Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem?

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:17 #242680

met dat verschil dat als het laadlamp circuit onderborken is je geen magnetisch veld hebt en de dynamo dus niet KAN laden, dus ook geen kortsluiting, wat overigens al een enorme onwaarschijnlijkheid is. Ook in auto's is alles ongezekerd en gaat het nooit fout...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:18 #242681

Erikdejong schreef :
De dynamo werkt niet zonder de veld bekrachtiging die onderboken word door het laad indicatie lampje. Als je de zekering daar plaatst heb je helemaal geen zware zekering nodig.
Start motor zekeren lijkt me erg overdreven.

De dynamo werkt inderdaad dan niet meer, maar als er op een of andere rede sluiting op treed in de dynamo dan geeft een zekering daar geen bescherming.

Ik heb de bedrading in het motor ruim van de zeeschouw van mijn ouders al is vernieuwd omdat de dynamo steun afgebroken was (gelukkig bij het aanleggen bij de winterstalling) en dus flink kortsluiting veroorzaakte. Met als resultaat een witte rook wolk uit het motor ruim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:26 #242685

roozeboos schreef :
nou dat lijkt me dus dan weer absoluut niet overdreven. Juist daar loopt de meeste stroom, met weet ik niet hoeveel kwadraat dikke kabel. Je plus kabel zal maar losschieten en zich vastlassen tegen het motorblok
Als je onderhoud een kleinbeetje voor elkaar is kan iets dergelijks nooit of te nimmer losschieten, zelf lostrillen kan niet. En daarnaast sta je zelf aan de contact sleutel en weet je binnen een 100ste van een seconde dat er iets niet klopt en draai je teru, en dan is er hoogst waarschijnlijk ook nog eens niets aan de hand.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:44 #242689

Erikdejong schreef :
Als je onderhoud een kleinbeetje voor elkaar is kan iets dergelijks nooit of te nimmer losschieten, zelf lostrillen kan niet. En daarnaast sta je zelf aan de contact sleutel en weet je binnen een 100ste van een seconde dat er iets niet klopt en draai je teru, en dan is er hoogst waarschijnlijk ook nog eens niets aan de hand.

Met zo'n standpunt kan je dus alle zekeringen wel uit je boot halen. :blink:
Het doel van een zekering is de stroom verbreken wanneer het WEL fout loopt, ondanks de ongetwijfeld perfecte staat van onderhoud. Je startmagneet kan ook volledige sluiting geven bijvoorbeeld. Het zal wel niet, maar toch. En sleuteltje terugdraaien help dan ook niet hoor. Je relais moet dan op veerkracht de gigantische stroom verbreken, en dat verliest ie zeker. Dat brandt dus vast, en lopen er honderden ampéres.

Joh, be my guest hoor, je moet het zelf weten. Bij ons zit ie er wel tussen. Hij zal ongetwijfeld nooit doorbranden. Ik hoop het maar..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:54 #242693

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
dehler schreef :
Naar aanleiding van deze discussie de vraag:
Accu moet deze met een hoofd zekering uitgerust zijn?

Het antwoordt is onomwonden : JA.
Direct na de accvu hoort een hoofdzekering te zitten die tegen kortsluiting beschermd, niet tegen overbelasting. Wij hebben vele schepen onder klasse gebeouwd voor zee en het staat helder in de regelgeveing.
Die hoofdzekering is een leidingbeveiliging tegen schavielen of smelten van de isolatie. Daarna komen pas alle afgaande verdelingen en groepen met zekeringen tegen overbelasting.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:54 #242694

Dynamo is wel gezekerd bij ons, maar de startmotor, daar loopt volgens mij 250-300A bij 24 volt doorheen (we hebben een behoorlijk grote 6 cilinder) dat gaat een flinke zekering worden!(bij voorkeur automaat)? En nogmaals, ook bij auto's gaat iets dergelijks niet mis, dus de kans is 1 tegen weet ik hoeveel miljoen, het lijkt me dan waarschijnlijker dat het volgend vliegtuig waar ik instap naar beneden gaat komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 18:59 #242697

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Het gaat niet over de bekrachtiging spanning.
Nee als er een of meerdere diode door slaat van de stator.
Wil je niet weten wat er dan gebeurt.
Ik heb het zelf eens mee gemaakt in een auto.
Dynamo totaal verwoest.
Accu naar de Filistijnen.
Flinke kortsluiting maar gelukkig geen brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:03 #242700

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
@ FSD

De vraag is circuit accu startmotor en dynamo beveiligen met een hoofd zekering.

Mijn 2 service accu's zijn wel degelijk uitgevoerd met hoofd zekeringen.

Je heb gelijk hoofdzekering is een leidingbeveiliging tegen schavielen of smelten van de isolatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:04 #242701

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Ik doe het niet veel anders dan de meesten van jullie. Totale blackout met boot nooit beleefd. Wel met auto (hoofdzekering). En het woord 'zekering' hoor ik hier vaak langskomen. Heb toch wel eens onderin de boot gelegen (met schema én een rothumeur) als bijvoorbeeld een navigatielamp of diesel-opvoerpomp het niet deed (en da's altijd op een cruciaal moment als ik eigenlijk aan dek wou zijn, haven-aanloop of zo). Dan is op je kop in het donkere gat hangen niet wat je wilt. Daarom zitten nu overal zekeringen met lampjes die aanspringen als ze stuk zijn. Je pikt de boosdoener er zo uit. Aan te raden dus. Heten Glow-Fuse,led-fuse, light-fuse enz. Handig! Zie o.a:

www.zekeringshop.nl/default.as...&pgc127=473&display=

en:

reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/5...-reviews/reviews.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:06 #242703

Als je een schroeven draaier ongelukkig laat vallen gebeurt er het zelfde, je kan en hoeft niet tegen alles te beschermen, de kans is zo immens klein. Maar dynamo kan inderdaad meer meegebeuren dan startmotor, daarom hebben we deze ook dubbel gezekerd.
maar mijn vraag was eigenlijk hoe vaak gebeurt het nu dat je opeens zonder stroom zit en dat dat zo blijft voor de rest van de tocht?

Een lege accu vind ik eigenlijk niet meetellen, dan heb je je huiswerk niet voldoende gedaan of ben je onachtzaam geweest. Met een volt metertje is dat heel makkelijk af te vangen. Tenzij lege accu's veroorzaakt worden door dat je niet tijdig bij kon laden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:12 #242704

Erikdejong schreef :
Als je een schroeven draaier ongelukkig laat vallen gebeurt er het zelfde, je kan en hoeft niet tegen alles te beschermen, de kans is zo immens klein. Maar dynamo kan inderdaad meer meegebeuren dan startmotor, daarom hebben we deze ook dubbel gezekerd.
maar mijn vraag was eigenlijk hoe vaak gebeurt het nu dat je opeens zonder stroom zit en dat dat zo blijft voor de rest van de tocht?

Een lege accu vind ik eigenlijk niet meetellen, dan heb je je huiswerk niet voldoende gedaan of ben je onachtzaam geweest. Met een volt metertje is dat heel makkelijk af te vangen. Tenzij lege accu's veroorzaakt worden door dat je niet tijdig bij kon laden.

dus je zekert je dynamo dubbel en je startcircuit niet?? :blink: , Nou ja ik zou het anders doen.

Onze accu raakt leeg bij langere tochten, we hebben ook geen ruimte voor een grotere. Het raakt niet onverwachts leeg, we zien het aankomen, door de ingebouwde voltmeter. Maar goed, leeg is leeg! Kunnne we wel weer opladen met de motor, uiteraard. Maar we hebben een zeilboot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:18 #242705

roozeboos schreef :
dus je zekert je dynamo dubbel en je startcircuit niet?? :blink: , Nou ja ik zou het anders doen.
De dynamo is nieuw gekocht en daar zaten de zekeringen al in de kabel, die heb ik dus ook gewoon laten zitten, zo ook met de motor, die is nu 33 jaar oud en die kwam zonder zekering en aangezien vrijwel alle motoren dit hebben in iedere mogelijke toepassingsvorm zie ik daar ook niet echt een probleem in en laat ik het lekker zo.

Dat het een zeilboot is ben ik mee eens, maar ik maak hieruit op dat je langere tochten maakt, waarom dan niet een zonnepaneel(tje)? bij ons is dat voldoende om de accu redelijk vol te houden, wij draaien nooit geen stroom met de motor(hoeven we ook niet), ook niet als we 25 dagen onafgebroken onderweg zijn.
Lege accu lijkt me gevaarlijk, hoe doe je dat als je onverhoopt in het donker komt te zitten, dan heb je toch je nav. verlichting die aan moet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:21 #242707

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
dehler schreef :
@ FSD

De vraag is circuit accu startmotor en dynamo beveiligen met een hoofd zekering.

Mijn 2 service accu's zijn wel degelijk uitgevoerd met hoofd zekeringen.

Je heb gelijk hoofdzekering is een leidingbeveiliging tegen schavielen of smelten van de isolatie.

In principe ja.
Er zijn mes-zekeringen tot ruim 630 ampere, dus technisch geen probleem.
Een startmotor van een DAF 575 (100PK) is ongeveer 5KW. Bij 24 volt is dat ruim 200A bij 12 volt ruim 400A. Technisch dus mogelijk.
Als een startmotor blijft hangen, of liever de bendix in de tandkrans blijft hangen terwijl de motor gaat lopen, gaat het heel erg fout en verbrand de boel, dat voorkom je met een zekering
Of iedereen dat doet?.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:26 #242709

Erikdejong schreef :
Lege accu lijkt me gevaarlijk, hoe doe je dat als je onverhoopt in het donker komt te zitten, dan heb je toch je nav. verlichting die aan moet.
ja daar heb je een punt. Daarom wil ik ook van de 1,8 ampere trekkende toplicht af. en vervangen voor LED.
Maar over het algemeen zien we de donkerte wel aankomen hoor. Laatste tocht heb ik nog wel een reserve 100Ah accu in de bakskist meegenomen. Kan je altijd nog omwisselen, mocht de nood echt aan de man komen.

En van het bestaan van zonnecellen ben ik op de hoogte ;)

Nou ja, hoe dan ook, met wat minder beschikbaar accu vermogen (op onze 27 voeter) moet je dat dus managen, en wordt je electrisch systeem in feite minder betrouwbaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 19:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:33 #242714

roozeboos schreef :
Nou ja, hoe dan ook, met wat minder beschikbaar accu vermogen (op onze 27 voeter) moet je dat dus managen, en wordt je electrisch systeem in feite minder betrouwbaar.
ben ik het mee eens, maar voor de "veiligheid" dus wel goed managen of toch maar een gekleurde olielamp achter de hand houden naast je sextant. (zucht..... die goede oude tijd die ik nooit heb mee mogen maken)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:35 #242715

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
roozeboos schreef :
snelem schreef :
Doordat alles in 1 apparaat zit is de faalkans daarvan een stuk kleiner, ik vaar daar nu al 4 jaar mee zonder ooit problemen te hebben gehad.
Nou daar kan je ook over discussieren hoor. Als alles in één apparaat zit is het ook meteen helemaal "game over" bij een storing. Dus wil je een kleinere faalkans, dan moet je het dubbel uitvoeren.

Helemaal mee eens. Daarom een aaiPhone en aaiPad als backup, alsmede kaarten en de positie/koers/snelheid elk uur opschrijven. Ik werk in de ICT en ben me zeer bewust van 'single points of failure' in systemen. Toch is wat mij betreft een geintegreerd systeem met slechts een 12V draadje erin een stuk betrouwbaarder dan een systeem net allerlei er aan te koppelen componenten die noodzakelijk zijn voor het functioneren. Maar inderdaad, een backup is natuurlijk wel een goed idee!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:38 #242716

snelem schreef :

Toch is wat mij betreft een geintegreerd systeem met slechts een 12V draadje erin een stuk betrouwbaarder dan een systeem net allerlei er aan te koppelen componenten die noodzakelijk zijn voor het functioneren.
op zo´n fiets, ja dan begreep ik je verkeerd. is een goed punt inderdaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 19:50 #242723

Erikdejong schreef :
Er word vaak geroepen dat je papieren navigatie MOET hebben als back-up. Zelf ben ik van mening dat dit met de huidige techniek niet meer nodig is, wij doen het wel, maar dat is omdat ik het veel leuker vind om het "ouderwets" te doen.

Hier ben ik het dus NIET mee eens, Papieren kaarten is en blijft een must en daarop moet je kunnen navigeren. De electronica is bijzaak en leuk als back-up.

Maar ja ik ben dan ook een oude (piep)
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 20:44 #242744

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
dehler schreef :
Het is niet gebruikelijk om tussen een accu en start motor een zekering te plaatsen.

www.zeilersforum.nl/index.php/...g-op-accu-ervaringen

Deze discussie is al eens eerder geweest.

Een 200 ampere zekering voor een Yanmar 2gm20?

Ik zal eens meten wat deze start motor op neemt.
Gebeurt dan wel in het voorjaar.

80 Amp.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 20:45 #242745

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Revolution1 schreef :
Erikdejong schreef :
Er word vaak geroepen dat je papieren navigatie MOET hebben als back-up. Zelf ben ik van mening dat dit met de huidige techniek niet meer nodig is, wij doen het wel, maar dat is omdat ik het veel leuker vind om het "ouderwets" te doen.

Hier ben ik het dus NIET mee eens, Papieren kaarten is en blijft een must en daarop moet je kunnen navigeren. De electronica is bijzaak en leuk als back-up.

Maar ja ik ben dan ook een oude (piep)

Bij mijn weten zijn papieren kaarten nog steeds verplicht of loop ik nu achter.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 20:50 #242748

nee hoor, in het dagelijks leven heb ik veel met beroepsvaart te maken en er zijn al vrij veel boten die niet eens meer een kaartentafel hebben. De reder in kwestie moet wel bepaalde maatregelen treffen om volledige onafhankelijk van elkaar werkende systemen te hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 20:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 20:54 #242749

Erikdejong schreef :
nee hoor, in het dagelijks leven heb ik veel met beroepsvaart te maken en er zijn al vrij veel boten die niet eens meer een kaartentafel hebben. De reder in kwestie moet wel bepaalde maatregelen treffen om volledige onafhankelijk van elkaar werkende systemen te hebben.

Dan toch wel minimaal 2 onafhankelijk van elkaar werkende systemen en een back=up systeem die ook nog eens zijn aangesloten op een nood stroom voorziening.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 20:57 #242751

Erikdejong schreef :
nee hoor, in het dagelijks leven heb ik veel met beroepsvaart te maken en er zijn al vrij veel boten die niet eens meer een kaartentafel hebben. De reder in kwestie moet wel bepaalde maatregelen treffen om volledige onafhankelijk van elkaar werkende systemen te hebben.

erik dat zal voor die rederijen ook een behoorlijke verlaging van de kosten post zijn, ik denk alleen maar aan updaten en verplichte aanschaf na zoveel naar van nieuwe.
toen ik mijn boot verkocht had ik ongeveer 500 kaarten aan boord, grotendeels copieen, een gedeelte gekregen van vrachtschepen( dubbel en "oud". en een gedeelte gekocht. de gemiddelde prijs bij harry was toen 30 gulden per kaart.
als dat electronisch kan..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:01 #242752

@Sietse, je kon er iig altijd nog mooie lampenkappen van maken :P
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:17 #242753

Revolution1 schreef :
@Sietse, je kon er iig altijd nog mooie lampenkappen van maken :P

rob, weet je wat het is, wij/ik hebben een electronische revolutie meegemaakt, ik nog een beetje meer dan jij. hoe leg ik mijn dochter uit dat ik een GRAMMOFOON had die ik moest opwinden en de DISK, ja je moet wat, kapot ging als je hem liet vallen. een ep en lp is al iets wat ze niet kent. dus is voor de tegenwoordige jonge de echte navigatie ook iets voor die ouwe lullen (flintstones he mandy) maar toen ik die boot over voer naar barbados voelde ik me bezig met een computer spelletje, ook een beetje wat doe ik hier. alles electronisch en hydraulisch, overal knopjes, maar de man( engelse bank man) was boos dat ik reserve zwaar weer zeilen aan boord wou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl