web schreef :
Altijd primair AWA, omdat die het nauwkeurigst is (een directe meting, onafhankelijk van log of GPS). TWA stapelt altijd minimaal twee meetfouten op elkaar.
helemaal niet mee eens, web
- meetfouten stapelen niet alleen maar zullen in 50% van de gevallen elkaar juist (deels) opheffen
- het valt erg mee met die meetfout als je logsnelheid gebruikt, GPS ijlt wat na en kan bij variabele wind en snelheid idd een fout introduceren
.
Waarom dus TWA:

- je trimt je zeilen voor de windsnelheid (en koers natuurlijk)
- de AWA is aan de wind bij alle KTS wind 27 graden bij mijn boot, maar de trim is heel verschillend voor die 6 en die 20 kts!
- je weet welke snelheid je moet halen bij TWA Upwind Angle voor de gegeven KTS aan wind. NB mijn Upwind Angle loopt van 45 gr bij 6 kts tot 37 gr bij 20 kts
- vervolgens stuur je (met de juiste trim en de juiste TWA) een maximale snelheid (op de telltales)
En dan:
de verandering in AWA bij stuurfouten is een heel stuk kleiner dan voor TWA. Als je ipv 45 TWA 35 TWA stuurt (en daardoor 1 kt langzamer gaat wegens knijpen) is de waarneembare verandering in TWA dus 10 graden, van 45 naar 35.
De AWA echter gaat in dit geval van 27 graden naar 24 graden, een verschil van 3 ipv 10.
Dus: aan de TWA kan je 3 maal zo goed zien of je de juiste koers houdt met de maxmale VMG.
Voor wie het niet geloven wil (ca 9000 ZFers

) heb ik het programmatje Sailspeed beschikbaar (van de maker van Rak). Kun je het zelf narekenen.
groet
t