Joop66 schreef :
<knip>
Voorlopig stoor ik me nog t meest aan de houding van de schipper tijdens dat interview. Zo van:"Ja hoor eens, ik kan met niet overal mee bezig houden." Juist ja. Als ik als projectleider zo'n houding zou hebben, werd t niet veel. Nu zitten wij niet in een storm op de Indische Ocean, maar ik kan je verzekeren dat druk ook daar gewoon bestaat!
Ik erger me er zo aan omdat ik zelf een houding aan boord heb:"iedereen doet zijn best, wat er verder nog mis gaat is mijn schuld." En dat meen ik! Of ik had t zelf moeten doen, of ik had t zelf anders moeten inschatten, of ik had de kundigheid van de persoon anders moeten inschatten, of ik had helderder moeten communiceren, of ik had andere vragen moeten stellen.
Pas als er echt andere dingen worden gedaan dan afgesproken zal ik dat laten vallen. Wat dat betreft is PM of schipper echt een klote baan. JIJ hebt het namelijk zelf verkloot
Geloof dat het tijd is voor een cursus project management als je dit zegt... Als Project Manager (of schipper) kan je simpelweg niet met alles bezig houden. Denk je echt dat de PM voor de betuwelijn (ok, misschien niet het beste voorbeeld) ook een trein kan besturen, rails kan lassen en personeelsplanning doet?
Datzelfde geld voor de schipper. Hij kan simpelweg niet met alle details bezig zijn. Sturen, trimmen, koken, schoonmaken, navigeren, concurrentie in de gaten houden, etc...
Als schipper (of PM) ben je wel "accountable", maar de responsibility, die kan je delegeren.
Dit neemt overigens niet weg dat je als schipper wel verantwoordelijk (responsible) bent voor de grote plaatje, de overview houden zeg maar (dus de trimmer zet liever een spinnaker op, de stuurman ook, want dat zeilt leuker, maar dan gaan ze de verkeerde kant op zeg maar...)
Uiteindelijk van Chris Nicholson altijd erop afgerekend moeten/zullen worden, maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid voor het navigeren bij Wouter Verbraak lag.
Groeten,
Johnnie