Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TWA of AWA??

Re: TWA of AWA?? 01 dec 2011 20:09 #244841

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Balance schreef :
als ik het goed interpreteer, varieert de optimele opkruishoek tussen 39 en 45 graden aan de ware wind.
<knip>
En als die log niet goed werkt klopt ook mijn TWA niet meer.

die 39 tot 45 gr klopt ja. Hoe minder wind hoe lager aan de wind....

Logs zijn idd vaak maar bij 1 snelheid correct....
Belangrijk om te zorgen dat dat bij de snelheid met weinig wind is, dan luistert het allemal extra nauwkeurig.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 01 dec 2011 20:54 #244855

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Om mijn standpunt helder weer te geven, ik ben en blijf een AWA zeiler maar ik snap nu waarom er TWA zeilers zijn. Ik heb dus inderdaad ook de polar van mijn boot aardig in mijn hoofd zitten inclusief de gijphoeken. Ook als AWA zeiler zijn die handig.

Ik zal het nog iets verder uitdiepen.

Ik begrijp en accepteer de argumenten voor de TWA visie. Persoonlijk zal ik er pas naar toe grijpen als er nergens anders meer winst te behalen is. Op lange rakken die op een koers te zeilen zijn, denk aan de 24 uurs, heb ik de TWA niet nodig. Op een korte up and down baan ook niet met daglicht en andere boten als referentie om mij heen. (naast bootgevoel).

De winst die ik kan pakken door de wind te zien, een shift te pakken, andermans hekgolf, een surf of een goede layline call geeft meer winst dan naar de TWA kijken.

Heb je echter een volle crew en heeft iedereen een dedicated job aan boord dan zou ik zeker een keer overschakelen naar een pitman bijvoorbeeld die feedback geeft vanaf de meters. En dan ook de TWA.

Zoals gezegd, ik ben nog niet van mijn geloof maar accepteer nu wel andermans geloof. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 01 dec 2011 21:03 #244858

Ja, ik ga met Michel mee. Ik heb het polair eens bekeken maar hoog aan de wind blijft de schijnbare wind hetzelfde terwijl de TWA wel degelijk bijna 7 gr scheelt. Dit is natuurlijk allemaal wel theoretisch. Bij 20 kn staan er ook meer golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 05:50 #244878

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Beauty schreef :
...

De winst die ik kan pakken door de wind te zien, een shift te pakken, andermans hekgolf, een surf of een goede layline call geeft meer winst dan naar de TWA kijken

...
Gr Michel

Dat staat los van TWA of AWA; of denk je dat Capo tijdens de wedstrijd niet ook alle surfjes pakt die mogelijk zijn ;)

Elk mens zeilt zoals hij/zij wil. Zolang je er zelf maar happy mee bent, en snel (voor de wedstrijdzeilers). Als je gewend bent aan AWA en er snel mee bent, gewoon lekker zo doorgaan. Feit is dat zeilen op TWA meer precisie mogelijk maakt. De ene boot heeft dat ook meer nodig dan de andere (de boot van Capo bijvoorbeeld heeft een vrij smalle groove, en is er dus ook gevoeliger voor)

Ter info: De 'grote jongens' (de jongens uit de BWR, Vendee etc.) uit het Franse circuit varen (zo goed als) allemaal op TWA...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 08:57 #244913

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@BBWSR

Eens dat dit voor Capo ook past, wellich juist wel voor hem..... het zegt dan ook meer iets over mij dan over hem ........... tussen de regels door schrijf ik dat mijn fouten buiten de boot nog van dien aard zijn dat ik mij welloicht beter nog niet met de TWA kan bemoeien. B)

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 09:23 #244924

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
d32 gebruiker schreef :
hoog aan de wind blijft de schijnbare wind hetzelfde terwijl de TWA wel degelijk bijna 7 gr scheelt. Dit is natuurlijk allemaal wel theoretisch.

da's idd gebaseerd op de theorie (VPP) maar gek genoeg is het in de praktijk ook waar ;-)
(en daarom is TWA belangrijk ;-) )

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:15 #244934

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Beauty schreef :
@BBWSR

Eens dat dit voor Capo ook past, wellich juist wel voor hem..... het zegt dan ook meer iets over mij dan over hem ........... tussen de regels door schrijf ik dat mijn fouten buiten de boot nog van dien aard zijn dat ik mij welloicht beter nog niet met de TWA kan bemoeien. B)

Gr Michel

Voor jouw boot scheelt het ook Michel, hoewel die mogelijk een iets ruimere groove heeft (ken jouw boot zelf niet). Het maakt (het) verschil, hoe klein ook.

Mijn vraag aan jou: Waarom niet op 2 fronten jezelf vervolmaken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:23 #244936

Ik volg dit topic met interesse,
Op de skiff heb ik geen twa. Ik heb tell tales, een windex en het zeilgevoel (gaat ie los of hangt het een beetje) en verder natuurlijk de concurrenten op het water (maar dat valt met de SW clubwedstrijdjes vaak tegen).
Mijn ervaring is dat ik de windex alleen gebruik om globaal te kijken waar de wind vandaan komt (en dat is op binnenwater vaak erg lastig met schiftingen van meer dan 45 graden)
Zijn we op snelheid aan de wind dan staat de windex altijd naar voren.. ook wanneer blijkt dat we een graad of 10 te laag varen...
Soms met een overstag val je dan door de mand (dan merk ik het soms pas)
Tell tales geven dan de enige informatie die gevoelig genoeg is om op te sturen.. (maar dat is toch ook AWA??)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:41 #244941

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
AWA 'achtig' zou ik zeggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:46 #244942

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
De telltales zelf bewegen mee met de boot, dus werken zo op AWA.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:48 #244944

Volg het hele verhaal met interesse, maar het kan er nog niet in bij mij.
ik quote mezelf maar even...:
roozeboos schreef :
Maar vertel me nu eens. Als al mijn tell tales helemaal goed staan, EN ik ga de gewenste richting op, dan kan het toch niet beter? Van mijn part komt de werkelijke wind dan van boven...

Het kan toch niet zo zijn dat ik mijn tell tales minder goed moet varen, omdat de werkelijke wind veranderd??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:49 #244945

Misschien wel AWA maar wel weer erg gevoelig..

of moet ik hier uit afleiden dat TWA ook binnen de groove (Loef tell tale stream tot 45 graden omhoog) info geeft die nog subtieler is?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:54 #244948

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Nee, de tell tales hebben niets met de TWA te maken.

Maar het kan wel zo zijn dat je zelfs met perfecte zeiltrim en correcte telltales (allen op AWA) een koers vaart die niet optimaal is (TWA)...

En op het moment dat je op AWA vaart verandert er niets aan je tell tales of hun werking. Het is alleen informatie welke kant je op moet!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 10:55 #244951

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schreef :
De telltales zelf bewegen mee met de boot, dus werken zo op AWA.

ze worden door de schijnbare wind 'geblazen' maar ze staan ook onder grote invloed van de zeilen zelf, waar de lucht probeert de vorm van een zeil te volgen. Als ze 'aanliggen' langs het zeil geven ze die stroming aan, en als ze niet aanliggen maar omhoog, naar voren of zomaar wat wapperen dan tonen ze wervelingen. De AWA kan je er niet aan zien..... ik denk dat je zomaar 20 graden te laag of 10 te hoog kan varen zonder dat er aan telltales wat te zien valt.
(dat is niet helemaal waar als je zeil perfect getrimd staat en je met max snelheid precies in de groove vaart met weinig wind, dan is er maar een paar graden 'speling' )

ik denk overigens dat het feit dat zovelen weinig tot niet met TWA rekening houden vooral komt omdat we natuurlijk allemaal hebben leren zeilen zonder TWA-metertjes. Er was eenvoudig niets anders dan een vaantje en de schijnbare wind.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:01 #244953

En met de gennaker op en 20 knopen speed...
zet ik mijn zeilen toch mooi op de schijnbare wind. Ook al komt de werkelijke wind van achteren, als mijn schijnbare wind van voren komt trek ik toch mijn schoten dichter (tot een knik in de schoot)

TWA heeft tot doel de optimale koers te bepalen..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:03 #244954

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Thomas,

Maar de wind die langs je zeil blaast is de wind gecombineerd met je voorwaarste nelheid en dus niet de ware wind (TW) en dus een schijnbare wind (AW)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:08 #244956

Die directe invloed van de zeilen op je telltales ondervang ik vaak door dunne wollen
draadjes op ongeveer twee meter boven dek aan de verstaging te knopen.
Vroeguh deed ik dat wel met een stukje cassette-tape.
Je kunt ook mooi het verschil zien tussen windex, zeil-telltales en je verstagings-
draadjes.
Overigens vaar ik meestal met de klokjes op TWA. In de groove zeil je door op je
telltales, windex etc. te reageren. Tactische beslissingen (gijp- of overstaghoek)
kun je beter nemen op basis van TWA dan op AWA.
Denk bijv. maar eens aan het extreme geval van een AC45 cat. Die varen ruime
koersen (TWA 140) met het achterlijk van het grootzeil tot over de middenas van
de boot getrimd. Bedenk dan maar eens een optimale gijphoek als je op AWA vaart.
Dit (uitvergrote) principe geldt ook voor ons, langzame bootjes vaarders.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:10 #244960

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schreef :
een schijnbare wind

zeker, met de nadruk op één...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:12 #244961

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
har.vogel schreef :
Die varen ruime koersen (TWA 140) met het achterlijk van het grootzeil tot over de middenas van de boot getrimd. Bedenk dan maar eens een optimale gijphoek als je op AWA vaart.

precies. Hetzelfde geldt voor ijszeilers. Altijd AWA 30 'varen', en geen idee hebben waar de werkelijke wind vandaan komt, dat gaat niet lukken ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:32 #244963

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Volg het hele verhaal met interesse, maar het kan er nog niet in bij mij.
ik quote mezelf maar even...:
roozeboos schreef :
Maar vertel me nu eens. Als al mijn tell tales helemaal goed staan, EN ik ga de gewenste richting op, dan kan het toch niet beter? Van mijn part komt de werkelijke wind dan van boven...

en wat is dan wel die 'gewenste richting'?? Waar haal je die vandaan??
vergeet overigens ook de 'gewenste snelheid' even niet (uit de polar).

laat die beide wensen nu toevallig bepaald worden door de TWA en TWS (want je zeiltrim etc staat allemaal ingesteld voor een bepaalde TWA en TWS, of je dat nu wilt of niet ;-) )
En als je dan de juiste TWA en boatspeed vaart gaan 'vanzelf' je telltales goed staan. Dat is de volgorde, eens?
Andersom werkt niet, eerst de telltales 'goed' varen kan wel maar dan heb je als je de snelheid niet checkt (tegen de polar of tegen je ervaring) nog geen idee of je de juiste TWA (en dus max VMG) vaart...

helpt dit ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:41 #244965

Even afgezien van opkruisen,. waarbij je op het juiste moment overstag moet. Als ik van hier naar een haven daar wil(=gewenste richting), bepaal ik eerst een koers.
Simpel gezged leg ik de boot op die koers, en dan trek ik de zielen aan tot ze goed staan. De tell tales helpen me daarbij.
En dus zeil ik op AWA dan. Wat zal me het dan boeien (..) waar de TW vandaan waait??
En shift de AWA dan moet ik daar achteraan varen, of de zeilen bijstellen. Of de TWA dan ook verandert is dan niet relevant volgens mij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 11:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:44 #244966

Nu voor het eerst dit topic geopend en ik heb een hoop redenatie fouten kunnen vinden in dit topic behalve door Thomas (Capo) en ik denk dat har.vogel het heel mooi samengevat heeft.
Tot deze herfst hadden we een VMG computer van B&G gemaakt in 1978 (!) was een apparaat dat werkte met een kompas, windsnelheidsmeter, boot snelheidsmeter etc. Deze rekende analoog de VMG uit die aangewezen werd met een meter die tussen 50 en 120 kon aanwijzen (percentages van het gemiddelde van de laatste 10 minuten) het doel is natuurlijk om de wijzer boven de 100 te houden. Ook telde de computer analoog de xte van de rechte lijn. Werkte verbazing wekkend nauwkeurig voor meer dan 30 jaar oude "computers". Met een schakelaar konden we kiezen tussen TWA en AWA en TWS an AWS.
Afgelopen herfst heeft een zeearend de masttopunit als landingsplaats gebruikt en hij (of zij) vond al die bewegende delen onder haar kont maar niets en heeft de boel letterlijk met opzet gesloopt. Twee weken eerder had ik al het laatste reserve logwieltje moeten plaatsen en heb nu dus geen reserve onderdelen meer. De aanschaf van een nieuwe masttop unit die nog kan communiceren met de computer kost meer dan $2000 dus we hebben besloten om moderne "rommel" te kopen.

Deze B&G set was trouwens van de eerste Flyer afkomstig en die had de withbread gewonnen (TWA computer ;) ) nu na 32 jaar dienst, 3x de wereld rond op drie verschillende boten is het tijd om naar het museum te gaan :(
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 11:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:47 #244967

Wanneer mijn touwtjes goed staan , kan ik dus niet harder.

Dat je bij bepaalde hoeken beter een andere AWA kan varen vanwege de VMG is een ander verhaal. Dat begrijp ik. Afkruisen kan je sneller naar de overkant brengen dan de korste lijn pal voor het lapje.

dus kan ik stellen :
- Zeilen op AWA
- tactische beslissingen op TWA/TWS?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 11:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:54 #244969

roozeboos schreef :
Wanneer mijn touwtjes goed staan , kan ik dus niet harder.

Dat je bij bepaalde hoeken beter een andere AWA kan varen vanwege de VMG is een ander verhaal. Dat begrijp ik.

ik zou zeggen TWA :)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 11:59 #244971

dat zeg ik .... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl