Even reagerend op de teksten van FSD dan,
FSD schreef :
...Als een startmotor blijft hangen, of liever de bendix in de tandkrans blijft hangen terwijl de motor gaat lopen, gaat het heel erg fout en verbrand de boel, dat voorkom je met een zekering....
Onwaar. Een zekering doet helemaal niets tegen een hangende bendix. Zelfs niet als de zekering in alleen de startmotor kabel zit, want de netto stroom door een hoofdzekering wordt met lopende motor natuurlijk sowieso fors gereduceerd door de dynamo.
De reden dat een hangende bendix de startmotor doet verbranden, is niet dat er dan zulke extreme stromen gaan lopen (de startmotor draait dan weliswaar een veel te hoog toerental maar wel onbelast). Het punt is dat die stromen er veel te
lang blijven lopen. Een startmotor is niet ontworpen om langer dan een paar seconden te draaien, en kan z'n warmte totaal niet kwijt. Maar al die tijd blijft de stroom keurig onder de drempelwaarde van de zekering; niets aan 't handje.
FSD schreef :
...De auto industrie is niet te vergelijken met schepen onder klasse. als je brandkrijgt in een auto stap je gewoon uit..
Dat is absoluut niet hoe auto's ontworpen worden. Auto's worden juist ontworpen zodat je na een flinke aanrijding (bij uitstek een gelegenheid voor schavielen en dus kortsluiting) niet levend verbrandt als je bekneld zit. De gemiddelde auto bevat daartoe bijvoorbeeld meerdere voorzieningen om de brandstof (of gas) toevoer automatisch af te sluiten bij een aanrijding of brand, vele zekeringen, botsschakelaars etcetera. Die heb ik in plezierboten nog niet gezien!
Als bij mij in de 'machinekamer' brand uitbreekt, loopt zodra de eerste slang smelt de gehele dieseltank leeg de motorruimte in, tenzij ik er zelf bij ben om diep in de bakskist de afsluiter op tijd op te graven. En ja, DAT staat op de klussenlijst... maar een startmotor zekering niet.