Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem?

Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:31 #242631

Naar aanleiding van het topic "hoe navigeer je" kwam een oude vraag bij mij weer eens boven: "hoe betrouwbaar is electronica nu eigenlijk?

Er word vaak geroepen dat je papieren navigatie MOET hebben als back-up. Zelf ben ik van mening dat dit met de huidige techniek niet meer nodig is, wij doen het wel, maar dat is omdat ik het veel leuker vind om het "ouderwets" te doen.

Wat kan er stuk gaan:
Plotter,
GPS,
Electrische systeem.

Hoe kun je beveiligen voor optimale betrouwbaarheid:
Plotter:niet
GPS: niet (reserve aanboord houden)
Electrische systeem: accubank in tweeen delen, kans dat er twee tegelijk stuk gaan is volgens mij 0, tenzij je zinkt of brand, maar dan hoef je ook niet meer te navigeren.

Ik vaar nu mijn 30ste vaarseizoen (eerste paar jaar "in de luiers" en dus niet bewust) maar ik kan me niet heugen dat we ooit een stroom uitval oid hadden, kans lijkt me erg klein.

Wel hadden we ooit eens dat de GPS er mee stopte, na slechts 20 "brand" uren.

Hoe zit dat bij jullie, ooit een permanente stroom uitval gehad?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 17:45 door Hen3. Reden: enquete toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:40 #242632

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Mijn plotter heeft een oude Garmin als backup. Dit is geen plotter dus heb ik kaarten nodig om te zien waar ik zit en waar ik naartoe ga.
Dus wel kaarten aan boord dus. Is jouw reserver gps ook een plotter dan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:44 #242634

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Een paar dingen die ik doe om onverwachte verrassingen te voorkomen:
- gps muis is not done, die maakt je navigatie afhankelijk van Windows en PC. Gevaarlijk, niet doen zo'n muis!
- losse GPS dus, en een reserve, met alle waypoints identiek erin, bij elke wijziging worden beide geupdate.
- de ++sen van beide accubanken zijn via schakelaar verbonden. Als 1 accuset ineens opgeeft kun je die afschakelen en het hele systeem aan de startaccu hangen (of andersom).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:45 #242635

Ons electrische systeem moet eigenlijk eens volledig vervangen worden. Zoals op vele 'oudere' schepen. Het is een blijvende prioriteit, al verscheidene jaren ;)

We hebben echter nog nooit een volledige blackout van het systeem gehad.
Ooit eens uitval gps gehad op een redelijk cruciaal moment.
Maar zolang het gezonde boerenverstand niet uitvalt heb je enkel wat spannende momenten.

Uiteindelijk heeft men in de geschiedenis heel wat meer heroische tochten gemaakt toen nog geen sprake was van elektrische toestanden, zelfs gedetailleerde kaarten zijn nog niet zolang beschikbaar.
Hoewel ik zelfs vaak mijn twijfles heb over die details, maar dat is hier niet de vraag.

Vriendelijke groet
Zuipschuit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:48 #242636

uitval van het boordnet heb ik ook nooit meegemaakt, ik had de boel zelfs in drieen verdeeld, ivm laden van de ni/cad accus (hoge spanning.

van af de tijd dat ik ook electronica ging gebruiken en meer vertrouwde , uit luiheid, op gps had ik ook een gps op baterijen, oplaadbare penlight, maar er gingen ook gewone in.

ik denk dat het boordnet alleen maar fout gaat als de bekabeling, waar dan ook, te licht is, de zekeringen verdeeld zitten door de boot en de schipper geen schema heeft van hoe de bedrading loopt ( of er geen verstand van heeft, want dan werkt een schema ook niet).

ik heb begin dit jaar nog een boot overgevaren naar barbados, zat een prachtig systeem in voor het boordnet, 450 amps met auto start van een fluister gen. dus toen dat auto systeem weigerde ben ik een halve dag bezig geweest om in de handleiding uit te vinden hoe ik het handmatig kon doen. dat terwijl ik vroeger genoeg met electro schemas beroepsmatig heb gewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:51 #242637

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Erik, is de vraagstelling iets anders te maken dan "Hoe zit dat bij jullie, ooit een permanente stroom uitval gehad?" ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 16:52 #242638

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
Blackout aan boord nog nooit, maar het grootste gevaar vindt ik brand.
Ik heb wel eens een blackout gehad na een avond Ome Ko en op een gasplatform op de Noordzee. welliswaar geen gevaar met navigeren, maar wel koud eten! ;-)

Ook ik heb 2 accusets met keuze schakelaar, goed gevoel. Papieren kaart vind ik altijd wenselijk, navigeren op de PC-plotter is secundair maar wel fijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 16:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:03 #242641

sietse-ten schreef :
en de schipper geen schema heeft van hoe de bedrading loopt ( of er geen verstand van heeft, want dan werkt een schema ook niet).

Ben benieuwd hoeveel mensen er een goed schema van hun bedrading hebben.

Gecorrodeerde aansluitingen, ondanks vaseline, hebben wij heel vaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:13 #242647

nardus schreef :
Is jouw reserver gps ook een plotter dan ?
Nee, we hebben twee furuno GPS-en, eentje nog nieuw in de doos, gewoon als backup, ook opgeslagen aan de andere kant van een waterdicht schot, je weet immers maar nooit. Plotter hebben we niet en heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel belangstelling bij met de manier waarop wij varen.Proost schreef :
Erik, is de vraagstelling iets anders te maken dan "Hoe zit dat bij jullie, ooit een permanente stroom uitval gehad? ;)
Met permanente stroom uitval bedoel ik eigenelijk dat je de rest van de tocht zonder stroom zit, ik denk zelf namelijk dat dit niet realistisch is en heden ten dage bij een redelijk onderhouden boot eigenlijk niet meer voor kan komen. In mijn ogen zou een reserve GPS/plotter eventueel op losse batterijen dus vrijwel alle problemen moeten kunnen oplossen.

Op de beroepsvaart zie je meer en meer dat ze zonder papieren kaarten varen. En meer en meer op de plotter vertrouwen met een tweede plotter als back-up. Veel beroepsvaartuigen hebben niet eens meer papier bij hun navigatie tafel.

Mijn vraag is bedoeld als: hoe vaak komt dit statistisch voor en wat veroorzaakte het (poll?) het zelfde als de verzekering keert nooit uit, ik ken ook niemand die dat onterecht ooit is overkomen, toch lees je het overal en lijkt het alsof het aan de lopende band gebeurt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:16 #242649

jaaph schreef :
Ben benieuwd hoeveel mensen er een goed schema van hun bedrading hebben.

Gecorrodeerde aansluitingen, ondanks vaseline, hebben wij heel vaak.
Deze winter na 3 jaar aan de binnenkant van de boot bouwen de electra goed en permanent aangelegd, uiteraard voorzien van tekeningen hoe alles loopt, waar ieder draadje voor dient en wat voor voltage/amperage er doorheen hoort te gaan voor het geval je met je spanningzoekertje aan het werk moet. Ook alle draadjes genummerd, zelfs op plekken waar deze niet eindigen maar wel zichtbaar zijn. Wellicht overdreven, maar wel een leuk klusje om te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:18 #242650

Erikdejong schreef :
In mijn ogen zou een reserve GPS/plotter eventueel op losse batterijen dus vrijwel alle problemen moeten kunnen oplossen.


Bewaar je die bij onweer in de oven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:27 #242652

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
misschien moet dit draadje opgesplitst worden in 1 elektrisch systeem en 2 electronisch systeem.

mijn elektrisch systeem is nog nooit uitgevallen, ik hoop op niet dat er ooit kortsluiting komt want dan krijg ik een vuurwerk van een kleine 6000 amp.
mijn electroninsch systeem (mn boordcomputer) is al meerdere malen zonder duidelijk redenen uitgevallen, vaak is dit geen ramp maar snachts op de wadden mis ik het beeldscherm toch wel heel erg.
ik heb overigens wel een reserve computer aan boord maar het duurt nogal een tijdje voor ik dat omgeschakeld heb.

af en toe valt er ook 1 van mijn dieptemeters uit (ook een raadsel)maar dat vindt ik dan minder erg.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:30 #242655

Nou wij hebben een 27 voeter, met twee accus. Waarvan één start accu.

Het is mij op zee wel eens gebeurd dat de accu leegraakte, zodat zelfs de furuno begon te piepen.
Dus zo ondenkbaar is dat niet. En dan hoeft het dus geen kapotte kabel of zekering te zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:32 #242658

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Procyon is uit 75 en ik heb geen schema, maar toen we afgelopen jaar bezig waren wat bedrading aan te passen bleken alle uiteinden van de kabels genummerd te zijn.
Ik heb 1 accu en als ik van boord ga draai ik óf de hoodschakelaar om óf hang de oplader aan t systeem.

Bij mn vorige accu 2 maal meegemaakt dat die bij weggaan leeg was, maar dat voor acculader, uurtje aan huis-tuin-keukenladertje gaf toen soelaas.

1 gps-je aan boord, maar ik kom niet op zout water, dus eigenlijk niet eens nodig
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:34 #242661

jaaph schreef :
Bewaar je die bij onweer in de oven?
Nee, onze boot is van staal en met alle waterdicht schotten die we hebben lijkt een oven mij niet "veiliger" dan de droge bergplaats waar deze nu ligt. De boot is staal met overal 8-12cm dik hoge dichtheid isolatie schuim, ik denk niet dat er heel veel zwerfstroom door de isolatie heen zal komen, zowel, dan heb ik altijd mijn sextant nog en daar kan ik goed mee overweg.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:35 #242664

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Naar aanleiding van deze discussie de vraag:
Accu moet deze met een hoofd zekering uitgerust zijn?

Bij de meeste schepen is de installatie zo gemaakt dat de accu + direct aan de dynamo en start motor aangesloten zit.

Stel, de dynamo slaat door en de stroom gaat immens hoog.
In schepen staan meestal wat grotere accu's.
Stromen zijn hoog.
Dan kan er brand ontstaan.

In 2009 heb ik de gehele installatie veranderd.
Oude situatie 1 start en 1 service accu elk 85 ampère.
Nieuwe situatie 1 start 70 en 2 service accu's van 100 ampère.
alles apart geschakeld dus ook de start accu.
Ontstaat er een elek. probleem in het motor gedeelte dan is met 1 hoofd schakelaar de motor afgesloten.
De service accu's merken hier niets van.
Alle bekabelingsysteem opnieuw berekend en waar nodig dikker of afzonderlijk aan gelegd.
Een nieuw extra schakel paneel gemaakt.
Ieder lampje voor navigatie is apart bekabeld en met zekering uit gerust.

Een ander accu lader met 3 uitgangen en mosfet diode blok.
Scheiding relais verwijderd en mosfet diode blok in de plaats.

groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:39 #242666

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Op de Dutch Rose zit het redelijk betrouwbaar in elkaar, alhoewel ik een paar apparaatjes nog eens opnieuw wil installeren. Nadat ik afgelopen voorjaar met een uitgeputt set accu's zat heb ik op marktplaats een mooi setje AGM accu's te pakken gekregen die nu perfect functioneren. Overigens kon ik met de oudge accu's ook nog perfect overweg, alleen de motor moest wat vaker bij om stroom t draaien, en daar heb ik een hekel aan!

Op mijn eerste boot (toen ik nog op de pc navigeerde) heb ik wel eens totale uitval van de pc gehad, daarmee redde ik het via de kaarten ook nog wel, maar het was wel reden om over te gaan op een plotter. Doordat alles in 1 apparaat zit is de faalkans daarvan een stuk kleiner, ik vaar daar nu al 4 jaar mee zonder ooit problemen te hebben gehad.

Wat ik nog mis is een totaal schema van de electra, daar moet ik echt tijd in gaan steken want foutoplossing is nu erg ingewikkeld.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 17:40 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:42 #242668

@dehler
voor twee tientjes heb je een zware zekering, die er alleen uitklapt wanneer er echt wat mis is, waarom zou je dat er niet inzetten?
(start accu circuit bedoel ik dus, met dikke kabels)
Zakje ernaast hangen met een reserve zekering, voor het geval je snel wil-moet wisselen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 17:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:44 #242669

dehler schreef :
Stel, de dynamo slaat door en de stroom gaat immens hoog.
In schepen staan meestal wat grotere accu's.
Stromen zijn hoog.
Dan kan er brand ontstaan.
Daar hebben ze toch de zekering voor uitgevonden?
Die hebben wij zeker wel tussen de dynamo en de accu zitten, evenals een schakelaar trouwens, maar ik denk niet dat die "uit" geweest is sinds de boot ingebruik genomen is 3 jaar geleden, mede omdat we aanboord wonen natuurlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:45 #242670

snelem schreef :
Doordat alles in 1 apparaat zit is de faalkans daarvan een stuk kleiner, ik vaar daar nu al 4 jaar mee zonder ooit problemen te hebben gehad.
Nou daar kan je ook over discussieren hoor. Als alles in één apparaat zit is het ook meteen helemaal "game over" bij een storing. Dus wil je een kleinere faalkans, dan moet je het dubbel uitvoeren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 17:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:46 #242671

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Erikdejong schreef :
poll?
Ja... nu met poll.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 17:56 #242674

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Het is niet gebruikelijk om tussen een accu en start motor een zekering te plaatsen.

www.zeilersforum.nl/index.php/...g-op-accu-ervaringen

Deze discussie is al eens eerder geweest.

Een 200 ampere zekering voor een Yanmar 2gm20?

Ik zal eens meten wat deze start motor op neemt.
Gebeurt dan wel in het voorjaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:09 #242676

De dynamo werkt niet zonder de veld bekrachtiging die onderboken word door het laad indicatie lampje. Als je de zekering daar plaatst heb je helemaal geen zware zekering nodig.
Start motor zekeren lijkt me erg overdreven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:15 #242678

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Erik,

De start + accu pool zit altijd direct aan de start motor en dynamo.
Dit is bij jou niet anders.


Derhalve een zekering plaatsen in je laadstroom lampje geen betekenis heeft en de volle kort sluiting nog steeds gaande is.
Deze stromen kunnen heel hoog worden.
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:16 #242679

Erikdejong schreef :
De dynamo werkt niet zonder de veld bekrachtiging die onderboken word door het laad indicatie lampje. Als je de zekering daar plaatst heb je helemaal geen zware zekering nodig.
Start motor zekeren lijkt me erg overdreven.

nou dat lijkt me dus dan weer absoluut niet overdreven. Juist daar loopt de meeste stroom, met weet ik niet hoeveel kwadraat dikke kabel. Je plus kabel zal maar losschieten en zich vastlassen tegen het motorblok
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl