Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zeileigenschappen Roskilde

zeileigenschappen Roskilde 17 dec 2017 19:06 #899730

Zijn erg langzame boten die heel veel liggen te stampen in golven en daardoor maar zeer weinig voortgang kunnen maken aan de wind.
Daarentegen zijn de boten ook bomvrij en zullen ze je, zij het erg langzaam, overal heen brengen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 06:30 #899790

De reden voor aankoop van een tweemaster is óf het handzamer zijn van de zeilen, óf een zucht naar nostalgie.

Het is een 35 voeter, dus voor de handzaamheid hoef je het niet te doen. Je koopt dan dus een kits voor de nostalgie. Wat maken de zeileigenschappen dan nog uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 08:47 #899812

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
boarderbas schreef :
De reden voor aankoop van een tweemaster is óf het handzamer zijn van de zeilen, óf een zucht naar nostalgie.

Het is een 35 voeter, dus voor de handzaamheid hoef je het niet te doen. Je koopt dan dus een kits voor de nostalgie. Wat maken de zeileigenschappen dan nog uit?

Aan de wind bij 6 bft met alleen fok of genua en de bezaan kan heel prettig zeilen. Achter het anker het bezaantje omhoog en in de midscheeps geschoot kan tamelijk comfortverhogend werken. Tuigage kan lager zijn; misschien kun je met zo'n 35-voeter wel onder de Zeelandbrug door, met LW..

Allemaal dingen die met nostalgie niks te maken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 08:53 #899814

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
Erikdejong schreef :
Zijn erg langzame boten die heel veel liggen te stampen in golven en daardoor maar zeer weinig voortgang kunnen maken aan de wind.

Echt? Stampt het nog meer op de golven dan al die platjakkers zonder voorvoet?
Ik zou het lijnenplan van die boot wel eens willen zien!

Naschrift: ik kon het niet laten om er toch nog even naar te kijken.
go.openbms.nl/uploads/517/1163...cuments/Roskilde.pdf

Als ik op zoek was naar een comfortabel zeilend jacht dat tegen een stootje kan en ik had niet zo'n behoefte aan droogvallen (opvallend genoeg verwijst de tekst van de pdf naar ex-platbodemschippers) en ik had het geld ervoor, dan zou het misschien wel een van mijn kanditdaten zijn. De prijzen die ik voorbij zie komen vind ik behoorlijk aan de hoge kant, voor een stalen schip, maar zonder dat wij het weten is hier misschien wel sprake van een liefhebbersschip met een zekere reputatie.

Maar ja; een langkieler kan echt niet meer, als je de goegemeente van ZF moet geloven.
Stampen aan de wind? Je moet zo'n boot niet net zo hoog willen varen als een boot met een vinkiel en een balansroer. Niet zo hoog als theoretisch kan, maar een paar graden lager. Dan loopt het gewoon, durf ik zomaar te voorspellen..
Moet er natuurlijk wel een beetje wind zijn. Beneden 3 bft zal het niet veel doen. Bij een wind 4 tot 5 daarentegen, komen dit soort schepen pas in hun element. En dan zeilt het heel comfortabel.

Ja, hier laat je wat; daar vindt je wat, hè?

Naschrift 2: Wat blijkt? De boot heeft ook nog kimkielen. Nu begrijp ik die verwijzing naar platbodemzeilers pas.. Keurige asymmetrische kimkielen.. zorgvuldig ontworpen bootje..
Joh, het zou bijna mijn ideale schip kunnen zijn.

En ja hoor: de boot waarvan de tuigtekening in de pdf staat kan met LW onder de Zeelandbrug door..
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 09:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 10:27 #899842

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
:)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 10:36 #899849

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
LittleWings schreef :
:)

Ja; ik dacht: laat ik TS ook even een positief geluid geven..
Desondanks zou het wel leuk zijn als er nog wat meer ervaringsdeskundigheid boven water komt. Want zoals we allemaal weten kunnen we over de eigenschappen van een boot niks zeggen als we alleen maar kijken naar het onderwaterschip..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 11:02 #899855

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Hallo Steven
Ik kan er wel iets over vertellen! Zelf vaar ik met Sanna Jacoba een Roskilde 32S. De enige gebouwd met stuurhuis.
9.60x3.50x1.45 Tweemaster. 55 PK Yanmar erin. Meer een motorsailer met de nadruk op zeilen. Langkieler natuurlijk. Bijzonder stabiel en comfortabel, rustige zeiler. Heeft wat wind nodig. Kan dus ook wat wind hebben voordat het op 1 oor ligt. Ik zou zeggen: vraag maar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 11:09 #899858

Nou als ik van de Staverse jol zou moeten overstappen naar een scherp jacht wist ik het wel.
Dan zou ik ook voor een Roskilde gaan. :woohoo:
Die kan een briesje hebben, is zeer fraai en erg comfortabel.

De laatste jaren is er aan wind geen gebrek in NL. :whistle:
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 11:13 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 12:22 #899880

lodewijk stegman schreef :

Lijkt ook heel sterk op de Colin Archers ( www.bronsveen.nl/colin.archer.php?m=11.40 ).
Zeer zeewaardig maar hebben inderdaad wat wind nodig . Tenslotte heeft Colin Archer ze niet voor niets met name als reddingsboten en loodsboten ontworpen.
In Noorwegen kom je de oudere exemplaren regelmatig tegen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 12:39 #899887

Yellow Boat schreef :
hebben inderdaad wat wind nodig

Ofwel ondertuigd toch!? Of is dat iets anders, dus áls je meer mast op een Roskilde zou zetten, de stabiliteit daar desastreus onder leidt (en er dus niet meer zeil op kán?)
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 12:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 13:29 #899900

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
hebben inderdaad wat wind nodig

Ofwel ondertuigd toch!? Of is dat iets anders, dus áls je meer mast op een Roskilde zou zetten, de stabiliteit daar desastreus onder leidt (en er dus niet meer zeil op kán?)

Ga eerst even naar dat pdf-je waarnaar ik de link heb gepost, kijk naar het tuigplan en heroverweeg dan nog een keer of je dat ondertuigd wilt noemen.
Het komt mij trouwens voor dat die Roskildes geen standaard productieschepen zijn, maar in hoge mate aangepast werden aan de wensen van de klant.

Dat een boot wat wind nodig heeft om te zeilen heeft overigens lang niet altijd wat met ondertuigd te maken. Massa speelt ook een grote rol. Die Roskildes zijn zware boten voor hun lengte en breedte. Dat zorgt ervoor dat zo'n boot niet bij elk vlaagje 'aanspringt'.

Wat ondertuigd is, is trouwens ook in hoge mate een kwestie van definitie. Als je het geen probleem vindt om bij alles boven 3 bft al te moeten reven, kun je dan overtuigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 14:31 #899917

Het artikel stelt:
...platbodemvaarders die in een latere levensfase zijn gekomen en van wie de fysieke mogelijkheden wat zijn teruggelopen, gaan op zoek naar een meer comfortabel schip dat toch beschikt over eigenschappen die aansluiten bij hun specifieke eisen als platbodemliefhebber

Nu weet ik niet precies wat de specifieke eisen van een platbodemvaarder zijn (en of die hetzelfde zijn voor alle platbodemvaarders), maar ik denk dat bedoeld wordt:
  • Comfortabel (ruim, gemoedelijk traag bewegend)
  • Droogvallend en weinig diepgang
  • Klassiek uiterlijk (nostalgisch, niet volgens de laatste inzichten/trends)

Hoewel er geen motorsailormastje op staat, zal SA/D bij de motorsailors in de buurt liggen vanwege de zware bouw. Verder zal D/L nostalgisch hoge waarden hebben, dit gecombineerd met een groot nat oppervlak. Het zal erg gemoedelijk zeilen, waarbij het van de eigenaar af hangt of dat met lichtweer als irritant ervaren wordt. Als je van een stalen platbodem of motorsailor af komt zal dat best meevallen denk ik, al zul je in de praktijk vrij snel gaan motoren (of aan reikweidte inleveren als je er lange tochten mee van plan bent te gaan maken).

Je kunt hier niet straffeloos een hogere mast(en) opzetten: grootspant lijkt vrij rond, waardoor deze romp minder vormstabiliteit biedt dan moderne jachten; bovendien ligt de ballast relatief hoog, wat de effecten van deze eigenschap versterkt.

Betreft "ondertuigd": Dit tuig lijkt niet te klein voor deze romp en lijkt optisch in balans met wat de romp kan dragen qua stabiliteit. Intrinsiek aan dit ontwerp zijn de reeds genoemde lichtweer eigenschappen en het stampgedrag, waarbij het laatste effecten zal hebben op loefwaardigheid bij hoge zeeën.

Ik vind dit een prachtige boot om te zien verder. Het hangt helemaal van TS af hoeveel waarde hij aan welke eigenschappen hecht, wat z'n manier van zeilen is (waar ie blij van wordt...) en vaargebied wordt.

PS: kan geen specs vinden; gokje:
SA/D ~15
D/L ~300
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 15:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 20:57 #899987

  • StevenF
  • StevenF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Bedankt allemaal voor de input. Zoveel mensen , zoveel meningen. Echter maar een ervaringsdeskundige naar het schijnt. Ja, ik ben op zoek naar een boot die een stootje en een vlaagje hebben kan maar je moet nog wel ergens komen. Dit lijkt me vooral een kwestie van voldoende zeil kunnen voeren bij minder wind, verticaal of horizontaal. Ik weet dat de Breewijd, ook een ontwerp van de Lange en een relatief zware stalen boot, een schare trouwe fans heeft. Ik vraag me af of dit voor de Roskilde ook zo is.

Zie hier het object.

Laatst bewerkt: 18 dec 2017 20:59 door StevenF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 22:27 #900009

StevenF schreef :
Zie hier het object.


Als ik deze foto zie weet ik het wel. :woohoo:
Laatst bewerkt: 18 dec 2017 22:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 dec 2017 22:45 #900013

Mijn buurman heeft zo'n lief bootje. Een aantal jaren terug een rondje Atlantic gedaan. Uit het Blog :
De laatste week voor ons vertrek staat helemaal in het teken van de boot
inladen, boodschappen doen en natuurlijk afscheid nemen. Vele gezellige
etentjes en avonden.
Afgelopen zondag waren we te gast bij Roelie en Coen voor de
afscheidsborrel van Coen voor de Groningse vrienden.
Bernard greep zijn kans en vertelde ons het hier onderstaand, waar
gebeurde verhaal.
Morgen worden we uitgezwaaid.......


Vlak voor ons vertrek zat ik aan boord van de Robeyne, verscholen achter
de buiskap, want het druppelde een beetje, nog een laatste klusje te klaren toen er wat mensen de steiger op kwamen lopen. Ze hadden me niet in de gaten, want zoals ik al zei, ik zat achter de buiskap verscholen.
Bij de Robeyne stonden ze even stil "Wat is dit nou voor een raar zwart pieremegoggeltje", hoorde ik de vrouw tegen haar man zeggen.
Ze kwamen duidelijk uit de buurt van Rotterdam.
"Ik vind die witte veel mooier", ze doelde klaarblijkelijk op de overige
tupperware-boten die bij ons aan de steigers liggen, met van die blauwe door tante Truus gebreide wollen hoesjes om de stootwillen.
"Zwart vind ik zo somber, 't is zeker gebouwd in Noord-Groningen".
Pieremegoggel, pieremegoggel, dacht ik, laat René het maar niet horen,
die had vast en zeker de restanten van de kattenbak naar hun hoofd geslingerd, dan wel een verbale stortvloed van minder mooie woorden hun richting geuit.
Hoewel de Robeyne niet mijn schip is voelde ik toch de vernedering die haar was aangedaan, ze was gekrenkt. Nou gebeurd dat bij schepen wel vaker, maar dit ging erder, gekrenkt tot diep in haar kiel.
Het bewuste echtpaar scharrelde nog wat verder de steiger op en het commentaar van met name de vrouw over van alles en nog wat schalde door ons zo rustige Parkhaven.
Inmiddels was ik klaar met de werkzaamheden, kwam achter de buiskap tevoorschijn en staande in de kuip zag ik het stel weer terugkomen.
Alles was verkeerd aan ze, en van alles te. Te lang haar, te veel goud, te korte rok, te schelle stem. Hij nam als eerste het woord, waarschijnlijk om indruk te maken om te laten zien dat hij verstand van zaken had. Wellicht waren ze zich aan het oriënteren om op termijn zelf een schip aan te schaffen.
Dit is zeker een Oud Hollandse Praam, gebouwd in een van die mooie IJsselmeerstadjes.
Aangezien de belediging over ons mooie schip bij mij nog nagalmde had ik eigenlijk helemaal geen zin om serieus op de man zijn statement in te gaan.
"Nee, niks Hollands aan hoor" zei ik, "dit schip komt uit China".
"Uit China??? zo horie dat Bep" zei hij tegen z'n wederhelft.
"Ja riep ik, 't is gemaakt in PING-WANG, dat ligt 350 km van de grens van Mongolië. Gekocht als bouwpakket en het is op een vrachtwagentje hier naar toe
gekomen. Een hele reis hoor, vijf en een half duizend kilometer door China, dan
Kirgizië, Tadzjikistan, Turkmenistan, Azerbeidzjan, Armenië naar de Zwarte Zee, daar hebben ze het schip in elkaar gezet, toen de Zwarte Zee overgestoken en in Oekraïne weer in elkaar gezet. Toen verder over de weg door Roemenie, Slowakije, Tsjechië en Duitsland hier naar de Flevopolder.
Twee Chinese chauffeurs, om elkaar af te wisselen, ze hebben hier koffie
gedronken en zijn gelijk weer terug gereden. We hadden nog twee mooie Delftsblauwe molentjes voor ze gekocht maar die wilden ze niet hebben. " Die maken ze in de fabriek naast ons", hadden ze groepen. "We worden er mee dood gegooid".
"Zo,zo", ze stonden met open mond te luisteren, "zo, zo, uit China" zei de man. "Dat is toch dat land met die mensen met van die schuine oogjes???" "Ja" zei ik.
"Dan mag ik hopen dat je mast er recht op staat!!!!!!"
"En waarom hebben jullie twee zeilen voorop"riep Bep. Ze wilde ook een
duit in het zakje doen.
"Nou, kijk mevrouw"zei ik, "1 om links af te gaan en de andere om rechts af te gaan en dat grote zeil is om recht door te varen".
Ze knikte instemmend. "En dat schattige witte molentje achterop, waar is
dat nou goed voor"
"Nou" zei ik "dat is nou leuk dat u dat vraagt mevrouw", ze glunderde helemaal. "Kijk, dat heeft u goed gezien, dit is namelijk een heel bijzonder schip. Het is een Duits-Chineese uitvinding van Herr Dr. Ing. Hartmut von Lippe Biesterveld, waarschijnlijk nog een bastaard zoon van wijlen Prins Bernhard, gevlucht naar China om een beetje de roddelpers te ondlopen.
Het is gebouwd volgens het HYDRO-Dynamische Concept, u kent het principe
van de draagvleugelboot"?????. Ze knikten allebei volmondig.
"Kijk, bij weinig wind zetten we de motor aan en dan duwt die propellor
(u noemt het een schattig molentje) het schip uit het water. Het wrijvingscoëfficiënt in combinatie met de bovenwindse zeilkracht geeft een 100% lift, zodat we de rompsnelheid met de factor 10 kunnen verhogen. De vliegende vissen kunnen ons dan net bijhouden.
We HYDROPLANEREN, want je kunt het geen varen noemen, volgende week met die schip naar New York, want een oom van de eigenaar die daar woont is jarig en we zijn voor het einde van de bouwvakvakantie weer terug".
"Ik blijf het toch een somber bootje vinden"zei Bep. "Zo helemaal zwart. Ik vind die witte veel mooier".
"Nou, sputterde ik tegen, dat heeft een reden. Kijk mevrouw, ja de meeste schepen zijn wit en dan zwart van onderen, en dit concept is precies andersom, zwart van boven en met een wit onderwaterschip.
Dat is een hele bewuste keuze mevrouw, gedaan uit veiligheid, voor het uitsluiten van aanvallen van Orca's".
"Aanvallen van Orca's????"
Nou had ik de volle aandacht van meneer, want hij had een aquarium met guppies, zwaarddragers en maanvissen en wist alles van vissen. "Kijk" riep ik "met een witte onderkant denken de Orca's dat we een dooie Orca zijn, want die draaien dan met hun buik ondersteboven op het water en dan komen ze niet bij ons in de buurt.
Nou knikte de man instemmend, hij had ook wel eens een dood guppie op z'n kop in z'n tropische bak gehad en dat was inderdaad heel anders van kleur.
"En hoe vinden jullie nou je weg, zo helemaal naar Amerika???"
"Nou mevrouw, heel makkelijk. We varen gewoon van de ene boei naar de
andere, alleen liggen ze soms wat ver uit elkaar".
"En slapen en eten en drinken, hoe gaat dat dan allemaal??"
Ik legde het zo goed mogelijk uit, want ik begon toch wel sympathie voor
het stel te krijgen. Maar na mijn uitvoerige uitleg over schuingaan, huizen hoge golven, zeeziekte, aanvaringen, omslaan, lekkages, ontmastingen, scheurbuik, aanvallen van piraten, klapgijpen, weken lange windstiltes, orkanen en ander ongerief keek Bep haar mannetje aan en zei: Zullen we dan toch maar een sta-caravan kopen Kees, maar dan wel een witte hoor.
Zwart vind ik niks.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 19 dec 2017 10:02 #900065

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12585
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 16:09 #902807

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Ik ben toch benieuwd of Roskilde 35 nu uit of in de gratie ligt, StevenF!!!
Aad de Lange heeft een bijzonder lange reputatie en brede ervaring als architect.
De (hier en daar) twijfels over de zeileigenschappen van een Roskilde doen hem en het schip geen recht.
Ja, waar: scherp aan de wind is moeizamer, dat moet altijd ruimer.
Tegenover een rakje meer staat dan wel veel schip, comfort, dekruimte en stabiliteit. Er is zeker geen sprake van ondertuiging. Overstag gaan met strak koersbehoud zonder teveel verlijeren vraagt wat snelheid, dat wel. Windkracht 2 kan wat empathisch vermogen vergen. Niet verwonderlijk mijn Roskilde weegt ruim 10 ton. Het is een boot met karakter waar je van moet houden.

Bijlage:

Bestandsnaam: technische...ngen.pdf
Bestandsgrootte:464 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 16:45 #902814

schitterende boot om te zien, maar laten we elkaar geen mietje noemen: dit zeilt natuurlijk van geen meter. Ook niet bij veel wind. Het ding heeft 3 kielen en waterverplaatsing van ruim 10 ton bij een lengte van ruim 10 meter? Meer zeiler dan motor? Natuurlijk niet. Beoordeel dit schitterende scheepje op haar merites: een prachtige motorsailor.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 29 dec 2017 16:50 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 17:41 #902829

Huijp schreef :
Windkracht 2 kan wat empathisch vermogen vergen.

Dit lijkt wel makelaarstaal ;)

Nachtvlinder schreef :
PS: kan geen specs vinden; gokje:
SA/D ~15
D/L ~300

Nagerekend op basis van het gelinkte document:
SA/D = 13.3
D/L = 437

Nog extremer dan ik vermoedde...

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Laatst bewerkt: 29 dec 2017 19:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 18:10 #902831

Ik zeil een ontwerp vanAad de Lange de Breewijd29/Scilly en kan wel zeggen dat het echt geen super langzaam schip is, wel een goed uitgebalanceerd schip dat onder elke hellings hoek licht te sturen valt. Zijn ontwerpen kennende zijn al zijn schepen zo ontworpen.
Snelheid valt uiteraard tegen over al dat plastic fantastic licht gebouwde met brede kont schepen maar je hoeft dan ook geen 2 roeren te hebben om met een vinger te kunnen sturen.
Ook van de stadt heeft veel schepen ontworpen volgens dit princiepe zoals bv de pionier.
Maar de Roskilde is een goed ontworpen schip met een hoge eind stabiliteit, waar toch mensen rond de wereld geweest zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 18:44 #902846

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27450
lord seepsop schreef :
Ik zeil een ontwerp vanAad de Lange de Breewijd29/Scilly en kan wel zeggen dat het echt geen super langzaam schip is, wel een goed uitgebalanceerd schip dat onder elke hellings hoek licht te sturen valt. Zijn ontwerpen kennende zijn al zijn schepen zo ontworpen.
Snelheid valt uiteraard tegen over al dat plastic fantastic licht gebouwde met brede kont schepen maar je hoeft dan ook geen 2 roeren te hebben om met een vinger te kunnen sturen.
Ook van de stadt heeft veel schepen ontworpen volgens dit princiepe zoals bv de pionier.
Maar de Roskilde is een goed ontworpen schip met een hoge eind stabiliteit, waar toch mensen rond de wereld geweest zijn

Ach, Peter.. Ik zou me maar niet te druk maken over dat neerbuigende gepraat over de boten van De Lange. In sommige kringen wordt er al op deze toon gepraat over de boten van Koopmans (de Victoires o.a.).

Er is nu eenmaal een categorie voor wie snelheid bij licht weer het hoogste goed is. Zolang je in Zeeland of op het IJsselmeer blijft en dagtochtjes zeilt is comfort misschien ook wel niet zo belangrijk. Of bij windje 6 gewoon ontspannen doorzeilen.
Voor genoemde categorie is naar elkaar kijken en dan in je vuistje lachen als je bij 3bft die stalen bak eruit zeilt het ding. Kun je dan in de haven tegenover je buurman, die ook zo'n snel wit massaproduct heeft, over opscheppen.

Maar ik ga tien keer liever de wereld rond met een Roskilde dan met een Pogo 30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 18:52 #902851

lodewijk stegman schreef :
Voor genoemde categorie is naar elkaar kijken en dan in je vuistje lachen als je bij 3bft die stalen bak eruit zeilt het ding. Kun je dan in de haven tegenover je buurman, die ook zo'n snel wit massaproduct heeft, over opscheppen

Erg neerbuigend en weinig objectief deze reactie!

lodewijk stegman schreef :
Maar ik ga tien keer liever de wereld rond met een Roskilde dan met een Pogo 30.

Ik ook, maar dat is het doel van TS toch niet?

En wat vind je precies neerguigend in de reacties? Of denk je objectief dat het wel mee zal vallen, die zeileigenschappen? Op basis waarvan? Grootspant? De genoemde kentallen?

Huijp schreef :
Meer een motorsailer met de nadruk op zeilen
Dat klopt dus met wat de kentallen al aangeven, in tegenstelling tot louter het lijnenplan. Indien TS zeker weet dat dit hem niet gaat irriteren blijft een prachtig, ruim en stevige boot over. Niets mis mee...
Laatst bewerkt: 29 dec 2017 19:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 19:09 #902860

lodewijk stegman schreef :
lord seepsop schreef :
Ik zeil een ontwerp vanAad de Lange de Breewijd29/Scilly en kan wel zeggen dat het echt geen super langzaam schip is, wel een goed uitgebalanceerd schip dat onder elke hellings hoek licht te sturen valt. Zijn ontwerpen kennende zijn al zijn schepen zo ontworpen.
Snelheid valt uiteraard tegen over al dat plastic fantastic licht gebouwde met brede kont schepen maar je hoeft dan ook geen 2 roeren te hebben om met een vinger te kunnen sturen.
Ook van de stadt heeft veel schepen ontworpen volgens dit princiepe zoals bv de pionier.
Maar de Roskilde is een goed ontworpen schip met een hoge eind stabiliteit, waar toch mensen rond de wereld geweest zijn

Ach, Peter.. Ik zou me maar niet te druk maken over dat neerbuigende gepraat over de boten van De Lange. In sommige kringen wordt er al op deze toon gepraat over de boten van Koopmans (de Victoires o.a.).

Er is nu eenmaal een categorie voor wie snelheid bij licht weer het hoogste goed is. Zolang je in Zeeland of op het IJsselmeer blijft en dagtochtjes zeilt is comfort misschien ook wel niet zo belangrijk. Of bij windje 6 gewoon ontspannen doorzeilen.
Voor genoemde categorie is naar elkaar kijken en dan in je vuistje lachen als je bij 3bft die stalen bak eruit zeilt het ding. Kun je dan in de haven tegenover je buurman, die ook zo'n snel wit massaproduct heeft, over opscheppen.

Maar ik ga tien keer liever de wereld rond met een Roskilde dan met een Pogo 30.

Hmm. TS vroeg specifiek om de zeileigenschappen. Dat houdt toch oa in hoe het schip op kan werken en of het schip onder zeil de gang er een beetje in houdt? Dat heeft toch niks direct te maken met het comfort aan boord, met het karakter, met of het wel of niet een fijn schip is, etc? Ik denk wel dat je een beetje reëel moet blijven. Dat heeft ook helemaal niks met de reputatie van welke ontwerper dan ook te maken. De Roskilde is als motorzeiler ontworpen en als zodanig is het ontwerp geslaagd, denk ik (maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker).
Maar als je tegen TS zegt dat de zeileigenschappen van deze Roskilde 35 geweldig zijn, of zullen zijn omdat de ontwerper een heel goede reputatie heeft, dan denk ik dat je iets beweert dat je zelf ook niet echt gelooft denk ik (maar misschien zie ik dat wel verkeerd) en ik denk niet dat TS daar op zit te wachten, toch?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 19:17 #902863

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Maar ik ga tien keer liever de wereld rond met een Roskilde dan met een Pogo 30.
Gewoon nieuwsgierig...hoe vaak ben je al de wereld rond geweest en met wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 29 dec 2017 19:27 #902865

.
Laatst bewerkt: 29 dec 2017 19:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl