Nachtvlinder schreef :
Tot nu toe voornamelijk algemeenheden “hout nooit aan beginnen”. Maar als TS dit nu echt rationeen en emotioneel wil, waar moet zij dan op letten? Er werd al op waterschade bij een dekluik gewezen, en wat onder het geschilderde dakspant zal ook niet meer naar origineel te herstellen zijn.
Waar moet TS verder op letten?
Op Sail zag ik heel veel moois van hout varen waar ongetwijfeld ook heel veel continue aandacht naar gegaan is. Dáár lukt het wel in elk geval. Hoe doen die eigenaren dat dan?
Hoe werkt dat zout/zout verhaal eigenlijk, technisch?
Waar TS op moet letten is niet ff uit te leggen, vandaar blijft het bij algemeenheden. Zaken als nagelrot, spantbreuk, staat kielbouten/doodhout, van bovenaf (verborgen) inrotten van dekbalken, het effect van ijzer op eiken enz enz zie je als kenner al nauwelijks, laat staan als leek.
Het onderhoudsverhaal van de verkoper zegt uiteindelijk ook niks ( de auto van het oude vrouwtje?) en dat maakt beoordeling lastig.
Ik lag zelf op Sail 1990 met mijn houten jacht en mede-eigenaren zijn te onderscheiden in mensen met passie en (heel)veel geld die vakmensen aan het werk zetten en mensen met (heel)veel tijd en gouden handen die door schade en schande zelf alles hebben leren aanpakken.
Anno 2025 zal dat niet veel anders zijn, maar veel praktische kennis over houten jachtbouw zul je minder vinden.
Voor zover ik weet: Zout conserveert, je zult minder houtrot aantreffen. Vroeger gooide men Wolmanzout in de bilge ter conservering, maar dat is dan weer minder fijn voor ijzer en staal. Een teak dek blijft alleen maar mooi op zout water, ik gooide s'winters wat strooizout op het dek om alg tegen te gaan.
Nog een algemeenheid: houten boten werden niet gebouwd voor de eeuwigheid. Een VOC schip was na een aantal reizen op, een botter haalde de 100jr zelden, een zeiljacht werd gebouwd voor 50jr (?) een wedstrijdzeiljacht zelfs voor veel korter.
Ik kijk zelf nog wel eens met plezier naar een houten Folkboat; dat is kwa kosten en tijd nog enigsinds te doen als je mooi hout wilt varen. Veel groter zou ik niet meer aan beginnen.