Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overlevingsstrategie bij zware stormen

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 13:22 #899899

ok, ik had het ook over uitvaren met 5 beaufort terwijl de wind doortrekt naar 7 (niet voorspeld, dat kan wel eens gebeuren). Mijn boot is 29ft en vrij licht, dan is 7 beaufort op zee best pittig denk ik. Ik heb zelf op zee nooit meer dan 6 gehad, dat was nog wel te handlen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 13:52 #899901

Och ja, sorry, dat is ook zo.
Ben zelf eens met een onvoorspelde wind noord8 naar Hürnum gevaren. Vertrok met 6 (afnemend 5 volgens de voorspellingen) vanuit Helgoland. Maar de wind bleef aantrekken. West van Amrun was het 36 knts geworden. Ik was alleen aan boord en had in die tijd nog geen rolfok. Tijdens een kort rakje snel de fok er af, de neergang in gedonderd en motor gestart, als hulp voor overstag gaan. Die schee er na een half uurtje mee uit, omdat de tank te leeg was geworden en de motor lucht had getrokken. Ik had nog een dag-tankje diesel voor de kachel. Die op een volgend kort rakje in de tank gegoten. Zandbanken angstig dicht bij, hier en daar lekkere dikke rollers er over heen, maar Hürnum niet ver meer. Ik dacht: als de machine nu niet aan slaat, dan wordt het vóór de wind terug en de zee op, ook al kan ik de haven al zien. Niet een echt fijne gedachte, het was reeds 9 uur 's avonds, maar volgens mij de enige juiste manier als de boot inderdaad zonder motor niet goed overstag zou willen.
Tot mijn verbazing startte de machine wel en bleek ik bovendien wel overstag te kunnen op alleen dubbelgereefd grootzeil, als ik het moment maar precies goed uitkiende (op de top van een golf).
Ik vond zelf dat dit wel een beetje op het randje was van wat ík nog verantwoord vond en wat ík aan kon en ik schaam me tot op de dag vandaag wel een beetje hier om.
De volgende dag maakte ik mee wat iemand doet die dit soort overwegingen niet maakt. Een binnenwater-kruiser-motorboot (je weet wel, zo'n stalen knikspant-etalageruit Friesemeren comfort-ding) waar een mast met zeil op was gezet, meerde naast mij af. De duitse schipper met vrouw en twee jonge, betalende opstappers die nog nooit open water hadden gezien vertelde mij dat hij de volgende dag naar Helgoland ging zeilen (er was NW6 voorspeld). Ik zei hem dat ik dat niet verstandig vond (en heb de opstappers gezegd dat ze van boord moesten gaan als "Gert" het toch zou doen)...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 14:04 #899907

spannend verhaal Steef! Had een klein stormgokje erbij geholpen met het overstag gaan? Al moest je dan weer naar voren om dat aan te slaan...ook geen pretje. Mijn diesel heeft een elektrische opvoerpomp en zou ook snel moeten aanslaan zonder ontluchten, na een lege tank. Nooit geprobeerd trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 14:05 #899908

Blijf in actie. Als je iets niet zint. Doe er wat aan. Als het nog harder gaat waaien word het alleen maar lastiger.

Een héle goede is; op het moment dat het woord "rif" in je opkomt ben je al te laat, dus er is NOOIT een reden om een rif niet te steken. (in toermodus dan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 14:08 #899910

Ja, klopt, een stormfokje had zeker geholpen en ook gemoeten, maar dan had ik idd weer naar voren gemoeten op de korte rakjes (kwartiertje varen, hooguit) en ik moet bovendien erkennen dat ik geen had op dat moment :ohmy: :blush: :blush:
Gelukkig was mn scheepje betrouwbaarder dan ik dacht :blush:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 14:09 #899911

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@ErikdeJong: voer jij je grote en kleine stormfok op dezelfde stag als je ‘kotterfok’? Of werk je met drie voorstagen? En in het eerste geval, sla je dan alles boven elkaar aan? Zal een behoorlijke toren aan leuvers worden dan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 15:27 #899927

steef ton schreef :
Ja, klopt, een stormfokje had zeker geholpen en ook gemoeten, maar dan had ik idd weer naar voren gemoeten op de korte rakjes (kwartiertje varen, hooguit) en ik moet bovendien erkennen dat ik geen had op dat moment :ohmy: :blush: :blush:
Gelukkig was mn scheepje betrouwbaarder dan ik dacht :blush:

...en een rolfok helpt je in een storm helemaal niks!

De kunst is om niet te veel zeil weg te nemen. Dat wat je hebt depoweren en uittwisten, dat is je eerste stap. Je wilt de boot blijven voortstuwen door de golven (om bijvoorbeeld overstag te kunnen).

Veel te bolle gereefde zeilen en een (van nature) weinig efficiënte stormfok geven je veel helling en weinig te zeilen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 15:40 #899933

...en een rolfok helpt je in een storm helemaal niks!
Nou, beste boarderbas, dat is in mijn geval ieg niet helemaal zo. Hangt er wel van af of je met een storm ook idd 44+ knts wind op zee/oceaan bedoelt of slechts zeer stevig weer.
Ik heb sinds een aantal jaren wel een rolfok en heb daar al heel erg vaak heel veel plezier van gehad. De roller wel een beetje verbouwd (zit vast aan het dek en niet aan de voorstag). Je moet de zeilmaker wel vertellen dat je specifiek een reefbare fok wil. Ik heb er ééntje, met drie zeillatten in het achterlijk en met reefbaar profiel. Tot 32 knts wind uitgeprobeerd en tot volle tevredenheid. Punt is dat een voorzeil niet alleen voor voortstuwing zorgt, maar ook voor balans. M'n scheepje vaart rustiger als ik een zakdoekje voorop heb staan en het mooie is dat ik zelf kan kiezen, vanuit de kuip, hoe groot ik dat zakdoekje wil. Het heeft het zeilen met wat zwaarder weer zeer veel veiliger gemaakt voor mij en situaties, zoals ik eerder beschreef, heb ik niet meer meegemaakt. Ik kan en heb reeds meerdere keren met wind 7plus 50 graden aan de wind gevaren met zakdoekje voorop en gereefd grootzeil en kan dan de gang er goed inhouden (6/7 knts met mn 32-voetertje). Zonder regen is het zeilen dan gewoon lekker te noemen :)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 17:03 #899952

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Rob10 schreef :
Geef eens antwoord op de vraag: wil je gered worden als je bijna zinkt met 3Noreen en vindt je dat jij dan alle kosten moet betalen (direct of indirect via je verzekering)? En dan heb ik het over de kosten van een helikopter die 300km moet vliegen, een containerschip dat moet uitwijken om jou te gaan zoeken en de kosten van het fregat van de Portugese marine dat opstoomt naar jouw positie?
ik denk dat ik het antwoord wel weet :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 18:34 #899962

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
peter1 schreef :
ik ga mijn midzwaard intrekken !


Ik heb een hefkiel en binnenballast, dus met opgetrokken kiel ligt het zwaartepunt iets hoger.
Vraag me af of het verstandig zou zijn de kiel op te trekken in zwaar weer.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 19:22 #899966

ik denk dat iets optrekken goed zal werken. Immers: de boot kan wat meer zijdelings wegschuiven en struikelt niet over zijn zwaard. Qua ballast maakt het ook niet uit, die zit immers in de romp. Toen ik vroeger met te weinig gewicht en teveel wind met een laser zeilde met flinke golven, werkte het ook prima om het zwaard wat op te trekken. Dan maar wat meer drift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 19:37 #899968

boarderbas schreef :
steef ton schreef :
Ja, klopt, een stormfokje had zeker geholpen en ook gemoeten, maar dan had ik idd weer naar voren gemoeten op de korte rakjes (kwartiertje varen, hooguit) en ik moet bovendien erkennen dat ik geen had op dat moment :ohmy: :blush: :blush:
Gelukkig was mn scheepje betrouwbaarder dan ik dacht :blush:

...en een rolfok helpt je in een storm helemaal niks!

De kunst is om niet te veel zeil weg te nemen. Dat wat je hebt depoweren en uittwisten, dat is je eerste stap. Je wilt de boot blijven voortstuwen door de golven (om bijvoorbeeld overstag te kunnen).

Veel te bolle gereefde zeilen en een (van nature) weinig efficiënte stormfok geven je veel helling en weinig te zeilen...

Als je een echte stromfok hebt dan heb je een vlak zeil wat je strak door kunt zetten. Rolzeilen zijn minder handig als het echt zeer hard waait. Dan is het juist handig als je een fokje hebt op een kotterstag of zolentstay (voorbinnenstag).

Eens met het feit dat je niet te veel zeil weg moet nemen. Bij Finisterre hadden we te weinig zeil, in de golfdalen voor de wind varend hadden we te weinig druk op het roer om de boot goed bestuurbaar te houden. Dit was het gevolg van de windschaduw van de achteropkomende golven. Uiteindelijk hebben we er wat bij gezet. Voorzichtig varend kwamen we surfend van de golven op rui 13knopen. De balans is niet altijd makkelijk te vinden
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 19:38 #899969

3Noreen schreef :
@ Erik Als ik het goed heb speelt het verhaal zich af op 21 juni 2006.
Het is wel leerzaam om de gribfiles van 20 & 21 juni 2006 van dat gebied te bestuderen om een indruk te hebben van het verloop van de weersituatie.
Volgens het verslag van de lifeboat was de golfhoogte 11 meter.
Een golf van 11 meter kan een 12.5m lange boot niet in de lengte over de kop gooien, dus dat kan bij voorbaad niet kloppen. Blijkbaar heb je de rapporten van de RNLI gelezen, dan zul je ook gelezen moeten hebben wat hun 'verklaring' geweest is voor het gebeurde. Er is genoeg over geschreven in de tijd.
3Noreen schreef :
Een aantal jaren geleden heeft Nieuw Zeeland de hakken in het zand gezet dat het maar eens afgelopen moet zijn met al die dure reddingen op de zuidelijke oceaan. Dat heeft kentering gebracht in de manier waarop er invulling gegeven wordt aan de wedstrijden die over dit traject gaan.
Sorry, maar dit is natuurlijk echt omgekeerde wereld. Reddingen in de zuidelijke oceaan zijn enkele malen gebeurt voor de Vendee Globe, en dan met name in die van 1996. Daar hadden de Nieuw Zeelanders overigens geen handen in, dat waren de Australiers met hun Marine en de Royal Australian Airforce.
En denk je nu werkelijk dat de organisatie van de Vendee tegen zichzelf gezegd heeft "Ohjee, we kunnen niet meer op redding rekenen, laten we de zaken wat veiliger gaan maken"? Natuurlijk niet! Iedere 4 jaar worden de regels weer opnieuw onder de loep genomen door de organisatie EN de deelnemers om zo te kijken waar verbeteringen gemaakt kunnen worden mbt veiligheid, betrouwbaarheid en risico beheersing. Hun eigen leven hangt er vanaf, daar hebben ze echt geen reprimande van de Nieuw Zeelandse overheid voor nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 19:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 19:42 #899971

3Noreen schreef :
Met de huidige stand van de weersverwachtingen is mijn mening dat je ook op open water in staat moet zijn het meeste extreme weer te ontlopen. Tijdens de afgelopen VD hebben ze toch ook een aantal dagen moeten wachten omdat ze anders in te zwaar weer zouden terecht komen.

Met de huidige weerberichten moet je de grootste ellende kunnen voorkomen. Weersystemen kunnen honderden mijlen per etmaal afleggen, tegen die tijd kun je met je boot echter wel de grootste ellende voorkomen. Vaak kun je drie dagen met redelijke zekerheid vooruitkijken en met grote waarschijnlijkheid 5 dagen.

Wij hadden ten tijde van onze oversteek Biskaje geen weer updates, daardoor hadden we de omstandigheden bij Biskaje gemist. Later hebben we wel meer aandacht besteed aan weerinfo (via SSB/Sailmail). Ook met een Grib file kun ej echter een gevaarlijk koude front missen waardoor je toch voor vervelende verassingen komt te staan.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 19:46 #899972

In de gematigde breedten kun je zwaar weer inderdaad wel vaak 'omzeilen'. Door ver genoeg van te voren al te anticperen op wat er gaat gebeuren. Ben je eenmaal noord van de straalstroom, dan kun je dat ook vergeten. Ze kunnen nog geen 24 uur van te voren voorspellen wat de track van een depressie gaat worden.
Ik heb het al vaak genoeg gezien, vooral in de herfst/winter/voorjaar waar een mooie bakstagwind voor drie dagen voorspeld word tijdens een oversteek van 300-400 mijl, en dan krijg je op eens 40-50 knopen wind op de neus voor je kiezen omdat er een laag uit het niets op kwam duiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 19:50 #899973

FMJ schreef :
@ErikdeJong: voer jij je grote en kleine stormfok op dezelfde stag als je ‘kotterfok’? Of werk je met drie voorstagen? En in het eerste geval, sla je dan alles boven elkaar aan? Zal een behoorlijke toren aan leuvers worden dan..
Die gaan inderdaad aan de kotterstag ja. Als de kleine stormfok erop moet en de grote eraf, dan gaat die grote onderdeks, anders word de toren inderdaad best hoog.
Beide stormfokken hebben een dyneema strop aan hun halshoek zodat de halshoek boven de gestreken kotterfok uitsteekt en groenwater er makkelijker onderdoor kan.
Als het echt moet kan de kleine stormfok boven alebei de zeilen aangeslagen worden, maar dan word de bundel zo groot dat overkomende golven merkbaar langer aan dek blijven. De 'handrails' aan dek alsmede de voetlijsten worden gebruikt om de zeilen zo strak mogelijk tegen het dek aan te snoeren zodat ze zich niet langzaam los kunnen werken en dat ze zo laag mogelijk zijn.

Overigens: als ik weet dat er slecht weer aankomt en dat ik het niet kan ontlopen, dan gaat de high-aspect ook van de roller af en gaat de kotterfok soms zelfs onderdeks zodat het dek schoon en vrij is.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 19:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 20:02 #899976

Rob10 schreef :
roozeboos schreef :
en de enige manier om dat te doen is door te oefenen.
maar dat doe je ook niet echt voor je plezier..

Waarom niet? Het is een aspect van zeilen dat beoefend dient te worden om het onder de knie te krijgen. Het gevolg is dat je veel meer vertrouwen krijgt in eigen kunnen. Een gevolg daarvan is dat verwaaid liggen er bijna niet meer bij is. Zwaarder weer is eerder oncomfortabel dan onveilig. Dat is een groot verschil. Op de Solent zie je met veel wind ook veel boten op het water verschijnen om te oefenen met de oranje zeilen.

Zwaarder weer is eerder oncomfortabel dan onveilig... Ik neem aan dat zwaarder weer iets anders is dan storm? TS heeft het over zware stormen. Ik denk dat we voor het gemak het beste aan kunnen nemen dat zware stormen een duidelijk risico vormen voor schip en vooral bemanning.

Mbt oefenen: In Nederland heb je niet enorm veel plekken om te oefenen. Ik ga niet voor mijn lol met 7Bft het IJsselmeer op. Ook kun je een beetje knallen op het IJsselmeer of grevelingen niet vergelijken met een zware storm op zee. Als is het alleen maar de duur. Als je 18 uur storm voor je kiezen krijgt dan gebeurt er met je lijf wel het een en ander, maar al helemaal tussen je oren.

Eens met Boarderbas: je moet het steeds leefbaar en zou prettig mogelijk houden. Dus: van tevoren thermosflessen klaar met heet water, koffie en thee. Voldoende te snaaien en te eten, kleding op orde, op tijd sanitaire stop en als het kan slapen. Afwisselen en niet op sprint-tempo maar op duur-tempo. Ook zo comfortabel mogelijk zeilen, je boot op orde, niets los in de kuip of aan dek, overbodige lijnen opgeruimd, op tijd je tuig gereefd of gewisseld. Sprayhood erop etc. etc.

Ook de koers van je boot afstemmen op uithoudingsvermogen en lange termijn planning. Vooral tactisch varen dus. Voor ons is het zeer reëel om een dag langer op zee te zijn als we op een rustige manier een weersysteem kunnen omzeilen ofwel prettiger door kunnen komen. Dus niet per-se wind-tegen-tij aan de wind beuken als je een klap de andere kant op kunt maken en later de hoogte pakken in een minder ruige zee.

Wij hebben op deze manier ook met ons gezin steeds fatsoenlijk kunnen varen. Nog steeds vaart iedereen met plezier mee.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 20:34 #899984

Even een aansluitende vraag met de foto van Erik hierboven, naar aanleiding van het eerdere artikel over bijliggen (bijgedraaid liggen voor puristen). De foto in het artikel laat een kleine witte fok zien. Ongewtijfeld een zwaarweerfok, maar een stormfok?

Alle stormfokken die ik heb gezien zijn oranje. Is een stormfok altijd oranje (of in elk geval een signaalkleur)? Staat zoiets in de ISAF richtlijnen?

Het zou mij wel logisch lijken als signaal.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 20:59 #899988

Kapiteinmomo schreef :
Dat dacht ik ook en heb jaren geleden een zware langkieler tweemaster gekocht voor 5000 euro op de Marktplaats,
bomvrije boot, met prima houten masten.

Wou er mee een rondje Atlantic zeilen, en gestart vanuit Ijmuiden, natuurlijk tegenwind (Kanaal)
toen ik de oceaangolven ging "voelen" ben ik teruggekeerd deze boot bleef steken in de hoge golven, d.w.z.
ging totaal niet mee met de golfbeweging, dat ben je snel zat dus maar weer terug ;)


Ik heb ook verhalen gehoord van ervaren zeilers die een HR kochten en hem zelf wilden overvaren naar de VS. Op de Noordzee kregen ze last van zulk vervelend weer dat ze het vliegtuig naar huis hebben genomen en de boot hebben verkocht.

Dan kun je je de vraag stellen of gedrag in golven op het Kanaal of op de Noordzee kenmerkend zijn voor het gedrag van een schip op de oceaan. Immers heeft de Oceaan hogere golven, maar vaak ook langere dalen.

Velen zijn je voorgegaan met vergelijkbare schepen (wat natuurlijk hetzelfde is als zeggen dat een VOC-schip oceaanwaardig is terwijl we weten dat ca. 1 op 3 schepen terug kwam).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 21:06 #899991

Wij hebben een witte stormfok
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 21:13 #899993

ik ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 18 dec 2017 22:11 #900006

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik een oranje; komt op 15:53 in beheld:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 19 dec 2017 08:59 #900046

Netjes! Ziet er keurig uit en loopt lekker. Lijkt me goed uit te houden.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 19 dec 2017 09:49 #900061

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Leuk om verschillende foto's te bekijken. Vooral het wateroppervlak.



You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overlevingsstrategie bij zware stormen 19 dec 2017 15:10 #900142

Is de tweede foto Bernard Stamm?? Er is een groot verschil tussen beiden. De eerste is "klassiek" bijliggen, de tweede is naar ik aanneem een actievere positie waarbij je feitelijk nog iets aan het zeilen bent en/of minder velijerd??

Wij hebben een keer bewust bijgelegen. Dat was niet vanwege de harde wind maar vanwege een aanloop die we niet zonder licht wilden doen (Tobago) terwijl er geen optie was om te ankeren. 30 mijl van tevoren gedurende de nacht bijliggen bracht rust en ook relatieve stilte. Dit met een zware boot met flinke (loden) vinkiel met bulb. Wat me enorm meeviel was de start en het einde van het bijliggen. Als je vanaf knik-in-de-schoot overstag gaat met gereefd grootzeil en een kleiner voorzeil (in ons geval kotterfok) ben je in feite al klaar. Iets trimmen met grootzeilschoot en roer. Afbreken bijliggen door te gijpen. Je gijpt dat alleen je grootzeil en kunt meteen weer door.

DIt vind wel iets om een keer te oefenen, als je bijliggen in je repertoire hebt dan heb je een mooi alternatief om even rust te pakken, te eten, om te kleden of een reparatie te doen. Goed idee!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl