mijn achtergrond als oud ETS-er overigens wel prima zou kunnen, zeker met dit fantastische forum achter de hand.

Wat heb ik gedaan om de ergste risico's uit te sluiten?
- alles gecontroleerd op werking, en overbodige apparatuur losgekoppeld (alleen een los zittend spotje en de marifoon, er is geen antenne bij, hij is uit het jaar nul en ik heb geen papieren er voor)
- de leidingen van de accu naar de hoofdschakelaar en de startmotor gecontroleerd, en in kaart gebracht waar de primaire zekeringen zitten.
- de overige leidingen zitten her en der verstopt, en zijn niet zo maar in kaart te brengen. ik heb dus alleen heel goed alles bekeken op verkleuring, vocht, rammelen en schavielen.
- verder zeil ik op het Ketelmeer en IJsselmeer, dus qua navigatie heb ik eigenlijk geen electriciteit nodig.
- voor meerdaagse tochten gaat de netbook met GPS muis mee, puur voor de luxe. daarop staat genoeg om altijd te weten waar je bent.
- op alle tochten gaat de GPS uit de auto mee, puur voor backup (en voor de diefstal..). daarop draait standaard iGo8 waarmee je de coördinaten van je positie kunt controleren, en eventueel ook een ander progje waarop je hetzelfde kunt doen, met low-res waterkaarten op de achtergrond.

Verder houd ik op het IJsselmeer bij tochten die verder gaan dan "een ommetje" gewoon altijd een logboekje bij (ieder half uur geschatte positie, en noteren wanneer je bij herkenningspunten bent) en vaar ik in principe altijd op (vaste) kompaskoersen. Zeker in het voor- en najaar zit je zo in de mist en is je visuele oriëntatie in één keer weg.

En natuurlijk kun je in het bovenstaande relaas de nodige gaten schieten. Maar zal ik anders maar gewoon veilig in bed blijven liggen??
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 07:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 08:10 #243066

beewee schreef :
....En natuurlijk kun je in het bovenstaande relaas de nodige gaten schieten. Maar zal ik anders maar gewoon veilig in bed blijven liggen??
Kijk dit is de essentie in één zin.
Het gaat om risico afweging. Al die verhalen over auto-ontwerpen, zekeringen als extra risico, ambtenaren met regelgeving, enz. enz., hebben weinig zin als je niet de hele situatie in de boot in ogenschouw neemt. In tegenstelling tot auto's (oh, pardon...) is geen enkele boot hetzelfde.
En de ene schipper maakt ook andere afwegingen dan de ander. Niets mis mee. Ik wil het allemaal aanhoren en maak dan mijn eigen afweging, is nog leuk ook!
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 08:11 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 11:34 #243130

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Hen3 schreef :
SailerBe schreef :
In mijn vorige boot had ik hiervoor een zekering van 200ah (en 75ah voor de lichtaccu).
Op het gevaar af voor muggenzifter uitgemaakt te worden... je bedoelt natuurlijk 200A en 75A?

Yep ! Het zijn echt zekeringen, geen accu's. Mochten mensen inmiddels 250ah accu's als zekering hebben gebruikt....sorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 13:19 #243154

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Tsja, hoe betrouwbaar..........Ik denk redelijk betrouwbaar.
De accu's hebben voldoende capaciteit om alle verbruikers tegelijkertijd te kunnen laten draaien. Allemaal goed gezekerd, redelijke nieuwe bedrading van voldoende dikte, redelijk bereikbaar en controleerbaar.
De laadspoel van de bbm kan beide accu's laden, niet vreselijk snel maar het gaat.

Als de boordaccu het begeeft kan ik voor de minimale verbruikers overschakelen naar de startaccu: Navigatieverlichting, ankerlicht, marifoon en gps. Als de startaccu het begeeft kan ik met startkabels van de boordaccu naar de startmotor zonder beide accu op elkaar aan te sluiten. GPS kan ook op penlights, die dan ook aan boord liggen. Om stroom te besparen kan en mag ik terug naar het rondomschijnende witte licht (boot = 6,95 mtr)a 10w.
Verder heb ik voldoende kennis in huis om de installatie bij mij aan boord te begrijpen, zelfs zonder tekeningen. Daarnaast een mooie set gereedschap, inclusief kabel, schoentjes met tang en wat reserve onderdelen. Mooie maglight inclusief reserve batterijen en lampje

De laadtoestand is af te lezen met een voltmeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 15:53 #243174

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het is maar zeer de vraag of je kunt spreken van een betrouwbaar E systeem. Het is immers zo betrouwbaar als de zwakste schakel. Ik heb de volgende situatie meegemaakt aan boord. door een verstopping in de koelwater inlaat was mijn Plastimo waterslot inlaat gesmolten. hierdoor kwam er water in de boot en op een gegeven moment stonden beide accu's onder water en was het afgelopen.
Geleerde lessen:
Nooit meer die plastic rotzooi aan boord van Plastimo ! :blush:
2 zorg dat je ten alle tijde zonder 12 volt kunt voor minimaal een aantal dagen.
:unsure:
N.B. Het lectrisch systeem was in perfect staat, hooguit was de plaats van de accu's niet goed, deze stonden recht boven de kiel net onder de vloer. Perfecte plaats qua gewicht maar ff niet voor accu's . Maar ja, in de mast binden is ook weer zoiets. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 16:11 #243179

Ik neem aan dat dit uitlaatsysteem niet was voorzien van een temperatuur of flow alarm.
Dat had dit gevolg vrijwel zeker voorkomen. Een kunststof deel van een watergekoelde uitlaat de oorzaak noemen is wel wat kort door de bocht. Oorzaak was uiteraard het ontbreken van koelwater.
Hoe kon er trouwens zoveel koelwater tot boven accuniveau komen bij een verstopte koelwatertoevoer??
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 16:15 #243180

svalk schreef :
Geleerde lessen:
Nooit meer die plastic rotzooi aan boord van Plastimo ! :blush:
Wat mij betreft geld dat voor Plastimo in het algemeen... maar met plastic heb je natuurlijk al wel 98% van hun assortiment te pakken :D
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 17:55 #243188

[sponsor mode]
en dus wil je een bilge vlotterschakelaar aan boord, waarmee een smsje verstuurd wordt wanneer het fout gaat. Zodat je niet verrast wordt dat je boot al twee maanden water staat. Ook een boot die op de kant staat kan vollopen, omdat de afwatering via de kuip verstopt raakt door de herfstbladeren.
Wanneer het één keer fout gaat, heb je het al terugverdiend!
[/einde sponsor mode]
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 17:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 19:19 #243198

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nieuwe 20 jaar oude boot+electro nitwit (that would be me) heeft me twee keer stroomuitval en een keer een gloeiende set geverdraden van de voltmeters opgelevert.

Dat laatste was een domme fout van een electro-niet-nitwit (alle uiteinden bij renovatie geisoleerd, deze vergeten en maakten bij proefvaart sluiting).

De blackouts bleken losse contacten die ik met hulp van dit forum heb kunnen opsporen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 20:41 #243227

web schreef :


Als bij mij in de 'machinekamer' brand uitbreekt, loopt zodra de eerste slang smelt de gehele dieseltank leeg de motorruimte in, tenzij ik er zelf bij ben om diep in de bakskist de afsluiter op tijd op te graven. En ja, DAT staat op de klussenlijst... maar een startmotor zekering niet.

Een ander groot gevaar is dat de koelwaterslang doorsmelt met alle gevolgen van dien.
Net zoals bij de meeste boten is er een klein gaatje in de omkasting van de machinekamer waardoor de brand geblust kan worden. Dmv een brandblusser met slangetje. Maar het duurt waarschijnlijk even voor je de brand opmerkt.
Nu zit ik te denken aan een automatische blusser. zoals deze: link.

Er zijn vast veel mensen die dit hebben of er over na hebben gedacht. Ik zou graag hun ervaringen willen weten.
Kan natuurlijk via een PB.

jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 20:48 #243234

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
ow die dingen gaan af bij 68 graden celcius?? spannend en de werk temperatuur zit tussen de -20 en 60 c??
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 20:51 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 20:56 #243242

b100 schreef :
ow die dingen gaan af bij 68 graden celcius?? spannend en de werk temperatuur zit tussen de -20 en 60 c??

Ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 20:59 #243245

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
nee maar dat staat als specificatie op de LINK
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:04 #243247

poeder????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:04 #243249

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
[/quote]Wat mij betreft geld dat voor Plastimo in het algemeen... maar met plastic heb je natuurlijk al wel 98% van hun assortiment te pakken :D[/quote]

NOU WEET IK IN IEDER GEVAL WIE MN BOOT GEBOUWD HEEFT :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:11 #243250

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
sietse-ten schreef :
poeder????
ja wit poeder, heerlijk aan boord.
als er bij mij iets niet aan boord komt is het een poederblusser.ik vind de specs op de link eigenlijk ook raar met een werk temp tussen de -20 en 6o graden celcius maar hij wordt geactiveerd bij 68 graden celcius.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:14 #243252

b100 schreef :
sietse-ten schreef :
poeder????
ja wit poeder, heerlijk aan boord.
als er bij mij iets niet aan boord komt is het een poederblusser.ik vind de specs op de link eigenlijk ook raar met een werk temp tussen de -20 en 6o graden celcius maar hij wordt geactiveerd bij 68 graden celcius.

dat betekend dus dat als je even lekker bezig bent om de roet uit je motor te blazen, wordt de motor ruimte lekker warm en zuigt de motor dat poeder door het luchtfilter heen. kun je gelijk naar diesel repair. :evil: :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 25 nov 2011 21:14 #243253

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Zo veel mogelijk apart bekabelen.
Apart zekeren.
En de juiste bedrading of kabel dikte gebruiken.
Degelijke verbindingen bestand tegen zout water.
Flexibel koper/vertind draad of kabels gebruiken.
Ader hulzen gebruiken
Alles goed met nummers labelen of opschuiven.
Alles goed vast zetten en zoveel mogelijk beschermen (kunststof buien gebruiken voor kabels.
Draad goten gebruiken.
Juiste en bijgewerkte tekening
En nog veel meer

groet j
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl