Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 29 juli 2025 19:28 #1639868

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
luvi schreef :
ik heb ze gemeten, eerst de laadstroom afgelegd, en ze geven alledrie nog 13.5 volt.

Pas na een aantal uren in rust meten. Bij voorkeur na 24 uur. Dan dienen ze 12,7 - 12,8 volt te hebben.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 29 juli 2025 19:36 #1639869

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Om de huidige capaciteit te bepalen, kan je de volle accu gedeeltelijk ontladen met een bekende hoeveelheid. Dit is het makkelijkst met behulp van een accumonitor.
Vervolgens laat je de 24 uur accu rusten.
Dan bepaald je met behulp van onderstaande tabel de SOC en vergelijk die met de SOC op basis van de hoeveelheid ontladen energie.



Wat betreft lifepo4, zeker bij zelfbouw is dat m.i. een nobrainer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 19:36 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 29 juli 2025 19:54 #1639874

PvO schreef :
Wat betreft lifepo4, zeker bij zelfbouw is dat m.i. een nobrainer.
Waarom "zeker bij zelfbouw"?
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 29 juli 2025 21:21 #1639889

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Als de accu’s van 2009 zijn heb jij en/of de vorige eigenaar heel goed voor de accu’s gezorgd. Die mogen gerust met pensioen.
Als je ze wil testen moet je ze vol laden, er een verbruiker aan hangen waarvan je, liefst exact weet/ meet hoeveel er verbruikt wordt en nauwkeurig de uren tellen die het duurt tot de accu op 12,0 Volt staat. Uren maal verbruik is huidige capaciteit. Belangrijk is dat je wel een beetje “eerlijk” test. Daar bedoel ik mee dat je een verbruiker kiest die representatief is voor wat je normaliter vraagt van de accu. Zou je met een heel klein verbruikertje meten dan krijg je een te positief resultaat. Neem je een veel grotere verbruiker, dan krijg je een te negatief resultaat.

Het meten van spanning, Volt, doe je eigenlijk het beste als de accu een poosje niet gebruikt is. Sommigen zeggen 24uur, anderen een paar uur. Ik denk dat het, met 16jaar oude accu’s niet meer zo boeiend is. Als de spanning bij een gemiddelde verbruiker al flink in elkaar zakt is dat een veeg teken.
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 23:31 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 29 juli 2025 21:33 #1639893

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Is wel grof af te schatten, toch? Met 420 Ah capaciteit na 3 uur leeg (als de autopilot het goed aan geeft) loopt er orde 140 Ampere. Dat is meer dan 10 keer wat ik van een autopiloot en wat displays verwacht. Dus is de werkelijke capaciteit aanzienlijk lager.
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 21:33 door Marinusz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 29 juli 2025 23:37 #1639904

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Marinusz schreef :
Is wel grof af te schatten, toch? Met 420 Ah capaciteit na 3 uur leeg (als de autopilot het goed aan geeft) loopt er orde 140 Ampere. Dat is meer dan 10 keer wat ik van een autopiloot en wat displays verwacht. Dus is de werkelijke capaciteit aanzienlijk lager.

Tenzij er sprake is van grote weerstand (bijvoorbeeld slechte verbindingen, corrosie) tussen de AP en de accu. Met name de drive kan flink wat stroom vragen en zodoende de boel flink naar beneden trekken als er ook nog sprake is van overgangsweerstand door roest of slechte verbindingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 02:18 #1639906

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Marinusz schreef :
Is wel grof af te schatten, toch? Met 420 Ah capaciteit na 3 uur leeg (als de autopilot het goed aan geeft) loopt er orde 140 Ampere. Dat is meer dan 10 keer wat ik van een autopiloot en wat displays verwacht. Dus is de werkelijke capaciteit aanzienlijk lager.

Het is hopelijk geen enkele bank van 420 Ah die uit verschillende merken en types accu's bestaat.
luvi schreef :
ik heb 3 accu's, twee agm accu's van varta van 150 amp.
een agm accu's van vetus van 120 amp.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 03:01 #1639911

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
De capaciteitstest die forumlid Koko en PvO heel helder beschrijven kun je ook door een (accu)bedrijf laten doen, die hebben daar speciale apparatuur voor die automatisch verbruikte Ah en V (spanning) meten over de tijd. Je krijgt dan een mooi grafiekje van deze duurtest en een nauwkeurige uitslag van de resterende capaciteit van je accu’s.

Maar eerlijk gezegd zou ik de kosten en moeite besparen en de accu’s vervangen (door nieuwe exemplaren van hetzelfde merk, type en capaciteit, als 1 onvoldoende is voor jullie verbruik). De huidige hebben het lang volgehouden, dat ze na 3 uur leeg zijn is voor zulke oudjes heel normaal. Ze zijn gewoon op.

Voor service accu’s (dus niet je startaccu) zou ik zeker overstappen op Lithium (LFP) accu’s. Aan de overstap naar Lithium zitten wel wat aandachtspunten vast, waarover hier op het forum uitgebreid is geschreven. Ik heb onze overstap destijds ook uitgebreid beschreven.

N.B: Als je toch nog een capaciteitsmeting wilt (laten) doen gebruik dan geen accutester die dat in enkele seconden doet: die apparaten testen de zogenaamde CCA’s (Cold Cranking Amps, de hoge (start)stroom die een accu in heel korte tijd kan leveren). Dat is interessant voor een startaccu, maar zegt minder over service accu’s die over langere tijd minder zwaar belast worden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 03:14 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 05:44 #1639913

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
SimondeDanser schreef :
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.

De aanduiding drop-in is misleidend. Je zult altijd rekening moeten houden met de specifieke eigenschappen van verschillende accu's. De meest in het oog springende verschillen zijn echter positief te noemen.
- Langere te verwachten levenduur
- Minder gewicht. Waardoor overigens de verleiding bestaat maar een grotere accu te nemen.
- Kunnen tegen gedeeltelijk ontladen zijn. Is ook beter voor ze. Waardoor je niet zo hoeft op te letten ze op tijd weer te laden. Dat zou je ook een beetje moeten afleren.
- Veel beter rendement. Waardoor laden met een zonnepaneel meer oplevert.

Grootse nadelen:
- dat laden met een motor dynamo ronduit problematisch is.
- Installatie heeft aanpassingen nodig. o.a. Veelal zijn ze hoger dan loodaccu's
- regelaars en laders moeten aangepast worden.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 07:15 #1639926

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Mijn ervaring van de afgelopen ca 25 jaar is dat mijn serviceaccu`s in de zeilboot max. zo`n 4 à 5 jaar mee gingen.
Of dat nou loodaccu`s of AGM`s waren, dit was het gemiddelde bij mij. (Overigens ook bij mijn zeilmaten).
Simpelweg omdat ze continue verkeerd belast worden.
Vier jaar geleden heb ik op advies van een kennis met ervaring andere accu`s gekocht.
Wel loodaccu`s maar met buizen i.p.v. platen. (ik dacht merk Dynac)
Ook het aantal laadcycli van deze accu is beduidend hoger in vergelijking met de traditionele accu.
Tot nu toe gaat het goed, ik heb een Victron accu-monitor en het werkt nog steeds naar behoren.
Nadeel was wel dat ik de accubak moest aanpassen omdat deze accu`s andere maten hebben (hoger) dan de traditionele accu`s.
Dit is geen advies, alleen het delen van mijn ervaringen tot nu toe, voor wat het waard is.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 07:16 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 07:33 #1639930

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Ik had dezelfde problemen met de boegschroefaccu
Volgens de accumeter laadde hij keurig op
Maar de boegschroef klapte er steeds uit
Geen idee wat dat nu was
Totdat we vorig jaar opeens rotte eieren roken
De accu bleek ook meer dan handwarm
We hebben nu ook zo'n accu met vertikale buizen
Volgens de specs konden we ook een maatje kleiner
Tot nu toe gaat het goed
Mag ook plat of op zijn kop geplaatst worden
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 10:57 #1639990

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 239
Als je accus wilt testen, dan niet alleen maar naar de spanning kijken., dat zegt niet zoveel.
Leeg laten lopen en weer opnieuw opladen met een accumonitor geeft het meest betrouwbare antwoord.
Second best is het testen met een speciale accu conditie tester. Die zijn er in allerlei soorten, maar als je er een koopt van ca 60 - 80 eur, kan die ook de CCA meten (Cold Cranking Amps).

En inderdaad: overweeg over te gaan op LFP (lithium) accu's. Maar dan wel alle alle andere laadsystemen en de dymamo goed daarop aanpassen. Zie ook Victron Orion XS of de nieuwe Victron Orion 1400.
Dat is bij elkaar nog een heel projekt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 11:36 #1640000

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Wat betreft lifepo4, zeker bij zelfbouw is dat m.i. een nobrainer.
Waarom "zeker bij zelfbouw"?
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.
Zitten die kant en klare opties al onder de €1/Ah?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 13:16 #1640022

PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Wat betreft lifepo4, zeker bij zelfbouw is dat m.i. een nobrainer.
Waarom "zeker bij zelfbouw"?
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.
Zitten die kant en klare opties al onder de €1/Ah?

Bijna, net een 300 ah gekocht voor 385 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 13:58 #1640043

3Noreen schreef :
SimondeDanser schreef :
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.

De aanduiding drop-in is misleidend. Je zult altijd rekening moeten houden met de specifieke eigenschappen van verschillende accu's. De meest in het oog springende verschillen zijn echter positief te noemen.
- Langere te verwachten levenduur
- Minder gewicht. Waardoor overigens de verleiding bestaat maar een grotere accu te nemen.
- Kunnen tegen gedeeltelijk ontladen zijn. Is ook beter voor ze. Waardoor je niet zo hoeft op te letten ze op tijd weer te laden. Dat zou je ook een beetje moeten afleren.
- Veel beter rendement. Waardoor laden met een zonnepaneel meer oplevert.

Grootse nadelen:
- dat laden met een motor dynamo ronduit problematisch is.
- Installatie heeft aanpassingen nodig. o.a. Veelal zijn ze hoger dan loodaccu's
- regelaars en laders moeten aangepast worden.
Ik ben het, op één punt na, wel eens met je lijst. Alleen gelden deze voor- en nadelen even zo goed voor zelfbouw accu's. Alleen zou je voor zelfbouw accu's nog een nadeel kunnen toevoegen en wel dat je eerst van een aantal losse cellen een accu zult moeten maken. En dat maakt de zaken t.o.v. een kant en klare accu nog complexer.
Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima. Installatie van die dingen is eenvoudig en er hoeven geen aanpassing aan de dynamo en/of regelaar plaats te vinden. Maar ook hier geldt dit voor een kant en klare accu net zo goed als voor een zelfbouw accu.
Ik heb zelf 1,5 jaar geleden ook voor de keuze gestaan tussen zelf accu's bouwen met losse cellen of kant en klare accu's kopen. Na enig wikken en wegen heb ik voor het laatste gekozen. Niet omdat ik opzag tegen het samenbouwen. Maar wel omdat ik nooit zulke mooie units zou krijgen als bij een kant en klare accu. En daar heb ik tot op heden geen seconde spijt van gehad. Ik zou met het huidige aanbod van kant en klare accu's geen zelfbouw accu meer adviseren. En al helemaal niet voor de iets minder technisch aangelegde watersporter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 14:01 #1640045

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
,,,,,Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima..........


Volgens mij is dat juist aanpassing van regelaars...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 14:05 #1640046

sy helios schreef :
,,,,,Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima..........


Volgens mij is dat juist aanpassing van regelaars...
Nee hoor. De laadstroomregelaar van mijn dynamo is gewoon blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 14:13 #1640050

LeisureLola schreef :
PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Wat betreft lifepo4, zeker bij zelfbouw is dat m.i. een nobrainer.
Waarom "zeker bij zelfbouw"?
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.
Zitten die kant en klare opties al onder de €1/Ah?

Bijna, net een 300 ah gekocht voor 385 euro.
Ik heb de indruk dat mensen die losse cellen kopen in hun vergelijking vergeten dat er nog de nodige kosten bijkomen voordat het een volwaardige accu is. En die uiteindelijke prijs moet je vergelijken met een kant en klare accu. Neem alleen al de kosten voor een fatsoenlijke behuizing van een zelfbouwaccu. En dan vergeet ik voor het gemak nog even een aantal andere zaken die je ook nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 16:29 #1640091

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
LeisureLola schreef :
PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Wat betreft lifepo4, zeker bij zelfbouw is dat m.i. een nobrainer.
Waarom "zeker bij zelfbouw"?
De kant en klare drop-in accu's zijn zo scherp geprijsd dat je daar met zelfbouw nog maar nauwelijks tegenop kunt.
Zitten die kant en klare opties al onder de €1/Ah?

Bijna, net een 300 ah gekocht voor 385 euro.
Dat is niet duur!
Linkje?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 17:27 #1640100

SimondeDanser schreef :
sy helios schreef :
,,,,,Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima..........


Volgens mij is dat juist aanpassing van regelaars...
Nee hoor. De laadstroomregelaar van mijn dynamo is gewoon blijven zitten.

Zelfde hier: geen aanpassing aan dynamo, maar een DCDC controller, en dat lijkt tot nu toe goed te werken. Kortom: wel een aanpassing/toevoeging aan je systeem, maar geen onverkomelijke of dure zaak. Waar wel kosten in gaan zitten: nieuwe walstroomlader voor je LFP's, en omdat (tenminste bij mij) de oude walstroomlader ook de startaccu bediende en de nieuwe alleen geschikt is voor LFP, heb je voor je startaccu ook weer een andere lader nodig. Is dus wel een aardige investering. Daar komen dan nog kabels/zekeringen/hoofdschakelaars bij.
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 17:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 17:32 #1640101

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
SimondeDanser schreef :
sy helios schreef :
,,,,,Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima..........


Volgens mij is dat juist aanpassing van regelaars...
Nee hoor. De laadstroomregelaar van mijn dynamo is gewoon blijven zitten.

Zelfde hier: geen aanpassing aan dynamo, maar een DCDC controller, en dat lijkt tot nu toe goed te werken. Kortom: wel een aanpassing/toevoeging aan je systeem, maar geen onverkomelijke of dure zaak.

YMMV. Je hebt inmiddels wel een gebroken V-snaar gehad. Maar dat lag uiteraard niet aan het gevraagde vermogen. ;)
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 17:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 17:44 #1640110

Dat denk ik niet nee, ding stond te slap en was versleten. Overigens: vermogen kun je wel beperken via de app. Heb ik nu gedaan, omdat ik niet wil dat de DCDC controller te warm wordt, hij zit namelijk onder ons bed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 17:54 #1640112

AndreAzuree schreef :

Zelfde hier: geen aanpassing aan dynamo, maar een DCDC controller, en dat lijkt tot nu toe goed te werken. Kortom: wel een aanpassing/toevoeging aan je systeem, maar geen onverkomelijke of dure zaak. Waar wel kosten in gaan zitten: nieuwe walstroomlader voor je LFP's, en omdat (tenminste bij mij) de oude walstroomlader ook de startaccu bediende en de nieuwe alleen geschikt is voor LFP, heb je voor je startaccu ook weer een andere lader nodig. Is dus wel een aardige investering. Daar komen dan nog kabels/zekeringen/hoofdschakelaars bij.

De Victron laders met meerdere uitgangen kunnen volgens mij, naast de LFP ook op een lager vermogen de startaccu bijladen. Die laders zijn mijns inziens niet heel duur. Dus ook dat valt dan nog wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 18:11 #1640119

Als een V-snaar hoog- of overbelast wordt, slijt deze harder (vaker spannen noodzakelijk). Gebeurt dat níet, dan slijt ie nóg harder en breekt op een gegeven moment…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 18:12 #1640120

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
SimondeDanser schreef :
sy helios schreef :
,,,,,Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima..........


Volgens mij is dat juist aanpassing van regelaars...
Nee hoor. De laadstroomregelaar van mijn dynamo is gewoon blijven zitten.

2 DC/DC laders is lucht en kost niets?
die zaten er al?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl