EricV schreef :
In een wanhopige (en hoogstwaarschijnlijk zinloze) poging terug naar het topic te komen:
Ik heb afgelopen winter mijn Hanse 400e (uit 2006) omgeruild voor een Polka 45 uit 1985. Ik denk dat je de eerste zou kunnen scharen onder de noemer AWB en de tweede onder de noemer DKJ.
En dat is precies hoe ik het ervaar. Alles is zo onvoorstelbaar beter en mooier in elkaar gezet. Met onderhoud en bereikbaarheid van onderdelen in gedachten. De afwerking van deze twee schepen is onvergelijkbaar (in het nadeel van de Hanse). Natuurlijk ziet de Polka er 'gebruikt' uit, maar die heeft dan ook twee oceaanoversteken beleefd en tienduizenden mijlen op de klok.
Voor mij betekent deze ruil echt de stap naar een hoger kwaliteitsniveau. Heb ik daardoor minder onderhoud? Nee, eerder meer. HEb ik daardoor minder kans dat er iets stuk gaat bij een grote oversteek? Misschien, maar dan weet ik zeker dat ik er snel en goed bij kan.
Ik lever ook een knoop of wat in, en een hoop ruimte in de kuip. Maar ja, alles is dan ook drie keer zo zwaar (soms letterlijk) uitgevoerd.
En dat laatste geeft nu net de peace of mind die voor mij (!) kwaliteit bepaalt.
Groeten, Eric
PS. Ik heb ook de Salsus een keer zien liggen (al een hele tijd geleden). Wat een prachtig jaloersmakend schip! Maar toen had ik de Polka nog niet...
Volgens mij snap ik het niet zo goed. Je hebt iemand gevonden met een DKJ en jij had een AWB. Jullie besloten te ruilen en elk is er gelukkiger uitgekomen dan voorheen?
Jij bent in ieder geval gelukkiger, dat is op zich al mooi. Maar als dat zo is laat het ook zien hoe relatief 'goed' is. (om vooral het K woord maar te vermijden, dat geeft in dit draadje enkel maar ruzie)
Of begrijp ik je post nou verkeerd?
JazzyO schreef :
<knip>Ook de kastjes en deuren sluiten nog perfect. Ik heb het vermoeden, maar geen bewijs, dat dit niet bij alle merken zo zou zijn na 30 jaar intensief gebruik.
En daar heb je (denk ik) de crux van de hele discussie te pakken. Gaan we er gemakshalve vanuit dat je ongelijk hebt (dus alle merken gaan 30 jaar lang perfect mee), dan is er dus geen goede reden om aan te nemen dat bepaalde merken duurder zijn door de 'naam'. Anderzijds, als je gelijk hebt, dan is dit verschil dus (in zekere zin) meetbaar.
Als ik dus twee schepen heb:
s/y Alpha; om de 5 jaar moeten de luiken worden vervangen wegens slechte bouw. Ieder jaar na bouwjaar wordt de boot dan 2% goedkoper
s/y Beta; om de 30 jaar moeten de luiken worden vervangen wegens uitstekende bouw. Iedere 6 jaar moet er 2% op afgeschreven worden.
Dit even met totaal uit de lucht gegrepen getallen, het gaat even om het idee natuurlijk. Dan is het prijsverschil helder aan te duiden. En dat is de vraag waar het allemaal mee begon.