Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig?

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:36 #848835

Chris, dit is een openbaar forum geen onderzoekscommissie, al zit hier een boel kennis verdeeld (soms ook geconcentreerd) die wellicht aan elkaar geknoopt kan worden. Ik zou helemaal niets doen op basis van wat men hier vindt of stelt (zal ook nooit unaniem worden), tenzij je zelf een duidelijke mening kunt vormen en die mening jou ongerust maakt.

Mochten de nabestaanden of werf een memo uitbrengen dan zou ik dat wel meteen serieus nemen.

Ik kan me voorstellen dat je je nu niet lekker voelt, maar de discussie tegen proberen te houden kan slechts tot frustratie leiden denk ik.

Laatst bewerkt: 03 juli 2017 09:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:40 #848836

Fly-Tour schreef :
Een Spirit heeft anders ook wel een erg diepe kiel met daardoor veel kracht maal arm op de flens. Wellicht ook potentieel kwetsbaar, BK, ga jij de bouten ook nakijken?.

180 cm lange flens van ruim 30 cm breed met 2 rijen van 6 bouten 30 cm uit elkaar.
Ik ga niets nakijken zolang ik binnen geen roest op de bouten zie en buiten de kitnaad er netjes uitziet.
Bouten zijn M20 en maar heel kort: 4 cm in het vlak en 2 cm in de flens.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 09:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:42 #848838

Nee, ik voel me niet lekker, maar dat ligt niet aan dit draadje. Dank voor je goede zorgen.

Ik probeer de discussie niet tegen te houden, waarom zou ik.

Ik ben ook wel eigenwijs genoeg om te doen wat ik zelf wil.
Maar daar staat tegenover dat ik van veel dingen niks weet. En dat ook erken.

Waaronder de ophanging van de kiel.
Zo een forum als deze kan dan een openbaring zijn, maar ook een vloek.
Omdat het lastig is een mening hierover te vormen. Op feiten dus, niet op emotie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:44 #848839

Baasklusje schreef :
Fly-Tour schreef :
Een Spirit heeft anders ook wel een erg diepe kiel met daardoor veel kracht maal arm op de flens. Wellicht ook potentieel kwetsbaar, BK, ga jij de bouten ook nakijken?.

180 cm lange flens van ruim 30 cm breed met 2 rijen van 6 bouten 30 cm uit elkaar.
Ik ga niets nakijken zolang ik binnen geen roest op de bouten zie en buiten de kitnaad er netjes uitziet.
Bouten zijn M20 en maar heel kort: 4 cm in het vlak en 2 cm in de flens.

Als jou bouten ingelamineerd zouden zijn in de bilge, zou je dat dan openslijpen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:48 #848841

Op de foto van de resten van de kiel is ook te zien dat er een stuk laminaat weg is.
Rechts op de foto (dus aan BB) is een strook donker laminaat te zien, rafelig afgebroken.
Dat donkere stuk ligt duidelijk naast de metalen strook met de bouten. Die bouten zitten in het midden van die strook.
Links op de foto is de rand precies langs de plaat.
Geen idee of SB of BB eerst los is gegaan.
Ik zou zeggen, eerst BB langzaam losgewerkt, toen begaven de bouten het, en brak het laminaatje SB ineens recht af. Maar andersom zou ook kunnen....



PS ik post dit maar hier, want het andere draadje mag alleen over slecht nieuws gaan geloof ik....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 09:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:53 #848844

Is dat niet slechts een schaduw aan de rand van het kielrecess wat voorheen dichtgeplamuurd was? Ik zou een veel breder afscheurgebied verwachten!

Jammer dat deze foto zo wazig is; aan de randen van de metalen plaat zie (speculatie!) ik ook boutgaatjes zitten. Strookt dit met optie 1 van Olav? Kan het zijn dat de holle kiel (het lijf) is losgelaten van de flens en deze flens nog steeds zo zit als hoort?

Heb je (uit interesse, destijds tijdens de bouw) contact gehad met de Spirit werf over aanhaalmomenten of voorspanning? Volgens mij was je er nauw bij betrokken toch? Indien je nog contact hebt, misschien (uit dezelfde interesse, niet omdat je je zorgen maakt/wilt gaan maken) vind je het een idee om, ter lering, eens na te vragen hie het nu zit met die voorspanning en controle daarop?
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:56 #848847

Nachtvlinder schreef :
Heb je (uit interesse, destijds tijdens de bouw) contact gehad met de Spirit werf over aanhaalmomenten of voorspanning?

Lijkt me beter dat bij de ontwerper na te vragen.
Zijn er hier mensen die Koos de Ridder daarover kunnen bellen?
FMJ misschien?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 09:57 #848848

Voor de pion vroeg ik dat vorige jaar ook aan Cees van Tongeren bij vd stadt, het antwoord heel goed vast , tja daar kun je wat mee, maar de gegevens hadden ze niet en ook nooit gehad, ik heb het toen maar letterlijk genomen moment sleutel ging tot 21kg 210nm nou dat dus, erg vast in elk geval

Misschien dat ze bij spirit wel gegevens hebben , ben ik ook wel benieuwd naar !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:00 #848851

roozeboos schreef :
Als jou bouten ingelamineerd zouden zijn in de bilge, zou je dat dan openslijpen?

Nee, maar gelukkig kan ik ze zo zien....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:02 #848852

Ja dat weet ik, dat schreef je al.

Maar, als het dicht was, zou jij het niet openslijpen ter controle. Nou heb jij altijd gelijk, dus laat ik het ook maar zo dan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:05 #848855

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hoe is het bij de spirit geregeld met de overdwarse sterkte dan? Zit er onder al dat laminaat/polyestermat iets verborgen wat overdwars de krachten verdeelt ?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:08 #848856

Ja. Spanten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:08 #848857

Een tabelletje met max spanning en max aanhaalmomenten:

www.rvspaleis.nl/roestvaststaal-wat-is-a2-a4

Dus voor mijn M20 bouten in RVS in sterkteklasse 70 moet ik 500 Nm aandraaien (dat kan ik niet met een 1 meter lange sleutel, 50 kg trekken...) en wordt de voorspanning zo'n 80kN, ofwel 8000 kg (ouderwets).
De vraag is of het polyester dat fijn vindt, 8000 kg over een oplegplaat die misschien effectief 10 cm2 groot is, 800 kg/cm2.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:09 #848858

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Probeer het nog eens:

Een Loper heeft een zeer matige constructie wat betreft kielophanging.
Als je een Loper in takels hangt kun je de kiel op het handje heen en weer bewegen.

Zet je meer kracht dan zie het onderwaterschip vervormen, boot heeft te weinig spanten daar waar de kiel hangt.
Dus het krachtenspel wordt deels afgewenteld op het onderwatervlak.

Dat kan tijden goed maar er komt een tijd van materiaal moeiheid, en zal deze boot zeer snel kunnen zinken.
omdat er veel materie van het onderwaterschip meegaat.

Oplossing voorlopig:

Vochtmeting nabij het kielgedeelte, op de bouten zit een eenvoudig afgewerkt matje.
kan rustig worden verwijderd krijg je indicatie van de conditie van de kielbouten.

Doe je niets dan zou ik alleen met rustige omstandigheden gaan zeilen.

Een hulpspant inbouwen is een behoorlijke operatie maar dan heb je wel weer een veilige boot.

De New York Shock 36 ft (made in USA) is voorzien van een zeer zware kielconstructie over de spanten zitten RVS U profielen met behoorlijk veel kielbouten, op de Dehler 36 CWS zie je dergelijke constructie niet.

De New Shock is een racer welke voor de kust van New York zijn kunstjes vertoonde, zeer zwaar vaargebied.

Hier mee wil aangegeven dat de ontwerper ook kijkt naar het vaargebied, een Loper was bedoeld als een pittig zeilende kleine familieboot, ik zou er geen oceaanoversteek meemaken :)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:16 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:17 #848863

Kapitein: je mening betreft de Loper kennen we! Betreft je advies: lees het door mij gelinkte draadje nog eens: een vochtmeting zegt niets en met hulpspantjes creeer je hardspots en verplaats je (letterlijk) het gebied waar de vervorming zich concentreert.

De Loper is ontworpen met een ingebouwde flex, als je daaraan wilt gaan sleutelen zal je heel precies moeten gaan bouwen, spanten gaan verjongen etc. Zomaar een paar "zware balken" erbij lamineren zou ik niet durven.
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:18 #848864

NIet alleen de Loper is een kustzeiler, dat ben ik ook. Ik vind Lowestoft al verdomd ver. Dus dat komt goed uit.
Ik vaar alleen bij rustig weer. 6 a 7 Bft is echt al niet leuk meer voor mij.

Daarentegen, vorige week zeilde ik nog op het ijsselmeer en daar krijgt de boot toch behoorlijk klappen hoor bij 5 bft.
dus ja..

Hulpspanten bijzetten ga ik zeker niet doen.

als ik wat ga doen, is het het controleren of de kielbouten eventueel verroest zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:30 #848866

als ik wat ga doen, is het het controleren of de kielbouten eventueel verroest zijn

Die zijn hoogstwaarschijnlijk van RVS. Als je roest ziet onder de laminaat-doojes komt dat van de kiel niet bouten, veroorzaakt door een werkende kiel EN een falende kit. Ook dat is reden tot alarm, maar dat is niet erg Loper-specifiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:32 #848867

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Nachtvlinder schreef :

De Loper is ontworpen met een ingebouwde flex, als je daaraan wilt gaan sleutelen zal je heel precies moeten gaan bouwen, spanten gaan verjongen etc. Zomaar een paar "zware balken" erbij lamineren zou ik niet durven.

Daar geloof ik helemaal niets van dat ie af fabriek met een zwabberkiel wordt geleverd.
Deze boten zijn de eerste generatie polyester bouw, dus er waren weinig meetpunten.

Ja ik blijf doorzeiken over deze boot omdat er een goede kameraad van mij op zeilt.
Checken die boten en niet blijven door rommelen!

Zijn genoeg oplossingen om mijn part langstringers carbon.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:34 #848869

Lees het draadje, is door Maas bevestigd aan mij in een telefoongesprek. Daar staan ook wat ideeen geopperd om de constructie en eventuele verdergaande verslapping periodiek te controleren.
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:35 #848872

Fly-Tour schreef :
Hoe is het bij de spirit geregeld met de overdwarse sterkte dan? Zit er onder al dat laminaat/polyestermat iets verborgen wat overdwars de krachten verdeelt ?

Een paar foto's (nog analoge!) van de bouw.
Hier zie je van voor naar achter een aantal van de 7 wrangen.



Die bestaan uit schuim met een dikke laag laminaat eromheen.

Elk van die wrangen zit aan de einden weer onder de zijkanten van de kajuitbanken, en die zijkanten zijn over de volle lengte aan de bodem gelamineerd. Dat zie je hier.



"wij zijn echte plakkers", zo zei Walter van Heijgen van de spiritwerf ooit in een interview.

Op deze manier krijg je een behoorlijk stijf geheel: de wrangen, aan de einden gefixeerd onder 40 cm hoge 12mm-multipelx zijkant van de banken, zorgen voor een vlak dat niet veel zal bewegen.
De kielbouten zitten op de stukken tussen de wrangen.
De flens aan de kiel is 180*35 cm, en die zit dus met 12 bouten (6*2) aan dat vlak vast. Die flens vertoont natuurlijk geen enkele beweging (20 mm gietijzer) en het vlak zit er over de hele oppervlakte tegenaan getrokken met de 12 bouten.
De kiel (being shaped..):

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:35 #848873

Ik wil best checken Jaap, maar dan wel door een expert die kennis van zaken heeft.
En het ook zegt als het okay is.

Als ik foto's maak en het hier plaats weet ik al wat er gebeurt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:37 #848874

ook wil ik wel eens een richtlijn zien van hoeveel bouten , hoe dik en hoe lang etc je nodig hebt met een 1000 kilo kiel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:38 #848875

Mooi gebouwd, deze Spirit!

Chris, waarom regel je dit niet via je verzekering? Wat is je verzekerd vaargebied nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:40 #848876

roozeboos schreef :
ook wil ik wel eens een richtlijn zien van hoeveel bouten , hoe dik en hoe lang etc je nodig hebt met een 1000 kilo kiel.

Er staat een en ander in "Principles of Yacht Design" (staat ook online). Ook het boek "Elements of Boat Strength" van David Gerr is leerzaam!
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 10:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 03 juli 2017 10:41 #848877

Hoe bedoel je via de verzekering? De controle?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl