Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem?

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:20 #242755

Zou de betrouwbaarheid en veiligheid (brand) van het boordsysteem toenemen door dit geheel uit te voeren met een bus systeem als bijv. Capi2 ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:31 #242757

sietse-ten schreef :
Revolution1 schreef :
@Sietse, je kon er iig altijd nog mooie lampenkappen van maken :P

rob, weet je wat het is, wij/ik hebben een electronische revolutie meegemaakt, ik nog een beetje meer dan jij. hoe leg ik mijn dochter uit dat ik een GRAMMOFOON had die ik moest opwinden en de DISK, ja je moet wat, kapot ging als je hem liet vallen. een ep en lp is al iets wat ze niet kent. dus is voor de tegenwoordige jonge de echte navigatie ook iets voor die ouwe lullen (flintstones he mandy) maar toen ik die boot over voer naar barbados voelde ik me bezig met een computer spelletje, ook een beetje wat doe ik hier. alles electronisch en hydraulisch, overal knopjes, maar de man( engelse bank man) was boos dat ik reserve zwaar weer zeilen aan boord wou.

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk en ik moet eerlijk bekennen dat ik het kraakje in de LP of 45 toeren singeltje best wel mis zeker bij een mooie Jazz plaat daar hoorde het er gewoon in. Maar even terug komend op de zwaarweer zeilen, deze man werd boos A: in zijn ogen onnodige uitgave B: harder dan 4bf varen ze niet uit en C: teveel vertrouwen in hun speeltjes.
Erg dom van deze man en bij een grote oversteek is een dubbele set zeilen toch standaard uitrusting, dacht zelfs verplicht.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:47 #242762

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
ik zie hier getallen over en weer vliegen alsof het niks is, ik heb bij auto,s of vrachtwagens of touringcar,s nog nooit meegemaakt dat een startmotor gezekerd is.
bij een vrachtwagen of touringcar lopen amperes waar je bang van word, 1000 tot 1500 ampere is niks, is snap niet helemaal waar de angst vandaan komt dat startmotoren gezekerd moeten worden.
het als als verhaal hier op het forum word af en toe een beetje overdreven denk ik.
als mn tante kloten had was het mn oom.
aan boord heb ik nu vier keer 110 amph en kunnen een piek halen van vier keer 1450 amp deze accu,s heb ik per stuk gezekerd met een automaatje van 35amp.
deze automaatjes kosten 6 euro per stuk.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:54 #242766

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
@ zeekraal

Bedankt voor het gegeven van 80 ampère.
Ik neem aan dat dit de constante kortstondige stroom is met starten.
Als dit zo is denk ik toch aan een zekering van een 160 ampère.
Dit voor een betrouwbare voeding die er niet zo maar uit gaat.
Alleen bij kortsluiting waar in deze stroom zo hoog word dat deze er toch wel uit gaat.
Ik denk aan een anl zekering met houder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 21:57 #242770

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
@zeekraal, ik even benieuwd hoe je dat gemeten hebt.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 22:34 #242781

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
b100 schreef :
@zeekraal, ik even benieuwd hoe je dat gemeten hebt.

Op een startmotor staat een typenummer, bij de fabrikant kan je dan gewoon gegevens opvragen.

Overgens zijn de zwaarste startmotoren maar 8Pk dacht ik?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 22:36 #242782

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik kan met de poll niet uit de voeten want ik heb beide meegemaakt :lol:
Aansluiting van de dynamo aan het laadcircuit was losgeraakt, accu werd dus niet meer geladen -> service-accu compleet leeg (en vrij snel daarna vervangen, de voltmeter gaf 10,2V aan vlak voor alles uit viel).
"Ergens" een halflos contactje achter het paneel, dus knipperende lampen en bij tijd en wijle compleet donker.

Je zou kunnen concluderen dat de Fransen weer eens hun naam waar gemaakt hebben bij de aanleg van de elektra aan boord van L'avalanche! Maar daar staat dan wel tegenover dat ik een compleet boordschema heb, dat zelfs voorzien is van de bladen waarop de later toegevoegde componenten zijn ingetekend. Gedocumenteerd flutwerk, dat heet volgens mij 'bewust onbekwaam' in management-speak :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 22:38 #242783

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
b100 schreef :
ik zie hier getallen over en weer vliegen alsof het niks is, ik heb bij auto,s of vrachtwagens of touringcar,s nog nooit meegemaakt dat een startmotor gezekerd is.
bij een vrachtwagen of touringcar lopen amperes waar je bang van word, 1000 tot 1500 ampere is niks, is snap niet helemaal waar de angst vandaan komt dat startmotoren gezekerd moeten worden.

Volgens mij is de zwaarste Bosch startmotor iets van 5Kw, dus 200A op 2r4 volt is wel genoeg.
De auto industrie is niet te vergelijken met schepen onder klasse. als je brandkrijgt in een auto stap je gewoon uit...
het is voornamelijk onbekendheid of onwil dat men het weinig doet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 23 nov 2011 22:44 #242786

dephi, ik heb hier op tenerife een engelsman geholpen met een NIEUWE HR, bleek alle schroefjes van de bedrading niet vast gedraaid te zitten. hulsjes niet aangeknepen. ik had toestemming, via de eigenaar , om dit op te lossen van de werf. zelfs betaalde uren en heel veel excuses.
oorzaak??????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 08:25 #242815

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Allemaal prachtige verhalen maar ga er nu eens vanuit dat je geen electriciteit meer hebt en het ook op korte termijn niet meer voor elkaar kunt krijgen. Ik zelf heb de situatie meegemaakt dat er totaal geen electriciteit meer aan boord was terwijl de electrische installtie perfect in orde was . Ik denk dat je ook moet kijken naar een situatie dat je hele electrische systeem uitvalt door een hele andere oorzaak die niets met electra te maken heeft en dan nog een keertje je eigen moet realiseren wat je dan nog kunt (barriere) doen om alles veilig tot een goed einde te brengen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 08:44 #242820

svalk schreef :
Allemaal prachtige verhalen maar ga er nu eens vanuit dat je geen electriciteit meer hebt en het ook op korte termijn niet meer voor elkaar kunt krijgen. Ik zelf heb de situatie meegemaakt dat er totaal geen electriciteit meer aan boord was terwijl de electrische installtie perfect in orde was . Ik denk dat je ook moet kijken naar een situatie dat je hele electrische systeem uitvalt door een hele andere oorzaak die niets met electra te maken heeft en dan nog een keertje je eigen moet realiseren wat je dan nog kunt (barriere) doen om alles veilig tot een goed einde te brengen. B)

Dan stop ik twee alkaline batterijtjes in m'n gps en weet ik weer waar ik ben.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 09:15 #242823

It Paradyske schreef :

Dan stop ik twee alkaline batterijtjes in m'n gps en weet ik weer waar ik ben.
En als je die nu ook niet meer aan boord hebt, ga je dan met een handdoek om hulp zwaaien :evil:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 10:00 #242826

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Even pittig gesteld: startmotor afzekeren is zinloos, dat veroorzaakt meer (veiligheids)problemen dan het oplost.

Voor wat betreft "analoge backup" van navigatie apparatuur... die electronica gaat inderdaad wel af en toe stuk, maar men voelt zich veilig omdat je vaak veel dingen dubbel hebt.

Toch zijn er minimaal twee dingen die al je apparatuur in 1x onklaar kunnen maken:

- blikseminslag nabij, inductieschade.

- kortsluiting in het 230V systeem. Ken een geval waar via de aarde 230V op de NMEA bus kwam te staan ; dan heb je opeens helemaal niets meer, behalve eventuele losse batterijen-gps'jes. En dat alleen zolang die batterijen het doen. Nog een reden waarom ik niet zo gek ben op uitgebreide 230V systemen aan boord...

Op bekend binnenwater kom je dan heus nog wel thuis, maar verder van huis wordt het een ander verhaal.

Eigenlijk vooral afhankelijk van je vaargebied en -ambities dus, in hoeverre je je moet 'wapenen' daartegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 10:18 #242830

web schreef :
Even pittig gesteld: startmotor afzekeren is zinloos, dat veroorzaakt meer (veiligheids)problemen dan het oplost...
Leg dat eens uit dan......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 10:51 #242842

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik ben een volledig leek op gebied van elektronica en elektra. OK, ik ben handig genoeg om een lampje aan te sluiten, of de autolader van de telefoonhouder en GPS tracker onzichtbaar in te bouwen in de auto, maar heel veel verder reikt het niet.

Wat mij vooral opvalt is het contrast tussen een industriele danwel huisinstallatie (laagspanning en 230/400v), en de installaties die in boten geknoopt werden en worden. Niets dubbel geisoleerd of tegen beschadiging beschermd, op watergevoelige plaatsen niet waterdicht aangelegd, een kluwen draad-met-kroonsteentjes achter een schakelpaneel, etc.
Tuurlijk, een elektronisch apparaat (GPS, laptop, plotter) kan kapot gaan, maar vaak is dat echt een gevalletje "pech" (en dan is het handig als je een 2e optie hebt) maar een gebrekkig boordnet lijkt me in meerdere opzichten onhandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 11:11 #242847

Free Bird schreef :
web schreef :
Even pittig gesteld: startmotor afzekeren is zinloos, dat veroorzaakt meer (veiligheids)problemen dan het oplost...
Leg dat eens uit dan......

kort door de bocht is elke onderbreking( connectie) een mogelijke bron van een probleem. hoeft niet. maar waar gaat het mis, niet midden in een kabel , maar altijd daar waar een overgang is. een slechte connectie is warmte en voltage verlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 11:35 #242849

sietse-ten schreef :
toen ik mijn boot verkocht had ik ongeveer 500 kaarten aan boord, grotendeels copieen, een gedeelte gekregen van vrachtschepen( dubbel en "oud". en een gedeelte gekocht. de gemiddelde prijs bij harry was toen 30 gulden per kaart.
als dat electronisch kan..............
Zo hebben wij ook ongeveer 700-800 kaarten aan boord, zelfs indonesie waar ik toch niet zo een twee drie heen zal varen. Ook pilots, minimaal 1,5 meter op de plank. De meeste van deze gebieden zal ik niet zo snel bezoeken, maar ik vind het heerlijk om door te bladeren. Ook ik ben er via de beroepsvaart aangekomen. Mijn beide broers zitten op de grote vaart en nemen oude kaarten mee naar huis en die doen dan weer lange tijd dienst bij ons aan boord, uiteraard voor nop :)
Deze bijna eindeloze stroom vrijwel nieuwe kaarten die je zelf gewoon bij kunt werken aan de hand van de berichten aan zeevarenden zijn wellicht de hoofd reden dat wij nog niet overgestapt zijn op electronische navigatie. Het feit dat een papieren kaart niet "uit kan vallen" is een goede tweede, zelfs een kop hete chocolademelk is niet instaat om een dergelijke kaart onleesbaar te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 11:49 #242850

Hoezo 'niet aan boord heb' natuurlijk heb ik die aan boord, dat zijn de noodbatterijen voor de porto.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 11:54 #242851

sietse-ten schreef :
...kort door de bocht is elke onderbreking( connectie) een mogelijke bron van een probleem. hoeft niet. maar waar gaat het mis, niet midden in een kabel , maar altijd daar waar een overgang is. een slechte connectie is warmte en voltage verlies.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
"kort door de bocht", "even pittig gesteld".
Ik benader mijn elektrische installatie graag wat serieuzer.

Het zekeren van accu's wordt vrij algemeen gedaan in de huidige productie boten, dat zal niet voor niets zijn. Dat er voorschriften voor zijn voor de beroepsvaart is ook niet voor niets.

Theoretisch is een zekering met aansluitingen een risico. Alles is een risico, eten, slapen, enz.
Het gaat in het leven om risico afweging. Als ik een accu afzeker dan zorg ik er voor dat de installatie op dat punt natuurlijk niet een groter risico vormt dan waartegen de zekering moet beschermen.

Het lijkt het echte leven wel.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 12:12 #242854

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Free Bird schreef :
web schreef :
Even pittig gesteld: startmotor afzekeren is zinloos, dat veroorzaakt meer (veiligheids)problemen dan het oplost...
Leg dat eens uit dan......
Naast wat sietse zegt, trekt een startmotor ook een nogal variabele stroom die sterk afhangt van de belasting. Loopt het allemaal wat zwaarder op een frisse accu, dan kan er zomaar 100A bij komen. Poef, daar gaat je zekering, terwijl er niks aan de hand is. En is de accu niet zo fris meer, of het contactpunt van de kortsluiting klein (veel weerstand), dan kan het andersom zomaar gebeuren dat de kortsluitstroom de 150A (of vul een andere gekozen waarde in, die ruim boven het regulier verbruik ligt) helemaal niet haalt.

Andere verbruikers en laadstroom kun je nog wel afzekeren, maar de startmotor is wel erg "beperkt zinvol". Wordt in auto's ook nooit gedaan overigens. Dus ik zeg "keep it simple"... dan doet m'n torretje het tenminste altijd.
Laatst bewerkt: 24 nov 2011 12:14 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 12:14 #242857

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Free Bird schreef :
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
"kort door de bocht", "even pittig gesteld".
Ik benader mijn elektrische installatie graag wat serieuzer.
Ik ook, maar dat resulteert dan soms weer in lange epistels die niemand meer wil lezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 12:18 #242858

Het zekeren van accu's wordt vrij algemeen gedaan in de huidige productie boten, dat zal niet voor niets zijn. Dat er voorschriften voor zijn voor de beroepsvaart is ook niet voor niets.


Nou , volgens mij is dat een van de zinnige maar vaak ook onzinnige eisen voor de CE markering. Wat dat betreft niet anders als bij beroepsschepen.
van die voorschriften voor de beroepsvaart ijn die eisen denk ik ook vaak afgeleidt. daardoor lijken sommige eisen nogal onzinnig , zeker als er ineen zaken verplicht worden waar het tientalle aren probleemloos zonder ging.
Tenslotte denk ik niet dat de ambtenaren die die regels hebben opgesteld alle zoveel verstand van zaken hadden. ( sorry ambtenaren forumleden :huh: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 12:31 #242861

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
YELLOW BOAT schreef :
Het zekeren van accu's wordt vrij algemeen gedaan in de huidige productie boten, dat zal niet voor niets zijn. Dat er voorschriften voor zijn voor de beroepsvaart is ook niet voor niets.
Circumstantial evidence, your honor! ;)

Beroepsvaart is sowieso een ander verhaal. In een grote accubank is het afzekeren van individuele accu's een prima idee, om heel andere redenen dan die van toepassing zijn op een enkele startaccu in een plezierjachie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 12:39 #242864

web schreef :
....trekt een startmotor ook een nogal variabele stroom die sterk afhangt van de belasting. Loopt het allemaal wat zwaarder op een frisse accu, dan kan er zomaar 100A bij komen. Poef, daar gaat je zekering, terwijl er niks aan de hand is. En is de accu niet zo fris meer, of het contactpunt van de kortsluiting klein (veel weerstand), dan kan het andersom zomaar gebeuren dat de kortsluitstroom de 150A (of vul een andere gekozen waarde in, die ruim boven het regulier verbruik ligt) helemaal niet haalt.

Andere verbruikers en laadstroom kun je nog wel afzekeren, maar de startmotor is wel erg "beperkt zinvol". Wordt in auto's ook nooit gedaan overigens. Dus ik zeg "keep it simple"... dan doet m'n torretje het tenminste altijd.

I rest my case.....
FSD schreef :
....Die hoofdzekering is een leidingbeveiliging tegen schavielen of smelten van de isolatie....
FSD schreef :
...Als een startmotor blijft hangen, of liever de bendix in de tandkrans blijft hangen terwijl de motor gaat lopen, gaat het heel erg fout en verbrand de boel, dat voorkom je met een zekering.....
FSD schreef :
...De auto industrie is niet te vergelijken met schepen onder klasse. als je brandkrijgt in een auto stap je gewoon uit..
Laatst bewerkt: 24 nov 2011 12:42 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe betrouwbaar is jouw electrische systeem? 24 nov 2011 12:53 #242868

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een luchtgestarte motor zou in eerste instantie wat kunnen zijn om de motor te kunnen gebruiken zonder stroom. Toevallig geen druk genoeg, ga je even pompen en daar gaat ie weer!. Gat in de markt??.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl